Do redakčního testu jsem dostal prémiové SUV Lexus NX 300h 4x4 E-FOUR. Lexus jde s tímto modelem vlastní cestou a NX se v podstatě nedá srovnat s jinými vozy na našem trhu. Zda je to dobře nebo špatně si můžete udělat obrázek sami po přečtení následujícího testu.
ZvenčíLexus NX stejně jako ostatní vozy japonské automobilky poznáte od konkurence na první pohled podle typické masivní masky chladiče, jenž zabírá velkou část masky. Dále vpředu zaujmou trojité LED světlomety a LED denní světlomety ve tvaru znaku firmy Nike.
Dále na karoserii zaujme propracovaná změť křivek, které rozbíjejí velkou boční plochu a Lexus díky nim nevypadá zavalitě. Je to nejen estetické, ale hlavně účelné. S křivky, s pomocí spoileru na patách dveří a upravených zpětných zrcátkách, napomáhají k optimalizaci proudění vzduchu okolo vozu, čímž snižují spotřebu, aerodynamický hluk a zlepšují příčnou stabilitu.
UvnitřNa to, jak Lexus NX vypadá zvenčí moderně, působí jeho interiér lehce oldschoolově. Za multifunkčním volantem se nachází sice digitální přístrojová deska, ale vypadá jako by obsahovala klasické analogové budíky, což není na škodu, jsou přehledné a dobře čitelné. To, že se nejedná o analogové budíky poznáte až v režimu SPORT. Levé budíky , které předtím zobrazovaly aktuální využíváný výkon pohonné jednotky, se promění v otáčkoměr.
Dále je na palubní desce nečekaně velká změť tlačítek na ovládání všeho možného. Poklonu si zaslouží ty, kterémi se ovládá ventilace vozu. Jsou na pohled i na dotek takřka dokonalé. Co mě ale myšlenkami odneslo do dob dávno minulých, je přítomnost CD přehrávače, to se dnes již opravdu nevidí. Také u ovládání infotainmentu šel Lexus proti proudu. Funkce na obrazovce se ovládají pomocí touchpadu.
Ač interiér působí lehce zastarale, je to příjemné prostředí na krátké i dlouhé cesty. Zpracování i použité materiály jsou kvalitní jak na pohled, tak i na dotek. Místa je v obou řadách sedadel velkoryse dost a do zavazadlového prostoru se může vejít slušných 555 litrů bagáže.
Pod kapotouNX 300h 4x4 E-FOUR spoléhá na plně hybridní pohon s možností jízdy čistě na elektrický pohon. Jeho hlavní součástí je zážehový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem. S objemem 2494 ccm dokáže vyvinout nejvyšší výkon 114 kW (155 koní) při 5700 ot./min. a 210 N.m. při 4200 ot./min. točivého momentu. Kromě něj jsou ve voze dva elektromotory. První pro pohon přední nápravy má výkon 105 kW (143 koní) a točivý moment 270 N.m., ten druhý pro pohon kol zadní nápravy má výkon 50 kW (68 koní) a točivý moment 139 N.m.
JízdaPo uvelebení se v pohodlných sedačkách jsem hledal ideální pozici za volantem. Byl jsem velmi zaskočen kombinací manuálně nastavitelné sedačky s elektronicky stavitelným volantem, což je trochu úlet. Ve voze sedím výš a tedy mám dobrý přehled o dění před vozem, zároveň nelze přehlédnout jeho nemalé rozměry.
S přibývajícími kilometry mohu hodnotit nastavení podvozku a celkový jízdní dojem. Podvozek je tužší než jsem čekal, vůz se nehoupe a nenaklání, jízda je pohodlná bez nějakého natřásání, či nepříjemných ran od dorazů. Kola neodskakují a dobře kopírují i ne zcela hladký povrch našich silnic a nesilnic.
Ač řízení není úplně přeposilované a kola dobře drží, sportovní náčiní Lexus NX rozhodně není. Pohonné ústrojí, ne že by bylo slabé, ale síly na rozdávání rozhodně nemá, hatchback s 1,5 turbobenzínem bude pravděpodobně rychlejší. Mohutnému SUV vyhovuje plynulá a klidná jízda, při které bude svou posádku hýčkat pohodlím a hlavně tichem. Jelikož se jedná o plnohodnotný hybrid, dá se jezdit čistě na elektřinu a musím dodat, že v Lexusu se jim naladění pohonu povedlo. Při jízdě po okresních silnicích v rychlostech okolo 90 km/h jel vůz na benzín a zároveň dobíjel baterie. Když jsem pak vjížděl do obce a zpomalil na 50 km/h, vůz automaticky zhasl spalovací motor a většinu obcí jsem projel lokálně bezemisně.
Jízda po městě je příjemná, mimo město bez závodních ambicí takřka dokonalá. Kde ale Lexus NX ztrácí, to jsou dálnice. Při rychlostech do 130 km/h ještě není žádný problém, ale jakmile tuto rychlost překročíte, motor se okamžitě vytočí do nesmyslných výšek. Neadekvátně stoupne spotřeba a posádku otravuje kvílení vytočeného motoru.
SpotřebaSilnou stránkou Lexusu NX 300h je jednoznačně jeho spotřeba. I přes nemalé rozměry a 2,5 litrový benzínový motor se díky dobře fungujícímu hybridnímu pohonu dá s vozem jezdit úsporně. Poskakování po ucpané Praze udává spotřebu blížící se k 10 litrům, avšak když jsem v podvečer absolvoval průjezd z jedné strany Prahy na druhou, nestačil jsem se divit zobrazenému průměru 2,9 litru na 100 km. Celkově jsem v městském provozu jezdil lehce pod 6 litrů na 100 km.
Dobré hodnoty vykazuje Lexus i při jízdě po okresních silnicích. S lehkou nohou se dá jezdit okolo 5,5 litrů a i při svižnější jízdě se spotřeba příliš nepřehoupne přes 7 litrů. Trošku horší je to po dálnici. Tam při ustálených 130 km/h jezdí Lexus za rovných 8 litrů na každých 100 km. Jízda vyšší rychlosti je pak kvůli kvílícímu motoru nepříjemná a spotřeba stoupá k nesmyslným hodnotám.
Celková průměrná spotřeba na konci testu byla 7,1 litrů na 100 km. To je hodnota srovnatelná třeba s Peugeotem 508 2.0 BlueHDi.
CenaCena základního provedení s pohonem pouze předních kol startuje na částce 1.050.000 Kč, což za prémiové SUV s výkonem takřka 200 koní není vůbec špatné. Za čtyřkolku se připlácí 140.000 Kč. Testované provedení v nejvyšší výbavě s cenou od základního provedení trochu odskočilo. V showroomech Lexusu za něj chtějí 1.710.000 Kč. Není to málo, ale za tuto cenu máte plně vybavené luxusní SUV, které nabízí více muziky, než kolik za tuto cenu nabízejí německé prémiovky.
ZávěrZávěrečné hodnocení je z mého pohledu pozitivní. Nejedná se o vůz úplně pro každého, jelikož cena 1,7 milionu není málo a jako dálniční křižník je Lexus takřka nepoužitelný. Ale umím si představit, že bydlím ve vilce na širší periferii většího města a rád navštěvuji odlehlejší horské chaty. V takovém případě bych si Lexus NX dokázal představit v garáži. A představa je to velmi příjemná.
Plusy:
- luxusní interiér i jízda
- spotřeba
Mínusy:
- jízda po dálnici
- lehce zastaralý interiér
Typ motoru:
hybridní R4 + 2x elektromotor
Palivo:
Benzín + elektřina
Zdvihový objem:
2494 ccm
Maximální výkon hybridní soustavy:
145 Kw (195 koní)
Točivý moment:
270 N.m + 139 N.m
Převodovka:
E-CVT
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4630 mm
Šířka:
1845 mm
Výška:
1645 mm
Rozvor:
2660 mm
Zavazadlový prostor:
555 litrů
Provozní hmotnost:
1905 kg
V-max:
180 km/h
0-100 km/h:
9,2 s
Spotřeba:
5,3 /5,1 /5,2 l/100 km
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.