Technické potíže Lopraise - 4. místo

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Tomáš Urban 11. září 2009 10:40
Sdílej:

Velmi slibně rozjetou pátou etapu Silk way Rally Alešovi zbrzdila oprava řízení. ztrátu z ní se podařilo do konce etapy dohnat jen částečně, a taky je celkově Aleš jen těsně čtvrtý.

Pátá etapa do Turkmenbaši obsahovala druhou nejdelší speciálku celé rallye, ale pravděpodobně nejtěžší. Vjelo se už do pouštního terénu a průvodním znakem se stala obrovská oblaka prachu, připomínající patagonské etapy letošního Dakaru. pro Aleše etapa skvěle začala, udržoval si blízký kontakt s ostatními favority závodu, ale před CP1 musel neočekávaně zastavit. Na vině byla prasklá konzola, která drží pístnici řízení. Posádka strávila a s opravou 45 minut a poté pokračovala dál. Ztrátu se jí podařilo dohnat jen částečně, na CP1 ještě před Alešem figurovali Jan de Rooy i Martin Macík, nicméně podařilo se ztrátu dohnat a získat proti nim určitý náskok.

Kdo však Alešova zastavení využil, byla dvojice Kamazů s Mardějevem a Nikolajevem. oba si dokázali držet svůj náskok před žlutou Tatrou až do cíle. Mardějev se dokázal o jednu minutu dostat před Aleše v celkovém pořadí a Nikolajev se mu ještě přiblížil. Ve zbývajících třech etapách tak Aleš musí bezpodmínečně útočit - jednak proto, aby zpět získal ztracenou pozici vůči Mardějevovi a jednak aby se pokusil odolat útoku Čagina, jehož dnešní výkon byl jako z jiného světa.

Pětinásobný vítěz Dakaru ztratil v předešlé etapě tři hodiny kvůli utrženému kolu. U jeho opravy asistovali hned tři týmoví kolegové, přes noc byl Kamaz zase v plné kondici. Co předvedl Čagin v dnešní etapě, se vymyká chápání kategorie kamionů. Prolétl tratí tak rychle, že dojel do cíle po 514 kilometrech v terénu pouze deset minut za čtvrtým z továrních volkswagenů, které svádějí lítou bitvu o vítězství. Téměř o půlhodinu nechal za sebou týmového kolegu a dakarského vítěze Kabirova, jenž exceloval včera, ale dnes díky vyjetému náskoku pouze kontroloval rychlého Gerarda de Rooye. Nejlepší osobní vozy ze "zbytku světa" si o Čaginově výsledném čase mohly nechat jenom zdát...

"Další krásná dakarská etapa, a taky pekelně těžká. Bohužel, utržená konzole pístnice servořízení nás zdržela před prvním kontrolním bodem. Jeli jsme s maximálním nasazením a projeli tak úvodní dunové pole a přibližovali se de Rooyovi, s nímž se dá závodit. Bohužel, teď musíme svoje třetí místo znovu vybojovat, první dva se nám vzdálili, ale třeba ani oni nebudou bez problémů. Navíc zezadu se řítí Čagin, který dnes zajel tak, že to nikdo nechápe. Musíme se soustředit maximálně na výkon ve třech písečných etapách, které jsou před námi. Prasklý díl je opraven a všechny díly, které navazují, jsou vyměněné, auto bude připraveno na start stejně jako dnes," shrnul Aleš své dojmy z etapy...

Sledujte sestřih dnešní etapy na ČT4 Sport 10.9. ve 20:45 hod. (repríza 11.9. ve 14:30). Sestřih 6. etapy vysílá ČT4 Sport 11.9. ve 21:15 hod.

5. etapa, Žanaozen - Turkmenbaši:

  Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1.  204  Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov  RUS  Kamaz 4326  05:29:01 2.  201  Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin  RUS  Kamaz 4326  +0:27:10 3.  202  Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald  NL/B/PL  Iveco Trakker 4x4  +0:34:57 4.  207  Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov  RUS  Kamaz 4326  +0:37:44 5.  215  Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov  RUS  Kamaz 4326  +0:38:51 6.  203  Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci  CZE/SVK  Tatra 815 4x4  +1:01:39 7.  206  Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina  CZE  LIAZ 111.154  +1:16:30 8.  209  Joseph Adua, Marc Torres, Oscar Campos Matons  E  DAF CF75  +1:34:21 9.  205  Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd  NL/B  Iveco Trakker 4x4  +1:50:02 10.  218  Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec   RUS  MAN TGA 18.480  +1:57:02

Celkové pořadí po 5. etapě:

  Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1.  201  Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin  RUS  Kamaz 4326  14:00:01 2.  202  Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald  NL/B/PL  Iveco Trakker 4x4  +0:27:15 3.  207  Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov  RUS  Kamaz 4326  +1:04:47 4.  203  Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci  CZE/SVK  Tatra 815 4x4  +1:26:43 5.  215  Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov  RUS  Kamaz 4326  +1:52:07 6.  204  Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov  NL/B  Iveco Trakker 4x4  +1:57:38 7.  206  Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina  CZE  LIAZ 111.154  +2:30:47 8.  205  Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd  NL/B  MAN TGA 18.480  +2:50:25 9.  218  Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec  RUS  Kamaz 4326  +3:03:30 10.  213  Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl  D  MAN 18.284  +3:03:37

 

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.