Historie modelu, příchod na český trh
Lexus ES přichází na náš trh vůbec poprvé a to rovnou jako náhrada za dosluhující model GS, jehož poslední generace byla představena v roce 2011 a další už se zřejmě nedočkáme. Co to pro zákazníky Lexusu znamená? Spolu s novou platformou podvozku GA-K přichází samozřejmě mnoho změn, ovšem po řidičské stránce je tou nejzásadnější nejspíš přechod z pohonu zadních kol na pohon kol předních. Nicméně hned na začátek můžeme milovníky sportovní jízdy uklidnit - bokem sice nové ES vodit nebudete, ale ovladatelnost je stále fantastická. To už ale trochu předbíháme. Pojďme se nejprve podívat na..
Exteriér
Po stránce designu mě absolutně nenapadá, co na ES vyzdvihnout nebo naopak zhanit. Osobně mi přijde jako dokonalá kombinace sportovnosti a prémiovosti, která je pro vozy s L-kem ve znaku charakteristickou. Jeho široká maska chladiče se možná nemusí zavděčit každému, na druhou stranu však vozu dává punc naprosté jedinečnosti, stejně jako stylově tvarované světlomety, které potěší báječným výkonem a inteligentní funkcí eliminující oslňování okolních řidičů - tedy alespoň ve většině případů.
Při bočním pohledu vynikají výrazné prolisy a také splývavá záď, která lehce evokuje design v současnosti moderních čtyřdveřových kupé. Elegantně působí i zvolená osmnáctipalcová kola, která byla obuta na zimních pneumatikách Michelin Pilot Alpin. Při zadním pohledu pak opět vyniká sportovní duch vozu, který zdůrazňuje naznačené křídlo, protáhle zadní svítilny spojené chromovou linkou a prolisy v zadním nárazníku, jehož spodní hranu opět lemuje chrom.
Interiér
Designový jazyk Lexusu zkrátka zraje jako víno a poslední modely se mi svou nápaditostí naprosto zažírají pod kůži. Ovšem jakkoliv je pohled na Lexus příjemný, ještě příjemnější pohled je z Lexusu. A je docela jedno, na kterou řadu sedadel se posadíte. Obě totiž nabízí zajímavé benefity.
Začněme ale tradičně u místa řidiče, jehož sedadlo a volant se po nastartování přiblíží, zatímco po vypnutí motoru sedačka i volant poodjedou. Že je sedačka elektricky nastavitelná a s pamětí asi ani není potřeba zdůrazňovat. Příjemným bonusem je však možnost si sedák prodloužit podle svých potřeb, takže na dlouhých cestách nebudou trpět ani dlouháni. Samozřejmostí je i vyhřívání a chlazení sedadel, které si můžete nastavit na automatickou funkci a o nic se nestarat. A podobně to funguje i s nastavením vyhřívání volantu.
Jakmile se člověk usadí a udělá si pohodlí, začne si všímat drobných detailů, jakými je třeba ručně prošívané čalounění výplně dveří a palubní desky, dřevěné obložení, prakticky zvolená kombinace měkkých a tvrdých plastů, šikovně ukryté držáky na nápoje před řadící pákou, které nabídnou i prostor k uložení telefonu, prostorná loketní opěrka s otvíráním na obě strany, která nabídne i bezdrátovou nabíječku, atd.. Podobných drobností je mnoho, nicméně každého řidiče zajímají spíše prvky potřebné k řízení, že? Tak vzhůru na ně.
Přístrojový štít je takřka celý digitální, pouze ukazatel paliva a teploty vody nabídne klasické analogové ručičky. Ve středu je vždy umístěn ukazatel rychlosti, zařazeného převodu a otáček - tedy v závislosti na jízdním režimu. Při klasickém Eko a Normal se pouze ukazuje, jak moc ekologičtí jste. Zda baterie dobíjíte, jedete ekonomicky, nebo jdete po výkonu. Po přepnutí do sportovního režimu však vůz ukáže i klasický otáčkoměr. Musím se však přiznat, že více než na přístrojový štít jsem koukal na informace z průhledového displeje (HUD), které se zobrazují kousek nad kapličkou.
Průhledový displej byl skvěle kontrastní, barevný, dostatečně přehledný a hlavně zobrazoval přesně ty informace, které po cestě potřebujete. V mém případě to znamená otáčky, rychlost a informace ze systému čtení značek. Současně však umí zobrazit i přehrávanou hudbu či rádiovou stanici, případně povely z navigace. Jak si kdo vybere. Po bocích kapličky přístrojů navíc vystupují i malé „rohy," které slouží k volbě jízdních režimů a případnému vypínání stabilizace. Jakkoliv mi to přijde esteticky zvláštní, po praktické stránce je tohle řešení naprosto smysluplné, neb máte vše na očích a při ruce.
Vedle přístrojového štítu je 12.3 palcový displej infotainmentu, který má své klady i zápory. Začněme u pozitiv, kterými jsou vcelku přehledné menu, slušná rychlost a zdařilá grafika. Jediným velkým záporem je však ovládání, které probíhá skrze touchpad ve středové konzoli. A jak už jsem psal u modelu LC500, tohle řešení je trochu nešťastné. Zvyknout si na ovládání trvá dlouho a navíc jsem v něm nikdy neměl naprostou jistotu. Kdykoliv jsem tedy s infotainmentem manipuloval, vždy jsem cítil, že to jde na úkor pozornosti. Člověk tak začne ovládání systému omezovat jen na zastávky na semaforech a křižovatkách. Neštěstím je i absence podpory systémů Android Auto a Apple CarPlay, což by možná palčivou situaci alespoň trochu usnadnilo.
- zadní sedadla
Skutečný komfort v případě Lexusu 300h pocítíte i na zadních sedadlech - a to platí obzvláště v námi testované variantě Luxury. Již v základní konfiguraci nabízí sedačky ohromné množství prostoru pro nohy i ramena, nicméně v našem případě byla sedačka předního spolujezdce vybavena i ovládáním posunu a sklápění, díky kterým si mohl cestující vpravo vzadu udělat komfort hodný vozidel vyšších tříd. Ten pocit navíc umocňovala i loketní opěrka, ve které byly integrovány ovládací prvky pro úpravu náklonu opěráku, ovládání samostatné zóny ventilace, vyhřívání sedadel, volbu audia nebo zatahování roletky u zadního skla. Navíc zbylo místo i pro držák nápojů a menší úložný prostor.
Jediná výtka v případě zadních sedadel tak směřuje pouze k místu nad hlavou, kterého není nazbyt. Při výšce 185 cm a vzpřímeném opěráku člověk zkrátka cítí, že elegantní splývavá záď si vybrala svou daň. V případě varianty Luxury však stačí opěradlo sklopit a v sedačce se lehce posunout - místa budete mít moře a komfort vám rozhodně scházet nebude.
- úložný prostor
Podívat bychom se měli ještě na zavazadlový prostor, od kterého bohužel nelze čekat velké zázraky. Ostatně jako u většiny tradičních sedanů. Objem je „pouhých" 454 litrů a s dalším zvětšováním nepočítejte. Zadní sedadla se sklopit nedají a tak si musíte vystačit pouze s malým otvorem za loketní opěrkou - upřímně si ale neumím představit, jak tudy někdo protáhne třeba dva páry lyží. Jenže já nejsem typický zákazník Lexusu, zvláště v případě modelu ES300h, takže tyhle starosti přenechám někomu jinému.
Na druhou stranu je potřeba říci, že víko kufru je elektricky ovládané a funguje i tzv. hadsfree ovládání - tedy podkopávání. Nákladový otvor je dostatečně velký a i samotný úložný prostor dle mého poskytuje dost místa na nějaký ten kufr. V případě defektu na cestách si však budete muset vystačit pouze s opravnou sadou.
Za jízdy, pohonná jednotka a podvozek
Pokud jste měli pocit, že na ES 300h chrlím jen oslavné ódy, tak snad přeskočte i tuhle část. ESo je totiž během jízdy nesmírně kultivované, vstřícné, přívětivé, tiché a pohodlné. Na všechny vaše smysly zapůsobí jeho sofistikovanost. Jakmile za sebou zavřete dveře, Lexus vás zcela odřízne od hluku a nepohodlí vnějšího světa. Stačí si jen na audio-soustavě Mark Levinson zvolit oblíbenou skladbu, zařadit D a pomalu se rozjet.
Jistě, všichni víme, že hybridy jsou při provozu na elektrickou energii tiché, nicméně v případě Lexusu si mnohdy možná ani nevšimnete, že oba motory spolupracují - minimálně tedy v městském režimu. I spalovací motor se chová tiše a klidně a jeho hluk se začne projevovat až při výraznější akceleraci. Ta už navíc díky nové generaci hybridního systému nepůsobí jako na „gumovém laně," jak přirovnávají technici z Lexusu. Auto působí živěji a konečně i cítíte, že vás dokáže alespoň lehce zamáčknout do sedadla.
