Velmi slibně rozjetou pátou etapu Silk way Rally Alešovi zbrzdila oprava řízení. ztrátu z ní se podařilo do konce etapy dohnat jen částečně, a taky je celkově Aleš jen těsně čtvrtý.
Pátá etapa do Turkmenbaši obsahovala druhou nejdelší speciálku celé rallye, ale pravděpodobně nejtěžší. Vjelo se už do pouštního terénu a průvodním znakem se stala obrovská oblaka prachu, připomínající patagonské etapy letošního Dakaru. pro Aleše etapa skvěle začala, udržoval si blízký kontakt s ostatními favority závodu, ale před CP1 musel neočekávaně zastavit. Na vině byla prasklá konzola, která drží pístnici řízení. Posádka strávila a s opravou 45 minut a poté pokračovala dál. Ztrátu se jí podařilo dohnat jen částečně, na CP1 ještě před Alešem figurovali Jan de Rooy i Martin Macík, nicméně podařilo se ztrátu dohnat a získat proti nim určitý náskok.
Kdo však Alešova zastavení využil, byla dvojice Kamazů s Mardějevem a Nikolajevem. oba si dokázali držet svůj náskok před žlutou Tatrou až do cíle. Mardějev se dokázal o jednu minutu dostat před Aleše v celkovém pořadí a Nikolajev se mu ještě přiblížil. Ve zbývajících třech etapách tak Aleš musí bezpodmínečně útočit - jednak proto, aby zpět získal ztracenou pozici vůči Mardějevovi a jednak aby se pokusil odolat útoku Čagina, jehož dnešní výkon byl jako z jiného světa.
Pětinásobný vítěz Dakaru ztratil v předešlé etapě tři hodiny kvůli utrženému kolu. U jeho opravy asistovali hned tři týmoví kolegové, přes noc byl Kamaz zase v plné kondici. Co předvedl Čagin v dnešní etapě, se vymyká chápání kategorie kamionů. Prolétl tratí tak rychle, že dojel do cíle po 514 kilometrech v terénu pouze deset minut za čtvrtým z továrních volkswagenů, které svádějí lítou bitvu o vítězství. Téměř o půlhodinu nechal za sebou týmového kolegu a dakarského vítěze Kabirova, jenž exceloval včera, ale dnes díky vyjetému náskoku pouze kontroloval rychlého Gerarda de Rooye. Nejlepší osobní vozy ze "zbytku světa" si o Čaginově výsledném čase mohly nechat jenom zdát...
"Další krásná dakarská etapa, a taky pekelně těžká. Bohužel, utržená konzole pístnice servořízení nás zdržela před prvním kontrolním bodem. Jeli jsme s maximálním nasazením a projeli tak úvodní dunové pole a přibližovali se de Rooyovi, s nímž se dá závodit. Bohužel, teď musíme svoje třetí místo znovu vybojovat, první dva se nám vzdálili, ale třeba ani oni nebudou bez problémů. Navíc zezadu se řítí Čagin, který dnes zajel tak, že to nikdo nechápe. Musíme se soustředit maximálně na výkon ve třech písečných etapách, které jsou před námi. Prasklý díl je opraven a všechny díly, které navazují, jsou vyměněné, auto bude připraveno na start stejně jako dnes," shrnul Aleš své dojmy z etapy...
Sledujte sestřih dnešní etapy na ČT4 Sport 10.9. ve 20:45 hod. (repríza 11.9. ve 14:30). Sestřih 6. etapy vysílá ČT4 Sport 11.9. ve 21:15 hod.
5. etapa, Žanaozen - Turkmenbaši:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 05:29:01 2. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:27:10 3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:34:57 4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:37:44 5. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:38:51 6. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:01:39 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:16:30 8. 209 Joseph Adua, Marc Torres, Oscar Campos Matons E DAF CF75 +1:34:21 9. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:50:02 10. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:57:02
Celkové pořadí po 5. etapě:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 14:00:01 2. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:27:15 3. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +1:04:47 4. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:26:43 5. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:52:07 6. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:57:38 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +2:30:47 8. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B MAN TGA 18.480 +2:50:25 9. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS Kamaz 4326 +3:03:30 10. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +3:03:37
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.