TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid, foto: Petr, AutoRoad.CZ
AutoRoad.cz 29. června 2020 10:39
Sdílej:

Toyota Yaris 1.5 Hybrid je známa především jako vozidlo vhodné do městského provozu a pro příjemné cestování na střední vzdálenosti. V závěru testu ji porovnáme se Škodou CitiGo iV, aneb HYBRID versus BATERIOVÝ ELEKTROMOBIL.

Technické údaje a jízdní dojmyPohonné ústrojí tvoří atmosférický motor o objemu 1,5 litrů s rozvodem DOHC 16V, Dual VVT-iE spojený přes bezstupňovou převodovkou e-CVT s synchronním střídavým elektromotorem o výkonu 45 kW pracující s napětím 520 V, hybridní pohonné ústrojí doplňuje Ni-Mh baterie.

Hybridní soustava zahrnující spalovací motor a elektromotor má poměrně malý výkon 74 kW, vezmeme - li v potaz hmotnost plně obsazeného vozu, jejíž povolená hodnota činí 1 565 kg. Tomu odpovídá hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h, která je 11,8 sekundy.

Vozidlo vyniká především nízkou spotřebou paliva ve městě a komfortním ovládáním při manévrování, ať se jedná o parkování, couvání a taktéž snadný rozjezd za všech okolností, který zajišťuje elektromotor. Při razantnější akceleraci se ovšem okamžitě připojuje k elektromotoru spalovací motor, který má nepříjemný zvukový projev, znamenající rychlý náběh na poměrně vysoké otáčky, které udržuje nejen při akceleraci, ale i při rychlejší jízdě ustálenou rychlostí.

Celé hybridní ústrojí je nastaveno především na dosažení nejnižší spotřeby paliva. Tuto charakteristiku ocení především řidiči pohybující se ve městě, kde přináší naprosto bezstarostnou jízdu, o dobíjení a rekuperaci.

Taktéž o nastavení plynule se měnícího převodu planetového soukolí se stará elektronika. Čistě elektrický pohon si auto nastavuje samo, řidič má možnost přepnout jízdní režim do EV módu, ale Yaris Hybrid ujede v tomto režimu jenom něco málo přes 2 km.

SpotřebaSpotřeba po městě se pohybuje těsně pod 4 litry benzínu na 100 km jízdy. Dá se ale jezdit i kolem 3,5 litrů, ale to se jedná o defenzívní jízdu a maximální využívání rekuperace. 

Znamená to nepoužívat brzdový pedál, ale zpomalování realizovat v režimu D (rekuperace) a pedál brzdy použít pouze pro zastavení. Takto lze jezdit pouze pokud je řídký provoz.

Mimo město na okresních silnicích jezdil Yaris Hybrid se spotřebou paliva kolem 5 litrů /100 km, i při rychlé a razantní jízdě nepřesáhla spotřeba hranici 6 litrů /100 km.

Palivová nádrž o objemu pouhých 36 litrů je s ohledem na velmi příznivou spotřebu paliva zcela dostačující.

Design karoserieDesign 3. generace Toyoty Yaris je nadčasový. Je totiž velmi atypický a zajímavý. Testovaný Yaris Hybrid měl bílou karoserii v kombinaci s černou střechou včetně sloupků a zpětných zrcátek a s litými koly je tato kombinace nepřehlédnutelná a velmi líbivá. Nejvýraznějším designové prvkem je příď vozu.

Zaujme přední maska ve tvaru X a světlomety tvarované ve stylu Keen Look. Zadní části dominuje spoiler pátých dveří a tvar karoserie dlouhé pouze 3 945 mm spolu se spoilerem zajišťuje koeficient odporu vzduchu 0,29, to je s ohledem na délku karoserie dobrá hodnota.

Bezpečnost a výbavaKromě bohaté výbavy je obrovskou výhodou Toytoy Yaraise Hybrid standardně dodávaná sada prvků aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense, která zahrnuje:

• Automatické přepínání dálkových světel (AHB) • Automatická světla se senzorem šera • Uchycení dětských autosedaček na krajních zadních sedadlech (ISOFIX) • Dětská pojistka zadních dveří • Kolenní airbag na straně řidiče • Čelní a boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce • Hlavové airbagy pro řidiče a předního spolujezdce • Asistent rozjezdu do kopce (HAC) • Automatické stěrače se senzorem deště • Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA) • Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) • Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) • Indikace zapnutí bezpečnostních pásů • Asistenční systémy řízení, brzdění a nastavení podvozku • (ABS, EBD, BA, VSC, A-TRC, EPS) • Výstražný systém tlaku pneumatik (TPWS)

InteriérProstor pro podsádku na předních sedadlech působí vzdušně a větším dojmem než je ve skutečnosti. Na tomto dojmu se podepisuje dlouhá přístrojová deska natažená až ke konci hodně skloněného čelního skla.

