Mé přátele bych rozdělil do dvou odlišných skupin. Jedni si plní dětské sny, a pořizují si sportovní automobily s malým kufrem, které pak doma prezentují jako rodinné. Dopředu počítají s tím, že jednou či dvakrát ročně na svou ostrou Imprezu namontují střešní box, a vyrazí na dovolenou. Ti druzí mají rádi prostor, přemíru prostoru. Z kombíků postupně přešli na MPV, a dnes jim nestačí ani to. Většinu času budou klidně vozit vzduch, aby pak svou dodávku využili při stěhování, práci, víkendových výletech a nebo v létě, kdy v ní cestují i několik týdnů. Máte to podobně? Pak bude tento test právě pro vás.
Lehkou užitkovou dodávku Vito si nemusíme příliš představovat, vždyť ji na silnicích vídáme již 23 let, nyní ve své poslední třetí generaci. Vito se vždy snažilo být především užitkovým vozidlem, na rozdíl od svého nebojím se říci luxusního sourozence označovaného jako Viano či V-class. Jenže i pracovní Vito postupem času zcivilizovalo, a přestalo nabízet pouze ložnou plochu či jednoduchá sedadla pro převoz dělníků na stavbu. Můžeme vám tak představit verzi Vito Family, která vychází z nejvyšší výbavové linie Select a nabízí komfortní přepravu pro 8 cestujících. Vnitřní prostor však nabízí variabilní uspořádání sedadel a tak záleží pouze na vás, čemu dáte přednost. Vito vám vždy poskytne dostatek prostoru pro pasažéry, domácí mazlíčky, zavazadla i sportovní vybavení.
Čím vynikám?Hned na začátek si neodpustím zmínit, čím tato rodinná dodávka vlastně vyniká, a proč bychom měli při výběru přemýšlet právě o Vitu. Pevně věřím, že důležitou roli může hrát již samotný výrobce. Automobilka Mercedes-Benz je přeci jen vnímána jako záruka kvality. Vito však nemusí spoléhat pouze na dobré jméno značky a taháků má v rukávu hned několik. Tak například bezpečnost, kde Vito již v základní výbavě disponuje asistenty pro potlačení vlivu bočního větru, sledování bdělosti řidiče a nejnovější generací stabilizačního systému Adaptive ESP. Velmi důležitý je u této rodinné dodávky i komfort pro cestující - sedadla jsou čalouněná odolnou tkaninou a disponují ergonomickým polstrováním. Příjemně nás překvapila i hospodárnost jízdy, tedy reálná spotřeba vozidla. Té se však budeme věnovat samostatně v kategorii pohonná jednotka.
Výbava na vysoké úrovniTestovaná verze s označením Vito Family tvoří dlouhodobou akční nabídku, jejíž cena je při pohledu do ceníku vzhledem k bohaté výbavě opravdu férová. Vito Family disponuje navigačním systémem Audio 40 a vyhřívanými sedadly řidiče a spolujezdce. Parkování s relativně dlouhým automobilem vám pak usnadní nejen výborný poloměr otáčení, ale především aktivní parkovací asistent, jehož použitelnost jsme vyzkoušeli a můžete se na ni podívat v krátkém videu pod tímto odstavcem. Řízení na dlouhých cestách zpříjemňuje i automatická převodovka. Námi testovaný vůz disponoval léty prověřenou převodovkou 7G-TRONIC, od 1. dubna 2019 se však vůz vyrábí již s 9 stupňovou převodovkou, což povede ke zlepšení údajů spotřeby a emisí.
Kompletní výčet výbavy je na celou stranu A4, za zmínku však stojí boční posuvné dveře na levé straně, za které bychom si běžně připlatily 22 000 korun, kožený volant za 5 000 korun či tónovaná skla vzadu za 11 777 korun. Pro zajímavost, za automatickou převodovku bychom si připlatily 65 000 korun. V automobilu se nachází celá řada odkládacích prostor, sítí, držáků na nápoje i zásuvek na 12 V (v automobilu celkem 4x). Kapitolu výbavy bych tedy uzavřel s tím, že Vito ve verzi Family je opravdu civilizované, příjemné a na úrovni.
Pod kapotouVito nabízí celkem 3 motorizace a volitelně dokonce i pohon všech kol. Pod kapotou naleznete vždy naftový čtyřválec o obsahu 2,2 litru a dostupných výkonech 100, 120 a 140 kW. Součástí akční nabídky Vito Family je 100 kW verze v konfiguraci 4x2, tedy klasický pohon přední nápravy. Právě tato motorizace bývá cílem časté kritiky ze strany novinářů, kteří si stěžují zpravidla na vyšší hlučnost a nedostatek výkonu. Pravdou zůstává, že by si automobil o váze 2,1 tuny zasloužil větší výkonovou rezervu. Vezmeme-li v úvahu plné naložení, tedy 8 cestujících se zavazadly (nárůst váhy až na maximální povolené zatížení 3,1 tuny), pak se zdá být 100 kW opravdu málo. Při našem testování se pohonná jednotka prokázala jako dostatečná, přičemž dokázala příjemně překvapit hospodárností. Tak například trasu Chomutov - Praha a zpět jsme absolvovali s průměrnou spotřebou 7 litrů. Nutno dodat, že nejvíce Vitu vyhovovala dálniční rychlost kolem 120 km/h. Nad tuto rychlost začíná být hluk v kabině nepříjemný a to jak od motoru, tak ten aerodynamický.
Pocity a jízdní dojmyVito Family je opravdu příjemným společníkem na cestách. Automatická převodovka nabízí celkem tři různé režimy (E - Eco, C - Comfort, M - Manual), při testování se však nejlépe osvědčil běžný komfortní režim. Pokud si v nějaké situaci s převodovkou nerozumíte, můžete jí vždy domluvit pádly pod volantem - takto jsem zasáhl však jen výjimečně v případě, kdy se mi zdálo, že motor držel zbytečně vysoké otáčky (zpravidla v nějakém prudkém kopci). Nastupování a vystupování do vyššího automobilu je velmi snadné a ocení ho především starší lidé. Po krátkém zvykání si na netradičně umístěný volič převodovky (pravá páka pod volantem) a pro dodávky Mercedes typickou "ruční" brzdu (v podobě pedálu) nic nebrání tomu rozjet se a užívat si cestovní komfort.
Ovládací prvky jsou intuitivní. Jediné, co mi vadilo, bylo použití manuální klimatizace - to sice umožňuje velice detailní nastavení z hlediska "distribuce" vzduchu k jednotlivým řadám sedadel, na druhou stranu jsem neustále točil kolečkem pro nastavení teploty a rychlosti "foukání". Jednoduše řečeno nedařilo se mi nastavit optimální teplotu a v automobilu bylo buď chladno, nebo příliš teplo. Na manuální klimatizaci jsem si buď odvykl a nebo se změna teploty konala s větší prodlevou, než jsem zvyklý.
Jak to u užitkových vozidel bývá, obával jsem se, že prázdné auto bude na nerovnostech nepříjemně poskakovat. Nastavení podvozku mě však příjemně překvapilo. Samozřejmě, automobil se v zatáčkách naklání a nijak si neříká o svižnou jízdu. Nerovnosti na silnici však vyrovnává s velkou ladností - podvozek si dokáže poradit s nerovnostmi i jízdou po dlažebních kostkách. Nejpříjemnější je však prostor, který vás obklopuje. Sedadla jsou vybavená opěrkami, řidič má z automobilu perfektní výhled. Díky netradičnímu umístění voliče převodovky a "ruční" brzdy oceňuji také prázdný prostor mezi sedačkami řidiče a spolujezdce, který lze elegantně využít třeba pro umístění velké autolednice.
Celkové zhodnoceníTýden strávený s rodinným Vitem byl plný překvapení. Obavy z městského provozu s tak velkým autem se rychle rozplynuly - velká zrcátka, výborný poloměr otáčení a parkovací senzory vpředu i vzadu jsou skvělými pomocníky. Přehlednost při parkování by podtrhla snad už jen parkovací kamera, ta ale ve výčtu výbavy bohužel chybí. Výkon motoru je pro běžné použití dostatečný, náladu mi nekazily ani použité plasty odkazující na užitkový původ vozidla. Vito Family na mě zanechalo opravdu dobrý dojem, a umím si ho představit jako praktické vozidlo na každodenní použití.
Líbí se mi i cenová politika ze strany Mercedesu. Pokud se totiž podíváme do konfigurátoru a pokusíme si Vito Family "vytvořit" včetně veškeré výbavy, zastavíme se na částce 1 310 000 korun včetně DPH. Akční cena modelu Vito Family je však 966 790 korun včetně DPH, zákazníci tak ušetří 343 644 korun - a to je prostě férová nabídka. Tato akce platí již zhruba půl roku a Mercedes jí na svých stránkách limituje datem 30. 6. 2019. Uvědomujeme si, že téměř milion korun je mnoho peněz a jen málo procent rodin má šanci tuto částku za automobil utratit. To je ale bohužel obecný ekonomický problém, týkající se jak ceny nových automobilů, tak ekonomické situace. My říkáme, že akční Vito Family je výborným způsobem, jak si pořídit rodinnou dodávku od osvědčené automobilky.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?