Posádky Loprais Tatra Teamu i obě týmová vozidla už jsou na cestě na start Silk Way Rally. Do tatarské metropole vyrazily v pátek 28. srpna přes Travemünde a Helsinky.
28. srpna odpoledne opustila týmovou základnu po rozloučení s nejbližšími obě vozidla, jak ostrý soutěžní kamion s Alešem Lopraisem za volantem, jemuž budou v kabině sekundovat mechanik Milan Holáň a nový navigátor Jaro Miškolci, tak i doprovodná Filharmonie, v jejíž kabině usednou mechanici Leo Loprais, Luboš Kýpeť a Radim Pustějovský. V obytném prostoru navíc s týmem jede v úloze týmového koordinátora Alešův otec Milan. Po večerní zastávce v Praze už tým nabral kurs do německého přístavu Travemünde, odkud se trajektem přesunul do Helsinek spolu s ostatními účastníky rallye. Z Helsinek už pořadatelé vysílají konvoj až do Kazaně, posádky se tedy do dějiště soutěže přesunou po ose.
"Cesta to bude dlouhá, ale věřím, že vše nakonec dobře zvládneme, byť posádky Kamazu ji absolvovat nemusejí, vždyť startují prakticky doma," říká Aleš Loprais. "Po Dakaru jsme původní auto rozebrali a postavili úplně nové, prakticky od minulého nejde rozeznat, jen v detailech. Soustředili jsme se na bolavá místa, která nás na Dakaru potrápila. Všechno jsme stíhali v termínu a mohli se zodpovědně soustředit i na některé detaily, rozhodně však ne samoúčelně, na testování jsme vyjeli zavčas a byli důkladní. Snad se nám tahle pečlivost zúročí. Víme, že například ve věci oné nešťastné spojky z Dakaru jsme udělali naprosté maximum a vezeme snad to nejlepší, co pro nás mohl její výrobce připravit. I proto doufáme v solidní výsledek. Pocit z vozu i z toho, že jsme se snažili nic nepodcenit, je výborný, snad bude podobný i z celé naší práce po skončení soutěže."
Na rallye po letech nevyjíždí tradiční "Babča" T815 6x6, letitá souputnice všech závodních tatrovek Loprais Teamu, ale "pouze" její nová kolegyně Filharmonie, dvounápravová tatra s vysokou kabinou. "Zní to zvláštně, ale opravdu si myslíme, že vezeme vše potřebné. I Filharmonie obsahuje velkou úložnou kapacitu, byť většinu nástavby zabírá prostor k jiným účelům. Po Dakaru jsme udělali dost práce na evidenci a uložení nákladu, Filharmonie dostala objemnější boxy, využili jsme každý kout. Zajímavostí je také soubor kamerových čipů od společnosti Sportkamery, záběry budeme průběžně stahovat a jistě je nabídneme i fanouškům, ale bude to zajímavé pokoukání i v bivaku pro ostatní kolegy, Filharmonie s sebou totiž veze na vnitřní straně dveří i televizi na promítání."
Závodní vůz nevykázal v testech žádné závažnější nedostatky. "Auto jsme zatěžovali na maximální úroveň, co podmínky umožnily. Nicméně až samotný závod ukáže, kolik co vydrží, jeden pětisetkilometrový speciál dá autu víc než víkendové testování," říká Aleš. Startovní přejímky do soutěže, v níž Alešova Tatra ponese startovní číslo 203, proběhnou až v Kazani. "Ještě předtím jsme ovšem od šéfa týmu Kamaz Semjona Jakubova pozváni na exkurzi do továrny i zázemí továrního závodního týmu, to by mohla být zajímavá podívaná," dokončil Aleš předtím, než se chopil nového, na míru vyrobeného závodního volantu potaženého velbloudí kůží a zavřel dveře před cestou. 5. září rallye odstartuje prologem v ulicích Kazaně, dlouhým 2013 metrů. Číslo symbolizuje blížící se univerziádu, která v Kazani proběhne právě v roce 2013.
Připomínáme, že čeští fanoušci opět dostanou unikátní příležitost vidět denní summary na svých televizních obrazovkách. Pravidelné sestřihy ve večerních hodinách bude přenášet ČT4 Sport i Eurosport. Výsledky speciálek by vzhledem k časovému posunu a startovnímu pořadí i absenci motocyklů měly být k dispozici už kolem poledne našeho času nebo krátce poté. Zvážíme-li, že rallye se koná z iniciativy týmu Kamaz a že do zpravodajství nemohou proniknout motocykly, které nestartují, pak je prakticky jisté, že kategorie kamionů nebude ani náhodou upozaděna a příznivci těžké vozby si přijdou na své.
A malá technická na závěr: bývám dotazován, proč s názvem soutěže pracuji v angličtině. Odpověď: anglická verze názvu je nejpřímější, nejsnadnější na vyslovení i na práci v textu, stala se jakýmsi běžně akceptovaným ekvivalentem. Rallye Hedvábná stezka tedy jako název soutěže v textu používat nebudeme, snad nám to ortodoxní bohemisté odpustí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.