Posádky Loprais Tatra Teamu i obě týmová vozidla už jsou na cestě na start Silk Way Rally. Do tatarské metropole vyrazily v pátek 28. srpna přes Travemünde a Helsinky.
28. srpna odpoledne opustila týmovou základnu po rozloučení s nejbližšími obě vozidla, jak ostrý soutěžní kamion s Alešem Lopraisem za volantem, jemuž budou v kabině sekundovat mechanik Milan Holáň a nový navigátor Jaro Miškolci, tak i doprovodná Filharmonie, v jejíž kabině usednou mechanici Leo Loprais, Luboš Kýpeť a Radim Pustějovský. V obytném prostoru navíc s týmem jede v úloze týmového koordinátora Alešův otec Milan. Po večerní zastávce v Praze už tým nabral kurs do německého přístavu Travemünde, odkud se trajektem přesunul do Helsinek spolu s ostatními účastníky rallye. Z Helsinek už pořadatelé vysílají konvoj až do Kazaně, posádky se tedy do dějiště soutěže přesunou po ose.
"Cesta to bude dlouhá, ale věřím, že vše nakonec dobře zvládneme, byť posádky Kamazu ji absolvovat nemusejí, vždyť startují prakticky doma," říká Aleš Loprais. "Po Dakaru jsme původní auto rozebrali a postavili úplně nové, prakticky od minulého nejde rozeznat, jen v detailech. Soustředili jsme se na bolavá místa, která nás na Dakaru potrápila. Všechno jsme stíhali v termínu a mohli se zodpovědně soustředit i na některé detaily, rozhodně však ne samoúčelně, na testování jsme vyjeli zavčas a byli důkladní. Snad se nám tahle pečlivost zúročí. Víme, že například ve věci oné nešťastné spojky z Dakaru jsme udělali naprosté maximum a vezeme snad to nejlepší, co pro nás mohl její výrobce připravit. I proto doufáme v solidní výsledek. Pocit z vozu i z toho, že jsme se snažili nic nepodcenit, je výborný, snad bude podobný i z celé naší práce po skončení soutěže."
Na rallye po letech nevyjíždí tradiční "Babča" T815 6x6, letitá souputnice všech závodních tatrovek Loprais Teamu, ale "pouze" její nová kolegyně Filharmonie, dvounápravová tatra s vysokou kabinou. "Zní to zvláštně, ale opravdu si myslíme, že vezeme vše potřebné. I Filharmonie obsahuje velkou úložnou kapacitu, byť většinu nástavby zabírá prostor k jiným účelům. Po Dakaru jsme udělali dost práce na evidenci a uložení nákladu, Filharmonie dostala objemnější boxy, využili jsme každý kout. Zajímavostí je také soubor kamerových čipů od společnosti Sportkamery, záběry budeme průběžně stahovat a jistě je nabídneme i fanouškům, ale bude to zajímavé pokoukání i v bivaku pro ostatní kolegy, Filharmonie s sebou totiž veze na vnitřní straně dveří i televizi na promítání."
Závodní vůz nevykázal v testech žádné závažnější nedostatky. "Auto jsme zatěžovali na maximální úroveň, co podmínky umožnily. Nicméně až samotný závod ukáže, kolik co vydrží, jeden pětisetkilometrový speciál dá autu víc než víkendové testování," říká Aleš. Startovní přejímky do soutěže, v níž Alešova Tatra ponese startovní číslo 203, proběhnou až v Kazani. "Ještě předtím jsme ovšem od šéfa týmu Kamaz Semjona Jakubova pozváni na exkurzi do továrny i zázemí továrního závodního týmu, to by mohla být zajímavá podívaná," dokončil Aleš předtím, než se chopil nového, na míru vyrobeného závodního volantu potaženého velbloudí kůží a zavřel dveře před cestou. 5. září rallye odstartuje prologem v ulicích Kazaně, dlouhým 2013 metrů. Číslo symbolizuje blížící se univerziádu, která v Kazani proběhne právě v roce 2013.
Připomínáme, že čeští fanoušci opět dostanou unikátní příležitost vidět denní summary na svých televizních obrazovkách. Pravidelné sestřihy ve večerních hodinách bude přenášet ČT4 Sport i Eurosport. Výsledky speciálek by vzhledem k časovému posunu a startovnímu pořadí i absenci motocyklů měly být k dispozici už kolem poledne našeho času nebo krátce poté. Zvážíme-li, že rallye se koná z iniciativy týmu Kamaz a že do zpravodajství nemohou proniknout motocykly, které nestartují, pak je prakticky jisté, že kategorie kamionů nebude ani náhodou upozaděna a příznivci těžké vozby si přijdou na své.
A malá technická na závěr: bývám dotazován, proč s názvem soutěže pracuji v angličtině. Odpověď: anglická verze názvu je nejpřímější, nejsnadnější na vyslovení i na práci v textu, stala se jakýmsi běžně akceptovaným ekvivalentem. Rallye Hedvábná stezka tedy jako název soutěže v textu používat nebudeme, snad nám to ortodoxní bohemisté odpustí.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.