Těsně před opatřením proti šíření pandemie Covid-19 se nám podařilo otestovat atraktivní crossover Toyota C-HR.
Vozidlo bylo v konfiguraci zážehový motor 2.0 l s hybridním ústrojím 4. generace o celkovém výkonu 184 k, ve výbavovém stupni Selection, který patří k tomu nejatraktivnějšímu co Toyota nabízí.
Neobyčejný estetický zážitek se setkání s Toyotou C-HR podtrhuje speciální červeně karmínový lak kombinovaný s černou střechou a 18“ litými koly, vzhled vozu je extravagantní s prvky luxusu a dokáže zaujmout v tomto provedení na první pohled, ostatní vlastnosti zjistíme v testu.
Testovaná Toyta C-HR ve výbavě Selection nabízí:
Pro bezpečnost • Před kolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců • Systém zabránění nárazu do překážky s brzdnou funkcí • Systém sledování slepého úhlu, upozornění na dopravu za vozem • Upozornění na opuštění jízdního pruhu se zásahy do řízení • Systém rozpoznávání dopravních značek • Čelní, boční, hlavové, kolenní airbagy • Asistent rozjezdu do kopce • Výstražný systém tlaku pneumatik • Adaptivní tempomat a automatický omezovač rychlosti • Elektronická parkovací brzda • Bezpečnostní systém e‑Call • Uchycení dětských autosedaček ISOFIX a dětská pojistka zadních dveří
Pro pohodlí a funkčnost • Palubní počítač • Automatická dvouzónová klimatizace s technologií Nanoe • Parkovací senzory, přední a zadní • Vyhřívaná elektricky sklápěná a nastavovaná zpětná zrcátka • Vyhřívaný výškově a podélně nastavitelný multifunkční volant • Ambientní LED osvětlení interiéru • Zadní parkovací kamera • Elektrické ovládání oken • Dálkové ovládání centrálního zamykání • Bezklíčové odemykání a startování • Inteligentní parkovací asistent pro podélné i příčné parkování • Spouštění motoru tlačítkem
Osvětlení • LED projektorové světlomety s přepínáním dálkových světel • LED světla: denního svícení, mlhová světla, zadní koncová světla • Systém zpožděného zhasnutí světel (Follow Me Home) • LED sekvenční zadní směrová světla
Navigace a multimédia • Vstup USB • Bluetooth bezdrátové připojení mobilních telefonů • Multi‑informační TFT displej – barevný 4,2" • Toyota Touch barevná dotyková obrazovka (8") • Prémiová audio soustava JBL – 8 reproduktorů, subwoofer • Podpora Apple CarPlay a Android Auto
Kromě již nadprůměrné výbavy je možno přidat další pakety výbavy a příslušenství.
DesignDesign Toyoty C-HR je výrazný a nezaměnitelný při pohledu ze všech stran.
Z bočního pohledu zaujme aerodynamický profil s vysokou přídí, na kterou navazuje kapkovitý tvar kabiny s dynamicky klesající zadní části doplněnou nepřehlédnutelným spoilerem.
Svalnaté zadní blatníky, atypické zadní dveře s ladnou křivkou oken navazující na linii přední části karoserie, drsná zadní partie vozu s výrazným deflektorem jsou prvky, které tento crossover dělají svým tvarem jedinečným.
Právě zadní partie karoserie jsou neobyčejné a nadčasově řešené z hlediska designu, za což si Toyota C-HR vysloužila přezdívku návštěvník z jiné planety, mimozemšťan, UFO. Pro mnohé esteticky extravagantně smýšlející je to právě vzhled, který rozhoduje o preferenci tohoto crossoveru.
InteriérInteriér je stejně nápaditý a členitý jako vnější vzhled vozidla. Má vodorovnou architekturou, která však s uhlazenými a někdy i nudnými linkami jiných konkurenčních vozů nemá nic společného. Z vodorovné linie palubní desky do prostoru vyčnívající středový display výrazně oživuje pracovní prostor řidiče a přirozeně tvoří celek s větracími otvory a ovládacími prvky středové části palubní desky.
Stejně tak esteticky výrazně působí přístrojový štít a multifunkční volant s koženým věncem. Středový tunel má hluboké odkládací prostory a je ukončen výborně funkční středovou opěrkou.
