Hyundai se poslední dobou netají svými ambicemi posunout své vozy do vyšších pozic na trhu. Nové korejské vozy se tak snaží zaujmout jak povedeným designem, tak bohatou výbavou. Nejnovějším uchazečem je čtvrtá generace SUV Santa Fe, které jsme nedávno dostali na test.
Hyundai Santa Fe je největším osobním vozem korejské automobilky, který si můžete v Česku pořídit, zároveň jde také o nejstarší jméno v lokální nabídce. První Santa Fe se na trh dostalo už v roce 2001 a stalo se velmi populární i v našich končinách, ve své kategorii bylo dokonce nejprodávanějším vozem v Česku. Na úspěch navázaly další dvě generace velkého SUV, přičemž chvály se dočkala zejména ta třetí, která posunula laťku kvality o poznání výše. Dnes tu ale máme zcela nové Santa Fe čtvrté generace, které se na náš trh dostalo vloni v létě.
Na náš test se nám do rukou dostalo stříbrné sedmimístné Santa Fe ve výbavě Premium Luxury a s turbodieselovým čtyřválcem CRDI E-VGT o objemu 2.2 litru a výkonu 147 kW, spárovaným s osmistupňovou automatickou převodovkou. Právě tato verze je ale v současnosti jedinou možnou kombinací v nabídce nového Santa Fe, žádné další výbavy ani motorizace zatím Hyundai nenabízí, ačkoliv na jiných trzích jsou již k dispozici. Cena takto vybaveného vozu je 1 289 990 Kč, náš testovaný kus má ale navíc příplatkovou stříbrnou metalízu za 19 900 Kč. Za nic jiného než barvu si v současné nabídce Santa Fe ani připlatit nemůžete, vše potřebné je už v základu výbavy Premium Luxury. Pro zájemce o levnější Santa Fe je v nabídce stále i předchozí generace, dostupná však také pouze v jedné výbavě a s totožným motorem jako má dnes testovaný vůz, avšak cenovka začíná na 1 049 990 Kč.
Designově je nové Santa Fe podstatným krokem vpřed, který se velmi liší od většiny modelů ze současné nabídky Hyundai, s výjimkou Kony. Stejně jako menší modely má i Santa Fe novou variaci na typickou kaskádovitou mřížku chladiče, zasahující do nárazníku, zde na ni ještě navazují v nárazníku velmi nízko posazené průduchy. Velmi rozdílná jsou ale světla, u kterých Hyundai opustil typický podlouhlý oválný vzhled a místo toho je rozdělil na dva samostatné celky. Nahoře jsou tak umístěny protáhlé, ale velmi úzké LED světlomety denního svícení, které na masku navazují chromovou lištou táhnoucí se přes celou příď. Hlavní světlomety, využívající technologii bi-LED, spolu s blinkry jsou teď mnohem níže po stranách masky a doplňují je ještě mlhovky v nárazníku, Santa Fe tak má na přídi hned tři sady světel. Pro někoho kontroverzní prvek na novém Santa Fe působí docela povedeně a dává vozu modernější a agresivnější výraz než tomu je u zbytku nabídky.
Také zbytek karosérie působí svalnatějším dojmem, Hyundai nahradil obliny předchozí generace ostřejšími linkami, z profilu je největší změnou rovná linka spodní hrany oken, oproti stoupající u předchozího vozu. I tento prvek dodává Santa Fe modernější feeling, spolu s o trochu většími rozměry, vůz tak působí majestátnějším dojmem. Na zádi je vše mnohem konzervativnější než na expresivním předku a téměř se neliší od předchozí generace. Protáhlé světlomety spojené chromovanou lištou doplňují mlhovky s couvacími světly v nárazníku, nejvýraznější prvek na zádi je tak asi mohutný spoiler nad oknem, ve výsledku ale nic, o čem by se pěly lidové písně.
