Mé přátele bych rozdělil do dvou odlišných skupin. Jedni si plní dětské sny, a pořizují si sportovní automobily s malým kufrem, které pak doma prezentují jako rodinné. Dopředu počítají s tím, že jednou či dvakrát ročně na svou ostrou Imprezu namontují střešní box, a vyrazí na dovolenou. Ti druzí mají rádi prostor, přemíru prostoru. Z kombíků postupně přešli na MPV, a dnes jim nestačí ani to. Většinu času budou klidně vozit vzduch, aby pak svou dodávku využili při stěhování, práci, víkendových výletech a nebo v létě, kdy v ní cestují i několik týdnů. Máte to podobně? Pak bude tento test právě pro vás.
Lehkou užitkovou dodávku Vito si nemusíme příliš představovat, vždyť ji na silnicích vídáme již 23 let, nyní ve své poslední třetí generaci. Vito se vždy snažilo být především užitkovým vozidlem, na rozdíl od svého nebojím se říci luxusního sourozence označovaného jako Viano či V-class. Jenže i pracovní Vito postupem času zcivilizovalo, a přestalo nabízet pouze ložnou plochu či jednoduchá sedadla pro převoz dělníků na stavbu. Můžeme vám tak představit verzi Vito Family, která vychází z nejvyšší výbavové linie Select a nabízí komfortní přepravu pro 8 cestujících. Vnitřní prostor však nabízí variabilní uspořádání sedadel a tak záleží pouze na vás, čemu dáte přednost. Vito vám vždy poskytne dostatek prostoru pro pasažéry, domácí mazlíčky, zavazadla i sportovní vybavení.
Čím vynikám?Hned na začátek si neodpustím zmínit, čím tato rodinná dodávka vlastně vyniká, a proč bychom měli při výběru přemýšlet právě o Vitu. Pevně věřím, že důležitou roli může hrát již samotný výrobce. Automobilka Mercedes-Benz je přeci jen vnímána jako záruka kvality. Vito však nemusí spoléhat pouze na dobré jméno značky a taháků má v rukávu hned několik. Tak například bezpečnost, kde Vito již v základní výbavě disponuje asistenty pro potlačení vlivu bočního větru, sledování bdělosti řidiče a nejnovější generací stabilizačního systému Adaptive ESP. Velmi důležitý je u této rodinné dodávky i komfort pro cestující - sedadla jsou čalouněná odolnou tkaninou a disponují ergonomickým polstrováním. Příjemně nás překvapila i hospodárnost jízdy, tedy reálná spotřeba vozidla. Té se však budeme věnovat samostatně v kategorii pohonná jednotka.
Výbava na vysoké úrovniTestovaná verze s označením Vito Family tvoří dlouhodobou akční nabídku, jejíž cena je při pohledu do ceníku vzhledem k bohaté výbavě opravdu férová. Vito Family disponuje navigačním systémem Audio 40 a vyhřívanými sedadly řidiče a spolujezdce. Parkování s relativně dlouhým automobilem vám pak usnadní nejen výborný poloměr otáčení, ale především aktivní parkovací asistent, jehož použitelnost jsme vyzkoušeli a můžete se na ni podívat v krátkém videu pod tímto odstavcem. Řízení na dlouhých cestách zpříjemňuje i automatická převodovka. Námi testovaný vůz disponoval léty prověřenou převodovkou 7G-TRONIC, od 1. dubna 2019 se však vůz vyrábí již s 9 stupňovou převodovkou, což povede ke zlepšení údajů spotřeby a emisí.
Kompletní výčet výbavy je na celou stranu A4, za zmínku však stojí boční posuvné dveře na levé straně, za které bychom si běžně připlatily 22 000 korun, kožený volant za 5 000 korun či tónovaná skla vzadu za 11 777 korun. Pro zajímavost, za automatickou převodovku bychom si připlatily 65 000 korun. V automobilu se nachází celá řada odkládacích prostor, sítí, držáků na nápoje i zásuvek na 12 V (v automobilu celkem 4x). Kapitolu výbavy bych tedy uzavřel s tím, že Vito ve verzi Family je opravdu civilizované, příjemné a na úrovni.
Pod kapotouVito nabízí celkem 3 motorizace a volitelně dokonce i pohon všech kol. Pod kapotou naleznete vždy naftový čtyřválec o obsahu 2,2 litru a dostupných výkonech 100, 120 a 140 kW. Součástí akční nabídky Vito Family je 100 kW verze v konfiguraci 4x2, tedy klasický pohon přední nápravy. Právě tato motorizace bývá cílem časté kritiky ze strany novinářů, kteří si stěžují zpravidla na vyšší hlučnost a nedostatek výkonu. Pravdou zůstává, že by si automobil o váze 2,1 tuny zasloužil větší výkonovou rezervu. Vezmeme-li v úvahu plné naložení, tedy 8 cestujících se zavazadly (nárůst váhy až na maximální povolené zatížení 3,1 tuny), pak se zdá být 100 kW opravdu málo. Při našem testování se pohonná jednotka prokázala jako dostatečná, přičemž dokázala příjemně překvapit hospodárností. Tak například trasu Chomutov - Praha a zpět jsme absolvovali s průměrnou spotřebou 7 litrů. Nutno dodat, že nejvíce Vitu vyhovovala dálniční rychlost kolem 120 km/h. Nad tuto rychlost začíná být hluk v kabině nepříjemný a to jak od motoru, tak ten aerodynamický.
Pocity a jízdní dojmyVito Family je opravdu příjemným společníkem na cestách. Automatická převodovka nabízí celkem tři různé režimy (E - Eco, C - Comfort, M - Manual), při testování se však nejlépe osvědčil běžný komfortní režim. Pokud si v nějaké situaci s převodovkou nerozumíte, můžete jí vždy domluvit pádly pod volantem - takto jsem zasáhl však jen výjimečně v případě, kdy se mi zdálo, že motor držel zbytečně vysoké otáčky (zpravidla v nějakém prudkém kopci). Nastupování a vystupování do vyššího automobilu je velmi snadné a ocení ho především starší lidé. Po krátkém zvykání si na netradičně umístěný volič převodovky (pravá páka pod volantem) a pro dodávky Mercedes typickou "ruční" brzdu (v podobě pedálu) nic nebrání tomu rozjet se a užívat si cestovní komfort.
Ovládací prvky jsou intuitivní. Jediné, co mi vadilo, bylo použití manuální klimatizace - to sice umožňuje velice detailní nastavení z hlediska "distribuce" vzduchu k jednotlivým řadám sedadel, na druhou stranu jsem neustále točil kolečkem pro nastavení teploty a rychlosti "foukání". Jednoduše řečeno nedařilo se mi nastavit optimální teplotu a v automobilu bylo buď chladno, nebo příliš teplo. Na manuální klimatizaci jsem si buď odvykl a nebo se změna teploty konala s větší prodlevou, než jsem zvyklý.
Jak to u užitkových vozidel bývá, obával jsem se, že prázdné auto bude na nerovnostech nepříjemně poskakovat. Nastavení podvozku mě však příjemně překvapilo. Samozřejmě, automobil se v zatáčkách naklání a nijak si neříká o svižnou jízdu. Nerovnosti na silnici však vyrovnává s velkou ladností - podvozek si dokáže poradit s nerovnostmi i jízdou po dlažebních kostkách. Nejpříjemnější je však prostor, který vás obklopuje. Sedadla jsou vybavená opěrkami, řidič má z automobilu perfektní výhled. Díky netradičnímu umístění voliče převodovky a "ruční" brzdy oceňuji také prázdný prostor mezi sedačkami řidiče a spolujezdce, který lze elegantně využít třeba pro umístění velké autolednice.
Celkové zhodnoceníTýden strávený s rodinným Vitem byl plný překvapení. Obavy z městského provozu s tak velkým autem se rychle rozplynuly - velká zrcátka, výborný poloměr otáčení a parkovací senzory vpředu i vzadu jsou skvělými pomocníky. Přehlednost při parkování by podtrhla snad už jen parkovací kamera, ta ale ve výčtu výbavy bohužel chybí. Výkon motoru je pro běžné použití dostatečný, náladu mi nekazily ani použité plasty odkazující na užitkový původ vozidla. Vito Family na mě zanechalo opravdu dobrý dojem, a umím si ho představit jako praktické vozidlo na každodenní použití.
Líbí se mi i cenová politika ze strany Mercedesu. Pokud se totiž podíváme do konfigurátoru a pokusíme si Vito Family "vytvořit" včetně veškeré výbavy, zastavíme se na částce 1 310 000 korun včetně DPH. Akční cena modelu Vito Family je však 966 790 korun včetně DPH, zákazníci tak ušetří 343 644 korun - a to je prostě férová nabídka. Tato akce platí již zhruba půl roku a Mercedes jí na svých stránkách limituje datem 30. 6. 2019. Uvědomujeme si, že téměř milion korun je mnoho peněz a jen málo procent rodin má šanci tuto částku za automobil utratit. To je ale bohužel obecný ekonomický problém, týkající se jak ceny nových automobilů, tak ekonomické situace. My říkáme, že akční Vito Family je výborným způsobem, jak si pořídit rodinnou dodávku od osvědčené automobilky.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.