Těsně před opatřením proti šíření pandemie Covid-19 se nám podařilo otestovat atraktivní crossover Toyota C-HR.
Vozidlo bylo v konfiguraci zážehový motor 2.0 l s hybridním ústrojím 4. generace o celkovém výkonu 184 k, ve výbavovém stupni Selection, který patří k tomu nejatraktivnějšímu co Toyota nabízí.
Neobyčejný estetický zážitek se setkání s Toyotou C-HR podtrhuje speciální červeně karmínový lak kombinovaný s černou střechou a 18“ litými koly, vzhled vozu je extravagantní s prvky luxusu a dokáže zaujmout v tomto provedení na první pohled, ostatní vlastnosti zjistíme v testu.
Testovaná Toyta C-HR ve výbavě Selection nabízí:
Pro bezpečnost • Před kolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců • Systém zabránění nárazu do překážky s brzdnou funkcí • Systém sledování slepého úhlu, upozornění na dopravu za vozem • Upozornění na opuštění jízdního pruhu se zásahy do řízení • Systém rozpoznávání dopravních značek • Čelní, boční, hlavové, kolenní airbagy • Asistent rozjezdu do kopce • Výstražný systém tlaku pneumatik • Adaptivní tempomat a automatický omezovač rychlosti • Elektronická parkovací brzda • Bezpečnostní systém e‑Call • Uchycení dětských autosedaček ISOFIX a dětská pojistka zadních dveří
Pro pohodlí a funkčnost • Palubní počítač • Automatická dvouzónová klimatizace s technologií Nanoe • Parkovací senzory, přední a zadní • Vyhřívaná elektricky sklápěná a nastavovaná zpětná zrcátka • Vyhřívaný výškově a podélně nastavitelný multifunkční volant • Ambientní LED osvětlení interiéru • Zadní parkovací kamera • Elektrické ovládání oken • Dálkové ovládání centrálního zamykání • Bezklíčové odemykání a startování • Inteligentní parkovací asistent pro podélné i příčné parkování • Spouštění motoru tlačítkem
Osvětlení • LED projektorové světlomety s přepínáním dálkových světel • LED světla: denního svícení, mlhová světla, zadní koncová světla • Systém zpožděného zhasnutí světel (Follow Me Home) • LED sekvenční zadní směrová světla
Navigace a multimédia • Vstup USB • Bluetooth bezdrátové připojení mobilních telefonů • Multi‑informační TFT displej – barevný 4,2" • Toyota Touch barevná dotyková obrazovka (8") • Prémiová audio soustava JBL – 8 reproduktorů, subwoofer • Podpora Apple CarPlay a Android Auto
Kromě již nadprůměrné výbavy je možno přidat další pakety výbavy a příslušenství.
DesignDesign Toyoty C-HR je výrazný a nezaměnitelný při pohledu ze všech stran.
Z bočního pohledu zaujme aerodynamický profil s vysokou přídí, na kterou navazuje kapkovitý tvar kabiny s dynamicky klesající zadní části doplněnou nepřehlédnutelným spoilerem.
Svalnaté zadní blatníky, atypické zadní dveře s ladnou křivkou oken navazující na linii přední části karoserie, drsná zadní partie vozu s výrazným deflektorem jsou prvky, které tento crossover dělají svým tvarem jedinečným.
Právě zadní partie karoserie jsou neobyčejné a nadčasově řešené z hlediska designu, za což si Toyota C-HR vysloužila přezdívku návštěvník z jiné planety, mimozemšťan, UFO. Pro mnohé esteticky extravagantně smýšlející je to právě vzhled, který rozhoduje o preferenci tohoto crossoveru.
InteriérInteriér je stejně nápaditý a členitý jako vnější vzhled vozidla. Má vodorovnou architekturou, která však s uhlazenými a někdy i nudnými linkami jiných konkurenčních vozů nemá nic společného. Z vodorovné linie palubní desky do prostoru vyčnívající středový display výrazně oživuje pracovní prostor řidiče a přirozeně tvoří celek s větracími otvory a ovládacími prvky středové části palubní desky.
Stejně tak esteticky výrazně působí přístrojový štít a multifunkční volant s koženým věncem. Středový tunel má hluboké odkládací prostory a je ukončen výborně funkční středovou opěrkou.
Příjemná a dostatečně tvarovaná sedadla, černý klavírní lak povrchu středového tunelu a části přístrojové desky kombinovaný s chromovanými ovládacími prvky navozuje atmosféru luxusu, vkusného a líbivého interieru vozidla.
Zavazadlový prostorZákladní zavazadlový prostor je celý čalouněn, má objem 358 litrů, je mělký a objem doplácí na esteticky pojatý tvar karoserie.
Pohonná jednotkaZkoušené vozidlo je vybaveno novým hybridním systémem 2,0 litru Hybrid Dynamic Force s maximálním výkonem 184 koní. Kromě nadprůměrného výkonu nové hybridní soustavy nabízí elektronicky řízený plynulý planetový převod. Ten umožňuje využívat 6 virtuálních převodových stupňů pro „brzdění motorem“ a při akceleraci odstranění monotonního zvuku vytočeného motoru v konstantních vysokých otáčkách. Jízda s tímto ústrojí dává řidiči úplně nový zážitek spojený ze zábavou a radostí z jízdy.
Jízdní dojmyPo stlačení tlačítka START se Toyota C-HR hlášením ready to start přihlásí k připravenosti k jízdě. Rozjezd a stejně tak parkování probíhá v elektrickém módu. Kromě akustické pohody to přináší naprosto neuvěřitelný komfort, zvláště při manipulaci s vozem ve stížených podmínkách. I zacouvání do řady vozidel v prudkém svahu je s elektrickým pohonem hračkou i pro nezkušeného řidiče.
Snadnost manipulace s vozem udiví i v porovnání s vozidly vybavenými automatickou převodovkou. V našem případě to bylo umocněno i asistentem parkování pro podélné i příčné stání, které jsme s radostí využívali. Pracuje bezchybně, včetně vyhledání dostatečného prostoru pro parkování.
Překvapí snadnost a komfort ovládání, vozidlo prakticky dělá vše samo, řidič jenom „lechtá“ akcelerátor a točí volantem. V případě dynamické jízdy při využívání brzdění rekuperací vyvolané ovládáním sekvenční řadicí páky téměř nemusí používat brzdu.
Při ostřejší jízdě naopak při brzdění nachystá motor podřazením do vyšších otáček a ze zatáčky odjede se slušným zrychlením podpořeným spolupráci spalovacího motoru a elektromotoru.
V automatickém modu se nemusí starat o režim motoru a hybridní soustavy, vše je pod kontrolou řídící jednotky hybridního systému a na pohodovou a bezpečnou jízdu dohlíží asistenční systémy nouzového brzdění před překážkou a udržování jízdy v pruzích.
Velmi příjemné je, že nastavení všech asistenčních systému můžete maximálně individualizovat. To znamená vypnout/zapnout, nastavit oznámení akustické, vizuální, popř. obojí. Můžete tak zvolit variantu, že jste informováni, ale nerušeni. Pokud máte obavu z pokut, pak využijete při automatickém čtení značek i zvukový alarm na překročení limitu.
Největším překvapením v průběhu testu byla spotřeba paliva. V městě se dalo pohybovat s nižší spotřebou než udává výrobce bez toho, že by jste byli „brzdou provozu“. Ani při svižné jízdě mimo město spotřeba nepřesáhla hranici 6 l/100 km. Po ujetí 300 km v režimech město, okresní silnice byla průměrná spotřeba 5,4 l/100 km a údaj na displeji historie ukazuje, že mnou dosažená hodnota ve sloupci NYNÍ, odpovídá předchozím hodnotám spotřeb.
To byl i můj celkový dojem z jízdy, zkoušej si co chceš z hlediska jízdních režimů, elektronika hybridního systému se postará, aby výsledek byl co se spotřeby týká v rozsahu 3,3 – 5,4 l/100km.
K dojmům z jízdy patří samozřejmě i hodnocení podvozku. Je nastaven naprosto ideálně, dovede vyhovět téměř všem. Umožňuje rychlou sportovní jízdu bez náznaků nedotáčivosti a naklánění karoserie, zároveň je podvozek komfortní, do kabiny se nepřenáší rázy od kol při přejezdu nerovností.
Nadšení však nevyvolá u sportovně založených řidičů odezva volantu na reakci předních kol. Řízení je nastaveno jednoznačně ve prospěch komfortu ovládání.
Srovnání s konkurencíVybrat vozidla pro srovnání crossoverů v hybridním provedení stejné třídy jako je C-HR není úplně snadné. Je nutné porovnávat vozidla s podobnou konstrukční filozofii a vozidly určenými ke stejnému použití.
Znamená to srovnávat Toyotu C-HR s jiným hybridním vozidlem. A tady může dojít k omylu. Za hybridní jsou označeny i mild hybridní vozy. Ale čistokrevný HYBRID nelze srovnávat s třídou MHEV, kde hybridní ústrojí pracuje s napětím 48 V a samotné zařízení má max. výkon 10 kW. Stejně tak nelze srovnávat hybridní C-HR s bateriovými elektromobily. Nejblíže konstrukcí jsou PHEV, určení plug-in hybridů z hlediska provozní charakteristiky je však odlišné, v provozu se dají srovnávat s hybridem pouze v okamžiku, kdy mají nabitou trakční baterii, to je při velmi krátkých jízdách po městě.
Z tohoto důvodu bylo pro srovnání vybráno vozidlo ze stejné rodiny hybridů, KIA Niro Hybrid, obě vozidla patří do skupiny hybridních crossoverů:
Srovnávaný parametr
Toyota C-HR
1.8 Hybrid
Kia Niro
1.6 Hybrid
Toyota C-HR
2.0 Hybrid
Pohonná jednotka atmosférický benzínový 4 válec 1.8 +elektromotor atmosférický benzínový 4 válec 1.6 +elektromotor atmosférický benzínový 4 válec 2.0 +elektromotor Výkon hybridní soustavy 90 kW / 122 k 104 kW / 141 k 135 kW /184 k Zrychlení 0-100 km/h 11 s 11,5 s 8,2 s Převodovka automatická e-CVT planetová automatická 6st. DCT automatická e-CVT planetová Kombinovaná spotřeba paliva 3,8 l/100 km 3,7 l/100 km 4,1 l/100 km Zavazadlový prostor 377 litrů 436 litrů 358 litrů Celková délka 4 390 mm 4 355 mm 4 390 mm Aktuálně udávaná akční cena 699 900 Kč 694 980 Kč 774 900 KčVozidla TOYOTA C-HR Hybrid a KIA Niro Hybrid jsou srovnatelná z hlediska technických parametrů a současných akčních cen.
Toyota má vyšší prestiž a image, především díky spolehlivosti hybridních vozidel dlouhodobě vyráběných, neustále vyvíjených, zlepšovaných a osvědčených již 20letým provozem.
Pokud do hodnocení vstoupí emoce a touha po svižném svezení, potom bude i při cenovém nárůstu vítězem jednoznačně Toyota C-HR Hybrid 2.0.
Celkové hodnoceníToyota C-HR je překrásné vozidlo třídy crossover, vyvolávající emoce a mající několik tváří co se týká jízdního projevu. Překvapí jízdním komfortem zdůrazněným velkou skupinou asistenčních systému, především těch, které se aktivně starají o bezpečnost jízdy.
Nadstandardní je snadná obsluha vozidla, především ve ztížených podmínkách, při rozjezdu a parkování vozidla, tyto provozní režimy zajišťuje elektrický pohon.
Ekologičnost, především však omezení exhalací v obytných zónách, jde ruku v ruce s ekonomikou provozu. Překvapí nízká spotřeba paliva, která je dána vysokou účinností benzínového motoru.
Použití zážehového nepřeplňovaného motoru zároveň znamená i vysokou spolehlivost, neboť zde nehrozí poruchy turbodmychadla, problémy s filtrem pevných částic, popřípadě omezená životnost převodového ústrojí, které je zde nahrazeno neopotřebitelným planetovým převodem.
Praktičnost vozidla reprezentuje elektromobilita bez omezení dojezdu, bez dobíjecích kabelů a nutnosti plánovat trasu dle dobíječek, stejně tak možnost tažení přívěsu a použití nosiče kol na zádi vozu.
Naopak od vozidla není možno očekávat prostornost a univerzálnost rodinného vozidla typu kombi. Je to prostě crossover určený pro radost z jízdy.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?