Koncem roku se k nám na test dostala japonská novinka Mitsubishi Space Star ve výbavě Invite. Auto, které evropským zákazníkům úspěšně zatajuje svůj starší původ, jsme pořádně protáhli po českých městech a dálnicích a i přes nízká očekávání dokázal zrzavý prcek překvapit.
Mitsubishi Space Star je poněkud nečekanou novinkou na českém trhu. Do prodeje se dostal teprve v půlce loňského roku a to i přesto, že jde o vůz vyráběný v této generaci již od roku 2012 a nabízený na téměř všech světových trzích, včetně USA. Mitsubishi způsobilo evropským pojmenováním vozu trochu zmatek, předchozí generace se totiž prodávaly i na našem trhu a to pod známým jménem Mitsubishi Colt. Pro šestou generaci minivozu si však v Evropě Mitsubishi vybralo název dříve používaný pro MPV, kde dával poněkud větší smysl.
V Americe se vůz mimochodem nazývá Mirage a představuje vůbec nejlevnější plnohodnotné auto, které se tam dá koupit. To má za následek bohužel i poněkud nelichotivou pověst vozu, v tamních médiích se totiž pravidelně umisťuje na žebříčku nejhorších vozidel na trhu. Američané jsou však známí svou nelibostí k malým vozům a pro Evropana tak má taková informace nulovou informační hodnotu.
Námi testovaná verze dostala nejvyšší výbavu Invite a tříválec 3A92 Mivec o objemu 1.2 litru. U verze Invite je na výběr manuální nebo automatická převodovka, přičemž náš oranžový kousek disponuje pětirychlostní manuální převodovkou.
Oproti předchozí generaci evropského Coltu se nový Space Star mnohem více zaoblil a připomíná spíše předchozí generaci Nissanu Micra. Verze uvedená na náš trh je už s faceliftem z roku 2017, který již lehce zastaralou karosérii úspěšně osvěžil. Především při pohledu zepředu tak nebudete mít pocit, že máte co do činění se sedm let starým vozem. Na konzervativnější zádi zaujme především dosti mohutný spoiler nad zadním oknem, zbytečně ale působí falešné a laciné černé kusy plastu pod mlhovkami, která snad mají evokovat difuzor. I přes cenu startující na 239 000 Kč nepůsobí Space Star vysloveně lacině, snad až na bizarní zámek na dveřích řidiče, který působí jako z vozu z 80. let. Jako plus bych považoval také výběr barev, Space Star je totiž dostupný i v jasnějších barvách, jako je třeba právě metalická oranžová Sunrise na testovaném kousku.
Při nástupu do vozu jsem se snažil oprostit od vědomí, že jde o velmi levný vůz se starším původem. I tak je první dojem z palubní desky poněkud nepřekvapivý. Zatímco vrchní část se nevymyká průměru a dá se porovnávat i s modernějšími vozy jako Toyota Aygo nebo Škoda Citigo, spodní část působí poněkud lacině a zastarale. Jde však jen o subjektivní první dojem, který se po delším pobytu v interiéru začal měnit spíše k lepšímu. Středový panel s displejem infotainmentu je vyroben z lesklého tvrdého plastu, který je zpracován hezky, ale až příliš přitahuje náhodné patlance.
Ovládání klimatizace a topení se třemi kruhovými ovladači považuji za plus, léty ověřený koncept je velmi snadný na ovládání i při jízdě a není potřeba spouštět oči z vozovky. Určité detaily dojem z interiéru shazují, například plechový zvuk při zavření dveří a především pohyb výplně dveří při stahování oken, není to však nic podstatného. Nelíbilo se mi ani umístění klíče zapalování, v pohodlné poloze za volantem jsem totiž o něj občas zachytával kolenem.
Oranžové vozítko mile překvapilo svojí výbavou, testovaná verze Invite, která začíná na částce 277 850 Kč totiž dostala i příplatkovou obrazovku infotainmentu o velikosti 6.5 palce. Za tu se ale připlácí 29 900 Kč a nejde zrovna o výstřelek moderní technologie. Odezva i rozlišení jsou ale dostatečné, největším problémem ale bylo na testovaném kuse připojení k Android Auto. Ve voze jsem postupně vyzkoušel tři mobily, každý z nich však při spuštěném Android Auto po chvíli spadl, zejména starší OnePlus X se nedokázal udržet déle než pár minut. iPhone pro vyzkoušení Apple CarPlay jsem bohužel neměl k dispozici. V jiných testovaných vozech se stejnými mobily nebyl nikdy problém, může však jít jen o chybu testovaného kusu.
Výhodou infotainmentu ve Space Star je ale kvalitní GPS navigace s mapami Evropy, čímž padá nutnost propojení s mobilem. Audio lze stále streamovat z mobilu pomocí Bluetooth. Výbava Invite má navíc kůží obšitý tříramenný multifunkční volant, který umožňuje ovládání audia tlačítky. Malý monochromatický displej na palubním štítu ukazuje jen nejzákladnější info, chybí například i průměrná či okamžitá spotřeba. Příjemným bonusem suplujícím nedostatek odezvy ale může být ukazatel Eco, inspirující k ekonomičtějšímu provozu.
Odkládacích míst vepředu není zrovna nadbytek, kapsy ve dveřích i schránka před spolujezdcem jsou ale docela velké. Spolujezdec má navíc k dispozici odkládací kapsu na palubce a před řadící pákou se nachází dva držáky nápojů spolu s menší odkládací kapsou ideální pro mobil.
Nabídka místa je ve voze překvapující a částečně ospravedlňuje název Space Star. Sedačky vepředu jsou tvrdší ale pohodlné s dostatečným vedením, problémem tak není ani delší jízda. Zadní sedačky jsou na tom o poznání hůře, boční vedení zcela chybí. I tak ale nabízí dostatek místa a pohodlí, ani zhýčkaná pozadí tak nebudou mít problém vydržet delší cesty napříč republikou. Třetí pasažér uprostřed zadní lavice to bude mít horší a delší cestu v takové konfiguraci bych asi nedoporučoval. Kufr nabízí průměrnou kapacitu 175 litrů, ve verzi Invite je však na podlaze 10 centimetrů hluboká schránka, kterou lze v případě potřeby celou vyjmout a zvýšit kapacitu na celých 235 llitrů. V případě potřeby převozu většího nákladu pak samozřejmě můžete sklopit sedačky, čímž vznikne až překvapivě rovná plocha, při ponechání schránky navíc bez výrazného schodu.
Benzínový tříválec o výkonu 80 koní a 100 Nm při 4000 ot/min má po nastartování typicky tříválcový a lehce naštvaný zvukový projev, který se ale do interiéru až tak nepřenáší. Pro někoho nelibý zvuk je ale jinak jedinou potenciální slabinou motoru. Ve spojení s manuální převodovkou je totiž malý tříválec až překvapivě živý a táhne plynule od nízkých otáček. Problém s nedostatkem výkonu není ani na německých dálnicích, na 160 km/h se vůz dostane až překvapivě snadno a dokáže se stále držet v přijatelných otáčkách. Ve vyšší rychlosti se navíc Space Star drží statečně a neotravuje ani přehnaným aerodynamickým hlukem. Předjíždění ani při vyšších rychlostech nevyžaduje strategické plánování hodiny dopředu a brzdou provozu tak většinou nebudete.
Spotřeba při kombinovaném provozu po Praze a Ostravě s delšími cestami mimo metropole v poměru asi 30:70 se udržela kolem 6 litrů. Většinu doby jsem se však vůbec nesnažil o úspornou jízdu, naopak mě Mitsu svojí překvapivou živostí tlačilo ke svižnější jízdě. Menší výhrady bych měl k řadící páce, která nemá zrovna přesný chod. Podvozek samozřejmě se živější jízdou vůbec nepočítá, Japonci jej naladili spíše do komfortní polohy. A to úspěšně, přes nerovnosti se vůz přenáší plynule a s lehkostí, s čímž ale souvisí také větší nahýbání v zatáčkách.
Ve výsledku je Mitsubishi Space Star Invite 1.2 MT velmi zajímavou alternativou pro řidiče poohlížející se po levném vozidle. Místa nabízí Space Star dostatek, ve verzi Invite s vhodně vybranou příplatkovou výbavou navíc majitele nepřipraví ani o modernější výbavu. Testovaná verze disponovala i parkovací kamerou, automatickými stěrači a světly, což cílová skupina ocení asi více než propojení s mobilem. Za cenu kolem 300 tisíc v testované verzi jde o kvalitně vybavené vozidlo, které nezahanbí ani vzhledem, navíc se vám nestane tak často, že byste na parkovišti před supermarketem potkali další stejný kus.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.