S přicházejícím koncem léta se hlásí o slovo sedmá soutěž letošního Mistrovství ČR ve sprintrally, kterou bude v termínu 10. – 11. září 2010 Admiral rally s centrem v Komořanech. Ačkoliv se vyškovská rally nachází trochu ve stínu právě skončené evropské Barum Rally, předběžný seznam přihlášených posádek dává tušit, že se v okolí Vyškova a Komořan v žádném případě nebude prohánět jen jakási druhá liga. Zájem o start dosud projevila více než stovka soutěžních posádek ze čtyř států, mezi kterou najdeme kompletní českou a také téměř celou slovenskou soutěžní špičku. Do uzávěrky přihlášek (pondělí 30. srpna, 24:00 hod) však stále ještě zbývá několik hodin, a tak je velmi pravděpodobné, že konečná statistika seznamu přihlášených bude pro fanoušky rychlých kol ještě o něco radostnější.
Zájem o start projevili všichni tři kandidáti na letošní titul mistra ČR ve sprintrally - Roman Kresta (Mitsubishi Lancer EVO IX), Roman Odložilík (Citroën Xsara WRC) a Jaroslav Orsák, mezi kterými je třeba hledat hlavní uchazeče o absolutní prvenství. Zatímco o soutěžní technice prvních dvou jmenovaných by nemělo být pochyb, volba vozu loňského sprintového šampióna Jaroslava Orsáka zůstává stále ještě tajenkou. O stupně vítězů přijedou na Vyškovsko bojovat i předloňský mistr republiky Josef Peták (Peugeot 207 S2000), vždy rozevlátý Josef Semerád (Mitsubishi Lancer EVO IX) či talentovaný Jan Černý. Druhé housle jistě nebude chtít hrát ani špičková posádka v barvách hlavního sponzora soutěže, která se svého zveřejnění dočká pravděpodobně v průběhu úterý. Výrazné oživení závodu obstarají posádky od našich východních sousedů ze Slovenska, které přijedou na Vyškovsko především testovat soutěžní techniku před jedním z vrcholů slovenské sezóny v Košicích. Plánované účasti Jaroslava Melichárka s vozem Mitsubishi Lancer WRC 05 byla věnována již jedna z předešlých tiskových informací. Ze slovenské špičky by dále neměl chybět loňský vicemistr Grzegorz Grzyb z Polska (Škoda Fabia S2000) či legendární Igor Drotár se Škodou Fabia nejsilnější specifikace World Rally Car. Nutno podotknout, že právě vozy WRC budou mít na Vyškovsku více než slušné zastoupení. Kromě Drotára, Melichárka a Odložilíka tuto techniku na jižní Moravu přivezou i Milan Pantálek (Škoda Fabia WRC) a Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC). Tradičně velmi oblíbená je vyškovská rally u posádek, jejichž vozy disponují pohonem pouze přední nápravy. Kromě zástupců špičky této skupiny, kterou tvoří Petr Brynda (Renault Clio R3 Maxi), Petr Zedník (Ford Fiesta S1600) či Antonín Novák (Citroën C2 S1600), hanáckou rally ozdobí hned několik talentovaných pilotů z nižších tříd, kteří sice nemůžou myslet na přední umístění v absolutní klasifikaci, není však pochyb o tom, že na trati nebudou chtít svoji kůži prodat lacino. Řeč je především o Václavu Kopáčkovi (Škoda Fabia), prakticky domácím Přemyslu Šebestovi (Ford Escort RS 2000) a Jakubu Královi (Škoda Felicia Kit Car), který na sebe výrazně upozornil famózní třináctou pozicí absolutně (a první příčkou v Poháru ČR) na nedávné Rally Agropa v Pačejově. Zklamáním je pro pořadatele stav přihlášených v kategorii historických automobilů. Čtyřčlenné zastoupení účastníků mistrovství republiky bohužel odráží hlubokou krizi, ve které se tento šampionát dlouhodobě utápí. Jednoznačným favoritem je úřadující mistr Zdeněk Tichý s Opelem Kadett, kterému se pokusí sekundovat Jiří Navrátil na ex-továrním Fordu Sierra RS Cosworth. O poznání početnější zastoupení mají vozy staršího data výroby v klasifikaci Poháru ČR. Mezi „poháristy“ budí největší očekávání létající škodovák Tomáš Macháček (Škoda 130 LR), který dokáže leckdy míchat kartami i v absolutním pořadí. Rychlé časy a dravé průjezdy jsou vlastní také Jiřímu Daňkovi (Škoda Favorit) či letos poprvé startujícímu Ondřeji Výmolovi (Škoda 1000 MB).Průběžný stav přihlášených posádek mohou zájemci zhlédnout na oficiálních internetových stránkách Admiral rally – www.rallyvyskov.cz. Již seřazený oficiální seznam přihlášek včetně startovních čísel by měl být zveřejněný v průběhu čtvrtka, a to jednak na oficiálních stránkách soutěže, a také na www.autosport.cz. Text: Jiří Dokulil, FTR-media
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.