Hyundai se poslední dobou netají svými ambicemi posunout své vozy do vyšších pozic na trhu. Nové korejské vozy se tak snaží zaujmout jak povedeným designem, tak bohatou výbavou. Nejnovějším uchazečem je čtvrtá generace SUV Santa Fe, které jsme nedávno dostali na test.
Hyundai Santa Fe je největším osobním vozem korejské automobilky, který si můžete v Česku pořídit, zároveň jde také o nejstarší jméno v lokální nabídce. První Santa Fe se na trh dostalo už v roce 2001 a stalo se velmi populární i v našich končinách, ve své kategorii bylo dokonce nejprodávanějším vozem v Česku. Na úspěch navázaly další dvě generace velkého SUV, přičemž chvály se dočkala zejména ta třetí, která posunula laťku kvality o poznání výše. Dnes tu ale máme zcela nové Santa Fe čtvrté generace, které se na náš trh dostalo vloni v létě.
Na náš test se nám do rukou dostalo stříbrné sedmimístné Santa Fe ve výbavě Premium Luxury a s turbodieselovým čtyřválcem CRDI E-VGT o objemu 2.2 litru a výkonu 147 kW, spárovaným s osmistupňovou automatickou převodovkou. Právě tato verze je ale v současnosti jedinou možnou kombinací v nabídce nového Santa Fe, žádné další výbavy ani motorizace zatím Hyundai nenabízí, ačkoliv na jiných trzích jsou již k dispozici. Cena takto vybaveného vozu je 1 289 990 Kč, náš testovaný kus má ale navíc příplatkovou stříbrnou metalízu za 19 900 Kč. Za nic jiného než barvu si v současné nabídce Santa Fe ani připlatit nemůžete, vše potřebné je už v základu výbavy Premium Luxury. Pro zájemce o levnější Santa Fe je v nabídce stále i předchozí generace, dostupná však také pouze v jedné výbavě a s totožným motorem jako má dnes testovaný vůz, avšak cenovka začíná na 1 049 990 Kč.
Designově je nové Santa Fe podstatným krokem vpřed, který se velmi liší od většiny modelů ze současné nabídky Hyundai, s výjimkou Kony. Stejně jako menší modely má i Santa Fe novou variaci na typickou kaskádovitou mřížku chladiče, zasahující do nárazníku, zde na ni ještě navazují v nárazníku velmi nízko posazené průduchy. Velmi rozdílná jsou ale světla, u kterých Hyundai opustil typický podlouhlý oválný vzhled a místo toho je rozdělil na dva samostatné celky. Nahoře jsou tak umístěny protáhlé, ale velmi úzké LED světlomety denního svícení, které na masku navazují chromovou lištou táhnoucí se přes celou příď. Hlavní světlomety, využívající technologii bi-LED, spolu s blinkry jsou teď mnohem níže po stranách masky a doplňují je ještě mlhovky v nárazníku, Santa Fe tak má na přídi hned tři sady světel. Pro někoho kontroverzní prvek na novém Santa Fe působí docela povedeně a dává vozu modernější a agresivnější výraz než tomu je u zbytku nabídky.
Také zbytek karosérie působí svalnatějším dojmem, Hyundai nahradil obliny předchozí generace ostřejšími linkami, z profilu je největší změnou rovná linka spodní hrany oken, oproti stoupající u předchozího vozu. I tento prvek dodává Santa Fe modernější feeling, spolu s o trochu většími rozměry, vůz tak působí majestátnějším dojmem. Na zádi je vše mnohem konzervativnější než na expresivním předku a téměř se neliší od předchozí generace. Protáhlé světlomety spojené chromovanou lištou doplňují mlhovky s couvacími světly v nárazníku, nejvýraznější prvek na zádi je tak asi mohutný spoiler nad oknem, ve výsledku ale nic, o čem by se pěly lidové písně.
