Dnes Vám blíže představím vůz, který se právem pyšní titulem : „Automobil roku 2020“. Je to Peugeot 208 ve verzi GT Line ovšem s na dnešní poměry ojedinělou pohonnou jednotkou a to dieselovou čtyřválcovou jednapětkou, přifouklou menším turbodmychadlem. Ano, dnešní doba „nafťákům“ zrovna nepřeje , natož v malých městských vozech. Francouz ovšem u 208 šel opačným směrem a stvořil ( za mě ) dokonalé malé auto s velice povedeným a úsporným naftovým motorem.
ExteriérNa první pohled auto působí o dost větším dojmem než ve skutečnosti je. Řekl bych, že největší podíl na této skutečnosti mají „nafouklé“ blatníky , jejichž lemy jsou v černé barvě a mají za úkol opticky zvětšit použitá 17“ kola. Nevím jestli toto řešení je vyloženě povedené , můj subjektivní názor je , že lemy blatníků by byly určitě hezčí v barvě karoserie.
Na vzhledu karoserie se podílel designér Yann Beurel, známý svou tvorbou na Peugeotu 508 a myslím si , že na 208 GT Line odvedl pořádný kus práce. Automobil zvenčí vypadá opravdu parádně. 208 působí sportovním dojmem s prvky vyšší elegance a celkově se tyto dva světy spojit opravdu povedlo. Na první pohled člověka zaujme nadčasový design přední části vozu, zejména pak lehce agresivní optika předních světlometů spolu s „Lvími zuby“. Světlomety jsou Full Led a v noci vás příjemně překvapí jejich vysoký výkon a automatické přepínání dálkových světel, které funguje velice dobře , za mě velké plus. Na první pohled zaujme i poměrně robustní kapota motoru, která je trochu vyboulená a člověk by si řekl , že se pod ní musí ukrývat obrovský motor.
Když se přesuneme k zadní části vozu, opět zde dominují Led zadní lampy , připomínající tentokrát Lví drápy. Nad zadním sklem sedí decentní spoiler a spodní část nárazníku 208 zdobí povedený černý difuzor s jednou kulatou koncovkou výfuku. V dolní části nárazníku se též nachází integrované světlo do mlhy. Záď Peugeota 208 se mně osobně líbí , možná i víc než přední část. Opravdu je těžké 208 GT Line nemít rád hned na první pohled.
InteriérPojďme se podívat dovnitř. Když otevřu dveře tak opět funguje první dojem a interiér vyloženě říká , vítejte ve sportovně laděném kokpitu. A to není nadsázka. Uvnitř dvěstěosmičky to vypadá snad ještě lépe než zvenčí. Sportovně tvarovaná sedadla vypadají perfektně a jsou neuvěřitelně pohodlná. Tuhle disciplínu má Peugeot v dnešní době opravdu zvládnutou bravurně! A malý detail, leč pro rodiče dost podstatný , 208 GT Line má v předním sedadle spolujezdce integrovaný ISO Fix, tudíž vaše zvědavé dítko se může kochat pohledem na moderní palubní desku připomínající spíše kokpit moderního raketoplánu a sedět v pevně fixované dětské sedačce, toto já osobně hodnotím obrovským palcem nahoru.
Po usednutí do sportovní sedačky řidiče si nelze nevšimnout sportovně laděného volantu s poměrně malým průměrem a širokým věncem na úchop. Drží se velice dobře. Ovšem dostáváme se k jádru pudla. Pozice za volantem je poněkud sportovnější než by obyčejný řidič chtěl, pokud chceme dobře vidět na digitální displej budíků přístrojové desky , musíme mít volant nastaven hodně dole. Tato poloha není každému řidiči zrovna pohodlná , ale dá se na ní poměrně rychle zvyknout. Ve středu palubní desky vyniká velký 10,25“ displej infotainmentu s celkem povedenou grafikou a poměrně svižnou odezvou v přepínání různých zákoutí Menu. Ovšem má to i svoje nevýhody, zejména pak ovládání docela důležitých věcí pomocí dotykového displeje. Za jízdy není zrovna jednoduché si přenastavit např. aktuální teplotu klimatizace. Zde bych rozhodně uvítal manuální ovladač. Pod tímto displejem infotainmentu se nacházejí výdechy ventilace, ovšem jsou umístěny poměrně dost nízko a při zapnuté klimatizaci a ruce řidiče na hlavici řadící páky , mohou způsobovat lehké omrzliny. Pod těmito výdechy naleznete manuální ovladač hlasitosti rádia a tady bych se na chvilku zastavil. Rádio resp. Audiosystém ve 208 zní fantasticky, musím pochválit kvalitu zvuku i při vysokých hlasitostech a hutnost basové složky vycházející z vestavěného subwooferu. Vedle ovladače hlasitosti rádia nalezneme ovladače výstražných blinkrů, vyhřívání okna apod. Tato tlačítka jsou kombinována mechanicky plus dotykově. A působí velice luxusním dojmem. Celkově pužité materiály v interiéru jsou na velice kvalitní úrovni a co se zpracování týče , připadám si jako ve voze prémiové značky. A ještě jeden detail musím ve 208 pochválit, a to je černá stropnice spolu s ambientním osvětlením palubní desky a výplně dveří.
