Druhý lednový týden jsme si mohli v rámci tradičního týdenního testu vyzkoušet faceliftovanou Škodu Fabii, která bývá automobilkou označována jako nová, ve skutečnosti však přináší jen drobné změny. I když je Fabie na českém trhu oblíbeným a velmi dobře prodávaným automobilem, stále častěji můžeme narazit na rostoucí kritiku, která se týká zejména tříválcových motorů TSI i celé cenové politiky. Jak je to tedy ve skutečnosti, je potřeba se nabízených motorizací obávat? A v jaké konfiguraci dává Fabia největší smysl? Právě těmto otázkám jsme se podívali na zub.
Začneme však pěkně popořádku a tedy výčtem změn, které modernizovaná Fabia přináší. Při pohledu zepředu zjistíme, že tato Fabia dostala především novou masku, která je svým tvarem a zaoblenými rohy nejvíce podobná masce z očekávaného modelu Scala. Nové jsou i přední a zadní světlomety, přičemž zmínit musíme zejména ty přední. Počínaje výbavovým stupněm Style Fabia nabízí Bi-LED světlomety s přisvěcováním do zatáček, jejichž svítivost nás příjemně překvapila. Nové LED světlomety vážně stojí za zvážení při výběru výbavy, bohužel u nižších výbavových stupňů Active a Ambition je není možné dokoupit.
Podvozek nové Fabie zůstal v podstatě beze změn a to je dobře. Konstruktérům se u Fabie podařilo nastavit podvozek tak, aby poskytovat komfortní jízdu a co nejvíce odpovídal českým silnicím. Nově Fabia umožňuje osazení 18“ koly, což je však z našeho pohledu čirý nesmysl. Jednak automobil nedisponuje až takovou výkonovou rezervou a navíc budou přenášené rázy o to intenzivnější. I když může být design vozu na 18“ kolech lákavý, této konfiguraci se raději vyhněte. V námi testovaném voze byl příplatkový sportovní podvozek v rámci paketu „Dynamic II“ a můžeme říci, že na 16“ kolech nebylo sportovní naladění nijak otravné. Skrze posilovač sice podvozek neposkytuje zpětnou vazbu od kol, Fabia se však vrhala do zatáček s radostí a poskytovala nečekanou hravost a jistotu.
Změna nastala v nabídce pohonných jednotek. Z ceníku zcela zmizel naftový agregát 1,4 TDI a potencionální zájemce má tak nyní na výběr pouze z benzinových tříválců. Ty mohou být buď atmosférické v podobě motoru 1,0 MPI o výkonech 44 a 55 kW, nebo přeplňované (1,0 TSI) ve výkonových verzích 70 a 81 kW. Přeplňovaný tříválec byl navíc dovybaven filtrem pevných částic, což se sice může zdát jako smutná zpráva, automobilkám však nyní nic jiného nezbývá. Škoda navíc tvrdí, že je tento tip filtru bezúdržbový, není navíc tak namáhán jako u naftových motorizací a tak by měl údajně vydržet celou životnost motoru. Reálně by měly filtry pevných částic u benzinových motorů nejvíce odpovídat klasickému třícestnému katalyzátoru, a to z hlediska životnosti i ceny nového dílu.
Testovaný vůzNyní se tedy přesuneme k námi testovanému vozu. Společnost nám dělala Fabia Combi s nejsilnější motorizací 1,0 TSI 81 kW ve výbavovém stupni Style. Pro zajímavost, cena vozu v této konfiguraci bez dalších příplatků je 379 900 korun. Námi testovaný vůz byl však osazen celou řadou příplatkové výbavy, která nám sice plně demonstrovala širokou paletu možností, na druhou stranu však navýšila cenu vozu až na 499 700 korun. Při pohledu do ceníku se však musíme automobilky přeci jen zastat, některé prvky mimořádné výbavy nám totiž drahé nepřijdou a je potřeba tedy především přemýšlet, zda danou věc opravdu potřebujeme.
Například bezklíčový přístup a startování KESSY, jehož cena je 4 500 korun. Adaptivní tempomat za 4 800 korun, parkovací senzory vpředu i vzadu za 8 000 korun či barevná dekorační lišta přístrojové desky, která za svých 700 korun příjemně zpestří interiér vozu. V nabídce je i celá řada cenově dostupných paketů. Zde uvedu například paket „Dynamic II“, který nám za cenu 9 000 korun nabídne příjemná sportovní přední sedadla, kožený multifunkční volant, černý strop a především sportovní podvozek. Stejně výhodný je podle nás i paket „Style Plus“, který za cenu 10 000 korun obsahuje zadní parkovací kameru, světelný a dešťový senzor, zatmavená zadní okna, výhřev předních sedadel a ostřikovačů a funkci SmartLink+. Na základě těchto čísel tedy nemůžeme souhlasit s odpůrci cenové politiky, kteří se zřejmě nikdy nepodívali do ceníku Fabie ani konkurenčních vozů. Většina výbavových prvků cenově naprosto odpovídá realitě a nákup některých prvků v rámci paketu je příjemným bonusem.
