TEST: Hyundai Santa Fe - Mezi prémiová SUV výbavou i komfortem

-mdo / AutoRoad.cz, 28. března 2019, 07:00 Google+

Hyundai se poslední dobou netají svými ambicemi posunout své vozy do vyšších pozic na trhu. Nové korejské vozy se tak snaží zaujmout jak povedeným designem, tak bohatou výbavou. Nejnovějším uchazečem je čtvrtá generace SUV Santa Fe, které jsme nedávno dostali na test.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Hyundai Santa Fe je největším osobním vozem korejské automobilky, který si můžete v Česku pořídit, zároveň jde také o nejstarší jméno v lokální nabídce. První Santa Fe se na trh dostalo už v roce 2001 a stalo se velmi populární i v našich končinách, ve své kategorii bylo dokonce nejprodávanějším vozem v Česku. Na úspěch navázaly další dvě generace velkého SUV, přičemž chvály se dočkala zejména ta třetí, která posunula laťku kvality o poznání výše. Dnes tu ale máme zcela nové Santa Fe čtvrté generace, které se na náš trh dostalo vloni v létě.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Na náš test se nám do rukou dostalo stříbrné sedmimístné Santa Fe ve výbavě Premium Luxury a s turbodieselovým čtyřválcem CRDI E-VGT o objemu 2.2 litru a výkonu 147 kW, spárovaným s osmistupňovou automatickou převodovkou. Právě tato verze je ale v současnosti jedinou možnou kombinací v nabídce nového Santa Fe, žádné další výbavy ani motorizace zatím Hyundai nenabízí, ačkoliv na jiných trzích jsou již k dispozici. Cena takto vybaveného vozu je 1 289 990 Kč, náš testovaný kus má ale navíc příplatkovou stříbrnou metalízu za 19 900 Kč. Za nic jiného než barvu si v současné nabídce Santa Fe ani připlatit nemůžete, vše potřebné je už v základu výbavy Premium Luxury. Pro zájemce o levnější Santa Fe je v nabídce stále i předchozí generace, dostupná však také pouze v jedné výbavě a s totožným motorem jako má dnes testovaný vůz, avšak cenovka začíná na 1 049 990 Kč.

Designově je nové Santa Fe podstatným krokem vpřed, který se velmi liší od většiny modelů ze současné nabídky Hyundai, s výjimkou Kony. Stejně jako menší modely má i Santa Fe novou variaci na typickou kaskádovitou mřížku chladiče, zasahující do nárazníku, zde na ni ještě navazují v nárazníku velmi nízko posazené průduchy. Velmi rozdílná jsou ale světla, u kterých Hyundai opustil typický podlouhlý oválný vzhled a místo toho je rozdělil na dva samostatné celky. Nahoře jsou tak umístěny protáhlé, ale velmi úzké LED světlomety denního svícení, které na masku navazují chromovou lištou táhnoucí se přes celou příď. Hlavní světlomety, využívající technologii bi-LED, spolu s blinkry jsou teď mnohem níže po stranách masky a doplňují je ještě mlhovky v nárazníku, Santa Fe tak má na přídi hned tři sady světel. Pro někoho kontroverzní prvek na novém Santa Fe působí docela povedeně a dává vozu modernější a agresivnější výraz než tomu je u zbytku nabídky.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Také zbytek karosérie působí svalnatějším dojmem, Hyundai nahradil obliny předchozí generace ostřejšími linkami, z profilu je největší změnou rovná linka spodní hrany oken, oproti stoupající u předchozího vozu. I tento prvek dodává Santa Fe modernější feeling, spolu s o trochu většími rozměry, vůz tak působí majestátnějším dojmem. Na zádi je vše mnohem konzervativnější než na expresivním předku a téměř se neliší od předchozí generace. Protáhlé světlomety spojené chromovanou lištou doplňují mlhovky s couvacími světly v nárazníku, nejvýraznější prvek na zádi je tak asi mohutný spoiler nad oknem, ve výsledku ale nic, o čem by se pěly lidové písně.

V interiéru je vše tak, jak jsme zvyklí z dalších moderních vozů Hyundai. Uprostřed palubní desce dominuje vysoko posazený 8“ dotykový displej infotainmentu, který si sice ponechává zvláštní zakulacený design a krytí z lesklého černého plastu, vypadá ale o poznání lépe než třeba u i30. Čitelnost je dostatečná a ovládání reaguje dostatečně rychle, grafika není zrovna moderní, to je ale problém asi většiny nečínských automobilek. Většinu podstatných informací si můžete zobrazit na polodigitálním přístrojovém štítu, který analogové ukazatele doplňuje o 7“ displej. Klimatizace si naštěstí stále zachovala vlastní fyzické ovládání a také malý displej, není tak problém rychlé nastavovaní klimatizace i při jízdě. Pod klimatizací se pak nachází ještě jedna řada tlačítek, pro vyhřívání či klimatizaci sedadel a také vyhřívání volantu. Rychlost a značka s povolenou rychlostí, plus pár dalších důležitých informací se zobrazují na barevném head-up displeji, který je čitelný i při prudkém slunečním svitu.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Zpracování i použité materiály jsou na úrovni, kožené sedačky v testovaném voze působí až prémiově. Součástí výbavy je i elektrické nastavení sedačky řidiče spolu s pamětí nastavení, příjemným detailem je posunutí sedačky při otevření dveří, pro usnadnění výstupu a nástupu. Výbava vozu je v této verzi celkově na vysoké úrovni, jak už samozřejmě naznačuje poněkud povrchní název Premium Luxury. Výjezd z parkoviště usnadňuje detekce projíždějících vozidel a kamera schopná vidět i daleko do stran nebo pracovat v 360° módu, jízdu pak sledování mrtvého úhlu. Jako u všech nových Hyundai je i zde velmi dobrý asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, který dokáže vést auto středem jízdního pruhu bez nějakých výrazných výjezdů z dráhy a to i mimo dálnici. Adaptivní tempomat je auto schopen úplně zabrzdit a poté znovu rozjet. Zajímavější jsou bezpečnostní novinky s nicneříkajícími názvy SEA a ROA. První systém detekuje po zastavení okolí vozu a pokud se blíží auto, nedovolí člověku na zadních sedačkách otevřít dveře. Ten druhý po zastavení upozorňuje řidiče na přítomnost osob nebo zvířat na zadních sedačkách, aby je tam třeba v horkém dni nezapomněl zamknuté.

Odkládací místa v interiéru jsou na tak velký vůz docela průměrné, nejpoužitelnější je odkládací skříňka v loketní opěrce, nad skříňkou před spolujezdcem je navíc ještě užitečná přihrádka. Ve výbavě je i podložka pro bezdrátové nabíjení mobilu, umístěná ve středovém panelu před voličem jízdních režimů, spolu s dvěma USB a audio vstupem. Při použití Android Auto je tedy mobil bezpečně uložen a nepřekáží ani kabel. Android Auto funguje spolehlivě, ani na starším mobilu systém nepadal a také připojení Bluetooth je snadné a bezproblémové.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Místa na sedačkách ve druhé řadě je více než dostatek, o mnoho více než třeba v Range Roveru, sedačky jsou navíc posuvné a polohovatelné a také nabízejí vyhřívání, zvlášť pro obě strany. Příjemným detailem jsou dva USB konektory a dokonce plnohodnotná 220V zásuvka, všichni tři cestující ve druhé řadě tak můžou bezstarostně nabíjet svůj mobil celou cestu. Santa Fe má samozřejmě také třetí řadu sedaček, běžně sklopených do podlahy kufru, které stačí vytáhnout zatažením za popruh. Místa na hlavu zde samozřejmě není zrovna nazbyt, místo pro nohy záleží na tom, jaké podmínky si vyjednáte s cestujícími ve druhé řadě sedaček. I třetí řada je ale pohodlná a dokážu si představit cestovat v ní i na delší vzdálenosti. I cestující ve třetí řadě mají navíc k dispozici vlastní ovladač klimatizace, 12V nabíječku a dva držáky na nápoj. Sedačky ve druhé řadě se dají zezadu sklopit pomocí tlačítek.

