Pohled na žebříčky nejprodávanějších vozů v Česku ukáže jednu anomálii mezi malými SUV, těm totiž naprosto vládne postarší model Peugeotu. Peugeot 2008 jsme si proto půjčili na test, ve verzi 2008 GT Line 1.5 BlueHDi S&S EAT6.
Peugeot 2008 je na českém trhu nejprodávanějším vozem jak Peugeotu, tak celé kategorie malých SUV. To i přesto, že se ve výrobě drží už od roku 2013 a brzy jej tedy čeká generační obměna. V nabídce Peugeotu model 2008 nahradil kombi verzi malého modelu 208, což jen ukazuje masivní přechod zákazníků k SUV. 2008 na první pohled vypadá spíše jako malé MPV, bohaté oplastování a ližiny však značí příslušnost k malým SUV. Technika je stejně jako u dalších moderních Peugeotů s dvěma nulami sdílená s malými osobáky, ani u 2008 tak nemůžete počítat s pohonem všech kol. Oproti těm ale dostanete více místa, vyšší polohu za volantem a snadnější nastupování.
Námi testovaná 2008 dostala nejvyšší výbavu GT Line, která začíná na 515 tisících Kč. S vybranou motorizací, tedy naftovým čtyřválcem 1,5 BlueHDI o výkonu 120 koní a ve spojení s automatickou převodovku pak na 535 tisících. Spolu s příplatkovou výbavou jako vyhřívaná sedadla, panoramatické střešní okno a couvací kamera se cena testovaného kusu dostala na 580 tisíc Kč.
Designově stojí 2008 po faceliftu z roku 2016 někde na pomezí mezi starým a novým designovým jazykem Peugeotu. Na přídi se tak nachází typická vertikální maska se svislými lištami a červeným nápisem Peugeot. Po stranách však daleko do boku zasahují protáhlá oblá světla, která byla pro Peugeot typická v předchozí dekádě. Už i na 2008 však světla dostala dnes typický prvek, dráp zasahující z nárazníku hluboko do světlometu. Na bocích zaujme hlavně netradiční prosklení, připomínající spíše MPV, díky nízko zasahující spodní linii a nezvyklého schodu za B sloupkem. Ten kopíruje zvyšující se střechu a připomíná boční prosklení Škody Roomster, na rozdíl od té však 2008 zvýšenou linii jen imituje pomocí černého kusu plastu, na jiných výbavách pak chromovaným plastem. Právě toto je asi nejkontroverznější designový prvek 2008, při pohledu na prodeje se ale zdá, že potenciálním zákazníkům až tolik nevadí. Světlomety na zádi už dostaly typickou grafiku se třemi svislými rudými linkami, symbolizujícími drápanec lva. SUV ztvárnění podtrhuje bohaté oplastování blatníků a prahů, spolu s výraznými ližinami. I přes svůj věk 2008 vypadá pořád svěže, facelift s novou maskou pomohl malému SUV přiblížit se povedenému stylu současných Peugeotů.
Podobně jako venku je to i v interiéru, kde se mísí nový přístup s tím starým. 2008 jako jeden z prvních modelů dostal první variantu interiéru, který Peugeot nazývá i-Cockpit. To tedy znamená malý volant, kaplička přístrojů v pozici vysoko na palubce a centrálně umístěný displej infotainmentu, sloužící k ovládání palubních systémů. Oproti modernějším modelům však 2008 stále nabízí i fyzické ovladače pro klimatizaci, s vlastním malým displejem a volič jízdních režimů zatím nepřipomíná knipl stíhačky. Stále se zde setkáte i s mechanickou ruční brzdou, i když s poněkud nezvyklým tvarem.
Interiér i přes stáří působí příjemně, je zde ale jasně cítit určitá nedoladěnost, kterou Peugeot dosáhl až s další generací. Volant není zkosený v horní části a může tak občas překážet při pohledu na kapličku přístrojů. Dotykový 7“ displej infotainmentu je z nějakého důvodu natočený směrem od řidiče a chybí mu tlačítka urychlující přístup do jednotlivých menu. U minulého testu Peugeotu jsem si stěžoval na neustálé problémy s připojením telefonu ve vozech francouzské značky. 2008 proto překvapila, i přes své stáří zde připojení přes kabel i přes Bluetooth po většinu doby fungovalo bezchybně, až na občasné nepochopitelné záseky, jako nemožnost spustit audio po připojení přímo z displeje auta apod.
Při jízdě se důležité jízdní informace zobrazují na malém displeji mezi analogovými ukazateli, zvolit si požadované údaje můžete pomocí ovládání na volantu. Například čtení dopravních značek, což je docela užitečná funkce, se ale zobrazuje pouze na displeji infotainmentu a to jen při použití GPS. Pokud radši jezdíte s navigací od Googlu v režimu Android Auto, o tuto funkci přijdete. Otravné je také automatické zapínání rádia při každém nastartování, které nejde vypnout. Tuto připomínku ale Peugeot asi dostával často a u novějších modelů se s tímto otravným prvkem už nesetkáte. Audio v GT Line je hezky vykreslené a nabízí i solidní basy. Trochu problém mi dělalo přepínaní na volantu, otočné tlačítko je příliš citlivé a často místo jednoho songu přepne v playlistu rovnou o dva nebo tři dále. Zdůraznil bych asi ještě i podivně umístěné tlačítko otvírání střešního okna, které se nachází pod loketní opěrkou a i když jsem si uvědomoval jeho pozici, vždy jsem měl problém je při jízdě nahmatat. Příjemná je ale možnost ovládat klimatizaci i bez nutnosti přecházení mezi menu na displeji, na vše stačí pár ťuknutí do fyzických tlačítek na středovém panelu.
Úložných míst vepředu 2008 nabízí spíše poskrovnu, schránka v loketní opěrce je opravdu malá a místo pro odkládání mobilu zapojeného přes USB je zároveň i držákem pro dva nápoje, musíte si tedy vybrat jestli je důležitější hezky uložený mobil, nebo nápoj. Sedačky s vyhříváním jsou pohodlné a drží tělo v zatáčkách, ve výbavě GT Line s červeným prošíváním navíc i skvěle vypadají. Pohodlná je i zadní lavice, dostatek je místa jak na nohy, tak na hlavu. Kufr ve standardní pozici disponuje poněkud podprůměrným objemem 350 litrů, při sklopení druhé řady sedaček se zvýší na 1194 litrů.
Pod kapotou testovaného vozu pracuje čtyřválcový diesel BlueHDi o objemu 1499 ccm a výkonu 130 koní a 300 Nm. Ten nepřišel o typický drnčivý zvuk nafťáku, který se i přes slušné odhlučnění kabiny uvnitř občas ozývá silněji, než by bylo potřeba. Na rozdíl od nedávno testované 3008 s totožnou motorizací ale 2008 dostala automatickou šestistupňovou převodovku EAT6. Ta se dle mého názoru k charakteru malého SUV, zaměřeného spíše na komfortní a úspornější jízdu než sprintování po okreskách hodí mnohem více než manuál. Automat ve 2008 řadí rychle a plynule, i když občas tahá do zbytečně vysokých otáček. Pokud vám chybí máchání rukou, máte stále možnost, převodovka EAT6 nabízí i možnost manuální změny stupňů, do manuálního módu stačí přesunout páku voliče z polohdy D do polohy M. 1200 kg těžké vozidlo se ale s tímto motorem a převodovkou chová výrazně dravěji než těžší 3008. Ta byla spíše pro klidnější řidiče, 2008 ale dokáže ochotněji zrychlovat i ve vyšších rychlostech a svižně projíždět klikaté okresky. Odpružení 2008 je spíše komfortní, i při jízdě mimo silnici se tedy posádka neomlátí o dveře. Zároveň ale není jízda houpavá jako tomu bývá u vozů konkurence, na silnici se 2008 drží přilepená k asfaltu.
2008 se tváří jako SUV a nabízí i systém nazvaný Advanced Grip Control. Ten pomocí otočného ovladače na středovém tunelu mění nastavení podvozku například pro sníh nebo bláto. S autem jsem se proto vydal na zablácené polňačky a vyzkoušel, jak se mu bude líbit mimo jeho domácí prostředí. Přes nerovnosti, bahnité louže i další nástrahy se malinké SUV přenášelo statečně, nikdy se nezastavilo ani v místech, kam bych se s běžným hatchbackem nikdy nepustil. Rozdíly v jízdě bez zapnutého systému Advanced Grip Control a s ním jsem ale nepozoroval.
Dieselový čtyřválec by měl potěšit i spotřebou, kterou Peugeot udává jako 4,5/3,8/4,0 litru. Ve městě se mi dařilo při normální jízdě držet někde kolem 5 – 5,5 litrů, na okreskách pak kolem 5. Při výjezdu na dálnici se bez nějakého divočení dá držet konstantně na 7 litrech. Nádrž ve 2008 má kapacitu 45 litrů, což není moc, ale díky nízké spotřebě se dá na jednu nádrž dojet přes 600 kilometrů.
Nejpopulárnější malé SUV v Česku dokáže i po letech na trhu zaujmout. Nabízí pohledný design, který jej odlišuje od konkurenčních konzervativnějších modelů. To samé se dá říct i o interiéru, který se snaží působit jinak, stále je ale pohledný a především funkční. Při výběru naftové 1,5 a automatické převodovky je navíc 2008 stále dosti agilní vůz, který nebude nikdy brzdou provozu. I přes jasné zaměření na silnice se s 2008 můžete bez obav vydat i do lehčího terénu, zvýšený podvozek se postará o použitelnou průchodnost, oplastování boků pak o klid a o bezpečí lakovaných částí karosérie.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec Palivo nafta Zdvihový objem 1 499 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 88 (120) / 2 750 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 300 / 1 750 Typ pohonu přední kola Převodovka automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,5 s Maximální rychlost 193 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 4,5 Mimo město 3,8 Kombinovaná 4,0 Rozměry: Délka 4 159 mm Výška 1 556 mm Šířka 2 004 mm Hmotnost 1 200 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 350 l Objem při sklopených sedadlech 1 194 lPeugeot ČR
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?