ESo však o rychlosti příliš není. Ostatně i jeho maximální rychlost je v případě modelu 300h omezena jen na 180 km/h. A jak při pohledu do nabídky zjistíte, jiný model si v Česku zatím objednat nelze. Více než rychlost však člověka uhrane komfort. A tím nemyslím jen útulný interiér, ale i nastavení podvozku. Technikům se totiž podvozek podařilo naladit tak, že se na výrazných nerovnostech pouze lehce zhoupne, nicméně pak se opět velice rychle uklidní a nepůsobí jak parník na rozbouřeném moři. Nehledejte přitom žádnou komplikovanou ani zbytečně sofistikovanou techniku, která by hrozila drahými opravami. Konstruktéři totiž vsadili na tlumiče s hydraulickými dorazy, podobně jako třeba u nového Citroenu C4 Cactus. I po 80 kilometrové cestě, během které vystřídáte snad všechny typy českých silnic, tak z vozu vystupujete odpočinutí, nic vás nebolí a hlavně během cesty neuslyšíte od podvozky rány ani vrzání interiéru.
Jednou z mála věcí, které mi zážitky s hybridy vždy celkem spolehlivě pokazí, bývají CVT převodovky. V tomto případě však opět nemám důvod k výtkám. Převodovka nenechávala motor zbytečně vytáčet ani ho nedržela zbytečně v útlumu. A pokud by se vám její styl přesto nelíbil, vždy můžete ťuknout do pádel na zadní straně volantu a převzít tak nad vozem plnou kontrolu.
Shrnutí
Lexus ES300h je skutečně velmi podařeným vozem, který si mě získal již po pár desítkách kilometrů. Řidiče si získá klidným a kultivovaným projevem, milovníky komfortu zase tichem, bohatou výbavou, komfortně naladěný podvozkem, prémiovým audio-systémem a celkově interiérem, ve kterém se cítíte jako v luxusním salonku. Ekonomy pak jistě potěší spotřeba pohybující se v průměru okolo 5.5 litru a s lehčí nohou ještě níž. Navíc se jedná o hybrid, se kterým můžete v Praze zaparkovat bez starostí i na modrých zónách. Během cest na jednání, za kulturou nebo na návštěvy vám tak odpadne hledání vhodných míst k zaparkování a spojů MHD - takže ještě ušetříte za lístky!
V zájmu zachování objektivity však musíme zmínit i nějaké nedostatky. V interiéru můžeme nanejvýš zkritizovat ovládání infotainmentu a dlouháni možná nebudou vědět kam na zadních sedačkách s hlavou. Ačkoliv LED světlomety patří svým výkonem k tomu nejlepšímu co pamatuji, automatický systém omezující oslňování ostatních řidičů má také ještě své mušky a během cest jsem byl párkrát vyblikán (dodatečně se řidičům v protisměru omlouvám). Pro někoho pak může být negativem i omezená nabídka motorizací, která se na českém trhu omezuje pouze na hybridní model ES300h, který sice nabízí kombinovaný výkon až 160 kW, nicméně v praxi vám nedovolí jet více než 180 km/h.
Ceny
A jak jsme na tom s cenami? Základní provedení ES 300h Elegance vyjde včetně DP na 1 300 000 Kč. Námi testovaná nejvyšší varianta Luxury pak na 1 800 000 Kč včetně DPH. V rámci akční nabídky First Edition pro prvních 50 zákazníků však Lexus nabízí ES 300h ve výbavě Elegance Plus již od 999 000 bez DPH. Námi testovaný model Luxury pak vyjde na 1 299 000 bez DPH. A protože je o tento typ vozidel zájem především mezi společnostmi a podnikateli, dá se předpokládat, že nabídka First Edition bez DPH může být sázkou na velice silného koně.
Tabulka
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Zdvihový objem | 2 487 |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 131 (178) / |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 221 |
Výkon elektromotoru v kW (koní) | 75 (102) |
Točivý moment elektromotoru (Nm) | 202 |
Systémový výkon v kW (koní) | 160 (218) |
Typ pohonu | předních kol |
Převodovka | automatická E-CVT |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 5.0 |
Mimo město | 4.4 |
Kombinovaná | 4.5 |
Rozměry: | |
Délka | 4 975 mm |
Výška | 1 445 mm |
Šířka | 1 865 mm |
Hmotnost | 1 680 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 454 l |
Lexus ČR