Velikost kufru záleží na počtu pasažérů, i s třetí řadou sedaček ve vysunuté poloze má Santa Fe stále docela použitelný kufr, srovnatelný s menším hatchbackem. Rozhodně je zde více místa než třeba v sedmisedadlovém Peugeotu 5008. Pokud ale potřebujete převézt cokoliv většího, třetí řada musí dolů, čímž se objem zvýší na 547 litrů. Při sklopení i druhé řady je v Santa Fe trochu podprůměrných 1625 litrů objemu a téměř rovná plochá podlahy.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Jediná dostupná jednotka v současné nabídce nového Santa Fe je turbodieselový čtyřválec CRDI E-VGT o objemu 2199 ccm a výkonu 147 kW (197 koní) a 440 Nm. Po nastartování se do kabiny opravdu moc zvuku od motoru nedostane, i s otevřeným oknem ale zní korejský nafťák kultivovaně. Dvoutunové SUV má s tímto pohonem slušnou dynamiku, samozřejmě v rámci mainstreamových dvoutunových SUV. Čtyřkolka dokáže po dosažení asi 1800 ot/min pořádně zatáhnout, na stovku se dostane za 9,4 sekund.

Na solidní dynamice má velký podíl osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a plynule. Jízdní vlastnosti takhle velkého vozu jsou předvídatelně poněkud námořní, Santa Fe není žádný sporťák ale komfortní přepravník, který se přes rozbité cesty i lehký terén přenáší jako přes japonskou dálnici. Překvapující je úroveň odhlučnění, jakou jsem u jiného vozu ještě nezažil, v Santa Fe máte problém slyšet i vlastní klakson. Místo toho si ale můžete užívat skvěle vykreslené audio s plnými basy z 10 reproduktorů Krell.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Stejně jako další Hyundaie i Santa Fe nabízí více jízdních režimů, mezi kterými jsem ale nepoznal příliš velký rozdíl. Sportovní režim nastaví vůz trochu citlivěji, převodovka je rychlejší, systém posílá 63 % výkonu na přední kola ale v případě potřeby dokáže na ty zadní poslat až 50%, ve výsledku to ale není až tak velký rozdíl oproti komfortnímu módu. Místo eko režimu má Santa Fe smart mode, který sám určuje nejvhodnější rozložení pohonu dle podmínek, čímž se snaží šetřit palivo. Při jízdě mimo silnici přijde vhod uzávěr diferenciálu, který je možné aktivovat i při jízdě. Spotřebu udává výrobce jako 7,5/5,6/6,3, což mi ale přišlo docela nereálné. Při jízdách po městě se reálná spotřeba pohybovala spíše někde kolem 9,5, mimo město pod 9, díky velké nádrži na 71 litrů se ale na benzínce až tak často objevovat nemusíte.

Nový Hyundai Santa Fe čtvrté generace je v jediné momentálně dostupné výbavě perfektně vybavené auto, ve kterém vám už nebude chybět asi vůbec nic. S každým novým modelem se Korejci snaží posouvat stále výše do prémiových segmentů a i když ani Santa Fe tam zatím nepatří, je už na dobré cestě. Cena 1 289 990 Kč se může zdát na Hyundai sebevědomá, po týdnu stráveném v kabině Santa Fe si ale myslím že naprosto oprávněná. Pokud toužíte po vybaveném SUV, schopném vás komfortně přepravit na delší vzdálenosti, nebo na chatu kam vede jen polní cesta vymletá stékající vodou, je Santa Fe ideální volba.

img-responsive

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru čtyřválec
Palivo diesel
Zdvihový objem 2 199 ccm
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 147 (197) / 3 800
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 440 / 2 750
Typ pohonu 4x4
Převodovka automatická
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s
Maximální rychlost 203 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město 7,5
Mimo město 5,6
Kombinovaná 6,3
Rozměry:
Délka 4 770 mm
Výška 1 680 mm
Šířka 1 890 mm
Hmotnost 2 095 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem po kryt 547 l
Objem při sklopených sedadlech 1 625 l

Hyundai ČR

Vytisknout

Diskuze: TEST: Hyundai Santa Fe - Mezi prémiová SUV výbavou i komfortem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Koncept Mitsubishi Triton (L200) Absolute

Mitsubishi Triton Absolute: Koncept drsného pickupu zdůrazňuje přednosti…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud