Blížící se XIX. Admiral rally, která o tomto víkendu do Vyškova přiláká kompletní špičku Mistrovství ČR ve sprintrally, nabídne divákům i soutěžícím devět rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích.
Pozitivní zprávou je, že po mnoha ročnících, kdy se skladba rychlostních zkoušek prakticky nezměnila, sáhli organizátoři k několika změnám, které mají za cíl notoricky známou trať hanácké soutěže výrazně zpestřit. Při přípravě itineráře se pořadatelé nebáli použít řadu pasáží po polních cestách, které z ostatních rally pomalu mizí, a nutno podotknout, že tím sami sobě připravili obrovské množství starostí. Nepříznivé letní počasí s řadou bouřek některé úseky změnilo k nepoznání, do souboje s následky přírodních vlivů však byla zapojena těžká technika a organizační štáb pracuje na tom, aby se soutěž mohla odjet ve své původní verzi.
RZ 1,9 Komořanská (5,40 km)
Novým přírůstkem do itineráře vyškovské rally je Komořanská rychlostní zkouška, která soutěžní peloton zavede do těsné blízkosti centra soutěže. Její charakter je sice spíše rychlejší, na trati však najdeme řadu divácky atraktivních partií, které nepochybně stojí za zmínku. Zkouška startuje těsně za Čechyní a po krátké rovině posádky přivede na první zajímavé místo. Pravý „vracák“ u dálnice skýtá dostatečný prostor na zajímavé průjezdy, vzhledem k malému prostoru pro diváky jej však návštěvníkům soutěže nelze příliš doporučit. Následuje velmi svižná část přes dálniční most, zpomalená dvěma retardéry. Posádky poté chvíli nabírají rychlost, aby se vydaly vstříc k jedné z nejatraktivnějších pasáží této zkoušky. Šikana „u křížku“ navazuje levým odbočením „přes hranu“ na hlavní silnici směrem na Komořany. Následuje krátký úsek po široké silnici a pravé odbočení mezi svodidla, které soutěžící přivádí do nejtechničtější části celé rychlostní zkoušky. Na klikatý průjezd Podbřežicemi s mnoha zajímavými a přehlednými pasážemi navazuje hezké esíčko na polní cestě a kraťoulinký šotolinový úsek, za kterým trať najíždí na obslužnou komunikaci podél dálnice. Po chvíli trať levým odbočením dálnici podchází a navazuje na široký asfalt, který posádky přivádí do cíle, situovaného před vyústěním na hlavní cestu u Komořan.
Divácká místa:DM 1 - Šikana „u křížku“ s následným levým odbočením na hlavní silnici směrem na Komořany (přístup po silnici od Dražovic).DM 2 - Rychlé pravé odbočení mezi svodidla ve směru na Podbřežice (přístup po silnici od Komořan).
Další přístup k trati:1. Technicky náročný průjezd obcí Podbřežice (přístup po panelové komunikaci od Lysovic).
RZ 2,4,7 Račická (9,19 km)
Račický test se do itineráře vyškovské rally vrací poprvé od roku 2007 ve značně pozměněné verzi. Start RZ je umístěn u rybníka na konci obce Nemojany, kde rychlostní zkouška začíná náročnými protahováky na klikaté cestě. Následuje velice rychlý úsek po uskákané silnici, který je zakončen náročným bržděním do obávaného pístovického retardéru, kde je umístěno divácké místo. Retardér se letos pojede klasicky z kopce v oblíbeném směru, ne však ve zcela typické podobě. Za retardérem totiž posádky nebudou dále pokračovat rovně na Račice, nýbrž doprava směrem do Pístovic. Po krátké rovině následuje odbočka vlevo na úzkou komunikaci mezi domy, k níž se diváci dostanou od Pístovic. Z tohoto místa bude pod dohledem pořadatelů organizován přechod k diváckému místu, umístěném u retardéru. Za odbočkou u Pístovic přichází na řadu zcela nový lesní úsek podél potoka, který by zvláště za mokra mohl být pro posádky velmi těžkým oříškem. Po přibližně jednom kilometru trať u motokárového závodiště zahýbá doleva do zemědělského družstva, jehož průjezd je letos pro diváky zakázaný. Na konci areálu následuje krátký šotolinový úsek, jenž soutěžící přivede na jedno z legendárních míst vyškovské soutěže – na proslulý račický skok, který se ve své nejslavnější podobě vrací do programu poprvé od roku 2003. Toto vyhlášené místo je sice možné doporučit fotografům i kameramanům, nutno však podotknout, že na davy diváků zde chybí dostatek bezpečných míst. Po výskoku na hlavní cestu posádky čeká velice rychlý čtyřkilometrový úsek, který v minulosti využíval k nastavování svého vozu pro šumavské tratě Tomáš Hrdinka. Na posádky zde čeká mnohé – rychlé protahováky, „utahovačky“ i hodně nepříjemné „nadzvedávací horizonty“. Přibližně kilometr před cílem rychlostní zkouška zahýbá vpravo přes mostek do oblíbených serpentin pod Ježkovicemi, kde se dá najít řada prudkých zatáček ve stoupání. Na konci serpentin před výjezdem na hlavní silnici je pak umístěn cíl zkoušky.
Divácká místa:DM 3 - Náročné brždění a průjezd umělým retardérem u Pístovic (přístup pěšky od Pístovic).
Další přístupná místa:1. Račický skok ze šotoliny na asfalt (přístup od Račic).2. Ježkovické serpentiny před cílem RZ (přístup od cíle u Ježkovic).
RZ 3,6 Podivická (13,25 km)
Podivická RZ patří v historii vyškovské soutěže k nejoblíbenějším testům a vzhledem k častým změnám povrchů a rytmů jízdy je pro účastníky každoročně velkou zkouškou. Z diváckého pohledu však bohužel patří k těm hůře přístupným. Start je tradičně umístěn v obci Podivice, kde na posádky čeká série dvou kluzkých zatáček na hladké žulové dlažbě. Následuje notoricky známý lesní úsek s řadou rychlých partií. Za zmínku stojí především pravá „utahovačka“ kousek za Podivicemi, na které si již vylámalo zuby velké množství posádek. Po dalším kilometru relativně svižné tratě posádky odbočí na velmi oblíbený členitý úsek ve vojenském prostoru, kde se střídá šotolina s asfaltem. Tato pasáž je však pro diváky zakázaná. Po výjezdu zpět na asfaltovou komunikaci následuje rychlá partie, zakončená svižným levým odbočením do zemědělského statku. Zde dochází oproti předešlým ročníkům k malé změně, neboť se zahýbá hned do první brány. Ve statku posádky absolvují atraktivní pasáž na šotolině, o jejíž zpestření se stará zrádný „nakopávák“ přes desinfekční jímku. Na řadu přichází svižný úsek po úzkém asfaltu, zakončený serpentinami pod obcí Zelená Hora. Trať pokračuje velmi rychlým klesáním podél bývalého motocrossového areálu, kterým se RZ dostane ke známému pravému „vracáku“ mezi svodidla, dobře přístupnému od obce Pustiměř. Odsud rychlostní zkouška stoupá dalšími atraktivními serpentinami s náročnou pravou „utahovačkou“ na vrcholu stoupání. Rychlá pasáž po široké cestě posádky přivádí na staronový úsek „u větrolamu“, který byl v minulých letech posádkami hojně využíván jako neoficiální „shakedown“, určený k otestování soutěžní techniky před startem závodu. Pravá odbočka u mostu je divácky poměrně atraktivní, problémem je však minimální prostor pro bezpečné sledování soutěžních automobilů. Na uskákané cestě následují rychlé protahováky ve stoupání, které znamenitě odhalují „soutěžácké srdce“ jednotlivých posádek. Po necelých dvou kilometrech trať zkoušky mírně klesá až ke krátkému lesnímu úseku ve vojenském prostoru, na jehož konci je umístěn cíl RZ.
Divácká místa:DM 4 – Po rychlém příjezdu pravý „vracák“ mezi svodidla (přístup od Pustiměře).DM 5 – Zrádná pravá „utahovačka“ na vrcholu stoupání (přístup po polní cestě od Pustiměře).
Další přístupná místa:1. Série dvou kluzkých zatáček na hladké žulové dlažbě v obci Podivice (přístup od startu). 2. Šotolinový průjezd zemědělským statkem na Zelené Hoře a následné „esíčko“ na výjezdu ze Zelené Hory (přístup pěšky z Pustiměře).3. Zrádné pravé odbočení na úzkou komunikaci „u větrolamu“ (přístup po silnici od Vyškova).
RZ 5,8 Pruská (13,60 km)
Divácky oblíbená Vážanská rychlostní zkouška v poslední době proslula jako testovací úsek týmu Škoda Motorsport, který si ji vyhlédl vzhledem k podobnosti s charakterem belgické Ypres Rally. Oproti předešlým ročníkům doznala tato vložka nejvíce změn, s čímž souvisí i změna jejího názvu. Poprvé v historii totiž dojde k vynechání průjezdu obcí Vážany, která k tomuto testu vždy neodmyslitelně patřila.
Start RZ je tradičně umístěn nad osadou Zouvalka na kvalitním a úzkém asfaltu. Přibližně 300 metrů po startu přichází na řadu první náročná pasáž – prudké brždění z maximální rychlosti do ostrého pravého odbočení. Toto místo každoročně láká velké množství diváků, a to jednak pěknými smyky a také relativně snadným přístupem od Vyškova. Za touto pasáží následuje přibližně kilometr rychlých protahováků na úzké cestě, které soutěžící dovedou až do divácky zajímavé pravé odbočky na krátký šotolinový úsek. Bohužel, toto místo je letos během závodu autem nedostupné. Po několikasetmetrové jízdě na prašné komunikaci čeká jezdce další „srdcařské místo“ – ostré brždění do velmi pěkné pravé odbočky zpět na asfalt. Po zrádném klesání k potoku, kde každoročně potkávají krizové situace řadu posádek, v minulosti následoval rychlý úsek s atraktivním skokem u kukuřice. Právě zde však přichází první letošní změna. Přesně v místě, kde se skákalo, posádky premiérově odbočí doleva na novou a poměrně svižnou šotolinovou pasáž, která je přivede do Moravských Prus. Levým „vinglem“ u hospody se zkouška napojuje na notoricky známý průjezd vesnicí, zakončený širokými protahováky v mírném klesání. Soutěžící následně nepokračují po hlavní silnici k zemědělskému družstvu, nýbrž netradičně zahýbají směrem na Boškůvky, aby krátce na to odbočili doleva na známý šotolinový úsek s diváckým místem přes mostek. Tato pasáž, jedoucí se oproti loňsku v opačném směru, je dobře dostupná od Boškůvek. Pěkným pravým odbočením u zemědělského družstva se posádky vrátí zpět na hlavní cestu, směřující na Topolany. Zhruba kilometr dlouhý nezáživný úsek po široké silnici je zpestřen pouze umělým retardérem. Kousek před obcí Topolany však následuje levá odbočka doleva na nezpevněný úsek, který soutěžící přivede do zcela nové pasáže pod dálničním mostem. Tato partie u Topolan divákům nabízí několik velice atraktivních míst s možností bezpečně sledovat soutěžní vozy na přehledném úseku. Ostrou pravou zatáčkou přes most se rychlostní zkouška vrací zpět na hlavní silnici a po následném levém odbočení do kopce chvíli kopíruje dálnici. Přichází na řadu krátká exkurze na šotolinový úsek, za kterým se posádky náročnými protahováky dostávají k hlavní cestě mezi Hošticemi-Herolticemi a Rybníčkem. Tuto silnici trať RZ protne a pokračuje nádhernou pasáží podél Hané, kterou v nedávné minulosti využívalo k testování několik předních týmů. Zdejší přehledné protahováky nabízejí prakticky vše, co si na pěkné „erzetě“ mohou diváci a soutěžící přát. Cíl RZ, po kterém následuje krátký přejezd po poli, je umístěn na konci asfaltové silnice směrem na Ivanovice.
Divácká místa:DM 6 – Ostré pravé odbočení po startu RZ (přístup od Vyškova po obslužné komunikaci podél dálnice). DM 7 – Levé odbočení z asfaltu a následný šotolinový úsek s atraktivní levou zatáčkou přes most (přístup po silnici od Boškůvek).DM 8 - Technicky náročná pasáž pod dálničním mostem s následným atraktivním odbočením přes most (přístup od Topolan).DM 9 - Skok přes hlavní silnici mezi Hošticemi-Herolticemi a Rybníčkem (přístup po silnici od Hoštic-Heroltic a od Rybníčku).
Další přístupná místa:1. Levá odbočka na nový šotolinový úsek u rybníka ve směru na Moravské Prusy (přístup po panelové komunikaci od Vážan; po polní cestě od hlavní silnice z Vyškova do Bučovic).
Videoprůvodce jednotlivými rychlostními zkouškami najdou fanoušci na oficiálních stránkách soutěže - www.rallyvyskov.cz, v sekci DIVÁCI.
Ještě zbývá dodat, že zázemí celé rally bude stejně jako loni umístěno v areálu společnosti E.D.P. Komořany, kde najde útočiště startovní a cílová rampa, servisní parkoviště, přeskupení a administrativní i technické přejímky.
Všechny důležité informace o soutěži (včetně mapy tratě a časového harmonogramu) diváci i posádky naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže - www.rallyvyskov.cz, případně na stránkách mediálního partnera – www.autosport.cz.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.