Naše redakce dostala možnost pořádně otestovat hot hatch (přesněji hot lift) Hyundai i30 N Performance. Po týdenním soužití mohu konstatovat, že vůz v sobě kombinuje dvě zcela odlišné povahy. Může to být příjemné rodinné auto a zároveň ostře nabitá zbraň.
ExterierPřed pár dny jste si mohli na našich stránkách přečíst test Hyundai i30 kombi. Nebudu tedy popisovat vzhled do nejmenších detailů, ale spíše se zaměřím na největší rozdíly, jaké eNko nabízí oproti konvenčním modelům.
Přídi dominuje agresivní nárazník s velkými nasávacími otvory. Ty ve spodních rozích nejsou jen na parádu. Provádějí chladný vzduch k předním brzdám. Zcela jiný je i LED pásek pro denní svícení. Sportovní charakter podtrhuje lízátko s červenou linkou na spodní straně nárazníku.
Při bočním pohledu zaujmou krásná 19" hliníková kola, obuta do pneumatik o rozměru 235/35 R19, za kterýma se schovávají obří brzdy s rudě zbarvenými třmeny. Přední kotouče mají průměr 345 mm, ty zadní pak 315 mm. Tónovaná skla na zadních bočních dveřích a pozvolně se svažující záď, propůjčují vozu vzhled kupé.
Také záď i30 N prozrazuje, že máme co dočinění s něčím neobvyklým. Na víko zavazadlového prostoru přibyl spoiler. Spodní část zdobí difuzor a dvojice chromových koncovek výfuku. Zde by se mohli mladoboleslavští učit. Nedávno jsem viděl Octavii RS zdviženou na rampě a k mé nelibosti jsem přišel na to, že její výfuk ústí kousek za zadní nápravou a koncovka pod nárazníkem je jen pro parádu.
Jako celek se mi Hyundai i30 N Performance moc líbí. Ale zvolená bílá barva mi k vozu vůbec nesedí. Dal bych přednost Performance Blue nebo Shadow Gray.
InteriérInteriéru vévodí červenou nití prošívaný sportovní volant s velkými tlačítky pro změnu jízdních režimů. Za ním se nacházejí přehledné budíky. Tachometr odvážně končí magickou cifrou 300 km/h. Mezi otáčkoměrem a tachometrem se nachází malý displej, kde oproti slabším verzím i30 přibylo okénko zobrazující pro ostrou jízdu důležité informace. Je zde teplota oleje, aktuální točivý moment a tlak turba. V dalším okénku můžete sledovat podélné a příčné přetížení. Sportovní anatomická sedadla jsou pohodlná a skvěle drží v zatáčkách. Jediné, co jim můžu vytknout ,je jejich elektrické nastavení. Osobně bych dal přednost manuálnímu. Ve sportovním voze se každé uspořené kilo počítá.
U testové i30 kombi mi vadily na první pohled lacině působící detaily. Zde, zásluhou černé stropnice a tónovaným oknům, je interiér daleko tmavší. Díky tomu nejspíš není na tyto detaily tak dobře vidět. Zkrátka mi v interiéru v tomto případě nic nevadilo, naopak mi přišel přesně takový, jaký má být.
Pod víkem zavazadlového prostoru se ukrývá zcela dostačující objem 436 litrů, který po sklopení zadních sedadel vzroste až na hodnotu 1337 litrů. Jako důkaz, že to u Hyundai myslí se sportovní jízdou vážně, slouží za zadními sedadly umístěná vzpěra, jenž zvyšuje torzní tuhost.
Pohonné ústrojí
Zavzhledem nezaostává ani motor. Je jím turbodmychadlem (twin-scroll) přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1998 ccm, který ve verzi Performance nabízí 202 kW (275 koní). Točivý moment má hodnotu 353 N.m., při overboostu se krátkodobě zvýší plnící tlak a točivý moment poskočí až na 378 N.m. Výkon motoru putuje na přední nápravu vybavenou samosvorným diferenciálem skrze 6 stupňovou manuální převodovku.
JízdaJiž zmiňovaný, nedávno testovaný Hyundai i30 kombi, mě moc mile překvapil, co se jízdních schopností týče. Proto jsem byl zvědavý jak pojede Performance. Během týdenního seznamování s vozem jsem vyzkoušel všechny jeho přednastavené jízdní režimy. Pod levým tlačítkem se ukrývají režimy Normál, Eco a sport. Pod tím pravým je mód N.
První den soužití s eNkem bylo velice deštivo a teplota byla jen lehce nad nulou. Začal jsem vážně pochybovat, zda druhá půlka listopadu je ideální doba pro test ostré předokolky. Už v režimu sport neměly přední pneumatiky šanci přenést všechen výkon přeplňovaného motoru. Pod plynem se kola protáčela i v rychlosti převyšující 100 km/h.
Druhý den naštěstí vysvitlo slunce a mně se hned zlepšila nálada. Na nic nečekám a jdu jezdit. Po nastartování se automaticky nastaví režim Normál. Již v něm je eNko opravdové sportovní auto. Reakce na plynový pedál je téměř okamžitá. Na jen trochu vlhkém asfaltu vůz fungoval na výbornou. Elektronicky řízený samosvorný diferenciál skvěle odváděl svoji práci. Ve volantu bylo lehce cítit, jak výkon putuje mezi pravým a levým kolem. Rychlé rozjezdy usnadňuje funkce Launch Control.
Po krátkém seznámení přitvrdím a levým palcem nastavuji režim Sport. Displej infotainmentu zčervená a informuje mě o zvoleném módu. Reakce na plyn je teď ještě bezprostřednější. Akceleraci doprovází úžasný zvuk, o kterém bych předpokládal, že nemůže vydávat čtyřválec. Spíše bych hádal vysokootáčkový šestiválec.
Režim N udělá z eNka pouličního rváče. Charakter vozu se úplně změní. Již Sport byl úžasně rychlý, ale co vůz předvádí po přepnutí do N, to mi zůstává rozum stát. Podvozek je teď velice tuhý, zrychlení drtivé, každé podřazení doprovází úžasně fungující meziplyn a zvuk velice připomíná WRC. Turbo zuřivě píská a při ubrání plynu výfuk štěká, jak když střílí kalašnikov. Ohromně mě bavilo projíždět tunely pod Prahou s otevřenými okénky a dokola poslouchat ten agresivní štěkot. Nechápu, že tohle může být v dnešní době legální.
Jízda po opuštěných silničkách uprostřed lesů prozradí skvělé naladění podvozku. Pojmy, jako nedotáčivost nebo přetáčivost, jsou pro eNko naprosto neznámé výrazy. Schopnosti vozu jsou mnohem dál než má odvaha. Zatáčky jsem projížděl pomalu za hranicí svých schopností, ale pneumatiky se držely vozovky jako přibité. Jediné, jak lze vůz rozhodit, je použitím ruční brzdy, která je zde díky Bohu stále mechanická.
Při zvolení režimu Eco se najednou ocitnete v úplně jiném autě. Chuligánský projev zcela zmizel. Hyundai byl najednou tiché a pohodlné rodinné auto. Na sešlápnutí plynového pedálu vůz pozvolna a tiše zrychloval. Než nasupený přeplněný dvoulitr teď motor připomínal spíše klidnou atmosférickou šestnáctistovku.
Svezl jsem dva své kamarády, kteří mají se silnými vozy více zkušeností než já. První po jízdě tvrdil, že podobné zážitky vzrušení a radosti z jízdy naposledy zažil za volantem BMW E46 M3 SMG. Druhý, který svého času jezdil s Porsche 911 generace 996 o eNku usoudil, že je daleko ovladatelnější, a v reálném světě schopnější než jeho Porsche 911.
SpotřebaSpotřeba se velice odvíjela na zvoleném režimu a váze pravé nohy. Když jsem zkoušel plný potenciál motoru, dostal jsem se až na spotřebu 15,9 l/100 km. Zcela odlišný styl jízdy v režimu Eco znamenal na téměř 300 koňové auto nečekaně nízkou spotřebu. S lehkou nohou jsem se dostal až na průměr 5,5 l/100 km. Jízda dlouhá 250 km, kde 100 km byla dálnice a zbytek okresky, znamenala v průměru 9,1 l/100 km a to jsem jel více než svižně. Během týdenního testu dosáhla průměrná spotřeba hodnoty 9,7 l/100 km. Vzhledem ke spotřebě bych uvítal větší nádrž. 50 litrů mi přijde jako nedostačující.
CenaHyundai i30 N ve verzi Hatchback je nyní k mání za akční a nutno dodat, že skutečně výhodnou cenu 699 990 Kč. Za tyto peníze dostanete slabší 2.0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 koní). Karosářskou variantu fastback si u Hyundai cení na dalších 20 000 Kč. Testovaný exemplář byl ve verzi Performance, jejíž konečná cena je 759 990 Kč. Příplatek oproti normálnímu "eNku" je 40 000 Kč. Osobně bych neváhal a šel právě do Performance. Za rozumný příplatek dostanete 2.0 T-GDI, s výkonem navýšeným na 202 kW (275 koní), elektronicky řízený samosvorný diferenciál, 19" namísto 18" kola, větší brzdy, aktivní výfukový systém a výztuhu v zavazadlovém prostoru. To je kšeft roku.
ZávěrHyundai i30 N Performance fastback v sobě kombinuje hned několik naprosto odlišných tváří. Může to být krotký beránek, se kterým se dá každý den vozit děti do školky, stejně tak nekompromisní okruhové auto pro opravdové řidiče. Nedávno jsem měl možnost svézt se v Audi TT-RS, jehož fenomenální motor dával 400 koní a zrychlení 0-100 km/h za 3,7 s bylo až nadpozemsky rychlé. Jenže zcela upřímně mi eNko přišlo s "jen" 275 koňmi a akcelerací za 6,1 s zábavnější.
Plusy- vzhled- motor + převodovka + podvozek- zábava- cena
Mínusy- spotřeba- bodový systém v ČR
Typ motoru:
přeplňovaný R4
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1998 ccm
Výkon:
202 Kw (275 koní)
Točivý moment:
353 N.m. / 378 N.m. OVB
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
přední
Délka:
4335 mm
Šířka:
1795 mm
Výška:
1451 mm
Rozvor:
2650 mm
Zavazadlový prostor:
395/1301 litrů
Provozní hmotnost:
1504 kg
V-max:
250 km/h el. omezena
0-100 km/h:
6,1 s
Spotřeba:
10,6 / 6,1 / 7,8 l/100 km
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.