V interiéru je vše tak, jak jsme zvyklí z dalších moderních vozů Hyundai. Uprostřed palubní desce dominuje vysoko posazený 8“ dotykový displej infotainmentu, který si sice ponechává zvláštní zakulacený design a krytí z lesklého černého plastu, vypadá ale o poznání lépe než třeba u i30. Čitelnost je dostatečná a ovládání reaguje dostatečně rychle, grafika není zrovna moderní, to je ale problém asi většiny nečínských automobilek. Většinu podstatných informací si můžete zobrazit na polodigitálním přístrojovém štítu, který analogové ukazatele doplňuje o 7“ displej. Klimatizace si naštěstí stále zachovala vlastní fyzické ovládání a také malý displej, není tak problém rychlé nastavovaní klimatizace i při jízdě. Pod klimatizací se pak nachází ještě jedna řada tlačítek, pro vyhřívání či klimatizaci sedadel a také vyhřívání volantu. Rychlost a značka s povolenou rychlostí, plus pár dalších důležitých informací se zobrazují na barevném head-up displeji, který je čitelný i při prudkém slunečním svitu.
Zpracování i použité materiály jsou na úrovni, kožené sedačky v testovaném voze působí až prémiově. Součástí výbavy je i elektrické nastavení sedačky řidiče spolu s pamětí nastavení, příjemným detailem je posunutí sedačky při otevření dveří, pro usnadnění výstupu a nástupu. Výbava vozu je v této verzi celkově na vysoké úrovni, jak už samozřejmě naznačuje poněkud povrchní název Premium Luxury. Výjezd z parkoviště usnadňuje detekce projíždějících vozidel a kamera schopná vidět i daleko do stran nebo pracovat v 360° módu, jízdu pak sledování mrtvého úhlu. Jako u všech nových Hyundai je i zde velmi dobrý asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, který dokáže vést auto středem jízdního pruhu bez nějakých výrazných výjezdů z dráhy a to i mimo dálnici. Adaptivní tempomat je auto schopen úplně zabrzdit a poté znovu rozjet. Zajímavější jsou bezpečnostní novinky s nicneříkajícími názvy SEA a ROA. První systém detekuje po zastavení okolí vozu a pokud se blíží auto, nedovolí člověku na zadních sedačkách otevřít dveře. Ten druhý po zastavení upozorňuje řidiče na přítomnost osob nebo zvířat na zadních sedačkách, aby je tam třeba v horkém dni nezapomněl zamknuté.
Odkládací místa v interiéru jsou na tak velký vůz docela průměrné, nejpoužitelnější je odkládací skříňka v loketní opěrce, nad skříňkou před spolujezdcem je navíc ještě užitečná přihrádka. Ve výbavě je i podložka pro bezdrátové nabíjení mobilu, umístěná ve středovém panelu před voličem jízdních režimů, spolu s dvěma USB a audio vstupem. Při použití Android Auto je tedy mobil bezpečně uložen a nepřekáží ani kabel. Android Auto funguje spolehlivě, ani na starším mobilu systém nepadal a také připojení Bluetooth je snadné a bezproblémové.
Místa na sedačkách ve druhé řadě je více než dostatek, o mnoho více než třeba v Range Roveru, sedačky jsou navíc posuvné a polohovatelné a také nabízejí vyhřívání, zvlášť pro obě strany. Příjemným detailem jsou dva USB konektory a dokonce plnohodnotná 220V zásuvka, všichni tři cestující ve druhé řadě tak můžou bezstarostně nabíjet svůj mobil celou cestu. Santa Fe má samozřejmě také třetí řadu sedaček, běžně sklopených do podlahy kufru, které stačí vytáhnout zatažením za popruh. Místa na hlavu zde samozřejmě není zrovna nazbyt, místo pro nohy záleží na tom, jaké podmínky si vyjednáte s cestujícími ve druhé řadě sedaček. I třetí řada je ale pohodlná a dokážu si představit cestovat v ní i na delší vzdálenosti. I cestující ve třetí řadě mají navíc k dispozici vlastní ovladač klimatizace, 12V nabíječku a dva držáky na nápoj. Sedačky ve druhé řadě se dají zezadu sklopit pomocí tlačítek.
Velikost kufru záleží na počtu pasažérů, i s třetí řadou sedaček ve vysunuté poloze má Santa Fe stále docela použitelný kufr, srovnatelný s menším hatchbackem. Rozhodně je zde více místa než třeba v sedmisedadlovém Peugeotu 5008. Pokud ale potřebujete převézt cokoliv většího, třetí řada musí dolů, čímž se objem zvýší na 547 litrů. Při sklopení i druhé řady je v Santa Fe trochu podprůměrných 1625 litrů objemu a téměř rovná plochá podlahy.
Jediná dostupná jednotka v současné nabídce nového Santa Fe je turbodieselový čtyřválec CRDI E-VGT o objemu 2199 ccm a výkonu 147 kW (197 koní) a 440 Nm. Po nastartování se do kabiny opravdu moc zvuku od motoru nedostane, i s otevřeným oknem ale zní korejský nafťák kultivovaně. Dvoutunové SUV má s tímto pohonem slušnou dynamiku, samozřejmě v rámci mainstreamových dvoutunových SUV. Čtyřkolka dokáže po dosažení asi 1800 ot/min pořádně zatáhnout, na stovku se dostane za 9,4 sekund.
Na solidní dynamice má velký podíl osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a plynule. Jízdní vlastnosti takhle velkého vozu jsou předvídatelně poněkud námořní, Santa Fe není žádný sporťák ale komfortní přepravník, který se přes rozbité cesty i lehký terén přenáší jako přes japonskou dálnici. Překvapující je úroveň odhlučnění, jakou jsem u jiného vozu ještě nezažil, v Santa Fe máte problém slyšet i vlastní klakson. Místo toho si ale můžete užívat skvěle vykreslené audio s plnými basy z 10 reproduktorů Krell.
Stejně jako další Hyundaie i Santa Fe nabízí více jízdních režimů, mezi kterými jsem ale nepoznal příliš velký rozdíl. Sportovní režim nastaví vůz trochu citlivěji, převodovka je rychlejší, systém posílá 63 % výkonu na přední kola ale v případě potřeby dokáže na ty zadní poslat až 50%, ve výsledku to ale není až tak velký rozdíl oproti komfortnímu módu. Místo eko režimu má Santa Fe smart mode, který sám určuje nejvhodnější rozložení pohonu dle podmínek, čímž se snaží šetřit palivo. Při jízdě mimo silnici přijde vhod uzávěr diferenciálu, který je možné aktivovat i při jízdě. Spotřebu udává výrobce jako 7,5/5,6/6,3, což mi ale přišlo docela nereálné. Při jízdách po městě se reálná spotřeba pohybovala spíše někde kolem 9,5, mimo město pod 9, díky velké nádrži na 71 litrů se ale na benzínce až tak často objevovat nemusíte.
Nový Hyundai Santa Fe čtvrté generace je v jediné momentálně dostupné výbavě perfektně vybavené auto, ve kterém vám už nebude chybět asi vůbec nic. S každým novým modelem se Korejci snaží posouvat stále výše do prémiových segmentů a i když ani Santa Fe tam zatím nepatří, je už na dobré cestě. Cena 1 289 990 Kč se může zdát na Hyundai sebevědomá, po týdnu stráveném v kabině Santa Fe si ale myslím že naprosto oprávněná. Pokud toužíte po vybaveném SUV, schopném vás komfortně přepravit na delší vzdálenosti, nebo na chatu kam vede jen polní cesta vymletá stékající vodou, je Santa Fe ideální volba.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec Palivo diesel Zdvihový objem 2 199 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 147 (197) / 3 800 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 440 / 2 750 Typ pohonu 4x4 Převodovka automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s Maximální rychlost 203 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7,5 Mimo město 5,6 Kombinovaná 6,3 Rozměry: Délka 4 770 mm Výška 1 680 mm Šířka 1 890 mm Hmotnost 2 095 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 547 l Objem při sklopených sedadlech 1 625 lHyundai ČR
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.