Test: Hyundai i30 N Performance, nejsyrovější hot-hatch na trhu

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 19. května 2020, 13:43 Google+

Již jsem měl tu čest s i30 N Performance v karosářské verzi fastback. Bylo to skvělé auto dvou tváří, nespoutaná uřvaná okrsková hračka i milé rodinné autíčko. Jaký je jeho kratší sourozenec jsem pro vás zjišťoval v následujícím testu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai i30 N Performance

Hyundai i30 N Performance | foto: Martin Schneider

Sdílejte článek

Exteriér
Hyundai i30 N Performance je ryzí hot-hatch již na první pohled. Oproti civilním sourozencům obdržel agresivnější přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu a eNkovou masku chladiče. Z boku jistě zaujmou 19" kola z lehkých slitin, pod těmi předními se nacházejí 345 mm velké kotoučové brzdy s červenými N třmeny, zadní brzdy mají průměr 315 mm. Záď vozu zdobí přítlačné křídlo s trojúhelníkovým třetím brzdovým světlem, dvě koncovky výfuku, mezi nimiž se nachází difuzor, který zlepšuje přítlak vozu.

Mně osobně se více líbí eNko v karosářském provedení Fastback, ale ten jsme testovali v nudné bílé barvě. Dnešní krátké provedení je lakované v modré barvě Performance Blue, se kterou vypadá vůz opravdu skvěle.

img-responsive

Hyundai i30 N Performance | foto: Martin Schneider


Interiér
Interiéru vévodí do ruky dobře padnoucí sportovní volant, na němž se nachází "kouzelná" tlačítka, díky nimž můžete proměnit hodnou klidnou ovečku ve běsnícího vijícího vlka. Kaplička přístrojů obsahuje analogové budíky, kde prim hrají otáčkoměr a tachoměr končící číslovkou 300. Mezi nimi se nachází malý displej, kde oproti slabším verzím i30 přibylo okénko zobrazující pro ostrou jízdu důležité informace. Je zde teplota oleje, momentálně točivý moment a tlak turba. V dalším okénku můžete sledovat podélné a příčné přetížení.

Přední sportovní anatomická sedadla jsou pohodlná a skvěle drží v zatáčkách. Jsou elektronicky nastavitelná a vyhřívaná. Na zadních sedadlech je místa tak akorát pro dva dospělé, popřípadě tři, kteří se mají opravdu rádi. Zavazadlový prostor má sníženou užitkovou hodnotu kvůli vzpěře mezi zadními tlumiči. S ní má kufr objem 381 litrů, po jejím vyjmutí se zvětší na 395 litrů.

img-responsive

Hyundai i30 N Performance | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Pohonná jednotka
Ostré provedení Hyundai I30 pohání turbodmychadlem (twin-scroll) přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1998 ccm, který ve verzi Performance nabízí 202 kW (275 koní) při 6000 ot./min. Točivý moment má hodnotu 353 N.m. v širokém spektru otáček již od 1450 do 4700 ot./min., při overboostu se krátkodobě zvýší plnící tlak a točivý moment poskočí až na 378 N.m. Výkon motoru putuje na přední nápravu vybavenou samosvorným diferenciálem skrze 6 stupňovou manuální převodovku.


Jízda
Na jízdu s krátkým eNkem jsem se moc těšil, stále s láskou vzpomínám na eNko v provedení Fastback, které bylo prostě fenomenální. Všude jsem slyšel, že krátké provedení je příliš tvrdé, což se negativně projevuje na jeho jízdních vlastnostech, ale toho, čeho jsem se dočkal, o tom se mi ani nesnilo. S podvozkem,dle mého názoru, muselo být něco v nepořádku, jelikož jízdní vlastnosti byly doslova příšerné. Vůz se ve vysokých rychlostech zmítal a při prudkém brzdění bylo těžké udržet požadovaný směr. Při vrácení vozu zpět dealerovi jsem tuto skutečnost zmínil, ale do dnešních dnů jsem neobdržel zpětnou vazbu o tom, zda bylo něco v nepořádku, či je to standardní chování eNkového hatchbacku. Pokud bylo vše v pořádku, tak bych dal ve 100 případech ze 100 přednost Fastbacku.

