K testu jsme obdrželi výkonný hybrid DS7 crossback E-TENSE 4x4. I přes výkon 300 koní slibuje spotřebu pouhých 1,3 litrů na 100 km. Jaká je reálná spotřeba a jak se s vozem jezdí jsem pro vás zjistil v následujícím testu.
ExteriérPřes to, že je s námi DS7 už nějaký ten pátek, jeho design je neokoukaný a stále dokáže zaujmout. Kulatá karoserie zdobená bohatým chromováním působí daleko větším dojmem, než je jeho skutečná velikost. Vždyť s délkou 4573 mm je o slušný kus kratší než třeba taková Škoda Octavia. Přesto působí robustním dojmem.
Za zmínku určitě stojí maska chladiče s velkým chromovaným znakem DS a hlavně přední světlomety DS Active LED Vision. Každý světlomet obsahuje tři rotační moduly, které se při rozsvícení otočí o 180°, což dělá před vozem hezkou světelnou show. Také se mi moc líbily hliníkové 19" disky kol LONDON a v zádi dvojice koncovek výfuku s chromováním.
InteriérV interiéru vozu DS je téměř každý detail vyveden ve tvaru kosočtverce. To platí jak pro hardware v podobě tlačítek, reproduktorů a téměř všeho ostatního, tak i software v provedení grafiky digitálního přístrojového štítu a ovládacích prvků infotainmentu.
Když se nebudu soustředit na kosočtverce, musím uznat, že snad v luxusněji pojatém interiéru jsem ještě neseděl. Kožená, elektricky stavěná a vyhřívaná sedadla, by neudělala ostudu ani jako křesla v dobře vybaveném obývacím pokoji. Jsou pohodlná a prostorná. Prim zde ovšem hraje dvojice velkých displejů. Dotykový displej infotainmentu má úhlopříčku 12", digitální přístrojový panel má dokonce 12,3".
Prostoru je v interiéru dostatek jak vpředu, tak i na sedadlech v druhé řadě. I osoba vysoká 190 cm nemá problém sednout si sama za sebe. Místa je dostatek jak na nohy, tak i nad hlavou a v úrovni ramen. Též se musím zmínit o zavazadlovém prostoru. Běžné je, že verze 4x4 a hlavně hybridy, nemají menší zavazadlový prostor, než základní motorizace s náhonem jen na přední kola. Ne však v tomto případě. Provedení E-TENSE nabízí stejných 555 až 1752 litrů pro zavazadla, jako mají i předokolky bez baterií.
Pohonné ústrojíK pohonu DS7 slouží velice povedený přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 Puretech vyladěný na výkon 147 kW (200 koní) a točivý moment 300 N.m. Motor je spárovaný s 8 stupňovou automatickou převodovkou a pohání přední 19" kola. Spalovacímu motoru zdárně sekunduje hned dvojice elektromotorů. První z nich slouží k pohonu přední nápravy a poskytuje 81 kW (110 koní) / 337 N.m., ten druhý s výkonem 83 kW (112 koní) / 166 N.m. pohání zadní kola. Celkový maximální výkon DS7 CROSSBACK E-TENSE 4x4 je 220 kW (300 koní) a 520 N.m. točivého momentu.
JízdaS DS7 E-TENSE jsem již jel, sice před téměř půl rokem a jen 10 min, ale jel. Proto jsem očekával, že si sednu a hned budu vědět, jak se co ovládá. V testovacích vozech jiných značek, které jsem zatím měl k dispozici mi trvalo maximálně pár minut, než jsem si zvykl na veškeré ovládání, ne však v tomto případě. Vlajková značka skupiny PSA má ovládání velmi svébytné. Už jen najít tlačítko startu, které se nachází uprostřed prostorné desky pod hodinami jsem hledal podstatně delší dobu než je běžné. Pak nastavování zrcátka, které se nachází schované vlevo dole od volantu jsem také hledal poměrně dlouho. A na otevírání bočních oken, které se nachází na středovém panelu jsem si nezvykl ani po týdnu. Ovšem pravda je, že když jsem týden poté jezdil s vozem, který měl tlačítka pro stahování oken klasicky ve dveřích, neustále jsem se snažil sahat po neexistujících tlačítkách na středové konzoli. Ovládání je tedy neintuitivní, tedy alespoň pro člověka, který skáče z auta do auta. Majitel DSka si na to jistě brzy zvykne a s ovládáním nebude mít problém.
Vše osaháno a nastaveno, můžu se tedy rozjet. Posez je klacicky SUVéčkově vyšší, což zaručuje dobrý přehled o dění na silnici. Ze své pozice vidím obrovskou kapotu, která mi lehce připomíná pick-up X350d. DS7 je zkrátka plnotučné SUV a ne žádný malý módní crossover. Jízda po městě je velmi příjemná, 90% času jedu čistě na elektrický pohon, takže jízda je tichá a pohodlná. Díky obrovskému množství točivého momentu, který je k dispozici takřka okamžitě, se na každém semaforu z lehce obézního SUV stává král klání z 0 na 50 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h je otázkou 5,9 s, což je velice slušný čas, který by šel ještě vylepšit. Při každém pokusu o rychlou akceleraci jsem zamáčkl plynový pedál do podlahy a ono nic. Vůz asi půl vteřiny v podstatě nereagoval, jako by se mě ptal "jsi si tím plynem opravdu jistý?" a až poté na vlně točivého momentu vystřelil vpřed. Až na to malé zaváhání na startu je zrychlení opojné a návykové.
Mimo město se DSko cítí jako ryba ve vodě. I přes na 300 koňové auto nezvykle úzké pneumatiky (šířka pouze 205 mm), nemá problém s přilnavostí ani v rychle projížděných zatáčkách. Ale spíše než sporťák, je to velmi pohodlné SUV. Ani hodně rozbitá silnice nebo lehký terén lesních a polních cest nevyvede podvozek z míry, posádka si užívá jen lehké houpání bez nějakých nepříjemných rázů. Plavnost jízdy mi připomíná starší Citoroeny s jejich podvozkem hydractiv.
Ideálním parťákem na dlouhé cesty je skvěle hrající HiFi systém FOCAL Electra se 14ti reproduktory o celkovém výkonu 515 W.
SpotřebaAutomobil jsem přebíral s plně nabitými bateriemi. Po prvních 50 km jízdy po městě jsem se dostal na průměrnou spotřebu 1,5 litru paliva a na 20 kWh elektrické energie na 100 km. Tudíž pokud máte možnost dobíjení, je crossback E-TENSE úžasně úsporným vozem. Což bohužel není můj případ, proto veškeré další měření bylo již bez dobíjení. S prázdnou baterií jsem po ucpané Praze jezdil za 8,6 litrů, v mírnějším provozu klesla spotřeba přibližně o litr.
Svižné dálniční temto znamená spotřebu 9 litrů na 100 km, při klidné jízdě lehce pod hranicí rychlostních limitů si DSko bralo 7,5 litru na 100 km. Po okresních silnicích se dá bez problémů jezdit za průměrných 5,9 litrů. Při eko jízdě jsem se dostal ke 4,4 litrům, naopak při razantnější jízdě stylem "brzda-plyn" stoupla spotřeba přes 8 litrů na 100 km.
Během týdenního testování jsem se s DS 7 crossback E-TENSE dostal na průměrnou spotřebu 7,0 litrů na 100 km, což považuji za skvělý výsledek na bezmála 2 tuny vážící SUV s náhonem na všechna kola s výkonem 300 koní. A to jsem nedobíjel baterie. Mít tu možnost, dalo by se bez problémů jezdit i za polovic.
Tedy ona tu ta možnost teoreticky byla. K vozu jsem dostal čip od firmy PRE, který mi měl zajistit možnost dobíjení u dobíjecích stojanů. Bydlím na Proseku a tak jsem si vyhlédl hned dva stojany PRE v mé blízkosti. Jeden se nacházel u areálu PVA a ten druhý jen kousek od něj. Bohužel ani jeden z nich na čip nefungoval. Byl jsem s vozem také na kávě u známého s rodinným domkem, kde měl venkovní zásuvku. Asi po hodině na na nabíječce byl deklarovaný dojezd na elektřinu jen 4 km. Takže doma přes noc, nebo v práci v podzemních garážích dostatečné, pro mě žijícího na sídlišti je dobíjení z veřejné sítě takřka nepoužitelné.
CenaAutomobil DS 7 začíná s motorem 1,5 BlueHDi 130 s manuální převodovkou ve výbavě PERFORMANCE Line na částce 895 000 Kč. Třísetkoňový hybrid E-TENSE můžete mít ve výbavě SO CHIC od 1 395 000 Kč. Testované provedení bylo v nejvyšší výbavě GRAND CHIC s příplatkovou výbavou, která obsahovala například noční vidění, Hifi systém Focal o výkonu 515 W a panoramatické střešní okno a vyšlo na 1 781 500 Kč.
ZávěrZnačka DS je oprávněně vlajkovou značkou koncernu PSA. DS7 crossback E-TENSE 4x4, což je jejím vrcholem je pohodlné, rychlé a za určitých podmínek i úsporné SUV. Ale svým pojetím mi spíše připadá jako silný konkurent pro vozy jako je Lexus nebo Infiniti, než německému trojlístku Audi, BMW a Mercedesu. Což je trošku škoda, jelikož prvně jmenované nedosahují zdaleka takových prodejů, jako právě německé prémiovky. Přitom námi testované DS má rozhodně co nabídnout i konzervativním zákazníkům německých modelů.
Plusy:- komfort- výkon- spotřeba
Mínusy:- malá nádrž (43 L)- intuitivní ovládání- cena
Typ motoru:
Přeplňovaný R4 + 2x el. motor
Palivo:
Benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1598 ccm
Výkon:
220 Kw (300 koní)
Točivý moment:
520 N.m.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4573 mm
Šířka:
1906 mm
Výška:
1625 mm
Rozvor:
2738 mm
Zavazadlový prostor:
555 litrů
Provozní hmotnost:
1825 kg
V-max:
240 km/h
0-100 km/h:
5,9 s
Spotřeba:
1,3 l/100 km
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?