TEST: Nová Škoda Fabia - Co nového přinesla? A v jaké konfiguraci dává největší smysl?

-jka / AutoRoad.cz, 24. ledna 2019, 07:30 Aktualizováno 24.1.2019, 08:19 Google+

Druhý lednový týden jsme si mohli v rámci tradičního týdenního testu vyzkoušet faceliftovanou Škodu Fabii, která bývá automobilkou označována jako nová, ve skutečnosti však přináší jen drobné změny. I když je Fabie na českém trhu oblíbeným a velmi dobře prodávaným automobilem, stále častěji můžeme narazit na rostoucí kritiku, která se týká zejména tříválcových motorů TSI i celé cenové politiky. Jak je to tedy ve skutečnosti, je potřeba se nabízených motorizací obávat? A v jaké konfiguraci dává Fabia největší smysl? Právě těmto otázkám jsme se podívali na zub.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Co je nového?

Začneme však pěkně popořádku a tedy výčtem změn, které modernizovaná Fabia přináší. Při pohledu zepředu zjistíme, že tato Fabia dostala především novou masku, která je svým tvarem a zaoblenými rohy nejvíce podobná masce z očekávaného modelu Scala. Nové jsou i přední a zadní světlomety, přičemž zmínit musíme zejména ty přední. Počínaje výbavovým stupněm Style Fabia nabízí Bi-LED světlomety s přisvěcováním do zatáček, jejichž svítivost nás příjemně překvapila. Nové LED světlomety vážně stojí za zvážení při výběru výbavy, bohužel u nižších výbavových stupňů Active a Ambition je není možné dokoupit.

Podvozek nové Fabie zůstal v podstatě beze změn a to je dobře. Konstruktérům se u Fabie podařilo nastavit podvozek tak, aby poskytovat komfortní jízdu a co nejvíce odpovídal českým silnicím. Nově Fabia umožňuje osazení 18“ koly, což je však z našeho pohledu čirý nesmysl. Jednak automobil nedisponuje až takovou výkonovou rezervou a navíc budou přenášené rázy o to intenzivnější. I když může být design vozu na 18“ kolech lákavý, této konfiguraci se raději vyhněte. V námi testovaném voze byl příplatkový sportovní podvozek v rámci paketu „Dynamic II“ a můžeme říci, že na 16“ kolech nebylo sportovní naladění nijak otravné.  Skrze posilovač sice podvozek neposkytuje zpětnou vazbu od kol, Fabia se však vrhala do zatáček s radostí a poskytovala nečekanou hravost a jistotu.

img-responsive

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Změna nastala v nabídce pohonných jednotek. Z ceníku zcela zmizel naftový agregát 1,4 TDI a potencionální zájemce má tak nyní na výběr pouze z benzinových tříválců. Ty mohou být buď atmosférické v podobě motoru 1,0 MPI o výkonech 44 a 55 kW, nebo přeplňované (1,0 TSI) ve výkonových verzích 70 a 81 kW. Přeplňovaný tříválec byl navíc dovybaven filtrem pevných částic, což se sice může zdát jako smutná zpráva, automobilkám však nyní nic jiného nezbývá. Škoda navíc tvrdí, že je tento tip filtru bezúdržbový, není navíc tak namáhán jako u naftových motorizací a tak by měl údajně vydržet celou životnost motoru. Reálně by měly filtry pevných částic u benzinových motorů nejvíce odpovídat klasickému třícestnému katalyzátoru, a to z hlediska životnosti i ceny nového dílu.

Testovaný vůz

Nyní se tedy přesuneme k námi testovanému vozu. Společnost nám dělala Fabia Combi s nejsilnější motorizací 1,0 TSI 81 kW ve výbavovém stupni Style. Pro zajímavost, cena vozu v této konfiguraci bez dalších příplatků je 379 900 korun. Námi testovaný vůz byl však osazen celou řadou příplatkové výbavy, která nám sice plně demonstrovala širokou paletu možností, na druhou stranu však navýšila cenu vozu až na 499 700 korun. Při pohledu do ceníku se však musíme automobilky přeci jen zastat, některé prvky mimořádné výbavy nám totiž drahé nepřijdou a je potřeba tedy především přemýšlet, zda danou věc opravdu potřebujeme.

Například bezklíčový přístup a startování KESSY, jehož cena je 4 500 korun. Adaptivní tempomat za 4 800 korun, parkovací senzory vpředu i vzadu za 8 000 korun či barevná dekorační lišta přístrojové desky, která za svých 700 korun příjemně zpestří interiér vozu. V nabídce je i celá řada cenově dostupných paketů. Zde uvedu například paket „Dynamic II“, který nám za cenu 9 000 korun nabídne příjemná sportovní přední sedadla, kožený multifunkční volant, černý strop a především sportovní podvozek. Stejně výhodný je podle nás i paket „Style Plus“, který za cenu 10 000 korun obsahuje zadní parkovací kameru, světelný a dešťový senzor, zatmavená zadní okna, výhřev předních sedadel a ostřikovačů a funkci SmartLink+. Na základě těchto čísel tedy nemůžeme souhlasit s odpůrci cenové politiky, kteří se zřejmě nikdy nepodívali do ceníku Fabie ani konkurenčních vozů. Většina výbavových prvků cenově naprosto odpovídá realitě a nákup některých prvků v rámci paketu je příjemným bonusem.

Prostornost

V otázce prostornosti narážíme na jediný rozpor mezi námi a automobilkou. Fabia ve verzi combi není malým automobilem, tvrdit o něm však, že je rodinný, je jednoduše přehnané. Jednoznačně největší smysl nám dává verze combi, která je dle ceníku o 15 000 korun dražší, v číslech objemu kufru nám však poskytne 530 litrů zavazadlového prostoru oproti 330 litrům v krátké verzi. Řidič ani spolujezdec si na nedostatek místa stěžovat nemohou, horší je to však s cestujícími vzadu. Pokud tedy trávíte nejvíce času za volantem sami nebo vozíte na zadních sedačkách děti, pak vám bude prostor Fabie zřejmě stačit. Dva dospělí cestující však již budou trpět nedostatkem prostoru na nohy (dle výšky i nad hlavou) a delší přesuny pro ně budou nejspíše nepříjemné. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že Fabie není žádný dálniční křižník a svou roli malého osobního automobilu plní více než dobře.

img-responsive

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Jízdní vlastnosti 1,0 TSI

Jak jsme již zmínili v úvodu, přeplňované litrové tříválce jsou cílem rostoucích diskusí a negativních názorů. I z těchto důvodů nás jízdní vlastnosti opravdu zajímaly. V řeči čísel testovaný motor disponuje výkonem 81 kW (v rozmezí otáček motoru 5000-5500) a točivým momentem 200 Nm. při otáčkách 2000-3500. Jediným úkolem řidiče je zvyknout si na nelineární průběh výkonu, pod hranicí 1500 otáček je plynový pedál opravdu bez odezvy. Jakmile však překročíte tuto hranici, ucítíte v první řadě jemné chvění a také to, jak se turbodmychadlo postupně nadechuje. V pásmu 2000-3000 otáček již plynový pedál automobilu komunikuje a motor odpovídá příjemnou akcelerací. Více již nemá smysl motor vytáčet, neboť spolu s rostoucím hlukem výkon motoru pocitově zase upadá. Důležité je neposlouchat nesmyslně nastavené ekologické pomocníky, které vám radí motor silně podtáčet.

Zřejmě i díky nízké váze automobilu (Fabia combi váží 1152 kg) je tento motor příjemným společníkem. Překvapí vás, s jakou chutí vůz akceleruje na běžné dálniční rychlosti 130 – 150 km/h a dovolím si tvrdit, že by většina řidičů i spolujezdců v žádném případě netipovala, že se pod kapotou ukrývá přeplňovaný tříválec. Dle dalších obav musíme říci, že v interiéru necítíte vibrace tak, jak by se od tříválcového motoru mohlo očekávat. Konstruktérům se podařilo díky několika řešením převést kmitání ze svislé roviny do podélné, takové kmitání totiž vnímá cestující podstatně méně. A spotřeba? Po dlouhé době jsme se přiblížili té udávané výrobcem (4,7-4,9). Jízdu po Praze jsme opravdu zvládli za 4,9, při svižné jízdě na trase Chomutov – Praha si pak Fabia řekla o 6 litrů.

Zhodnocení a doporučení

Fabia pro nás byla příjemným překvapením, zejména tedy pohonná jednotka, která ani po přidání filtru pevných částic neztratila na výkonu. Výborné jsou i jízdní vlastnosti, které však již přebrala od své předchozí verze, a které plně odpovídají českým silnicím. Doporučit můžeme jednoznačně karosářskou verzi combi, jejíž navýšení zavazadlového prostoru o 200 litrů za ceníkových 15 000 korun jistě stojí. I když jsme se nechali paletou příplatkové výbavy plně rozmazlovat, je nám jasné, že výsledná cena půl milionu korun je opravdu vysoká. Zvláště pak v případě, kdy za danou cenu pořídíme například Octavii či opravdové rodinné auto v podobě Peugeotu Rifter.

Při volbě nejsmysluplnější konfigurace bychom tedy rádi udrželi cenu co nejníže a tak je naším tipem karosářská verze combi s motorizací 1,0 TSI 70 kW v základním výbavovém stupni „Active“. Za cenu 314 000 korun tak dostanete kultivovaný motor s dostatkem výkonu pro běžné situace. Kdo však touží po lepší výbavě a chce, aby jeho vůz vypadal stylově, může skončit až u nejvyšší verze „Monte Carlo“. Takto vybavená Fabia vypadá přeci jen lépe a zájemce za ni utratí 396 000 korun. V každém případě se však nebojte přeplňovaného tříválce, jeho jízdní vlastnosti vás jistě překvapí.

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem 999 ccm
Max. výkon v kW @ ot./min.  81 /  5000-5500
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000-3500
Typ pohonu pohon předních kol
Převodovka mechanická 6 stupňová
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,7 s
Maximální rychlost 196 km/h
Spotřeba paliva:
Reálná v testu  5-6 l/100 km
Rozměry:
Délka 4262 mm
Výška 1488 mm
Šířka 1732 mm
Hmotnost pohotovostní 1152 kg kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem po kryt 530 litrů
Cena testovaného vozu: 499 700 korun

Škoda Auto

Vytisknout

Diskuze: TEST: Nová Škoda Fabia - Co nového přinesla? A v jaké konfiguraci dává největší smysl?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Studenti využili strojové učení k vyhledávání a identifikaci poškození na silnicích

Jak může umělá inteligence zlepšit naše silnice? Parta studentů převádí teorii…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud