Test: Hyundai i30 N Performance, nejsyrovější hot-hatch na trhu

Hyundai i30 N Performance
Hyundai i30 N Performance, foto: Martin Schneider
Petr Boháč , AutoRoad.cz 19. května 2020 13:43
Sdílej:

Již jsem měl tu čest s i30 N Performance v karosářské verzi fastback. Bylo to skvělé auto dvou tváří, nespoutaná uřvaná okrsková hračka i milé rodinné autíčko. Jaký je jeho kratší sourozenec jsem pro vás zjišťoval v následujícím testu.

ExteriérHyundai i30 N Performance je ryzí hot-hatch již na první pohled. Oproti civilním sourozencům obdržel agresivnější přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu a eNkovou masku chladiče. Z boku jistě zaujmou 19" kola z lehkých slitin, pod těmi předními se nacházejí 345 mm velké kotoučové brzdy s červenými N třmeny, zadní brzdy mají průměr 315 mm. Záď vozu zdobí přítlačné křídlo s trojúhelníkovým třetím brzdovým světlem, dvě koncovky výfuku, mezi nimiž se nachází difuzor, který zlepšuje přítlak vozu.

Mně osobně se více líbí eNko v karosářském provedení Fastback, ale ten jsme testovali v nudné bílé barvě. Dnešní krátké provedení je lakované v modré barvě Performance Blue, se kterou vypadá vůz opravdu skvěle.

InteriérInteriéru vévodí do ruky dobře padnoucí sportovní volant, na němž se nachází "kouzelná" tlačítka, díky nimž můžete proměnit hodnou klidnou ovečku ve běsnícího vijícího vlka. Kaplička přístrojů obsahuje analogové budíky, kde prim hrají otáčkoměr a tachoměr končící číslovkou 300. Mezi nimi se nachází malý displej, kde oproti slabším verzím i30 přibylo okénko zobrazující pro ostrou jízdu důležité informace. Je zde teplota oleje, momentálně točivý moment a tlak turba. V dalším okénku můžete sledovat podélné a příčné přetížení.

Přední sportovní anatomická sedadla jsou pohodlná a skvěle drží v zatáčkách. Jsou elektronicky nastavitelná a vyhřívaná. Na zadních sedadlech je místa tak akorát pro dva dospělé, popřípadě tři, kteří se mají opravdu rádi. Zavazadlový prostor má sníženou užitkovou hodnotu kvůli vzpěře mezi zadními tlumiči. S ní má kufr objem 381 litrů, po jejím vyjmutí se zvětší na 395 litrů.

Pohonná jednotkaOstré provedení Hyundai I30 pohání turbodmychadlem (twin-scroll) přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1998 ccm, který ve verzi Performance nabízí 202 kW (275 koní) při 6000 ot./min. Točivý moment má hodnotu 353 N.m. v širokém spektru otáček již od 1450 do 4700 ot./min., při overboostu se krátkodobě zvýší plnící tlak a točivý moment poskočí až na 378 N.m. Výkon motoru putuje na přední nápravu vybavenou samosvorným diferenciálem skrze 6 stupňovou manuální převodovku.

Jízda Na jízdu s krátkým eNkem jsem se moc těšil, stále s láskou vzpomínám na eNko v provedení Fastback, které bylo prostě fenomenální. Všude jsem slyšel, že krátké provedení je příliš tvrdé, což se negativně projevuje na jeho jízdních vlastnostech, ale toho, čeho jsem se dočkal, o tom se mi ani nesnilo. S podvozkem,dle mého názoru, muselo být něco v nepořádku, jelikož jízdní vlastnosti byly doslova příšerné. Vůz se ve vysokých rychlostech zmítal a při prudkém brzdění bylo těžké udržet požadovaný směr. Při vrácení vozu zpět dealerovi jsem tuto skutečnost zmínil, ale do dnešních dnů jsem neobdržel zpětnou vazbu o tom, zda bylo něco v nepořádku, či je to standardní chování eNkového hatchbacku. Pokud bylo vše v pořádku, tak bych dal ve 100 případech ze 100 přednost Fastbacku.

Špatný podvozek naštěstí zachraňuje skvělý motor, který pod plynem střílí z výfuku a má zátah jako lokomotiva. Když vás přestane bavit motor s projevem pouličního rváče, stačí přepnout vůz do módu "Normal" a rázem máme svižný hatchback pro každodenní použití, tedy alespoň co se motoru týče. Velkou chválu zaslouží také brzdy, které za motorem nezaostávají ani o píď.

SpotřebaSpotřeba paliva není nejsilnější stránkou eNka, stejně jako drtivé většiny sportovně laděných vozů. Ale i přes svůj výkon, který často svádí řidiče zarazit plynový pedál do podlahy, se dá s i30 jezdit se vcelku rozumnou spotřebou. Ve městě to je dle provozu mezi 8 a 11 litry na 100 km. Mimo město se dá s lehkou pravou nohou srazit spotřeba i pod 6 litrů, naopak při závodních choutkách stoupá spotřeba i ke trojnásobným hodnotám. Celkově jsem během týdenního testu jezdil v průměru za 9,6 litrů na 100 km.

CenaHyundai i30 N ve verzi Hatchback je nyní k mání za akční a nutno dodat, že skutečně výhodnou cenu, 699 990 Kč. Za tyto peníze dostanete slabší 2.0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 koní). Testovaný exemplář byl ve verzi Performance, jejíž konečná cena je 739 990 Kč. Příplatek oproti normálnímu "eNku" je 40 000 Kč. Za rozumný příplatek dostanete navýšený výkon o 18 kW (25 koní), elektronicky řízený samosvorný diferenciál, 19" namísto 18" kola, větší brzdy, aktivní výfukový systém a výztuhu v zavazadlovém prostoru. V tomto případě bych neváhal a požadovaných 40 000 Kč s klidným svědomím připlatil.

ZávěrHyundai i30 N Performance nabízí skvělý poměr výkon/cena. Za cenu konkurenčního litrového tříválce dostanete jeden z nejlepších a řidičsky nejzáživnějších hot-hatch. Ale tento konkrétní kus musel mít něco nehezkého za sebou, jelikož jeho jízdní vlastnosti byly ve vyšších rychlostech až téměř nebezpečné. Pevně doufám, že takto nejezdí i ostatní eNkové hatchbacky, jelikož Fastback jezdil nesrovnatelně lépe.

Plusy:- výkon motoru- zvuk motoru- cena

Mínusy:- příliš nepoddajný podvozek- menší všestrannost oproti Fastbacku- spotřeba

Typ motoru:

Přeplňovaný R4

Palivo:

Benzín

Zdvihový objem:

1998 ccm

Výkon:

202 Kw (275 koní)

Točivý moment:

353 až 378 N.m.

Převodovka:

M6

Poháněná kola:

přední

Délka:

4335 mm

Šířka:

1795 mm

Výška:

1447 mm

Rozvor:

2650 mm

Zavazadlový prostor:

381 litrů

Provozní hmotnost:

1504 kg

V-max:

250 km/h - el. omezeno

0-100 km/h:

6,1 s

Spotřeba:

10,6 /6,1 /7,8 l/100 km

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.