Do týdenního testu jsme dostali pick-up od německé automobilky Mercedes-Benz. Konkrétně Xko ve vrcholné konfiguraci 350d. Avšak během práce na článku přišla zpráva o ukončení výroby tohoto modelu. A tak se vlastně tento test stává jeho epitafem.
Když automobilka Mercedes-Benz uvedla studii nového terénního pick-upu, byl jsem z něj nadšený. Ale jelikož jsem v té době ještě nebyl motoristickým novinářem, ani ve snu mě nenapadlo, že bych se kdy dostal za jeho volant. To se mi poštěstilo až nyní, bohužel pár dní před oficiálním prohlášením o ukončení jeho výroby.
ExteriérI přes to, že Třída X má svůj základ v japonském pick-upu Nissanu Navara, rozhodně si ho s ním nespletete. Konstruktéři od Mercedesu na něm zapracovali opravdu důkladně. Vždyť třeba takový rozchod kol prodloužili o 7 cm, což se podepsalo na prostoru jak v kabině, tak i na korbě.
Přední část se nese v duchu dnešních moderních SUV Stuttgartské automobilky. Nejednou se mi stalo, že proti mně jel Mercedes Benz GLE nebo GLS, a já si dlouho myslel, že se ke mně blíží kolega s Xkem. Zepředu vypadá X350d opravdu úchvatně, nebál bych se ho označit za snad nejelegantnější pick-up. Americké pick-upy vypadají drsněji a pro někoho i lépe, ale určitě ne elegantně. Přední části dominuje velká maska s obří hvězdou ve svém středu. Dobře vypadají též světlomety s označením LED High Performance, které navíc opravdu slušně svítí.
Při bočním pohledu si uvědomíte, jak je vůz skutečně velký. Na délku měří 5340 mm a rozvor kol je 3150 mm. To je přibližně o 20 cm víc než má obří SUV Bentley Bentayga. Vrcholnou specifikaci Třídy X z boku poznáte podle chromovaných doplňků a úžasné značky na předních blatnících "V6 TURBO". Mnou testovaný exemplář měl navíc v barvě vozu lakovanou odnímatelnou střechu korby. Ta dál propůjčuje vozu civilní vzhled a zvyšuje jeho praktičnost. Při běžném používání se na korbu vejde obrovské množství nákladu a když je potřeba odvézt třeba lžíci od bagru, není problém střechu odmontovat.
Jak jsem chválil přední část pick-upu od Mercedesu, tak zadek pochválit nemůžu. Zadek je tak nějak bez nápadu a úzké světlomety se mi moc nelíbí. A kvůli oné odnímatelné střeše bylo opravdu hloupě vymyšleno otevření zadních dveří. Nejprve se pomocí tlačítek odjistilo sklo, které nemělo žádné madlo ani úchyt. Musely se strčit prsty pod roh okna a otevřít směrem nahoru a teprve až pak šlo sklopit víko nástavby dolů.
O tom, jak Mercedes Benz X350d působí na okolí, sedí má příhoda, která se udála na horské chatě, kde jsme se ubytovali. Při zapisování se do knihy návštěv jsem uvedl své jméno Petr Boháč. Na to mi s nadšením správce chaty odpověděl "já vím, že jste boháč, však jsem viděl v čem jste přijel".
InteriérPo usednutí za volant Mercedesu jsem byl v prvním momentě nadšený. Místo v malém náklaďáku s původem z Nissanu jsem si připadal jako v luxusním SUV. Kožené čalounění palubní desky a dřevěný dekor přes její celou šíři vypadá bez nadsázky prémiově. Jako první jsem si vzpomněl na GL 420cdi, za jehož volantem jsem najel nejeden kilometr. Také elektronicky stavitelná kožená sedadla jsou pohodlná a ladí dobře. Při bližším zkoumání mé nadšení ale částečně opadlo. Spodní část palubní desky je z tvrdého a ne příliš estetického plastu a o středovém tunelu ani nemluvím. Zde je už plebiscitní původ jasně znatelný, velká nouze je především o odkládací prostory. Avšak jako celek beru pracoviště řidiče za nadprůměr v dané třídě.
