VIDEO: Na závěr sezóny 2009 jsme se vydali do zahraničí na mou oblíbenou soutěž Rallye Antibes, ktará se konala 16.-18.10.2009 v rámci Mistrovství Evropy ve Francii.
Ta se jede pravidelně na starých tratích Rallye Monte Carla a tímto je pro mě tato soutěž také vyjímečná. Nechybí zde legendární rychlostní testy jako Col de Bleine, Col de Braus, Conseil Generale des Alpes Maritimes nebo Col de Turini.
V sedadle navigátora se opět představil David Šmeidler a třetího do party nám dělal v roli managera Petr Linhart, také zvaný jako Pluto. Společně jsme ale ještě před samotnými závody navštívili Monte Carlo, aby jsme si odpočinuli po dlouhé cestě na Azurové pobřeží. Nechybělo ani koupání v moři, protože teplota se pohybovala kolem 25-28 stupňů celsia.
V úterý a ve středu jsme se ovšem již plně věnovali tréninku rychlostních testů, které jak je známo jsou zde velmi těžké a náročné. Tři rychlostní testy jsme v úterý trénovali prakticky celý den. Jen pro představu jsme vstávali v šest hodin ráno a k hotelu jsme zpět dorazili o půl desáté večer. Ve středu to pak bylo o něco rychlejší. Trénink městského prologu byl na pořadu až v pátek před startem soutěže. Ve čtvrtek jsme měli opět volný den a v pátek administrativní a technické přejímky.
Samotný závod začínal v pátek v podvečer na startovní rampě v Jules Les Pins a na programu byla jediná rychlostní zkouška, městský prolog v ulicích Antibesu. Začali jsme pěkně z ostra a na prní rychlostní zkoušce jsme dosáhli třetího času ve třídě za vedoucím Kandoyanem a třiatřicátým absolutně, což byl dobrý začátek na úvod soutěže. Od druhého již sobotního testu Col de Bleine jsme se usadili na druhém místě ve třídě a po čtvrté rychlostní zkoušce jsme se již ujali vedení. Celkově to po sobotě dopadlo na jednadvacáté místo absolutně a měli jsme tak zaděláno na perfektní výsledek.
V neděli ráno nás ovšem čekalo malé překvapení a již na přejezdu od moře jsme viděli, že na kopcích je pěkně bílo. Vzniklé dilema jaké obout pneumatiky jsme vyřišili v servisu. Volba ovšem zůstala stejná jako v sobotu a na prní rundu jsme vybavili našeho Type R opět tvrdou sadou pneumatik BF Goodrige. Prní test Col de Braus byl vcelku v klidu až na upozornění, že na čtrnáctém kilometru je led. Jednalo se však jen o jeden krátký úsek, který jsme v klidu proklouzli. O to horší to pak bylo na přejezdu, který byl v délce asi 12 km totálně pod sněhem a ledem. Naštěstí jsme hned pokračovali po přejezdu dál, aby jsme na svůj čas stihli doklouzat na další časovou kontrolu na Col de Turini. Tam nás na startu rychlostního testu čekala další cedule, tentokrát s nápisem "Atencione 3 km ICE". Pravda naše pocity byli velmi smíšené, ale tohle bylo asi to opravdové Monte Carlo. Gumy byli po přejezdu tak podchlazené, že byli rázem podhuštěné a po prvních třech kilometrech se dalších pět kilometrů ještě zahřívali do provozní teploty, aby alespoň na posledních třech kilometrech pracovaly jak mají.
V druhých průjezdech už ale zapracovalo všudepřítomné sluníčko a trať byla o moc lepší. Poté jsme si již jeli na rampu pro zasloužené vítězství v naší třídě a pro šestnácté místo absolutně. Nejvíce mě ovšem potěšila osobní gratulace ke skvělému výkonu od managera Citroenu Simona Jean Josepha, který se účastnil soutěže v rámci Citroen rallye Trophy C2R2 Max.
Skvělý výkon v roli navigátora podal David Šmeidler a na místních psychicky velmi náročných testech udržel nervy a tempo na uzdě a proto jsme také mohli jed takhle rychle. Bez skvělé souhry posádky to tady opravdu nejde a jen těžko jse zde dá udělat dobrý výsledek.
Celkově pak zvítězil na Rallye Antibes - Cote d Azur Giandomenico Basso a Mitia Dotta na Fiatu Grande Punto S2000 a získal tak i titul Mistra Evropy. Pro druhé místo si přijel Michael Solowow a Maciej Baran na Peugeotu 207 S2000 a třetí místo obsadil Julien Maurin a Gilles Thimonier na voze Škoda Fábia S2000.
Velké poděkování patří našim partnerům, kteří nám umožnili start na této soutěži, navigátorovi Davidu Šmeidlerovi, našim mechanikům, firmě JNK za pěkné videa a Plutovi, který nás skvěle provedl celou soutěží.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.