Příjemná a dostatečně tvarovaná sedadla, černý klavírní lak povrchu středového tunelu a části přístrojové desky kombinovaný s chromovanými ovládacími prvky navozuje atmosféru luxusu, vkusného a líbivého interieru vozidla.
Zavazadlový prostorZákladní zavazadlový prostor je celý čalouněn, má objem 358 litrů, je mělký a objem doplácí na esteticky pojatý tvar karoserie.
Pohonná jednotkaZkoušené vozidlo je vybaveno novým hybridním systémem 2,0 litru Hybrid Dynamic Force s maximálním výkonem 184 koní. Kromě nadprůměrného výkonu nové hybridní soustavy nabízí elektronicky řízený plynulý planetový převod. Ten umožňuje využívat 6 virtuálních převodových stupňů pro „brzdění motorem“ a při akceleraci odstranění monotonního zvuku vytočeného motoru v konstantních vysokých otáčkách. Jízda s tímto ústrojí dává řidiči úplně nový zážitek spojený ze zábavou a radostí z jízdy.
Jízdní dojmyPo stlačení tlačítka START se Toyota C-HR hlášením ready to start přihlásí k připravenosti k jízdě. Rozjezd a stejně tak parkování probíhá v elektrickém módu. Kromě akustické pohody to přináší naprosto neuvěřitelný komfort, zvláště při manipulaci s vozem ve stížených podmínkách. I zacouvání do řady vozidel v prudkém svahu je s elektrickým pohonem hračkou i pro nezkušeného řidiče.
Snadnost manipulace s vozem udiví i v porovnání s vozidly vybavenými automatickou převodovkou. V našem případě to bylo umocněno i asistentem parkování pro podélné i příčné stání, které jsme s radostí využívali. Pracuje bezchybně, včetně vyhledání dostatečného prostoru pro parkování.
Překvapí snadnost a komfort ovládání, vozidlo prakticky dělá vše samo, řidič jenom „lechtá“ akcelerátor a točí volantem. V případě dynamické jízdy při využívání brzdění rekuperací vyvolané ovládáním sekvenční řadicí páky téměř nemusí používat brzdu.
Při ostřejší jízdě naopak při brzdění nachystá motor podřazením do vyšších otáček a ze zatáčky odjede se slušným zrychlením podpořeným spolupráci spalovacího motoru a elektromotoru.
V automatickém modu se nemusí starat o režim motoru a hybridní soustavy, vše je pod kontrolou řídící jednotky hybridního systému a na pohodovou a bezpečnou jízdu dohlíží asistenční systémy nouzového brzdění před překážkou a udržování jízdy v pruzích.
Velmi příjemné je, že nastavení všech asistenčních systému můžete maximálně individualizovat. To znamená vypnout/zapnout, nastavit oznámení akustické, vizuální, popř. obojí. Můžete tak zvolit variantu, že jste informováni, ale nerušeni. Pokud máte obavu z pokut, pak využijete při automatickém čtení značek i zvukový alarm na překročení limitu.
Největším překvapením v průběhu testu byla spotřeba paliva. V městě se dalo pohybovat s nižší spotřebou než udává výrobce bez toho, že by jste byli „brzdou provozu“. Ani při svižné jízdě mimo město spotřeba nepřesáhla hranici 6 l/100 km. Po ujetí 300 km v režimech město, okresní silnice byla průměrná spotřeba 5,4 l/100 km a údaj na displeji historie ukazuje, že mnou dosažená hodnota ve sloupci NYNÍ, odpovídá předchozím hodnotám spotřeb.
To byl i můj celkový dojem z jízdy, zkoušej si co chceš z hlediska jízdních režimů, elektronika hybridního systému se postará, aby výsledek byl co se spotřeby týká v rozsahu 3,3 – 5,4 l/100km.
K dojmům z jízdy patří samozřejmě i hodnocení podvozku. Je nastaven naprosto ideálně, dovede vyhovět téměř všem. Umožňuje rychlou sportovní jízdu bez náznaků nedotáčivosti a naklánění karoserie, zároveň je podvozek komfortní, do kabiny se nepřenáší rázy od kol při přejezdu nerovností.
Nadšení však nevyvolá u sportovně založených řidičů odezva volantu na reakci předních kol. Řízení je nastaveno jednoznačně ve prospěch komfortu ovládání.
Srovnání s konkurencíVybrat vozidla pro srovnání crossoverů v hybridním provedení stejné třídy jako je C-HR není úplně snadné. Je nutné porovnávat vozidla s podobnou konstrukční filozofii a vozidly určenými ke stejnému použití.
Znamená to srovnávat Toyotu C-HR s jiným hybridním vozidlem. A tady může dojít k omylu. Za hybridní jsou označeny i mild hybridní vozy. Ale čistokrevný HYBRID nelze srovnávat s třídou MHEV, kde hybridní ústrojí pracuje s napětím 48 V a samotné zařízení má max. výkon 10 kW. Stejně tak nelze srovnávat hybridní C-HR s bateriovými elektromobily. Nejblíže konstrukcí jsou PHEV, určení plug-in hybridů z hlediska provozní charakteristiky je však odlišné, v provozu se dají srovnávat s hybridem pouze v okamžiku, kdy mají nabitou trakční baterii, to je při velmi krátkých jízdách po městě.
Z tohoto důvodu bylo pro srovnání vybráno vozidlo ze stejné rodiny hybridů, KIA Niro Hybrid, obě vozidla patří do skupiny hybridních crossoverů:
Srovnávaný parametr
Toyota C-HR
1.8 Hybrid
Kia Niro
1.6 Hybrid
Toyota C-HR
2.0 Hybrid
Pohonná jednotka atmosférický benzínový 4 válec 1.8 +elektromotor atmosférický benzínový 4 válec 1.6 +elektromotor atmosférický benzínový 4 válec 2.0 +elektromotor Výkon hybridní soustavy 90 kW / 122 k 104 kW / 141 k 135 kW /184 k Zrychlení 0-100 km/h 11 s 11,5 s 8,2 s Převodovka automatická e-CVT planetová automatická 6st. DCT automatická e-CVT planetová Kombinovaná spotřeba paliva 3,8 l/100 km 3,7 l/100 km 4,1 l/100 km Zavazadlový prostor 377 litrů 436 litrů 358 litrů Celková délka 4 390 mm 4 355 mm 4 390 mm Aktuálně udávaná akční cena 699 900 Kč 694 980 Kč 774 900 KčVozidla TOYOTA C-HR Hybrid a KIA Niro Hybrid jsou srovnatelná z hlediska technických parametrů a současných akčních cen.
Toyota má vyšší prestiž a image, především díky spolehlivosti hybridních vozidel dlouhodobě vyráběných, neustále vyvíjených, zlepšovaných a osvědčených již 20letým provozem.
Pokud do hodnocení vstoupí emoce a touha po svižném svezení, potom bude i při cenovém nárůstu vítězem jednoznačně Toyota C-HR Hybrid 2.0.
Celkové hodnoceníToyota C-HR je překrásné vozidlo třídy crossover, vyvolávající emoce a mající několik tváří co se týká jízdního projevu. Překvapí jízdním komfortem zdůrazněným velkou skupinou asistenčních systému, především těch, které se aktivně starají o bezpečnost jízdy.
Nadstandardní je snadná obsluha vozidla, především ve ztížených podmínkách, při rozjezdu a parkování vozidla, tyto provozní režimy zajišťuje elektrický pohon.
Ekologičnost, především však omezení exhalací v obytných zónách, jde ruku v ruce s ekonomikou provozu. Překvapí nízká spotřeba paliva, která je dána vysokou účinností benzínového motoru.
Použití zážehového nepřeplňovaného motoru zároveň znamená i vysokou spolehlivost, neboť zde nehrozí poruchy turbodmychadla, problémy s filtrem pevných částic, popřípadě omezená životnost převodového ústrojí, které je zde nahrazeno neopotřebitelným planetovým převodem.
Praktičnost vozidla reprezentuje elektromobilita bez omezení dojezdu, bez dobíjecích kabelů a nutnosti plánovat trasu dle dobíječek, stejně tak možnost tažení přívěsu a použití nosiče kol na zádi vozu.
Naopak od vozidla není možno očekávat prostornost a univerzálnost rodinného vozidla typu kombi. Je to prostě crossover určený pro radost z jízdy.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.