Také velikost zavazadelníku mě mile překvapila, máme doma v rodině starší Peugeot 207 a tudíž mne napadlo srovnání objemu zavazadelníku napřímo. Zaparkoval jsem oba vozy vedle sebe , otevřel víka kufrů a 208 mile překvapila, opravdu má zavazadelník o něco větší. Konkrétně jsem do kufru naskládal 3 basy piva vedle sebe a ještě zbylo místo na tašku se salámy .Tudíž objem 299 litrů v základní poloze bohatě stačí. Po sklopení zadních opěradel vznikne prostor 994 litrů ovšem né zcela rovný.
Pohonná jednotkaPřesuneme se k pohonné jednotce, čtyřválcová vznětová přeplňovaná 1.5 BlueHDi se vstřikováním močoviny se hodí zejména pro klidnější řidiče, jejích 74 kW (100 koní) výkonu při 3500 ot/min. a 250 Nm při 1750 ot/min. vám rozhodně nebudou lámat vaz při akceleraci , ovšem na běžné cestování je to úžasná pohonná jednotka. Proč ?
JízdaProtože dokáže jezdit velice úsporně, aniž by se člověk musel omezovat v dávkování plynu při rozjíždění nebo výjezdech ze zatáček. Jednoduše řečeno , jedete si jak chcete a motor si řekne o směšnou dávku paliva. Zde bych právem odpustil Peugeotu chybějící výkon. Jako požírač kilometrů je tahle pohonná jednotka bezkonkurenční. A k tomu vás na palubě neobtěžuje dieselový hluk z motorového prostoru, téměř vůbec o něm nevíte. Manuální šestistupňová převodovka má velice přesné dráhy řazení a za mě je radost s ní pracovat. Ale to největší překvapení během jízdy je rozhodně podvozek , tady si podvozkáři z Peugeota slušně mákli. Podvozek je vyladěný na svižnější projíždění zatáček na okreskách , ovšem neztrácí na komfortu na klasické unavené silnici 3.třídy v ČR. Ani 17“ kola s poměrně nízkým profilem pneumatik jízdu nikterak nedegradují. A za jízdy se do kabiny dostává pouze minimum hluku od odvalujících se kol. Podvozek je u 208 rozhodně povedený.
SpotřebaA za kolik se s 208 BlueHDi jezdí ? Na papíře jezdí za 3.2 litru na 100 km , no realita v běžném provozu je o trošku horší, ovšem v době našeho týdenního testu jsem se rozhodně nehlídal a nejezdil Ecco Rallye a celková týdenní spotřeba se nám ustálila na hodnotě 4,8 litrů na 100 km, což si myslím je perfektní výsledek.
Cena
Cena Peugeotu 208 začíná na částce 315 000 Kč. Za tuto částku získáte základní výbavu spojenou s motorizací 1.2 PureTech 75 S&S MAN5. Naopak nejdražší je elektrická verze Peugeot E-208, která startuje na částce 820 000 Kč.
Co se ceny testovaného vozu 208 GT Line 1.5 BlueHDi v novinářské nabušené verzi týče, tak činí rovných 555 000 Kč, za které ovšem dostanete velice příjemný nadstandard, který kvalitou provedení rozhodně dohání prémiové značky automobilů.
Závěr
Tudíž zaslouží si Peugeot 208 titul Auto roku 2020 ??? Já píši , rozhodně ano ! 208 GT Line je podle nás v redakci velice povedené vozidlo, které designem vyhrálo na plné čáře a jízdními vlastnostmi taktéž. Rozhodně bych jeden kousek 208 GT Line rád zaparkoval ve své garáži. Myslím si, že Peugeot udělal obrovský krok dopředu a nezbývá než konstatovat : „…jen tak dál…"
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
75 Kw (102 koní)
Točivý moment:
250 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
předí
Délka:
4055 mm
Šířka:
1745 mm
Výška:
1430 mm
Rozvor:
2540 mm
Zavazadlový prostor:
309 litrů
Provozní hmotnost:
1126 kg
V-max:
188 km/h
0-100 km/h:
10,2 s
Spotřeba:
3,7 /2,9 /3,2 l/100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.