V interiéru je vše tak, jak jsme zvyklí z dalších moderních vozů Hyundai. Uprostřed palubní desce dominuje vysoko posazený 8“ dotykový displej infotainmentu, který si sice ponechává zvláštní zakulacený design a krytí z lesklého černého plastu, vypadá ale o poznání lépe než třeba u i30. Čitelnost je dostatečná a ovládání reaguje dostatečně rychle, grafika není zrovna moderní, to je ale problém asi většiny nečínských automobilek. Většinu podstatných informací si můžete zobrazit na polodigitálním přístrojovém štítu, který analogové ukazatele doplňuje o 7“ displej. Klimatizace si naštěstí stále zachovala vlastní fyzické ovládání a také malý displej, není tak problém rychlé nastavovaní klimatizace i při jízdě. Pod klimatizací se pak nachází ještě jedna řada tlačítek, pro vyhřívání či klimatizaci sedadel a také vyhřívání volantu. Rychlost a značka s povolenou rychlostí, plus pár dalších důležitých informací se zobrazují na barevném head-up displeji, který je čitelný i při prudkém slunečním svitu.
Zpracování i použité materiály jsou na úrovni, kožené sedačky v testovaném voze působí až prémiově. Součástí výbavy je i elektrické nastavení sedačky řidiče spolu s pamětí nastavení, příjemným detailem je posunutí sedačky při otevření dveří, pro usnadnění výstupu a nástupu. Výbava vozu je v této verzi celkově na vysoké úrovni, jak už samozřejmě naznačuje poněkud povrchní název Premium Luxury. Výjezd z parkoviště usnadňuje detekce projíždějících vozidel a kamera schopná vidět i daleko do stran nebo pracovat v 360° módu, jízdu pak sledování mrtvého úhlu. Jako u všech nových Hyundai je i zde velmi dobrý asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, který dokáže vést auto středem jízdního pruhu bez nějakých výrazných výjezdů z dráhy a to i mimo dálnici. Adaptivní tempomat je auto schopen úplně zabrzdit a poté znovu rozjet. Zajímavější jsou bezpečnostní novinky s nicneříkajícími názvy SEA a ROA. První systém detekuje po zastavení okolí vozu a pokud se blíží auto, nedovolí člověku na zadních sedačkách otevřít dveře. Ten druhý po zastavení upozorňuje řidiče na přítomnost osob nebo zvířat na zadních sedačkách, aby je tam třeba v horkém dni nezapomněl zamknuté.
Odkládací místa v interiéru jsou na tak velký vůz docela průměrné, nejpoužitelnější je odkládací skříňka v loketní opěrce, nad skříňkou před spolujezdcem je navíc ještě užitečná přihrádka. Ve výbavě je i podložka pro bezdrátové nabíjení mobilu, umístěná ve středovém panelu před voličem jízdních režimů, spolu s dvěma USB a audio vstupem. Při použití Android Auto je tedy mobil bezpečně uložen a nepřekáží ani kabel. Android Auto funguje spolehlivě, ani na starším mobilu systém nepadal a také připojení Bluetooth je snadné a bezproblémové.
Místa na sedačkách ve druhé řadě je více než dostatek, o mnoho více než třeba v Range Roveru, sedačky jsou navíc posuvné a polohovatelné a také nabízejí vyhřívání, zvlášť pro obě strany. Příjemným detailem jsou dva USB konektory a dokonce plnohodnotná 220V zásuvka, všichni tři cestující ve druhé řadě tak můžou bezstarostně nabíjet svůj mobil celou cestu. Santa Fe má samozřejmě také třetí řadu sedaček, běžně sklopených do podlahy kufru, které stačí vytáhnout zatažením za popruh. Místa na hlavu zde samozřejmě není zrovna nazbyt, místo pro nohy záleží na tom, jaké podmínky si vyjednáte s cestujícími ve druhé řadě sedaček. I třetí řada je ale pohodlná a dokážu si představit cestovat v ní i na delší vzdálenosti. I cestující ve třetí řadě mají navíc k dispozici vlastní ovladač klimatizace, 12V nabíječku a dva držáky na nápoj. Sedačky ve druhé řadě se dají zezadu sklopit pomocí tlačítek.