Přední sedačky jsou dobře tvarované, trochu menší, velmi prakticky je umístěna střední loketní opěrka, zadní lavice je rovná. Prostor na zadních sedadlech je vhodný pro kratší jízdy, upřednostněn byl zavazadlový prostor vozidla, který má objem 286 litrů, po sklopení zadních sedaček 1 119 litrů.

Přehledný interiér umožňuje dobrý rozhled z vozu, na kterém se podílí za deštivého počasí jeden stěrač čelního skla perfektně stírající celou plochu skla.

Manévrování s vozidlem usnadňuje zadní kamera, změna pohybu vpřed / vzad je blesková díky snadné manipulaci s ovládací pákou jízdních režimů a elektromotoru zajišťujícímu rozjezd a couvání.

Přístrojová deska je z tvrdého plastu, stejně tak výplně dveří. Toto řešení zajišťuje bezproblémovou údržbu a čištění.Displeje a jejich rozlišení, stejně tak designové provedení ovládací páky jízdních režimů již neodpovídá současným standardům, perfekcionisti si budou muset počkat na novou generaci hybridního Yarisu.

Srovnání s konkurencíV segmentu malých vozidel žádná jiná firma nenabízí plně hybridní vozidlo, takže lze říci, že Toyota Yaris nemá konkurenci, ale takhle jednoduché to nenecháme. Srovnáme elektrifikovaná vozidla podobných rozměrů a určení, a to Toyotu Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection se Škodou CitiGo iV.

Rozměry vozidel:

Parametr / vozidlo TOYOTA YARIS HYBRID  ŠKODA CITIGO iV Celková délka (mm) 3 945 3 597 Celková šířka (mm) 1 695 1 645 Celková výška (mm) 1 510 1 481 Rozvor náprav (mm) 2 510 2 417 Objem zavazadlového prostoru     286 / 1 119 litrů 250 / 632 litrů

Technické parametry a cena vozidel:

Parametr / vozidlo TOYOTA YARIS HYBRID ŠKODA CITIGO iV Motor 1.5 benzínový+elektromotor   elektromotor Max. výkon (kW) 74 61 Nejvyšší rychlost (km/h) 165 130 Akcelerace 0-100 km/h (s) 11,8 12,3 Kombinovaná spotřeba 3,7 - 4 litry benzínu /100 km 14,8 kWh/100 km Náklady na 1 km jízdy 0,99 - 1,08 Kč 0,89 Kč Dojezd na 1 doplnění energie   900 km 252 km Cena vozidla 452 900 Kč 499 900 Kč

Pro kalkulaci nákladů na 1 km jsou použity následující hodnoty. 

Cena benzínu: 27 Kč / 1 litr

Cena elektrické energie:- domácí nabíjení 3 až 4,80 Kč / 1 kWh (dle tarifu)- nabíjecí stanice • registrovaní zákazníci 3 Kč AC , 6 Kč DC / 1 kWh • neregistrovaní zákazníci 9 Kč AC, 11 Kč DC / 1 kWh

Poznámka: Pro výpočet je použita střední hodnota 6 Kč / 1 kWh, majitelé bateriového elektrovozu využívající pouze domácí tarif a nabíjení zdarma mají náklady nižší.

Každý z automobilů má své silné a slabé stránky, vítězem jsou oba, protože Toyota Yaris Hybrid uspokojí majitele nemající možnost nabíjení v rodinném domě či garáži, Škoda CitiGO naopak této výhody využije. Obě vozidla za srovnatelných podmínek nabídnou elektrifikovaný automobil široké škále zájemců o tento druh vozidel.

Srovnání ukazuje, že to jde i bez dotací. Škodovka i Toyota přichází v segmentu elektrifikovaných vozidel s rozumnými a dostupnými cenami, Toyota k tomu přidává možnost výkupu stávajícího vozidla protiúčtem a následné snížení ceny, tedy „šrotovné“, za 25 000 Kč ve vlastní režii !!!

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.