Posádky Loprais Tatra Teamu i obě týmová vozidla už jsou na cestě na start Silk Way Rally. Do tatarské metropole vyrazily v pátek 28. srpna přes Travemünde a Helsinky.
28. srpna odpoledne opustila týmovou základnu po rozloučení s nejbližšími obě vozidla, jak ostrý soutěžní kamion s Alešem Lopraisem za volantem, jemuž budou v kabině sekundovat mechanik Milan Holáň a nový navigátor Jaro Miškolci, tak i doprovodná Filharmonie, v jejíž kabině usednou mechanici Leo Loprais, Luboš Kýpeť a Radim Pustějovský. V obytném prostoru navíc s týmem jede v úloze týmového koordinátora Alešův otec Milan. Po večerní zastávce v Praze už tým nabral kurs do německého přístavu Travemünde, odkud se trajektem přesunul do Helsinek spolu s ostatními účastníky rallye. Z Helsinek už pořadatelé vysílají konvoj až do Kazaně, posádky se tedy do dějiště soutěže přesunou po ose.
"Cesta to bude dlouhá, ale věřím, že vše nakonec dobře zvládneme, byť posádky Kamazu ji absolvovat nemusejí, vždyť startují prakticky doma," říká Aleš Loprais. "Po Dakaru jsme původní auto rozebrali a postavili úplně nové, prakticky od minulého nejde rozeznat, jen v detailech. Soustředili jsme se na bolavá místa, která nás na Dakaru potrápila. Všechno jsme stíhali v termínu a mohli se zodpovědně soustředit i na některé detaily, rozhodně však ne samoúčelně, na testování jsme vyjeli zavčas a byli důkladní. Snad se nám tahle pečlivost zúročí. Víme, že například ve věci oné nešťastné spojky z Dakaru jsme udělali naprosté maximum a vezeme snad to nejlepší, co pro nás mohl její výrobce připravit. I proto doufáme v solidní výsledek. Pocit z vozu i z toho, že jsme se snažili nic nepodcenit, je výborný, snad bude podobný i z celé naší práce po skončení soutěže."
Na rallye po letech nevyjíždí tradiční "Babča" T815 6x6, letitá souputnice všech závodních tatrovek Loprais Teamu, ale "pouze" její nová kolegyně Filharmonie, dvounápravová tatra s vysokou kabinou. "Zní to zvláštně, ale opravdu si myslíme, že vezeme vše potřebné. I Filharmonie obsahuje velkou úložnou kapacitu, byť většinu nástavby zabírá prostor k jiným účelům. Po Dakaru jsme udělali dost práce na evidenci a uložení nákladu, Filharmonie dostala objemnější boxy, využili jsme každý kout. Zajímavostí je také soubor kamerových čipů od společnosti Sportkamery, záběry budeme průběžně stahovat a jistě je nabídneme i fanouškům, ale bude to zajímavé pokoukání i v bivaku pro ostatní kolegy, Filharmonie s sebou totiž veze na vnitřní straně dveří i televizi na promítání."
Závodní vůz nevykázal v testech žádné závažnější nedostatky. "Auto jsme zatěžovali na maximální úroveň, co podmínky umožnily. Nicméně až samotný závod ukáže, kolik co vydrží, jeden pětisetkilometrový speciál dá autu víc než víkendové testování," říká Aleš. Startovní přejímky do soutěže, v níž Alešova Tatra ponese startovní číslo 203, proběhnou až v Kazani. "Ještě předtím jsme ovšem od šéfa týmu Kamaz Semjona Jakubova pozváni na exkurzi do továrny i zázemí továrního závodního týmu, to by mohla být zajímavá podívaná," dokončil Aleš předtím, než se chopil nového, na míru vyrobeného závodního volantu potaženého velbloudí kůží a zavřel dveře před cestou. 5. září rallye odstartuje prologem v ulicích Kazaně, dlouhým 2013 metrů. Číslo symbolizuje blížící se univerziádu, která v Kazani proběhne právě v roce 2013.
Připomínáme, že čeští fanoušci opět dostanou unikátní příležitost vidět denní summary na svých televizních obrazovkách. Pravidelné sestřihy ve večerních hodinách bude přenášet ČT4 Sport i Eurosport. Výsledky speciálek by vzhledem k časovému posunu a startovnímu pořadí i absenci motocyklů měly být k dispozici už kolem poledne našeho času nebo krátce poté. Zvážíme-li, že rallye se koná z iniciativy týmu Kamaz a že do zpravodajství nemohou proniknout motocykly, které nestartují, pak je prakticky jisté, že kategorie kamionů nebude ani náhodou upozaděna a příznivci těžké vozby si přijdou na své.
A malá technická na závěr: bývám dotazován, proč s názvem soutěže pracuji v angličtině. Odpověď: anglická verze názvu je nejpřímější, nejsnadnější na vyslovení i na práci v textu, stala se jakýmsi běžně akceptovaným ekvivalentem. Rallye Hedvábná stezka tedy jako název soutěže v textu používat nebudeme, snad nám to ortodoxní bohemisté odpustí.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?