TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

AutoRoad.cz, 29. června 2020, 10:39 Google+

Toyota Yaris 1.5 Hybrid je známa především jako vozidlo vhodné do městského provozu a pro příjemné cestování na střední vzdálenosti. V závěru testu ji porovnáme se Škodou CitiGo iV, aneb HYBRID versus BATERIOVÝ ELEKTROMOBIL.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Sdílejte článek

Technické údaje a jízdní dojmy
Pohonné ústrojí tvoří atmosférický motor o objemu 1,5 litrů s rozvodem DOHC 16V, Dual VVT-iE spojený přes bezstupňovou převodovkou e-CVT s synchronním střídavým elektromotorem o výkonu 45 kW pracující s napětím 520 V, hybridní pohonné ústrojí doplňuje Ni-Mh baterie.

Hybridní soustava zahrnující spalovací motor a elektromotor má poměrně malý výkon 74 kW, vezmeme - li v potaz hmotnost plně obsazeného vozu, jejíž povolená hodnota činí 1 565 kg. Tomu odpovídá hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h, která je 11,8 sekundy.

img-responsive

Toyota Yaris Hybrid | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Vozidlo vyniká především nízkou spotřebou paliva ve městě a komfortním ovládáním při manévrování, ať se jedná o parkování, couvání a taktéž snadný rozjezd za všech okolností, který zajišťuje elektromotor. Při razantnější akceleraci se ovšem okamžitě připojuje k elektromotoru spalovací motor, který má nepříjemný zvukový projev, znamenající rychlý náběh na poměrně vysoké otáčky, které udržuje nejen při akceleraci, ale i při rychlejší jízdě ustálenou rychlostí.


Celé hybridní ústrojí je nastaveno především na dosažení nejnižší spotřeby paliva. Tuto charakteristiku ocení především řidiči pohybující se ve městě, kde přináší naprosto bezstarostnou jízdu, o dobíjení a rekuperaci.

img-responsive

Toyota Yaris Hybrid | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Taktéž o nastavení plynule se měnícího převodu planetového soukolí se stará elektronika. Čistě elektrický pohon si auto nastavuje samo, řidič má možnost přepnout jízdní režim do EV módu, ale Yaris Hybrid ujede v tomto režimu jenom něco málo přes 2 km.

Spotřeba
Spotřeba po městě se pohybuje těsně pod 4 litry benzínu na 100 km jízdy. Dá se ale jezdit i kolem 3,5 litrů, ale to se jedná o defenzívní jízdu a maximální využívání rekuperace. 

img-responsive

spotřeba 3 litry | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Znamená to nepoužívat brzdový pedál, ale zpomalování realizovat v režimu D (rekuperace) a pedál brzdy použít pouze pro zastavení. Takto lze jezdit pouze pokud je řídký provoz.

Mimo město na okresních silnicích jezdil Yaris Hybrid se spotřebou paliva kolem 5 litrů /100 km, i při rychlé a razantní jízdě nepřesáhla spotřeba hranici 6 litrů /100 km.

img-responsive

spotřeba pod 6 litrů | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Palivová nádrž o objemu pouhých 36 litrů je s ohledem na velmi příznivou spotřebu paliva zcela dostačující.

Design karoserie
Design 3. generace Toyoty Yaris je nadčasový. Je totiž velmi atypický a zajímavý.
Testovaný Yaris Hybrid měl bílou karoserii v kombinaci s černou střechou včetně sloupků a zpětných zrcátek a s litými koly je tato kombinace nepřehlédnutelná a velmi líbivá. Nejvýraznějším designové prvkem je příď vozu.

img-responsive

Toyota Yaris Hybrid | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Zaujme přední maska ve tvaru X a světlomety tvarované ve stylu Keen Look. Zadní části dominuje spoiler pátých dveří a tvar karoserie dlouhé pouze 3 945 mm spolu se spoilerem zajišťuje koeficient odporu vzduchu 0,29, to je s ohledem na délku karoserie dobrá hodnota.

Bezpečnost a výbava
Kromě bohaté výbavy je obrovskou výhodou Toytoy Yaraise Hybrid standardně dodávaná sada prvků aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense, která zahrnuje:

• Automatické přepínání dálkových světel (AHB)
• Automatická světla se senzorem šera
• Uchycení dětských autosedaček na krajních zadních sedadlech (ISOFIX)
• Dětská pojistka zadních dveří
• Kolenní airbag na straně řidiče
• Čelní a boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce
• Hlavové airbagy pro řidiče a předního spolujezdce
• Asistent rozjezdu do kopce (HAC)
• Automatické stěrače se senzorem deště
• Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA)
• Předkolizní bezpečnostní systém (PCS)
• Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
• Indikace zapnutí bezpečnostních pásů
• Asistenční systémy řízení, brzdění a nastavení podvozku
• (ABS, EBD, BA, VSC, A-TRC, EPS)
• Výstražný systém tlaku pneumatik (TPWS)