Velikost kufru záleží na počtu pasažérů, i s třetí řadou sedaček ve vysunuté poloze má Santa Fe stále docela použitelný kufr, srovnatelný s menším hatchbackem. Rozhodně je zde více místa než třeba v sedmisedadlovém Peugeotu 5008. Pokud ale potřebujete převézt cokoliv většího, třetí řada musí dolů, čímž se objem zvýší na 547 litrů. Při sklopení i druhé řady je v Santa Fe trochu podprůměrných 1625 litrů objemu a téměř rovná plochá podlahy.
Jediná dostupná jednotka v současné nabídce nového Santa Fe je turbodieselový čtyřválec CRDI E-VGT o objemu 2199 ccm a výkonu 147 kW (197 koní) a 440 Nm. Po nastartování se do kabiny opravdu moc zvuku od motoru nedostane, i s otevřeným oknem ale zní korejský nafťák kultivovaně. Dvoutunové SUV má s tímto pohonem slušnou dynamiku, samozřejmě v rámci mainstreamových dvoutunových SUV. Čtyřkolka dokáže po dosažení asi 1800 ot/min pořádně zatáhnout, na stovku se dostane za 9,4 sekund.
Na solidní dynamice má velký podíl osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a plynule. Jízdní vlastnosti takhle velkého vozu jsou předvídatelně poněkud námořní, Santa Fe není žádný sporťák ale komfortní přepravník, který se přes rozbité cesty i lehký terén přenáší jako přes japonskou dálnici. Překvapující je úroveň odhlučnění, jakou jsem u jiného vozu ještě nezažil, v Santa Fe máte problém slyšet i vlastní klakson. Místo toho si ale můžete užívat skvěle vykreslené audio s plnými basy z 10 reproduktorů Krell.
Stejně jako další Hyundaie i Santa Fe nabízí více jízdních režimů, mezi kterými jsem ale nepoznal příliš velký rozdíl. Sportovní režim nastaví vůz trochu citlivěji, převodovka je rychlejší, systém posílá 63 % výkonu na přední kola ale v případě potřeby dokáže na ty zadní poslat až 50%, ve výsledku to ale není až tak velký rozdíl oproti komfortnímu módu. Místo eko režimu má Santa Fe smart mode, který sám určuje nejvhodnější rozložení pohonu dle podmínek, čímž se snaží šetřit palivo. Při jízdě mimo silnici přijde vhod uzávěr diferenciálu, který je možné aktivovat i při jízdě. Spotřebu udává výrobce jako 7,5/5,6/6,3, což mi ale přišlo docela nereálné. Při jízdách po městě se reálná spotřeba pohybovala spíše někde kolem 9,5, mimo město pod 9, díky velké nádrži na 71 litrů se ale na benzínce až tak často objevovat nemusíte.
Nový Hyundai Santa Fe čtvrté generace je v jediné momentálně dostupné výbavě perfektně vybavené auto, ve kterém vám už nebude chybět asi vůbec nic. S každým novým modelem se Korejci snaží posouvat stále výše do prémiových segmentů a i když ani Santa Fe tam zatím nepatří, je už na dobré cestě. Cena 1 289 990 Kč se může zdát na Hyundai sebevědomá, po týdnu stráveném v kabině Santa Fe si ale myslím že naprosto oprávněná. Pokud toužíte po vybaveném SUV, schopném vás komfortně přepravit na delší vzdálenosti, nebo na chatu kam vede jen polní cesta vymletá stékající vodou, je Santa Fe ideální volba.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec Palivo diesel Zdvihový objem 2 199 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 147 (197) / 3 800 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 440 / 2 750 Typ pohonu 4x4 Převodovka automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s Maximální rychlost 203 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7,5 Mimo město 5,6 Kombinovaná 6,3 Rozměry: Délka 4 770 mm Výška 1 680 mm Šířka 1 890 mm Hmotnost 2 095 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 547 l Objem při sklopených sedadlech 1 625 lHyundai ČR
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.