Active je nejnižší výbava v nabídce nové 508 a začíná na 730 tisících Kč, v testované verzi s naftovým motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou tak jde o vůz s hodnotou 847 tisíc Kč. Současným vrcholem nabídky je verze GT s benzínovou 1.6 PureTech s výkonem 225 koní, která začíná na 1 045 000 Kč, nebo se silnější variantou naftového čtyřválce BlueHDi o výkonu 180 koní, která začíná na 1 070 000 Kč.
Ve srovnání s předchozí generací jde u 508 o opravdu razantní posun v prezentaci. První 508, vyráběná od roku 2010, nabídla karosérii typu sedan s poněkud nevýrazným designem a tehdy typickou velkou tlamou na přídi, sdílenou s dalšími modely značky. Facelift z roku 2015 vozu přidal na atraktivitě, stále však v konkurenci nijak nevyčníval. S příchodem nového designového jazyka Peugeotu, který se začal rýsovat s druhou generací 308, se však francouzská automobilka očividně rozhodla vyčlenit se z davu dechberoucím vzhledem. Právě druhá generace 508 je prozatímním vrcholem nového směřování a spolu s konceptem e-Legend ukazuje, jakým směrem se budou ubírat další modely značky. Za mě rozhodně správným, protože i nejlevnější verze Active dokáže vyvolat úsměv na tváři a přitahuje pozornost kolemjdoucích. Tento přístup přitom dává smysl, protože stále klesající prodeje vozů dříve enormně populární střední třídy na úkor SUV nutí výrobce hledat si alternativní cesty k zaujmutí klienta.
Nová 508 se některými prvky inspiruje také v minulosti Peugeotu. Zkosené světlomety dávají vzpomenout na legendární modely 504 a 505, jedny z nejúspěšnějších vozů značky, které se ve výrobě udržely celé dekády. Číselné značení na kapotě zase umístěním i fontem odkazuje na prvek typický pro Peugeot už od 50. let, jenž ale zmizel s faceliftem modelů 504 a 604 koncem 70. let.
Oproti svým předchůdcům, kteří se spoléhali na klasické tvary karosérie sedan, je nová 508 v materiálech výrobce označována jako fastback, což značí sportovně střižený liftback, okno se tedy otevírá spolu s kufrem vozu. Na přídi nalezneme typické prvky pro nové Peugeoty, tedy kolmou masku s logem, ve verzi Active vyvedenou se třemi chromovanými lištami. Světla zcela novým způsobem ztvárňují prvek známý jako lví tesáky, které na jiných modelech představují výřezy spolu s tvarováním nárazníku. Zde je z hlavního světlometu u vyšších verzí vedena linka LED denního svícení, v námi testované nejnižší výbavě Active však pouze naznačená úzkou chromovanou lištou a denní svícení je tak omezené na tři proužky LED na okraji světlometu.
Sportovně se svažující záď je zakončena mohutným spoilerem integrovaným do víka kufru a pod ním se nachází další typický prvek, zadní svítilny se třemi rudými linkami symbolizujícími drápy lva. Vzhledově povedená je černá linka mezi světlomety, prvek připomínající heckblende populární zejména v 80. letech a kterým Peugeot poprvé zaujmul už na sedan verzi modelu 308 v roce 2014. Pro nižší výbavy Active a Allure je typická také chromová linka vedoucí kolem boční linie oken. Luxusnímu dojmu z vozu napomáhají také dveře, které postrádají rám kolem oken a to i vzadu. I takový, možná lehce nepraktický detail dokáže úspěšně zvýšit dojem z vozu. Velmi sportovní a zkosená linie vozu zaujme už na první pohled, každý z mých spolujezdců byl při pohledu na auto překvapen, že toto je Peugeot a opravdu se nenašel nikdo, komu by se auto nelíbilo.
V interiéru se nepřekvapivě nachází nejnovější pojetí i-Cockpitu, tedy malý volantem s kapličkou přístrojů v pozici nad ním a velmi minimalistické a lehce futuristické pojetí celé kabiny. Vzhledem k nižšímu posezu v kabině se zde na rozdíl od vyšších vozů Peugeotu může stát, že u řidičů s menší postavou vrchní část volantu zakryje část přístrojového štítu, já osobně s výškou 186 cm tento problém nikdy neměl. Volič jízdních režimů připomíná knipl letadla a umožňuje přepnutí do manuálního režimu, kdy přehazování obstarávají pádla pod volantem. Vzhledem k malému poloměru volantu je však v této verzi poněkud těsno, kromě pádel se zde samozřejmě nacházejí také klasické páčky ovládání světel a stěračů a také tempomatu. Všechny tyto ovladače jsou tak nacpané příliš na sobě a například při změně převodu je trochu problém nahmatat příslušné pádlo. Stejně tak při pokusu o zapnutí tempomatu se občas podaří zavadit o konec páčky světlometu, kde je tlačítko hlasového ovládání.
Většinu ovládacích prvků opět převzal displej infotainmentu, ve verzi Active pouze 8“, oproti 10“ nabízenému už od výbavy Allure. Vzhledem k tomu je tak menší displej ohraničený mořem plastu po stranách, což poněkud snižuje dojem z kabiny. Ovládání displeje se nachází přímo pod ním na středovém panelu a připomíná klávesy klavíru. Další ovládání je na volantu, s otočnými ovladači, které slouží k ovládání 12.3“ displeje přístrojového panelu. Ten je velmi přehledný a možnost vybrat si například zobrazování GPS je jednou z nejužitečnějších vlastností oproti standardním analogovým přístrojům. Zřejmý problém je pak například přepínání klimatizace při jízdě, místo otočných spínačů jako ve starých Peugeotech musíte kliknout na malou ikonku klimatizace na klavíru uprostřed palubky a poté na displeji nastavit požadovanou teplotu. Jednoduchý úkon, ale přeci jen vyžaduje poněkud více soustředění, obzvláště pokud musíte poté ještě přepnout zpět na obrazovku navigace.
Materiály jsou příjemné na dotek a i zpracováním působí více než dostatečně pro podobný vůz. Pouze vysoký středový tunel mezi sedačkami s lesklým plastem je až příliš náchylný na upatlání a z nějakého důvodu je téměř nemožné jej udržet v lesklém stavu. Zajímavé je umístění dvou USB portů ve výklenku přímo pod středovým tunelem, po usednutí do auta jsem měl dost problém je najít. Umístění však dává smysl, také proto že je o to těžší se během jízdy pokoušet dívat na displej mobilu. Testovaný kus měl problémy s přehráváním hudby z mobilu přes Bluetooth, i přes testování více mobilů se hudba zasekávala. Bezchybně však tentokrát funguje Android Auto, a to i na starším mobilu, který na jiných modelech značky neustále padal, při použití Android Auto navíc také odpadá problém se zasekáváním audia. Stejně jako u jiných Peugeotů i tady každé nastartování automaticky spustí rádio, což mi přišlo obzvláště otravné. Kvalita zvuku z osmi reproduktorů v testované verzi je spíše průměrná, pro poslech běžnějších žánrů z mp3 ale postačí.
Nedostatkem testované výbavy je určitě absence couvací kamery, která by zrovna u takto velkého vozu, s omezeným výhledem dozadu a cenou začínající na 730 tisíc Kč, mohla být už v základu. Částečnou náhradou jsou samozřejmě čidla kolem celého vozu už v základu. Oproti menším modelům je v kabině 508 větší nabídka odkládacích míst. Středový tunel nabízí kromě schránky v opěrce také menší odkládací schránku vedle voliče jízdních režimů a dva držáky na nápoje.
Sedačky s výrazným bočním vedením jsou pohodlné i na delší cesty, ve verzi Active však nenabízejí vyhřívání, pouze jako příplatkovou výbavu v hodnotě 8 tisíc Kč. Vzhledem k nižší stavbě a sportovnímu profilu je trochu omezený výhled, zejména dozadu a stejně jako v 308 se v křižovatkách do výhledu příliš dostává vnitřní zpětné zrcátko. Na zadních sedačkách je zřejmá nízká linie střechy, která ale ani při mých 186 cm neznamená setkání s polstrováním střechy. Omezený je ale výhled, oči v mém případě hleděly přímo na vrchní konec okna. Na nohy je místa více než dostatek, i s vyšším řidičem za volantem. Kufr nabízí základní kapacitu 487 litrů a jeho přístupnost je bezchybná díky karosérii typu liftback, někomu však může vadit širší nákladová hrana. Tato hodnota je samozřejmě pro velký vůz poněkud podprůměrná, prostor je ale pro případné stěhování možné rozšířit sklopením zadních sedaček, čímž vznikne téměř rovná plocha bez schodu a s kapacitou 1537 litrů.
Pod kapotou testovaného kousku se nacházel naftový čtyřválec BlueHDi o objemu 1997 ccm a výkonu 160 koní a 400 Nm při 2000 ot/min, tedy druhý nejsilnější diesel v nabídce 508 a nejsilnější motorizace dostupná pro výbavu Active. Spojena je vždy pouze s automatickou osmistupňovou převodovkou Aisin EAT8. Chod motoru je při jízdě kultivovaný a s příjemným zvukovým projevem pro diesel, občas však při volnoběhu překvapí nečekaně silnými vibracemi přenášenými do interiéru.
Výkon 160 koní v 1530 kg těžkém voze neznamená vyloženě sportovní chování, tabulkový údaj zrychlení z nuly na sto je 8.4 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Řízení je ale ostré a lehké, také díky velmi malému volantu a řidič dostává dostatečnou odezvu od přední nápravy. Podvozek je naladěn francouzsky komfortně, ale zároveň skvěle drží v zatáčkách a ani nerovnosti nedokáží vůz rozhodit. Odezva plynového pedálu v normálním režimu je dostatečná, pro sportovnější jízdu je ale lepší přepnout do sportovního režimu, který upraví citlivost plynového pedálu i posilovače řízení, pořádný odpich ale nastane až ve vyšších otáčkách. Oproti jiným modelům se v 508 po spuštění sportovního režimu nezačne z reproduktorů ozývat otravný a zbytečný zvuk falešného osmiválce a nezmění se ani podsvícení do ruda. Opakem je mód Eko, který se úspěšně snaží zabránit řidiči zrychlovat úplným znecitlivěním plynového pedálu.
Výhodou dieselového pohonu je samozřejmě nízká spotřeba a v tom 508 se 160 koňovým motorem exceluje. Na dálnici se spotřeba drží kolem 7 litrů a to i přes poněkud neekonomický styl jízdy. Průměr po více než 700 km za volantem 508 se s poměrem jízd v městě a mimo něj asi 30/70 držel kolem 6 litrů. To v kombinaci s nádrží na 55 litrů také znamená, že k benzínce se příliš často nebudete muset vůbec přiblížit.
Peugeot 508 je povedeným vozem, který přináší emoce do dnes poněkud opomíjeného segmentu střední třídy. Oproti svým konzervativním konkurentům jako Škoda Superb nebo VW Passat nabídne především povedený sportovní design, ani v jiných ohledech se ale nenechá zahanbit. Daní za sportovní vzhled je ale trochu omezenější nabídka místa, než u středoevropských konkurentů. Ve spojení s naftovým motorem 2.0 BlueHDi 160 jde navíc i o agilní stroj, který se postará o to, aby si řidič dokázal užít každý výlet mimo město a dálnici ale který zároveň nevysaje peněženku, pokud si bude na okreskách užívat častěji. Snad se nový přístup Peugeotu vyplatí a do našich ulic se dostane více podobných vozů, bojujících se záplavou nudných SUV a crossoverů.
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | čtyřválec |
Palivo | diesel |
Zdvihový objem | 1997 ccm |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 120 (130) / 3 750 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 400 / 2 000 |
Typ pohonu | přední kola |
Převodovka | automatická |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,4 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 5,5 |
Mimo město | 4,5 |
Kombinovaná | 5,0 |
Rozměry: | |
Délka | 4 750 mm |
Výška | 1 403 mm |
Šířka | 1 859 mm |
Hmotnost | 1 530 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem po kryt | 487 l |
Objem při sklopených sedadlech | 1 537 l |
Peugeot ČR