K týdennímu testu nám byl svěřen modernizovaný Civic se základní motorizací v podobě přeplňovaného litrového tříválce spojeného s automatickou převodovkou CVT. Jde k sobě agresivní zevnějšek a nejslabší motor?
Exteriér Již z dálky poznáte Hondu Civic od ostatních vozů v segmentu. Agresivněji vypadající vůz ve střední třídě ještě nikdy nikdo nevyrobil. Spíše než na rodinné auto vypadá jako speciál DTM, nebo na zakázku postavené auto u zavedeného tuningového studia motorem vyladěným alespoň na 300 koní.
Velmi dynamicky působící Civic dostal ve verzi SPORT LINE navíc 17" kola z lehkých slitin, lakovaný do černé barvy s pneumatikami o rozměrech 235/45 R17, sportovní nárazníky a boční prahové lišty. Zadní část zdobí difuzor a přítlačné křídlo.
Ohledně vzhledu se lidé z mého okolí dělili na dva tábory. Pro jedny je Civic přehnaně "přezdobený" a pro ty druhé jde o nejhezčí hatchback na trhu. Já se přikláním spíše k té první skupině, i když ta druhá skupina byla početnější.
Interiér Také po usednutí za volant je okamžitě jasné, že se nejedná o základní provedení, nýbrž o verzi SPORT LINE. Sedadla a tříramenný multifunkční volant mají prošívání červenou nití, což se mi vždy moc líbí. SPORT LINE má také černé podsvícení ukazatelů a displeje infotainmentu, ostatní varianty ho mají modré. Co se ukazatelů týče, připomínají mi ty z CR-V, což je dobře. Jsou přehledné a vypadají moderně, co se nedá říci o těch v menším HR-V.
Místa je v obou řadách sedadel dost, jen vzadu to mám se svými 181 cm nad hlavou tak akorát, v klobouku bych rozhodně jezdit nemohl. Velkou chválu si zaslouží zavazadlový prostor s dobrým přístupem díky velkým pátým dveřím. Základní objem má hodnotu 478 litrů, po sklopení zadních sedadel se objem zvětší až na 1267 litrů. Lépe než čísla vypovídá o jeho využití zátěžová zkouška v podobě rozvozu plexištítů do nemocnic. Z hatchbacku, který vypadá jako sporťák se rázem stal takřka stěhovák, do kterého se vejde nečekaně velké množství nákladu. Obrovskou pochvalu si jednoznačně zaslouží geniálně řešené plato zavazadlového prostoru. Po vyjmutí se sroluje a následně se vejde i pod sedadlo řidiče a nikde nepřekáží. Takovéto řešení by mělo být povinné v každém voze.
Pohonná jednotka Základní motorizací pro vozy Honda Civic je přeplněný zážehový řadový tříválce DOHC s 12ti ventily. Maximální výkon motoru je 93 kW (126 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment má v závislosti na zvolené převodovce své maximum 180 nebo 200 N.m. Pro manuální převodovku to je 200 N.m. ve 2250 ot./min a pro bezestupňovou převodovku CVT je to 180 N.m. v rozmezí 1750-4500 ot./min. Poháněna jsou v obou případech kola přední nápravy.
Jízda Testovaný Civic to u mě neměl moc lehké. Nemůže za to ani tak auto, ale načasování. V den, kdy jsem si ho přebíral, jsem vracel pouličního rváče v podobě Hyundai i30 N Performance. Honda na první pohled působí ještě dramatičtěji než eNko, což platí pouze než se s vozem rozjedu. Nikdy v životě jsem neřídil něco, co tak moc klame tělem. Jestli existuje pojem sleeper, tak Civic se základní motorizací by mohl založit novou kategorii pod názvem awaker. Motor má objemem i říz asi jako krabice mléka, byť toho plnotučného. Vše ještě kazí převodovka CVT, která ač fungovala zatím ze všech CVT, která jsem řídil nejlépe, pocity z řízení nenabízí žádné.
Když se odprostím od vzhledu okruhového speciálu a budu vnímat Civica jako rodinné auto, rázem se můj pohled na něj otočí o 180°. Najednou jezdím v dobře vybaveném útulném interiéru. V pro mě ideální pozici za volantem (nemám rád SUV posez, kdy řidič nesedí v autě, ale jako by nad autem) a vše vypadá, jak vypadat má.
Také výkon motoru je najednou dostatečný. I přes skromný objem se po dynamické stránce může rovnat nejednomu atmosférickému motoru s dvojnásobným objemem. Ani předjíždění nedělá vozu sebemenší problémy. Převodovka CVT je skvělá do města, mimo město bych raději sáhl po manuálu. Papírově je sice o něco pomalejší, ale daleko lépe vtáhne rodiče do děje.
Při pohledu na 17 palcové pneumatiky s nízkým profilem jsem měl obavy o jízdní komfort. O to více jsem byl mile překvapen, jak pohodlně Honda jezdí. I svižná jízda po okresních silnicích nedělá vozu problémy. Díky lehkému motoru se neprojevuje nedotáčivost, když to přeženete s rychlostí v zatáčce, Civic se utrhne celý a za hlasitého kvílení pneumatik pod lehkým smykem všech kol projede zatáčku. Žádná záludná nedotáčivost nebo přetáčivost, prostě bezpečné rychlé projetí, jak to má být. Jen mě trochu zaráželo, že i přes značnou šířku pneumatiky se jejich kvílení objevovalo již při nečekaně nižších rychlostech.
Spotřeba Spotřeba paliva se v městském provozu pohybovala dle dopravní situace. Mimo špičku se dalo jezdit okolo 5,5 litrů, při poskakování v kolonách stoupl průměr na 7,4 litrů na 100 km.
Překvapivě nízká byla spotřeba při jízdě mimo město. Při svižném tempu jsem s Civicem jezdil v průměru za 5,2 litru. Při cestování v klidném tempu se dá jezdit za 4,6 litru. Naopak když budete tříválci "šlapat na krk" spotřeba se vyšplhá až k 10 litrům na 100 km.
Na dálnici při rychlosti 130 km/h točí variátor rozumných 2750 ot./min, což se spolu se slušnou aerodynamikou odrazí v průměrné spotřebě 6,2 litru na 100 km.
Po týdenním soužití, které obsahovalo hodně jízdy po městě, včetně plně naloženého vozu ochrannými štíty a zkoušky dynamického potenciálu všech 126 koní se průměrná spotřeba ustálila na 6,6 litrech na každých 100 ujetých kilometrů.
Cena Honda Civic 1.0 VTEC Turbo startuje na našem trhu ve výbavě S za 479 900 Kč, za stejný vůz s převodovkou CVT zaplatíte 514 900 Kč. Námi testované provedení vyšlo na 719 900 Kč. Nad ním jsou už jen verze Sport Plus s motorem 1,5 VTEC Turbo s výkonem 134 kW (182 koní) a samozřejmě král hot-hatch předokolek Type-R.
Závěr Honda Civic 1,0 VTEC Turbo CVT SPORT LINE je vůz střední třídy, který si jde vlastní cestou. Svým vzhledem jednoznačně vyčnívá nad konkurencí. A to jak pozitivně, tak negativně myšleno. Nechám na vkusu každého z vás, zda se přidá do tábora příznivců, či odpůrců. Co mě u vozu trápí je fakt, že prostě nejede tak, na co vypadá. Litrový tříválec má na svůj objem nadrozměrný výkon, ale stále je to litrový tříválec. Osobně bych neváhal ani sekundu a sáhl bych pro přeplňované "jedna-pětce", kterou jsem testoval v Hodně HR-V a byl jsem z jejího projevu nadšený. Jen škoda, že nelze tento povedený motor kombinovat s nižší výbavou a tím pádem i rozumnější cenou.
Ale věřím, že fanouškům série Fast and Furious nebo běžným uživatelům, kteří nemají pokřivené vnímání výkonu tak jako motoristický novinář, kterému 300 koní připadá málo, bude Honda Civic s litrovým motorem vyhovovat. Je to pohodlné, dobře vybavené auto se slušným podvozkem. Nedivil bych se, kdyby více zákazníků dalo přednost Civicu před sice povedenou, ale ničím jedinečnou Octavii.
Plusy: - dynamicky působící vzhled - nad očekávání prostorný interiér - bohatá výbava
Mínusy: - nejede tak, na co vypadá - převodovka CVT snižuje požitek z jízdy - cena
Typ motoru:
Přeplňovaný R3
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
988 ccm
Výkon:
93 Kw (126 koní)
Točivý moment:
180 N.m.
Převodovka:
CVT
Poháněná kola:
přední
Délka:
4518 mm
Šířka:
1799 mm
Výška:
1434 mm
Rozvor:
2697 mm
Zavazadlový prostor:
478 litrů
Provozní hmotnost:
1335 kg
V-max:
200 km/h
0-100 km/h:
10,9 s
Spotřeba:
5,4 /4,3 /4,7 l/100 km
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.