Špatný podvozek naštěstí zachraňuje skvělý motor, který pod plynem střílí z výfuku a má zátah jako lokomotiva. Když vás přestane bavit motor s projevem pouličního rváče, stačí přepnout vůz do módu "Normal" a rázem máme svižný hatchback pro každodenní použití, tedy alespoň co se motoru týče. Velkou chválu zaslouží také brzdy, které za motorem nezaostávají ani o píď.


Spotřeba
Spotřeba paliva není nejsilnější stránkou eNka, stejně jako drtivé většiny sportovně laděných vozů. Ale i přes svůj výkon, který často svádí řidiče zarazit plynový pedál do podlahy, se dá s i30 jezdit se vcelku rozumnou spotřebou. Ve městě to je dle provozu mezi 8 a 11 litry na 100 km. Mimo město se dá s lehkou pravou nohou srazit spotřeba i pod 6 litrů, naopak při závodních choutkách stoupá spotřeba i ke trojnásobným hodnotám. Celkově jsem během týdenního testu jezdil v průměru za 9,6 litrů na 100 km.

Cena
Hyundai i30 N ve verzi Hatchback je nyní k mání za akční a nutno dodat, že skutečně výhodnou cenu, 699 990 Kč. Za tyto peníze dostanete slabší 2.0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 koní). Testovaný exemplář byl ve verzi Performance, jejíž konečná cena je 739 990 Kč. Příplatek oproti normálnímu "eNku" je 40 000 Kč. Za rozumný příplatek dostanete navýšený výkon o 18 kW (25 koní), elektronicky řízený samosvorný diferenciál, 19" namísto 18" kola, větší brzdy, aktivní výfukový systém a výztuhu v zavazadlovém prostoru. V tomto případě bych neváhal a požadovaných 40 000 Kč s klidným svědomím připlatil.

img-responsive

Hyundai i30 N Performance | foto: Martin Schneider


Závěr
Hyundai i30 N Performance nabízí skvělý poměr výkon/cena. Za cenu konkurenčního litrového tříválce dostanete jeden z nejlepších a řidičsky nejzáživnějších hot-hatch. Ale tento konkrétní kus musel mít něco nehezkého za sebou, jelikož jeho jízdní vlastnosti byly ve vyšších rychlostech až téměř nebezpečné. Pevně doufám, že takto nejezdí i ostatní eNkové hatchbacky, jelikož Fastback jezdil nesrovnatelně lépe.


Plusy:
- výkon motoru
- zvuk motoru
- cena

Mínusy:
- příliš nepoddajný podvozek
- menší všestrannost oproti Fastbacku
- spotřeba

Typ motoru:

Přeplňovaný R4

Palivo:

Benzín

Zdvihový objem:

1998 ccm

Výkon:

202 Kw (275 koní)

Točivý moment:

353 až 378 N.m.

Převodovka:

M6

Poháněná kola:

přední

Délka:

4335 mm

Šířka:

1795 mm

Výška:

1447 mm

Rozvor:

2650 mm

Zavazadlový prostor:

381 litrů

Provozní hmotnost:

1504 kg

V-max:

250 km/h - el. omezeno

0-100 km/h:

6,1 s

Spotřeba:

10,6 /6,1 /7,8 l/100 km

Vytisknout

Diskuze: Test: Hyundai i30 N Performance, nejsyrovější hot-hatch na trhu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Honda Civic e:HEV

Auto roku v Česku zná vítěze

Kia HabaNiro

Německo jako první v Evropě pustilo do provozu dálkově ovládané auto

mazda 6

Svaz dovozců oznámil lednová čísla

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

reklama

Doporučujeme

Patricie Pagáčová

Porotkyně SuperStar jezdí v novém Volkswagenu Golf

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  2. Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

  3. Svaz dovozců oznámil lednová čísla

  4. TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

  5. Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

  6. Auto roku v Česku zná vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud