Vozidlo bylo v konfiguraci zážehový motor 2.0 l s hybridním ústrojím 4. generace o celkovém výkonu 184 k, ve výbavovém stupni Selection, který patří k tomu nejatraktivnějšímu co Toyota nabízí.
Neobyčejný estetický zážitek se setkání s Toyotou C-HR podtrhuje speciální červeně karmínový lak kombinovaný s černou střechou a 18“ litými koly, vzhled vozu je extravagantní s prvky luxusu a dokáže zaujmout v tomto provedení na první pohled, ostatní vlastnosti zjistíme v testu.
Testovaná Toyta C-HR ve výbavě Selection nabízí:
Pro bezpečnost
• Před kolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců
• Systém zabránění nárazu do překážky s brzdnou funkcí
• Systém sledování slepého úhlu, upozornění na dopravu za vozem
• Upozornění na opuštění jízdního pruhu se zásahy do řízení
• Systém rozpoznávání dopravních značek
• Čelní, boční, hlavové, kolenní airbagy
• Asistent rozjezdu do kopce
• Výstražný systém tlaku pneumatik
• Adaptivní tempomat a automatický omezovač rychlosti
• Elektronická parkovací brzda
• Bezpečnostní systém e‑Call
• Uchycení dětských autosedaček ISOFIX a dětská pojistka zadních dveří
Pro pohodlí a funkčnost
• Palubní počítač
• Automatická dvouzónová klimatizace s technologií Nanoe
• Parkovací senzory, přední a zadní
• Vyhřívaná elektricky sklápěná a nastavovaná zpětná zrcátka
• Vyhřívaný výškově a podélně nastavitelný multifunkční volant
• Ambientní LED osvětlení interiéru
• Zadní parkovací kamera
• Elektrické ovládání oken
• Dálkové ovládání centrálního zamykání
• Bezklíčové odemykání a startování
• Inteligentní parkovací asistent pro podélné i příčné parkování
• Spouštění motoru tlačítkem
Osvětlení
• LED projektorové světlomety s přepínáním dálkových světel
• LED světla: denního svícení, mlhová světla, zadní koncová světla
• Systém zpožděného zhasnutí světel (Follow Me Home)
• LED sekvenční zadní směrová světla
Navigace a multimédia
• Vstup USB
• Bluetooth bezdrátové připojení mobilních telefonů
• Multi‑informační TFT displej – barevný 4,2"
• Toyota Touch barevná dotyková obrazovka (8")
• Prémiová audio soustava JBL – 8 reproduktorů, subwoofer
• Podpora Apple CarPlay a Android Auto
Kromě již nadprůměrné výbavy je možno přidat další pakety výbavy a příslušenství.
Design
Design Toyoty C-HR je výrazný a nezaměnitelný při pohledu ze všech stran.
Z bočního pohledu zaujme aerodynamický profil s vysokou přídí, na kterou navazuje kapkovitý tvar kabiny s dynamicky klesající zadní části doplněnou nepřehlédnutelným spoilerem.
Svalnaté zadní blatníky, atypické zadní dveře s ladnou křivkou oken navazující na linii přední části karoserie, drsná zadní partie vozu s výrazným deflektorem jsou prvky, které tento crossover dělají svým tvarem jedinečným.
Právě zadní partie karoserie jsou neobyčejné a nadčasově řešené z hlediska designu, za což si Toyota C-HR vysloužila přezdívku návštěvník z jiné planety, mimozemšťan, UFO. Pro mnohé esteticky extravagantně smýšlející je to právě vzhled, který rozhoduje o preferenci tohoto crossoveru.
Interiér
Interiér je stejně nápaditý a členitý jako vnější vzhled vozidla. Má vodorovnou architekturou, která však s uhlazenými a někdy i nudnými linkami jiných konkurenčních vozů nemá nic společného. Z vodorovné linie palubní desky do prostoru vyčnívající středový display výrazně oživuje pracovní prostor řidiče a přirozeně tvoří celek s větracími otvory a ovládacími prvky středové části palubní desky.
Stejně tak esteticky výrazně působí přístrojový štít a multifunkční volant s koženým věncem. Středový tunel má hluboké odkládací prostory a je ukončen výborně funkční středovou opěrkou.
Příjemná a dostatečně tvarovaná sedadla, černý klavírní lak povrchu středového tunelu a části přístrojové desky kombinovaný s chromovanými ovládacími prvky navozuje atmosféru luxusu, vkusného a líbivého interieru vozidla.
Zavazadlový prostor
Základní zavazadlový prostor je celý čalouněn, má objem 358 litrů, je mělký a objem doplácí na esteticky pojatý tvar karoserie.
Pohonná jednotka
Zkoušené vozidlo je vybaveno novým hybridním systémem 2,0 litru Hybrid Dynamic Force s maximálním výkonem 184 koní. Kromě nadprůměrného výkonu nové hybridní soustavy nabízí elektronicky řízený plynulý planetový převod. Ten umožňuje využívat 6 virtuálních převodových stupňů pro „brzdění motorem“ a při akceleraci odstranění monotonního zvuku vytočeného motoru v konstantních vysokých otáčkách. Jízda s tímto ústrojí dává řidiči úplně nový zážitek spojený ze zábavou a radostí z jízdy.
Jízdní dojmy
Po stlačení tlačítka START se Toyota C-HR hlášením ready to start přihlásí k připravenosti k jízdě. Rozjezd a stejně tak parkování probíhá v elektrickém módu. Kromě akustické pohody to přináší naprosto neuvěřitelný komfort, zvláště při manipulaci s vozem ve stížených podmínkách. I zacouvání do řady vozidel v prudkém svahu je s elektrickým pohonem hračkou i pro nezkušeného řidiče.
Snadnost manipulace s vozem udiví i v porovnání s vozidly vybavenými automatickou převodovkou. V našem případě to bylo umocněno i asistentem parkování pro podélné i příčné stání, které jsme s radostí využívali. Pracuje bezchybně, včetně vyhledání dostatečného prostoru pro parkování.
Překvapí snadnost a komfort ovládání, vozidlo prakticky dělá vše samo, řidič jenom „lechtá“ akcelerátor a točí volantem. V případě dynamické jízdy při využívání brzdění rekuperací vyvolané ovládáním sekvenční řadicí páky téměř nemusí používat brzdu.
Při ostřejší jízdě naopak při brzdění nachystá motor podřazením do vyšších otáček a ze zatáčky odjede se slušným zrychlením podpořeným spolupráci spalovacího motoru a elektromotoru.
V automatickém modu se nemusí starat o režim motoru a hybridní soustavy, vše je pod kontrolou řídící jednotky hybridního systému a na pohodovou a bezpečnou jízdu dohlíží asistenční systémy nouzového brzdění před překážkou a udržování jízdy v pruzích.
Velmi příjemné je, že nastavení všech asistenčních systému můžete maximálně individualizovat. To znamená vypnout/zapnout, nastavit oznámení akustické, vizuální, popř. obojí. Můžete tak zvolit variantu, že jste informováni, ale nerušeni. Pokud máte obavu z pokut, pak využijete při automatickém čtení značek i zvukový alarm na překročení limitu.
Největším překvapením v průběhu testu byla spotřeba paliva. V městě se dalo pohybovat s nižší spotřebou než udává výrobce bez toho, že by jste byli „brzdou provozu“. Ani při svižné jízdě mimo město spotřeba nepřesáhla hranici 6 l/100 km. Po ujetí 300 km v režimech město, okresní silnice byla průměrná spotřeba 5,4 l/100 km a údaj na displeji historie ukazuje, že mnou dosažená hodnota ve sloupci NYNÍ, odpovídá předchozím hodnotám spotřeb.
To byl i můj celkový dojem z jízdy, zkoušej si co chceš z hlediska jízdních režimů, elektronika hybridního systému se postará, aby výsledek byl co se spotřeby týká v rozsahu 3,3 – 5,4 l/100km.
K dojmům z jízdy patří samozřejmě i hodnocení podvozku. Je nastaven naprosto ideálně, dovede vyhovět téměř všem. Umožňuje rychlou sportovní jízdu bez náznaků nedotáčivosti a naklánění karoserie, zároveň je podvozek komfortní, do kabiny se nepřenáší rázy od kol při přejezdu nerovností.
Nadšení však nevyvolá u sportovně založených řidičů odezva volantu na reakci předních kol. Řízení je nastaveno jednoznačně ve prospěch komfortu ovládání.
Srovnání s konkurencí
Vybrat vozidla pro srovnání crossoverů v hybridním provedení stejné třídy jako je C-HR není úplně snadné. Je nutné porovnávat vozidla s podobnou konstrukční filozofii a vozidly určenými ke stejnému použití.
Znamená to srovnávat Toyotu C-HR s jiným hybridním vozidlem. A tady může dojít k omylu. Za hybridní jsou označeny i mild hybridní vozy. Ale čistokrevný HYBRID nelze srovnávat s třídou MHEV, kde hybridní ústrojí pracuje s napětím 48 V a samotné zařízení má max. výkon 10 kW. Stejně tak nelze srovnávat hybridní C-HR s bateriovými elektromobily. Nejblíže konstrukcí jsou PHEV, určení plug-in hybridů z hlediska provozní charakteristiky je však odlišné, v provozu se dají srovnávat s hybridem pouze v okamžiku, kdy mají nabitou trakční baterii, to je při velmi krátkých jízdách po městě.
Z tohoto důvodu bylo pro srovnání vybráno vozidlo ze stejné rodiny hybridů, KIA Niro Hybrid, obě vozidla patří do skupiny hybridních crossoverů:
Srovnávaný parametr |
Toyota C-HR 1.8 Hybrid |
Kia Niro 1.6 Hybrid |
Toyota C-HR 2.0 Hybrid |
Pohonná jednotka | atmosférický benzínový 4 válec 1.8 +elektromotor |
atmosférický benzínový 4 válec 1.6 +elektromotor |
atmosférický benzínový 4 válec 2.0 +elektromotor |
Výkon hybridní soustavy | 90 kW / 122 k | 104 kW / 141 k | 135 kW /184 k |
Zrychlení 0-100 km/h | 11 s | 11,5 s | 8,2 s |
Převodovka | automatická e-CVT planetová | automatická 6st. DCT | automatická e-CVT planetová |
Kombinovaná spotřeba paliva | 3,8 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,1 l/100 km |
Zavazadlový prostor | 377 litrů | 436 litrů | 358 litrů |
Celková délka | 4 390 mm | 4 355 mm | 4 390 mm |
Aktuálně udávaná akční cena | 699 900 Kč | 694 980 Kč | 774 900 Kč |
Vozidla TOYOTA C-HR Hybrid a KIA Niro Hybrid jsou srovnatelná z hlediska technických parametrů a současných akčních cen.
Toyota má vyšší prestiž a image, především díky spolehlivosti hybridních vozidel dlouhodobě vyráběných, neustále vyvíjených, zlepšovaných a osvědčených již 20letým provozem.
Pokud do hodnocení vstoupí emoce a touha po svižném svezení, potom bude i při cenovém nárůstu vítězem jednoznačně Toyota C-HR Hybrid 2.0.
Celkové hodnocení
Toyota C-HR je překrásné vozidlo třídy crossover, vyvolávající emoce a mající několik tváří co se týká jízdního projevu. Překvapí jízdním komfortem zdůrazněným velkou skupinou asistenčních systému, především těch, které se aktivně starají o bezpečnost jízdy.
Nadstandardní je snadná obsluha vozidla, především ve ztížených podmínkách, při rozjezdu a parkování vozidla, tyto provozní režimy zajišťuje elektrický pohon.
Ekologičnost, především však omezení exhalací v obytných zónách, jde ruku v ruce s ekonomikou provozu. Překvapí nízká spotřeba paliva, která je dána vysokou účinností benzínového motoru.
Použití zážehového nepřeplňovaného motoru zároveň znamená i vysokou spolehlivost, neboť zde nehrozí poruchy turbodmychadla, problémy s filtrem pevných částic, popřípadě omezená životnost převodového ústrojí, které je zde nahrazeno neopotřebitelným planetovým převodem.
Praktičnost vozidla reprezentuje elektromobilita bez omezení dojezdu, bez dobíjecích kabelů a nutnosti plánovat trasu dle dobíječek, stejně tak možnost tažení přívěsu a použití nosiče kol na zádi vozu.
Naopak od vozidla není možno očekávat prostornost a univerzálnost rodinného vozidla typu kombi. Je to prostě crossover určený pro radost z jízdy.