Zklamání mě čekalo na druhé řadě sedadel. Se svou výšku 181 cm nejsem žádný čahoun, ale i tak jsem neměl moc místa na nohy a hlavou jsem se opíral o strop. S odnímatelnou střechou korby máte téměř nevyčerpatelný zavazadlový prostor, jehož délka je 1587 mm a šířka 1560 mm, v nejužším místě mezi podběhy pak 1215 mm. Problém nastává, když během jízdy skončí váš batoh u kabiny. Kvůli střeše nemáte šanci na něj ze země dosáhnout a tvrdá plastová podlaha korby nepříjemně tlačí do kolen, to mi věřte.
Pohonná jednotkaJednoznačně nejlepší na Mercedesu Třídy X je jeho pohonná jednotka. Pod kapotou X350d je plnotučný vidlicový šestiválec. Tento přeplňovaný vznětový motor o objemu 2987 ccm je naladěn na výkon 190 kW (258 koní) a dosahuje 550 N.m. točivého momentu. Přes 7 stupňovou automatickou převodovku jsou poháněna všechna čtyři kola. V náročném terénu přijde vhod redukce a uzávěrka diferenciálu. Na rozdíl od velké části pick-upů postavených na robustním žebřinovém rámu není zadní náprava tuhá a odpružená listovými péry. U Mercedesu by se jízdní vlastnosti díky víceprvkovému zavěšení a vinutým pružinám měly posunout o znatelný kus výše. Bohužel v praxi se to, tedy alespoň u testovaného kusu, neprojevilo.
JízdaJak jsem již psal výše, to nejlepší na X350d je její motor. Po nastartování se ozve příjemný mohutný zvuk, který nedoprovázejí téměř žádné vibrace. Jízda s tímto motorem je i v tak velkém a těžkém autě neskutečným zážitkem. Po sešlápnutí plynového pedálu Mercedes s chutí "vystřelí" vpřed a je jedno, zda jedu v autě sám nebo nás je na palubě 5 a k tomu plná korba zavazadel. Motor neúnavně táhne v jakékoliv rychlosti. Když jedu do táhlého stoupání a potřebuji předjet pomalu jedoucí kamion, a za ním dalších 5 až 6 vleknoucích se aut, stačí se jen podívat na plynový pedál a rázem jsem vpředu před kamionem a můžu z vesela pokračovat v jízdě dál, aniž by mě někdo zdržoval. Pojem jako "bezpečné předjíždění" naplňuje X350d do posledního písmenka.
Skvělému motoru výtečně sekunduje sametově řadící automatická 7 stupňová převodovka. Odvádí svou práci tak dobře, že jediná možnost, jak můžete zaznamenat změnu rychlostního stupně, je pohyb ručičky na otáčkoměru.
Skvělé pohonné jednotce, do které jsem se zamiloval na "první metr", bohužel neodpovídá naladění podvozku. Jízda po městě není tak houpavá jako u jiných terénních pick-upů a díky zadnímu víceprvkovému zavěšení ani nenaloženému autu zadní kola nikam neodskakují. To se u Mercesu vskutku povedlo. Ale celkově prostě není jízda kdovíjak příjemná. Každá malá dírka na silnici znamená ránu do přední nápravy. Na městské dlažbě nebo na rozbité okresce se ze mě "Xko" snažilo vyklepat duši. Také jízda v terénu není vůbec plavná a příjemná. Tam, kde jsem s L200 mohl jet slušným svižným tempem a podvozek pohlcoval všechny výmoly s takovou lehkostí, jako by jel jen na nedělní nákup do marketu, se Mercedes vyloženě trápil. I při poloviční rychlosti se celý třásl a já se pomalu začal obávat, abych si nepřekousl jazyk. Ale při pomalé jízdě je v terénu téměř nezastavitelný. V automatickém režimu náhonu na všechna kola jsem bez problémů vyjel po zasněžené cestě vedoucí podél sjezdovky, a to jsem měl ještě v záloze trvalý náhon 4x4, redukci a uzávěrku diferenciálu. Při cestě dolů ze strmého a kluzkého kopce jsem uvítal asistenta sjezdu z kopce. Nechal jsem vše na autě, jež si samo udržovalo rychlost při které nehrozí, že bych dostal smyk.
U podvozku mi přijde, že se konstruktéři snažili skřížit jízdní vlastnosti schopného off-roadu a sportovního SUV. Ale výsledný kompromis neexceluje ani v jednom. I přes kompromisně naladěný podvozek mě jízda s X350d neskutečně bavila. Vím, že se budu stále opakovat, ale šestiválec od Mercedesu je pro mě snad ten nejlepší naftový motor, se kterým jsem kdy jel.
SpotřebaJak jsem nadšený z výkonu pohonné jednotky, tak další chválu zaslouží také u čerpací stanice. Od velkého terénního pick-upu s pohotovostní hmotností 2249 kg, jezdícím na širokých zimních pneumatikách a s výkonným šestiválcem, jsem čekal všechno možné, jen ne příznivou spotřebu.
Po Praze jsem dokázal jezdit dle dopravní situace v rozmezí 11 až 13 l/100 km. Ono by to šlo určitě i lépe, ale já jsem si zkrátka nemohl pomoci a každou světelnou křižovatku jsem opustil jako první. Dálnice, při ustálené rychlosti 130 km/h, znamená slušných proměněných 9,2 l/100 km. Okresní silnice při normálním, rozhodně ne pomalém tempu, mě překvapila asi nejvíc. Zde jsem s Xkem dokázal bez problémů jezdit za 6,7 l/100 km. Při poctivé eco jízdě jsem se dokázal vejít se spotřebou na pěkných 5,8 l/100 km.
Týdenní test jsem ukončil s průměrnou spotřebou 10,8 l/100 km. Není to špatný výsledek, ale hodně ho pokazily dynamické schopnosti vozu, díky kterým jsem se nechával často "unést". Výjezd na zasněženou sjezdovku průměrné spotřebě také dvakrát neprospěl. Věřím, že kdybych měl Mercedes doma a používal ho na běžné ježdění, dokázal bych s ním bez problémů jezdit v průměru okolo 9 l/100 km.
CenaCena vozu Mercedes-Benz X350d odpovídá prémiovosti vozu. Testované provedení bylo ve vrcholném provedení POWER, jehož cena s motorem V6 začíná na částce 1 227 000 Kč. Naše X350d měla nadále příplatkovou výbavu za 186 036 Kč a lakování karoserie za příplatek 15 277 Kč. Opomenout nesmíme odnímatelný hardtop a do kolen tlačící dno nákladového prostoru za 92 479 Kč. Výsledná cena je nemalých 1 520 792 Kč , a to jsou to ceny bez DPH. Po jeho přičtení se dostáváme až k částce 1 925 053 Kč. To je za pracovní pick-up opravdu hodně peněz. Na druhou stranu stejně dobře vybavený terénní Mercedes-Benz se šestiválcovým motorem za lepší částku nekoupíte.
ZávěrU věcí, po kterých toužíte se to má tak, že máte přehnaná očekávání. Stejně jsem to měl v případě Xka. V duchu jsem si ho vykresloval v tom nejlepším světle, ale při setkání s realitou mé nadšení částečně uvadlo. Nechápejte mne špatně, X350d je skvělé auto, ale celkový dojem kazí různé detaily. U automobilky Mercedes-Benz se pokusili udělat nejlepší evropský pick-up, ale zůstali v půli cesty. I tak rozhodně patří mezi špičku své Třídy.
Bohužel kvůli malému zájmu zákazníků bylo rozhodnuto o ukončení jeho výroby a o nástupci zatím nebylo rozhodnuto. Osobně doufám, že vedení automobilky dostane odvahu a přijde s druhou generací Třídy X. Ale tentokrát bych uvítal opravdový vrchol mezi pick-upy, tudíž už žádný Mid-Size, ale rovnou plnotučný Full-Size pick-up. V portfoliu v uskupení Renault-Nissan, se kterým má Mercedes-Benz vřelé vztahy, se jeden takový nachází. Je jím Nissan Titan, na jehož základně postavené "Xko" by bylo suverénním králem mezi evropskými pick-upy.
Plusy:- úžasný motor V6 Turbo- sametově řadící převodovka- skvěle hrající audio
Mínusy:- občas až zbytečně laciné detaily- málo místa v druhé řadě sedadel- naladění podvozku
Typ motoru:
přeplňovaný V6
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
2987 ccm
Výkon:
190 Kw (258 koní)
Točivý moment:
550 N.m.
Převodovka:
A 7
Poháněná kola:
4x4
Délka:
5340 mm
Šířka:
1920 mm
Výška:
1819 mm
Rozvor:
3150 mm
Zavazadlový prostor:
2,466 m2
Provozní hmotnost:
2249 kg
V-max:
205 km/h
0-100 km/h:
7,9 s
Spotřeba:
10,3 / 8,9 / 9 l/100 km
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.