Ráno před slavnostním startem je tradičně věnován hromadnému briefingu závodníků a asistencí. Sada pokynů tedy zazněla i na Nový rok 2010.
Ředitel soutěľe Etienne Lavigne nejprve přivítal vąechny zúčastněné a zdůraznil výrazně offroadový charakter letoąního ročníku. Trasu představil jako obvykle její stavitel David Castera a zdůraznil její nejvýznamnějąí momenty. Oficiální mapový booklet obsahuje i výąkové profily speciálek a bude se rozhodně na co těąit. Zejména profily etap v Atacamě berou dech, a» uľ mnoľstvím dunových výjezdů o výąkovém rozdílu několika set metrů nebo délkou úseků v nadmořských výąkách okolo 3000 metrů nad mořem. Jeątě po návratu do Argentiny čeká závodníky mimořádně technická a kamenitá speciálka ve výące okolo 3000 metrů a dvě následující speciálky se pojedou znovu v dunách.
Briefingu se zúčastnila závodní posádka a za asistenční Filharmonii mechanik Radim Pustějovský. V podvečer už se dají vozidla do pohybu. Posádky si vyzvednou závodní vozidla v parc fermé a press car i Filharmonie vyjedou na přesun do Colónu, kde jsou první kamiony očekávány kolem půl jedenácté večer.
Jako každý rok, Etienne Lavigne zdůraznil bezpečnost chování závodních posádek a zejména pak důslednost pořadatelů při kontrole dodržování povolené rychlosti a projetí všech traťových waypointů. Vítanou změnou pro posádky press carů, která ovšem ještě bude muset doznat svého naplnění v praxi, je příslib, že argentinská i chilská policie pustí novinářské vozy na závodní trasu a nebude novinářům bránit v práci, jak se to nezřídka dělo vloni. Od třetí do deváté etapy startují kamiony v mixovaném pořadí s osobními vozy podle času dojezdu předchozí etapy.
A ještě perlička na závěr. Milovníci opalování si možná nepřijdou na své. Podle místních nastalo v okolí argentinské metropole období dešťů a může pršet i několik dní. Ale to vše ukáže čas, vždyť už třetí den se pojede v úplně jiné části Argentiny v písečných dunách. A už čtvrtý den se budou závodníci probíjet dunami u chilského Copiapó.
Dakarskou rallye mohou fanoušci sledovat na týmových stránkách Loprais Tatra teamu, oficiálním webu soutěľe i prostřednictvím večerních televizních sestřihů na programu ČT4 Sport a Eurosport. První sestřih je ve vysílání ČT4 Sport naplánován na pátek 1.1.2009 ve 22:20 hod. (repríza 2.1.2009 v 10:40). Sestřih 1. etapy je k vidění na ČT4 Sport v sobotu 2.1. ve 22:20 hod.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.