Obě Tatry na cestě do Kazaně

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Jiří Vintr 4. září 2009 12:00
Sdílej:

Posádky Loprais Tatra Teamu i obě týmová vozidla už jsou na cestě na start Silk Way Rally. Do tatarské metropole vyrazily v pátek 28. srpna přes Travemünde a Helsinky.

28. srpna odpoledne opustila týmovou základnu po rozloučení s nejbližšími obě vozidla, jak ostrý soutěžní kamion s Alešem Lopraisem za volantem, jemuž budou v kabině sekundovat mechanik Milan Holáň a nový navigátor Jaro Miškolci, tak i doprovodná Filharmonie, v jejíž kabině usednou mechanici Leo Loprais, Luboš Kýpeť a Radim Pustějovský. V obytném prostoru navíc s týmem jede v úloze týmového koordinátora Alešův otec Milan. Po večerní zastávce v Praze už tým nabral kurs do německého přístavu Travemünde, odkud se trajektem přesunul do Helsinek spolu s ostatními účastníky rallye. Z Helsinek už pořadatelé vysílají konvoj až do Kazaně, posádky se tedy do dějiště soutěže přesunou po ose.

"Cesta to bude dlouhá, ale věřím, že vše nakonec dobře zvládneme, byť posádky Kamazu ji absolvovat nemusejí, vždyť startují prakticky doma," říká Aleš Loprais. "Po Dakaru jsme původní auto rozebrali a postavili úplně nové, prakticky od minulého nejde rozeznat, jen v detailech. Soustředili jsme se na bolavá místa, která nás na Dakaru potrápila. Všechno jsme stíhali v termínu a mohli se zodpovědně soustředit i na některé detaily, rozhodně však ne samoúčelně, na testování jsme vyjeli zavčas a byli důkladní. Snad se nám tahle pečlivost zúročí. Víme, že například ve věci oné nešťastné spojky z Dakaru jsme udělali naprosté maximum a vezeme snad to nejlepší, co pro nás mohl její výrobce připravit. I proto doufáme v solidní výsledek. Pocit z vozu i z toho, že jsme se snažili nic nepodcenit, je výborný, snad bude podobný i z celé naší práce po skončení soutěže."

Na rallye po letech nevyjíždí tradiční "Babča" T815 6x6, letitá souputnice všech závodních tatrovek Loprais Teamu, ale "pouze" její nová kolegyně Filharmonie, dvounápravová tatra s vysokou kabinou. "Zní to zvláštně, ale opravdu si myslíme, že vezeme vše potřebné. I Filharmonie obsahuje velkou úložnou kapacitu, byť většinu nástavby zabírá prostor k jiným účelům. Po Dakaru jsme udělali dost práce na evidenci a uložení nákladu, Filharmonie dostala objemnější boxy, využili jsme každý kout. Zajímavostí je také soubor kamerových čipů od společnosti Sportkamery, záběry budeme průběžně stahovat a jistě je nabídneme i fanouškům, ale bude to zajímavé pokoukání i v bivaku pro ostatní kolegy, Filharmonie s sebou totiž veze na vnitřní straně dveří i televizi na promítání."

Závodní vůz nevykázal v testech žádné závažnější nedostatky. "Auto jsme zatěžovali na maximální úroveň, co podmínky umožnily. Nicméně až samotný závod ukáže, kolik co vydrží, jeden pětisetkilometrový speciál dá autu víc než víkendové testování," říká Aleš. Startovní přejímky do soutěže, v níž Alešova Tatra ponese startovní číslo 203, proběhnou až v Kazani. "Ještě předtím jsme ovšem od šéfa týmu Kamaz Semjona Jakubova pozváni na exkurzi do továrny i zázemí továrního závodního týmu, to by mohla být zajímavá podívaná," dokončil Aleš předtím, než se chopil nového, na míru vyrobeného závodního volantu potaženého velbloudí kůží a zavřel dveře před cestou. 5. září rallye odstartuje prologem v ulicích Kazaně, dlouhým 2013 metrů. Číslo symbolizuje blížící se univerziádu, která v Kazani proběhne právě v roce 2013.

Připomínáme, že čeští fanoušci opět dostanou unikátní příležitost vidět denní summary na svých televizních obrazovkách. Pravidelné sestřihy ve večerních hodinách bude přenášet ČT4 Sport i Eurosport. Výsledky speciálek by vzhledem k časovému posunu a startovnímu pořadí i absenci motocyklů měly být k dispozici už kolem poledne našeho času nebo krátce poté. Zvážíme-li, že rallye se koná z iniciativy týmu Kamaz a že do zpravodajství nemohou proniknout motocykly, které nestartují, pak je prakticky jisté, že kategorie kamionů nebude ani náhodou upozaděna a příznivci těžké vozby si přijdou na své.

A malá technická na závěr: bývám dotazován, proč s názvem soutěže pracuji v angličtině. Odpověď: anglická verze názvu je nejpřímější, nejsnadnější na vyslovení i na práci v textu, stala se jakýmsi běžně akceptovaným ekvivalentem. Rallye Hedvábná stezka tedy jako název soutěže v textu používat nebudeme, snad nám to ortodoxní bohemisté odpustí.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?