ProstornostV otázce prostornosti narážíme na jediný rozpor mezi námi a automobilkou. Fabia ve verzi combi není malým automobilem, tvrdit o něm však, že je rodinný, je jednoduše přehnané. Jednoznačně největší smysl nám dává verze combi, která je dle ceníku o 15 000 korun dražší, v číslech objemu kufru nám však poskytne 530 litrů zavazadlového prostoru oproti 330 litrům v krátké verzi. Řidič ani spolujezdec si na nedostatek místa stěžovat nemohou, horší je to však s cestujícími vzadu. Pokud tedy trávíte nejvíce času za volantem sami nebo vozíte na zadních sedačkách děti, pak vám bude prostor Fabie zřejmě stačit. Dva dospělí cestující však již budou trpět nedostatkem prostoru na nohy (dle výšky i nad hlavou) a delší přesuny pro ně budou nejspíše nepříjemné. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že Fabie není žádný dálniční křižník a svou roli malého osobního automobilu plní více než dobře.
Jízdní vlastnosti 1,0 TSIJak jsme již zmínili v úvodu, přeplňované litrové tříválce jsou cílem rostoucích diskusí a negativních názorů. I z těchto důvodů nás jízdní vlastnosti opravdu zajímaly. V řeči čísel testovaný motor disponuje výkonem 81 kW (v rozmezí otáček motoru 5000-5500) a točivým momentem 200 Nm. při otáčkách 2000-3500. Jediným úkolem řidiče je zvyknout si na nelineární průběh výkonu, pod hranicí 1500 otáček je plynový pedál opravdu bez odezvy. Jakmile však překročíte tuto hranici, ucítíte v první řadě jemné chvění a také to, jak se turbodmychadlo postupně nadechuje. V pásmu 2000-3000 otáček již plynový pedál automobilu komunikuje a motor odpovídá příjemnou akcelerací. Více již nemá smysl motor vytáčet, neboť spolu s rostoucím hlukem výkon motoru pocitově zase upadá. Důležité je neposlouchat nesmyslně nastavené ekologické pomocníky, které vám radí motor silně podtáčet.
Zřejmě i díky nízké váze automobilu (Fabia combi váží 1152 kg) je tento motor příjemným společníkem. Překvapí vás, s jakou chutí vůz akceleruje na běžné dálniční rychlosti 130 – 150 km/h a dovolím si tvrdit, že by většina řidičů i spolujezdců v žádném případě netipovala, že se pod kapotou ukrývá přeplňovaný tříválec. Dle dalších obav musíme říci, že v interiéru necítíte vibrace tak, jak by se od tříválcového motoru mohlo očekávat. Konstruktérům se podařilo díky několika řešením převést kmitání ze svislé roviny do podélné, takové kmitání totiž vnímá cestující podstatně méně. A spotřeba? Po dlouhé době jsme se přiblížili té udávané výrobcem (4,7-4,9). Jízdu po Praze jsme opravdu zvládli za 4,9, při svižné jízdě na trase Chomutov – Praha si pak Fabia řekla o 6 litrů.
Zhodnocení a doporučeníFabia pro nás byla příjemným překvapením, zejména tedy pohonná jednotka, která ani po přidání filtru pevných částic neztratila na výkonu. Výborné jsou i jízdní vlastnosti, které však již přebrala od své předchozí verze, a které plně odpovídají českým silnicím. Doporučit můžeme jednoznačně karosářskou verzi combi, jejíž navýšení zavazadlového prostoru o 200 litrů za ceníkových 15 000 korun jistě stojí. I když jsme se nechali paletou příplatkové výbavy plně rozmazlovat, je nám jasné, že výsledná cena půl milionu korun je opravdu vysoká. Zvláště pak v případě, kdy za danou cenu pořídíme například Octavii či opravdové rodinné auto v podobě Peugeotu Rifter.
Při volbě nejsmysluplnější konfigurace bychom tedy rádi udrželi cenu co nejníže a tak je naším tipem karosářská verze combi s motorizací 1,0 TSI 70 kW v základním výbavovém stupni „Active“. Za cenu 314 000 korun tak dostanete kultivovaný motor s dostatkem výkonu pro běžné situace. Kdo však touží po lepší výbavě a chce, aby jeho vůz vypadal stylově, může skončit až u nejvyšší verze „Monte Carlo“. Takto vybavená Fabia vypadá přeci jen lépe a zájemce za ni utratí 396 000 korun. V každém případě se však nebojte přeplňovaného tříválce, jeho jízdní vlastnosti vás jistě překvapí.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem Zdvihový objem 999 ccm Max. výkon v kW @ ot./min. 81 / 5000-5500 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000-3500 Typ pohonu pohon předních kol Převodovka mechanická 6 stupňová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,7 s Maximální rychlost 196 km/h Spotřeba paliva: Reálná v testu 5-6 l/100 km Rozměry: Délka 4262 mm Výška 1488 mm Šířka 1732 mm Hmotnost pohotovostní 1152 kg kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 530 litrů Cena testovaného vozu: 499 700 korunŠkoda Auto
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.