Interiér
Prostor pro podsádku na předních sedadlech působí vzdušně a větším dojmem než je ve skutečnosti. Na tomto dojmu se podepisuje dlouhá přístrojová deska natažená až ke konci hodně skloněného čelního skla.

img-responsive

Toyota Yaris Hybrid | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Přední sedačky jsou dobře tvarované, trochu menší, velmi prakticky je umístěna střední loketní opěrka, zadní lavice je rovná. Prostor na zadních sedadlech je vhodný pro kratší jízdy, upřednostněn byl zavazadlový prostor vozidla, který má objem 286 litrů, po sklopení zadních sedaček 1 119 litrů.

Přehledný interiér umožňuje dobrý rozhled z vozu, na kterém se podílí za deštivého počasí jeden stěrač čelního skla perfektně stírající celou plochu skla.

img-responsive

Toyota Yaris Hybrid | foto: Petr, AutoRoad.CZ

Manévrování s vozidlem usnadňuje zadní kamera, změna pohybu vpřed / vzad je blesková díky snadné manipulaci s ovládací pákou jízdních režimů a elektromotoru zajišťujícímu rozjezd a couvání.

Přístrojová deska je z tvrdého plastu, stejně tak výplně dveří. Toto řešení zajišťuje bezproblémovou údržbu a čištění.
Displeje a jejich rozlišení, stejně tak designové provedení ovládací páky jízdních režimů již neodpovídá současným standardům, perfekcionisti si budou muset počkat na novou generaci hybridního Yarisu.

Srovnání s konkurencí
V segmentu malých vozidel žádná jiná firma nenabízí plně hybridní vozidlo, takže lze říci, že Toyota Yaris nemá konkurenci, ale takhle jednoduché to nenecháme. Srovnáme elektrifikovaná vozidla podobných rozměrů a určení, a to Toyotu Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection se Škodou CitiGo iV.

Rozměry vozidel:

Parametr / vozidlo TOYOTA YARIS HYBRID  ŠKODA CITIGO iV
Celková délka (mm) 3 945 3 597
Celková šířka (mm) 1 695 1 645
Celková výška (mm) 1 510 1 481
Rozvor náprav (mm) 2 510 2 417
Objem zavazadlového prostoru     286 / 1 119 litrů 250 / 632 litrů

Technické parametry a cena vozidel:

Parametr / vozidlo TOYOTA YARIS HYBRID ŠKODA CITIGO iV
Motor 1.5 benzínový+elektromotor   elektromotor
Max. výkon (kW) 74 61
Nejvyšší rychlost (km/h) 165 130
Akcelerace 0-100 km/h (s) 11,8 12,3
Kombinovaná spotřeba 3,7 - 4 litry benzínu /100 km 14,8 kWh/100 km
Náklady na 1 km jízdy 0,99 - 1,08 Kč 0,89 Kč
Dojezd na 1 doplnění energie   900 km 252 km
Cena vozidla 452 900 Kč 499 900 Kč

Pro kalkulaci nákladů na 1 km jsou použity následující hodnoty. 

Cena benzínu: 27 Kč / 1 litr

Cena elektrické energie:
- domácí nabíjení 3 až 4,80 Kč / 1 kWh (dle tarifu)
- nabíjecí stanice
• registrovaní zákazníci 3 Kč AC , 6 Kč DC / 1 kWh
• neregistrovaní zákazníci 9 Kč AC, 11 Kč DC / 1 kWh

Poznámka: Pro výpočet je použita střední hodnota 6 Kč / 1 kWh, majitelé bateriového elektrovozu využívající pouze domácí tarif a nabíjení zdarma mají náklady nižší.

Každý z automobilů má své silné a slabé stránky, vítězem jsou oba, protože Toyota Yaris Hybrid uspokojí majitele nemající možnost nabíjení v rodinném domě či garáži, Škoda CitiGO naopak této výhody využije. Obě vozidla za srovnatelných podmínek nabídnou elektrifikovaný automobil široké škále zájemců o tento druh vozidel.

Srovnání ukazuje, že to jde i bez dotací. Škodovka i Toyota přichází v segmentu elektrifikovaných vozidel s rozumnými a dostupnými cenami, Toyota k tomu přidává možnost výkupu stávajícího vozidla protiúčtem a následné snížení ceny, tedy „šrotovné“, za 25 000 Kč ve vlastní režii !!!

Vytisknout

Diskuze: TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Václav Vondřich s brašnou nářadí a náhradních dílů na stroji L&K v cíli neoficiálního mistrovství světa motocyklů

"Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud