Zázraky se asi přece jen nedějí. Impreza WRX STI Subaru Czech Rally Teamu, dokončená těsně před Rallye Český Krumlov, sice hned na úvodním testu soutěže zajela výtečný čtvrtý čas, brzy poté se ale projevilo nedostatečné vyzkoušení vozu. Zejména elektronický plyn zazlobil a jeho nevyzpytatelnost, kterou se v průběhu soutěže nepodařilo odstranit, výrazně ovlivnila důvěru posádky v kontrolu nad vozem. Přesto si Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem odvážejí z jihu Čech body za jedenáctou příčku celkového pořadí a vítězství v Pirelli Cupu.
Není to poprvé, co se Subaru Czech Rally Team přesvědčil u nového závodního vozu o obtížnosti jeho „uvedení do života“. Tentokrát to ale na začátku vypadalo velmi nadějně, čtvrtá příčka z úvodní divácké superspeciálky celý tým patřičně namlsala... Náročná třetí rychlostní zkouška, vzniklá spojením dvou tradičních testů, však přiměla všechny příznivce bílomodročerných barev k návratu na pevnou zem.
"Projevila se vada, kterou jsme zaregistrovali už při našem předstartovním testu," vysvětluje Vojtěch Štajf. "Tehdy jsme ale měli pocit, že se nám jí podařilo odstranit, její doladění si ale zjevně žádá víc času. O co se jedná? Naše nová Impreza je opět o kus dál v elektronickém vybavení než byl předchozí model a má i elektronické ovládání plynu. No a protože počítače v novém voze ještě nejsou dostatečně přivyklé na ´ostré´ zacházení, poprvé na RZ3 a poté ještě několikrát se nám přihodilo, že na sešlápnutí plynového pedálu auto přestalo zcela reagovat. V takovou chvíli bylo třeba vypnout zapalování a po krátké pauze znovu nastartovat. Jeden z takovýchto okamžiků pro nás znamenal i vznik nebezpečné situace, když se nám to přihodilo v jedné z rychlých pasáží přídolského testu - i tehdy se naštěstí podařilo vše zvládnout a neskončili jsme mimo trať. Důvěru v ovládání vozu nám to ale samozřejmě nepřidalo, a tak jsme raději zvolili spíše defenzivnější taktiku s důrazem na spolehlivé dosažení cílové rampy. Ani přes velkou snahu specialisty Micka Kella se zcela nepodařilo zvítězit nad touto závadou, a tak jsme namísto boje s Emilem Trinerem o post nejlepšího vozu Subaru i na posledním testu opět chvíli stáli a bojovali s elektronikou. Emil tak nakonec tuhle značkovou bitvu před námi a Jirkou Vackem vyhrál, nás problémy s technikou stály celkově na soutěži víc než dvě minuty času. Nedá se nic dělat, rozdíl mezi půlrokem stavby našeho prvního hatchbacku a jediným měsícem zrodu tohoto vozu zkrátka nelze smazat a tyto dětské nemoci jsou daní z této diference. Jsme proto rádi nejen za jedenáctou příčku a vítězství v Pirelli Cupu, ale i za to, že máme auto v cíli nepoškozené. Kromě oněch potíží s nastavením elektroniky a kromě drobností s naší chvilkovou nevhodnou volbou pneumatik a směsí brzdových destiček nebyl s novým autem jediný problém. Prokázalo se tak, že naši mechanici odvedli opravdu dobrou práci."
Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem už se nemohou dočkat, až napraví dojem na příštím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky, na Rally Hustopeče. Před jihomoravskou soutěží ale tým čeká důkladné testování a zejména boj se záludnostmi elektroniky nového vozu. Druhá týmová posádka, Jiří Vacek s Bohumilem Černochem, naopak nadcházející soutěž díky pilotovým pracovním povinnostem vynechá. Je to možná trochu škoda, na jihu Čech se jim totiž se starším vozem dařilo velmi dobře, když k sedmnácté příčce celkového pořadí přidali i bronzovou příčku v Pirelli Cupu a stříbrnou v Enteria Cupu. "Spolupráce s Bobem Černochem mi dodala novou motivaci pro závodění," usmíval se v cíli pražský pilot. "Teď jsme navíc poprvé vyzkoušeli velké brzdy, a tak jsem se musel učit nově hledat hranice možností vozu. I to bylo pro mne nové, o to jsem raději, že jsme dojeli celou soutěž bez jakýchkoliv potíží. Hustopeče sice nepojedeme, ve druhé polovině sezóny se ale určitě ještě na tratích šampionátu objevíme. Musím si zažít nové zvyky, Bob se mne postupně snaží přesvědčit i o tom, že používání ruční brzdy mám omezit. Tak uvidíme, jak to bude fungovat...".
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.