Zázraky se asi přece jen nedějí. Impreza WRX STI Subaru Czech Rally Teamu, dokončená těsně před Rallye Český Krumlov, sice hned na úvodním testu soutěže zajela výtečný čtvrtý čas, brzy poté se ale projevilo nedostatečné vyzkoušení vozu. Zejména elektronický plyn zazlobil a jeho nevyzpytatelnost, kterou se v průběhu soutěže nepodařilo odstranit, výrazně ovlivnila důvěru posádky v kontrolu nad vozem. Přesto si Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem odvážejí z jihu Čech body za jedenáctou příčku celkového pořadí a vítězství v Pirelli Cupu.
Není to poprvé, co se Subaru Czech Rally Team přesvědčil u nového závodního vozu o obtížnosti jeho „uvedení do života“. Tentokrát to ale na začátku vypadalo velmi nadějně, čtvrtá příčka z úvodní divácké superspeciálky celý tým patřičně namlsala... Náročná třetí rychlostní zkouška, vzniklá spojením dvou tradičních testů, však přiměla všechny příznivce bílomodročerných barev k návratu na pevnou zem.
"Projevila se vada, kterou jsme zaregistrovali už při našem předstartovním testu," vysvětluje Vojtěch Štajf. "Tehdy jsme ale měli pocit, že se nám jí podařilo odstranit, její doladění si ale zjevně žádá víc času. O co se jedná? Naše nová Impreza je opět o kus dál v elektronickém vybavení než byl předchozí model a má i elektronické ovládání plynu. No a protože počítače v novém voze ještě nejsou dostatečně přivyklé na ´ostré´ zacházení, poprvé na RZ3 a poté ještě několikrát se nám přihodilo, že na sešlápnutí plynového pedálu auto přestalo zcela reagovat. V takovou chvíli bylo třeba vypnout zapalování a po krátké pauze znovu nastartovat. Jeden z takovýchto okamžiků pro nás znamenal i vznik nebezpečné situace, když se nám to přihodilo v jedné z rychlých pasáží přídolského testu - i tehdy se naštěstí podařilo vše zvládnout a neskončili jsme mimo trať. Důvěru v ovládání vozu nám to ale samozřejmě nepřidalo, a tak jsme raději zvolili spíše defenzivnější taktiku s důrazem na spolehlivé dosažení cílové rampy. Ani přes velkou snahu specialisty Micka Kella se zcela nepodařilo zvítězit nad touto závadou, a tak jsme namísto boje s Emilem Trinerem o post nejlepšího vozu Subaru i na posledním testu opět chvíli stáli a bojovali s elektronikou. Emil tak nakonec tuhle značkovou bitvu před námi a Jirkou Vackem vyhrál, nás problémy s technikou stály celkově na soutěži víc než dvě minuty času. Nedá se nic dělat, rozdíl mezi půlrokem stavby našeho prvního hatchbacku a jediným měsícem zrodu tohoto vozu zkrátka nelze smazat a tyto dětské nemoci jsou daní z této diference. Jsme proto rádi nejen za jedenáctou příčku a vítězství v Pirelli Cupu, ale i za to, že máme auto v cíli nepoškozené. Kromě oněch potíží s nastavením elektroniky a kromě drobností s naší chvilkovou nevhodnou volbou pneumatik a směsí brzdových destiček nebyl s novým autem jediný problém. Prokázalo se tak, že naši mechanici odvedli opravdu dobrou práci."
Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem už se nemohou dočkat, až napraví dojem na příštím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky, na Rally Hustopeče. Před jihomoravskou soutěží ale tým čeká důkladné testování a zejména boj se záludnostmi elektroniky nového vozu. Druhá týmová posádka, Jiří Vacek s Bohumilem Černochem, naopak nadcházející soutěž díky pilotovým pracovním povinnostem vynechá. Je to možná trochu škoda, na jihu Čech se jim totiž se starším vozem dařilo velmi dobře, když k sedmnácté příčce celkového pořadí přidali i bronzovou příčku v Pirelli Cupu a stříbrnou v Enteria Cupu. "Spolupráce s Bobem Černochem mi dodala novou motivaci pro závodění," usmíval se v cíli pražský pilot. "Teď jsme navíc poprvé vyzkoušeli velké brzdy, a tak jsem se musel učit nově hledat hranice možností vozu. I to bylo pro mne nové, o to jsem raději, že jsme dojeli celou soutěž bez jakýchkoliv potíží. Hustopeče sice nepojedeme, ve druhé polovině sezóny se ale určitě ještě na tratích šampionátu objevíme. Musím si zažít nové zvyky, Bob se mne postupně snaží přesvědčit i o tom, že používání ruční brzdy mám omezit. Tak uvidíme, jak to bude fungovat...".
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.