Do redakčního testu jsem dostal prémiové SUV Lexus NX 300h 4x4 E-FOUR. Lexus jde s tímto modelem vlastní cestou a NX se v podstatě nedá srovnat s jinými vozy na našem trhu. Zda je to dobře nebo špatně si můžete udělat obrázek sami po přečtení následujícího testu.
ZvenčíLexus NX stejně jako ostatní vozy japonské automobilky poznáte od konkurence na první pohled podle typické masivní masky chladiče, jenž zabírá velkou část masky. Dále vpředu zaujmou trojité LED světlomety a LED denní světlomety ve tvaru znaku firmy Nike.
Dále na karoserii zaujme propracovaná změť křivek, které rozbíjejí velkou boční plochu a Lexus díky nim nevypadá zavalitě. Je to nejen estetické, ale hlavně účelné. S křivky, s pomocí spoileru na patách dveří a upravených zpětných zrcátkách, napomáhají k optimalizaci proudění vzduchu okolo vozu, čímž snižují spotřebu, aerodynamický hluk a zlepšují příčnou stabilitu.
UvnitřNa to, jak Lexus NX vypadá zvenčí moderně, působí jeho interiér lehce oldschoolově. Za multifunkčním volantem se nachází sice digitální přístrojová deska, ale vypadá jako by obsahovala klasické analogové budíky, což není na škodu, jsou přehledné a dobře čitelné. To, že se nejedná o analogové budíky poznáte až v režimu SPORT. Levé budíky , které předtím zobrazovaly aktuální využíváný výkon pohonné jednotky, se promění v otáčkoměr.
Dále je na palubní desce nečekaně velká změť tlačítek na ovládání všeho možného. Poklonu si zaslouží ty, kterémi se ovládá ventilace vozu. Jsou na pohled i na dotek takřka dokonalé. Co mě ale myšlenkami odneslo do dob dávno minulých, je přítomnost CD přehrávače, to se dnes již opravdu nevidí. Také u ovládání infotainmentu šel Lexus proti proudu. Funkce na obrazovce se ovládají pomocí touchpadu.
Ač interiér působí lehce zastarale, je to příjemné prostředí na krátké i dlouhé cesty. Zpracování i použité materiály jsou kvalitní jak na pohled, tak i na dotek. Místa je v obou řadách sedadel velkoryse dost a do zavazadlového prostoru se může vejít slušných 555 litrů bagáže.
Pod kapotouNX 300h 4x4 E-FOUR spoléhá na plně hybridní pohon s možností jízdy čistě na elektrický pohon. Jeho hlavní součástí je zážehový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem. S objemem 2494 ccm dokáže vyvinout nejvyšší výkon 114 kW (155 koní) při 5700 ot./min. a 210 N.m. při 4200 ot./min. točivého momentu. Kromě něj jsou ve voze dva elektromotory. První pro pohon přední nápravy má výkon 105 kW (143 koní) a točivý moment 270 N.m., ten druhý pro pohon kol zadní nápravy má výkon 50 kW (68 koní) a točivý moment 139 N.m.
JízdaPo uvelebení se v pohodlných sedačkách jsem hledal ideální pozici za volantem. Byl jsem velmi zaskočen kombinací manuálně nastavitelné sedačky s elektronicky stavitelným volantem, což je trochu úlet. Ve voze sedím výš a tedy mám dobrý přehled o dění před vozem, zároveň nelze přehlédnout jeho nemalé rozměry.
S přibývajícími kilometry mohu hodnotit nastavení podvozku a celkový jízdní dojem. Podvozek je tužší než jsem čekal, vůz se nehoupe a nenaklání, jízda je pohodlná bez nějakého natřásání, či nepříjemných ran od dorazů. Kola neodskakují a dobře kopírují i ne zcela hladký povrch našich silnic a nesilnic.
Ač řízení není úplně přeposilované a kola dobře drží, sportovní náčiní Lexus NX rozhodně není. Pohonné ústrojí, ne že by bylo slabé, ale síly na rozdávání rozhodně nemá, hatchback s 1,5 turbobenzínem bude pravděpodobně rychlejší. Mohutnému SUV vyhovuje plynulá a klidná jízda, při které bude svou posádku hýčkat pohodlím a hlavně tichem. Jelikož se jedná o plnohodnotný hybrid, dá se jezdit čistě na elektřinu a musím dodat, že v Lexusu se jim naladění pohonu povedlo. Při jízdě po okresních silnicích v rychlostech okolo 90 km/h jel vůz na benzín a zároveň dobíjel baterie. Když jsem pak vjížděl do obce a zpomalil na 50 km/h, vůz automaticky zhasl spalovací motor a většinu obcí jsem projel lokálně bezemisně.
Jízda po městě je příjemná, mimo město bez závodních ambicí takřka dokonalá. Kde ale Lexus NX ztrácí, to jsou dálnice. Při rychlostech do 130 km/h ještě není žádný problém, ale jakmile tuto rychlost překročíte, motor se okamžitě vytočí do nesmyslných výšek. Neadekvátně stoupne spotřeba a posádku otravuje kvílení vytočeného motoru.
SpotřebaSilnou stránkou Lexusu NX 300h je jednoznačně jeho spotřeba. I přes nemalé rozměry a 2,5 litrový benzínový motor se díky dobře fungujícímu hybridnímu pohonu dá s vozem jezdit úsporně. Poskakování po ucpané Praze udává spotřebu blížící se k 10 litrům, avšak když jsem v podvečer absolvoval průjezd z jedné strany Prahy na druhou, nestačil jsem se divit zobrazenému průměru 2,9 litru na 100 km. Celkově jsem v městském provozu jezdil lehce pod 6 litrů na 100 km.
Dobré hodnoty vykazuje Lexus i při jízdě po okresních silnicích. S lehkou nohou se dá jezdit okolo 5,5 litrů a i při svižnější jízdě se spotřeba příliš nepřehoupne přes 7 litrů. Trošku horší je to po dálnici. Tam při ustálených 130 km/h jezdí Lexus za rovných 8 litrů na každých 100 km. Jízda vyšší rychlosti je pak kvůli kvílícímu motoru nepříjemná a spotřeba stoupá k nesmyslným hodnotám.
Celková průměrná spotřeba na konci testu byla 7,1 litrů na 100 km. To je hodnota srovnatelná třeba s Peugeotem 508 2.0 BlueHDi.
CenaCena základního provedení s pohonem pouze předních kol startuje na částce 1.050.000 Kč, což za prémiové SUV s výkonem takřka 200 koní není vůbec špatné. Za čtyřkolku se připlácí 140.000 Kč. Testované provedení v nejvyšší výbavě s cenou od základního provedení trochu odskočilo. V showroomech Lexusu za něj chtějí 1.710.000 Kč. Není to málo, ale za tuto cenu máte plně vybavené luxusní SUV, které nabízí více muziky, než kolik za tuto cenu nabízejí německé prémiovky.
ZávěrZávěrečné hodnocení je z mého pohledu pozitivní. Nejedná se o vůz úplně pro každého, jelikož cena 1,7 milionu není málo a jako dálniční křižník je Lexus takřka nepoužitelný. Ale umím si představit, že bydlím ve vilce na širší periferii většího města a rád navštěvuji odlehlejší horské chaty. V takovém případě bych si Lexus NX dokázal představit v garáži. A představa je to velmi příjemná.
Plusy:
- luxusní interiér i jízda
- spotřeba
Mínusy:
- jízda po dálnici
- lehce zastaralý interiér
Typ motoru:
hybridní R4 + 2x elektromotor
Palivo:
Benzín + elektřina
Zdvihový objem:
2494 ccm
Maximální výkon hybridní soustavy:
145 Kw (195 koní)
Točivý moment:
270 N.m + 139 N.m
Převodovka:
E-CVT
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4630 mm
Šířka:
1845 mm
Výška:
1645 mm
Rozvor:
2660 mm
Zavazadlový prostor:
555 litrů
Provozní hmotnost:
1905 kg
V-max:
180 km/h
0-100 km/h:
9,2 s
Spotřeba:
5,3 /5,1 /5,2 l/100 km
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.