Mé přátele bych rozdělil do dvou odlišných skupin. Jedni si plní dětské sny, a pořizují si sportovní automobily s malým kufrem, které pak doma prezentují jako rodinné. Dopředu počítají s tím, že jednou či dvakrát ročně na svou ostrou Imprezu namontují střešní box, a vyrazí na dovolenou. Ti druzí mají rádi prostor, přemíru prostoru. Z kombíků postupně přešli na MPV, a dnes jim nestačí ani to. Většinu času budou klidně vozit vzduch, aby pak svou dodávku využili při stěhování, práci, víkendových výletech a nebo v létě, kdy v ní cestují i několik týdnů. Máte to podobně? Pak bude tento test právě pro vás.
Lehkou užitkovou dodávku Vito si nemusíme příliš představovat, vždyť ji na silnicích vídáme již 23 let, nyní ve své poslední třetí generaci. Vito se vždy snažilo být především užitkovým vozidlem, na rozdíl od svého nebojím se říci luxusního sourozence označovaného jako Viano či V-class. Jenže i pracovní Vito postupem času zcivilizovalo, a přestalo nabízet pouze ložnou plochu či jednoduchá sedadla pro převoz dělníků na stavbu. Můžeme vám tak představit verzi Vito Family, která vychází z nejvyšší výbavové linie Select a nabízí komfortní přepravu pro 8 cestujících. Vnitřní prostor však nabízí variabilní uspořádání sedadel a tak záleží pouze na vás, čemu dáte přednost. Vito vám vždy poskytne dostatek prostoru pro pasažéry, domácí mazlíčky, zavazadla i sportovní vybavení.
Čím vynikám?Hned na začátek si neodpustím zmínit, čím tato rodinná dodávka vlastně vyniká, a proč bychom měli při výběru přemýšlet právě o Vitu. Pevně věřím, že důležitou roli může hrát již samotný výrobce. Automobilka Mercedes-Benz je přeci jen vnímána jako záruka kvality. Vito však nemusí spoléhat pouze na dobré jméno značky a taháků má v rukávu hned několik. Tak například bezpečnost, kde Vito již v základní výbavě disponuje asistenty pro potlačení vlivu bočního větru, sledování bdělosti řidiče a nejnovější generací stabilizačního systému Adaptive ESP. Velmi důležitý je u této rodinné dodávky i komfort pro cestující - sedadla jsou čalouněná odolnou tkaninou a disponují ergonomickým polstrováním. Příjemně nás překvapila i hospodárnost jízdy, tedy reálná spotřeba vozidla. Té se však budeme věnovat samostatně v kategorii pohonná jednotka.
Výbava na vysoké úrovniTestovaná verze s označením Vito Family tvoří dlouhodobou akční nabídku, jejíž cena je při pohledu do ceníku vzhledem k bohaté výbavě opravdu férová. Vito Family disponuje navigačním systémem Audio 40 a vyhřívanými sedadly řidiče a spolujezdce. Parkování s relativně dlouhým automobilem vám pak usnadní nejen výborný poloměr otáčení, ale především aktivní parkovací asistent, jehož použitelnost jsme vyzkoušeli a můžete se na ni podívat v krátkém videu pod tímto odstavcem. Řízení na dlouhých cestách zpříjemňuje i automatická převodovka. Námi testovaný vůz disponoval léty prověřenou převodovkou 7G-TRONIC, od 1. dubna 2019 se však vůz vyrábí již s 9 stupňovou převodovkou, což povede ke zlepšení údajů spotřeby a emisí.
Kompletní výčet výbavy je na celou stranu A4, za zmínku však stojí boční posuvné dveře na levé straně, za které bychom si běžně připlatily 22 000 korun, kožený volant za 5 000 korun či tónovaná skla vzadu za 11 777 korun. Pro zajímavost, za automatickou převodovku bychom si připlatily 65 000 korun. V automobilu se nachází celá řada odkládacích prostor, sítí, držáků na nápoje i zásuvek na 12 V (v automobilu celkem 4x). Kapitolu výbavy bych tedy uzavřel s tím, že Vito ve verzi Family je opravdu civilizované, příjemné a na úrovni.
Pod kapotouVito nabízí celkem 3 motorizace a volitelně dokonce i pohon všech kol. Pod kapotou naleznete vždy naftový čtyřválec o obsahu 2,2 litru a dostupných výkonech 100, 120 a 140 kW. Součástí akční nabídky Vito Family je 100 kW verze v konfiguraci 4x2, tedy klasický pohon přední nápravy. Právě tato motorizace bývá cílem časté kritiky ze strany novinářů, kteří si stěžují zpravidla na vyšší hlučnost a nedostatek výkonu. Pravdou zůstává, že by si automobil o váze 2,1 tuny zasloužil větší výkonovou rezervu. Vezmeme-li v úvahu plné naložení, tedy 8 cestujících se zavazadly (nárůst váhy až na maximální povolené zatížení 3,1 tuny), pak se zdá být 100 kW opravdu málo. Při našem testování se pohonná jednotka prokázala jako dostatečná, přičemž dokázala příjemně překvapit hospodárností. Tak například trasu Chomutov - Praha a zpět jsme absolvovali s průměrnou spotřebou 7 litrů. Nutno dodat, že nejvíce Vitu vyhovovala dálniční rychlost kolem 120 km/h. Nad tuto rychlost začíná být hluk v kabině nepříjemný a to jak od motoru, tak ten aerodynamický.
Pocity a jízdní dojmyVito Family je opravdu příjemným společníkem na cestách. Automatická převodovka nabízí celkem tři různé režimy (E - Eco, C - Comfort, M - Manual), při testování se však nejlépe osvědčil běžný komfortní režim. Pokud si v nějaké situaci s převodovkou nerozumíte, můžete jí vždy domluvit pádly pod volantem - takto jsem zasáhl však jen výjimečně v případě, kdy se mi zdálo, že motor držel zbytečně vysoké otáčky (zpravidla v nějakém prudkém kopci). Nastupování a vystupování do vyššího automobilu je velmi snadné a ocení ho především starší lidé. Po krátkém zvykání si na netradičně umístěný volič převodovky (pravá páka pod volantem) a pro dodávky Mercedes typickou "ruční" brzdu (v podobě pedálu) nic nebrání tomu rozjet se a užívat si cestovní komfort.
Ovládací prvky jsou intuitivní. Jediné, co mi vadilo, bylo použití manuální klimatizace - to sice umožňuje velice detailní nastavení z hlediska "distribuce" vzduchu k jednotlivým řadám sedadel, na druhou stranu jsem neustále točil kolečkem pro nastavení teploty a rychlosti "foukání". Jednoduše řečeno nedařilo se mi nastavit optimální teplotu a v automobilu bylo buď chladno, nebo příliš teplo. Na manuální klimatizaci jsem si buď odvykl a nebo se změna teploty konala s větší prodlevou, než jsem zvyklý.
Jak to u užitkových vozidel bývá, obával jsem se, že prázdné auto bude na nerovnostech nepříjemně poskakovat. Nastavení podvozku mě však příjemně překvapilo. Samozřejmě, automobil se v zatáčkách naklání a nijak si neříká o svižnou jízdu. Nerovnosti na silnici však vyrovnává s velkou ladností - podvozek si dokáže poradit s nerovnostmi i jízdou po dlažebních kostkách. Nejpříjemnější je však prostor, který vás obklopuje. Sedadla jsou vybavená opěrkami, řidič má z automobilu perfektní výhled. Díky netradičnímu umístění voliče převodovky a "ruční" brzdy oceňuji také prázdný prostor mezi sedačkami řidiče a spolujezdce, který lze elegantně využít třeba pro umístění velké autolednice.
Celkové zhodnoceníTýden strávený s rodinným Vitem byl plný překvapení. Obavy z městského provozu s tak velkým autem se rychle rozplynuly - velká zrcátka, výborný poloměr otáčení a parkovací senzory vpředu i vzadu jsou skvělými pomocníky. Přehlednost při parkování by podtrhla snad už jen parkovací kamera, ta ale ve výčtu výbavy bohužel chybí. Výkon motoru je pro běžné použití dostatečný, náladu mi nekazily ani použité plasty odkazující na užitkový původ vozidla. Vito Family na mě zanechalo opravdu dobrý dojem, a umím si ho představit jako praktické vozidlo na každodenní použití.
Líbí se mi i cenová politika ze strany Mercedesu. Pokud se totiž podíváme do konfigurátoru a pokusíme si Vito Family "vytvořit" včetně veškeré výbavy, zastavíme se na částce 1 310 000 korun včetně DPH. Akční cena modelu Vito Family je však 966 790 korun včetně DPH, zákazníci tak ušetří 343 644 korun - a to je prostě férová nabídka. Tato akce platí již zhruba půl roku a Mercedes jí na svých stránkách limituje datem 30. 6. 2019. Uvědomujeme si, že téměř milion korun je mnoho peněz a jen málo procent rodin má šanci tuto částku za automobil utratit. To je ale bohužel obecný ekonomický problém, týkající se jak ceny nových automobilů, tak ekonomické situace. My říkáme, že akční Vito Family je výborným způsobem, jak si pořídit rodinnou dodávku od osvědčené automobilky.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?