TEST: Škoda Karoq 1.5 TSI - Skutečně nejlepší volba? Záleží na povaze řidiče a očekáváních

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 17. prosince 2018, 06:00 Google+

Škoda Karoq už se v našem testu objevila několikrát. Poprvé se jednalo o vrcholné dieselové provedení s motorizací 2.0 TDI, podruhé o základní provedení s 1.0 litrovým benzínovým tříválcem. Již od představení Karoqu jsem byl však nejvíce zvědav na 1.5 litrový benzínový čtyřválec, který se v době štvanice na diesely zdá být nejrozumnější volbou. Jaký je ale život s tímto motorem v praxi?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Karoq Style 1.5 TSI

Škoda Karoq Style 1.5 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Protože byl Karoq v našich recenzích již několikrát, pojďme přeskočit známé informace o designu či zajímavostech a pojďme se vrhnout na věci konkrétní. A tím nejzajímavějším je bezesporu motor, turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1 498 ccm. Začněme ale nejdříve trochou té teorie:

V dnešní době přeplňovaných litrových tříválců působí motor 1.5 TSI jako závan starých dobrých časů, nenechte se však zmást. Tato jednotka, která je nástupcem vcelku populárního 1.4 TSI, je pýchou koncernu VW. Navzdory vyššímu objemu slibuje nízkou spotřebu, které je dosaženo například i funkcí ACT, která automaticky odpojuje dvojici válců. Řidič přitom nemá šanci cokoliv postřehnout.

img-responsive

Škoda Karoq Style 1.5 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Tato jednotka je v koncernu dostupná ve dvou výkonových variantách, přičemž pod kapotou Karoqu je umístěna ta silnější, která dává řidič pod pravou nohu 110 kW, tedy cca 150 koní a 250 Nm točivého momentu. Motor spárovaný s manuální šestistupňovou převodovkou dokáže 1 378 kilogramů vážící vůz rozhýbat z 0 na 100 km/h během 8.4 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje 204 km/h. To vše při průměrné spotřebě 5,4 l/100 km a s emisemi 123 CO2. Tedy podle údajů automobilky.

Tolik asi k teorii a pojďme se vrhnout na praxi, kterou jsme si mohli vyzkoušet během týdenního soužití. A hned na začátek je potřeba říci, že motor je až neskutečně kultivovaný. Po nastartování o něm prakticky nevíte a během jízdy ho prozradí snad jen vyhnání do vyšších otáček. Ve spolupráci s manuální šestistupňovou převodovkou však není žádné velké vytáčení potřeba. Například při dálničních 130 km/h a se zařazenou šestkou se ručička otáčkoměru pohybuje okolo 2 700 - 2 800 ot./min. a v kabině vládne naprostá pohoda a klid.

Motor se vytáčí celkem rychle a lineárně, přesto od něj žádné velké sportovní výkony nečekejte. Ostatně to nesedí ani k charakteru celého auta. Podvozek je totiž naladěn spíše komfortně, což je sice skvělé pro žehlení děr a nerovností na českých okreskách, při dynamické jízdě však pohupování a odskakování řidiče spíše znejistí. Řízení je navíc ve standardním režimu dost "lehké," což bezpochyby oceníte během jízdy po městě a na parkovištích, při rychlejší jízdě však nedostáváte od předních kol zpětnou vazbu a příliš nepomáhá ani přepnutí do sportovního režimu, kdy řízení sice ztuhne, ale to je asi tak vše.

Karoq s touto benzínovou jednotkou je tak vynikajícím společníkem spíše pro klidné povahy, které ocení dostatek výkonu, příjemnou ovladatelnost ve městě a skvělou kultivovanost. Špatná ale není ani jeho spotřeba, které se však od té papírové již tradičně poněkud liší. Automobilka sice slibuje průměrných 5.4 litru, ve skutečnosti jsme se však pod šest litrů nedostali. Při troše snahy se můžete pohybovat pod 6.5 litru, pokud ale často jezdíte po městě a občas vám ztěžkne noha, počítejte spíš se spotřebou lehce překračující 7 l/100 km. I to se však dá považovat za úspěch.

Pryč od motoru, vzhůru do interiéru 

Motoru a jízdním vlastnostem už jsme se ale věnovali dost, takže se pojďme podívat na další přednosti vozu. K těm patří bezesporu praktičnost, prostornost a v našem případě i slušná komfortní výbava, díky které si Karoq snadno dokážu představit jako ideálního společníka na každý den.

Pojďme začít hned u prémiově působících kožených sedadel, která poskytovala slušné boční vedení, sedadlo řidiče bylo elektricky nastavitelné a všechna sedadla (s výjimkou zadního prostředního) byla vyhřívaná. Vyhřívaný byl i kožený volant, což přišlo v posledních mrazivých dnech skutečně vhod.

img-responsive

Škoda Karoq Style 1.5 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Řidič i spolujezdec mají vpředu dostatek odkládacích prostor i možností nabíjená chytrých zařízení. Ve schránce pod infotainmentem je ukryta bezdrátová nabíječka telefonu, vedle které je 12V zásuvka zapalovače a USB port. Hlavice řadící páky padne příjemně do ruky a její dráhy jsou relativně krátké a přesné. Pouze jednou mě nepříjemně zarazilo nepříjemné zadrhávání při řazení zpátečky. Za řadící pákou pak najdeme prostornou loketní opěrku Jumbo Box, ve které je šikovný pořadač. Na její zadní straně pak nalezneme ovládání vyhřívání zadních sedáků, USB zásuvku a dokonce i tradiční zásuvku na 220V.

Za pozornost ale stojí i zadní sedadla, která nejsou obyčejná. Jedná se totiž o příplatkové sedačky VarioFlex, které nabízí možnost jednoduchého složení a vyjmutí. Manipulaci s nimi přitom jistě zvládnou i technicky či fyzicky méně zdatní jedinci a to během pár minut. Sedačky je možné nejdříve tradičně položit, následně odklopit směrem dopředu a po odjištění dvou páček vyjmout. Navíc jsou v sedačkách ukryty i fixační popruhy, se kterými se dá snadno a rychle uchytit menší náklad v kufru.

Malým zklamáním však byl prostor na zadních sedačkách. Před nohami i do stran je sice místa dostatek, nad hlavou už je to ale horší. Těžko říci, zda to bylo sedačkami VarioFlex či střešním oknem, ale i při průměrné výšce jsme hlavou téměř škrtali o stropnici. Přitom kolega, který testoval předešlé modely, s místem vzadu neměl problém. Přístup je však na sedačky snadný a například instalace dětských autosedaček nebude problém.

Samotný kufr je již v základní konfiguraci dostatečně prostorný, po vyjmutí sedadel však jeho objem vzroste až na 1 810 litrů. Podlaha sice není zcela rovná (v místě sedaček se svažuje), přesto se jedná o královský prostor, se kterým odvezete kdeco. Při stěhování dlouhých předmětů je navíc možné snadno sklopit prostřední sedák, který slouží jako loketní opěrka či tunel. Příjemné překvapení se ukrývalo i pod podlahou kufru: náš model byl vybaven dojezdovým kolem, což je dnes vítaná (samozřejmě příplatková) rarita.

img-responsive

Škoda Karoq Style 1.5 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Suma sumárum

Co tedy říci závěrem? Karoq 1.5 TSI mě rozhodně nezklamal. Ba naopak. Pokud toužíte po kompaktním SUV s benzínovým motorem, dostatečnou výkonovou rezervou, dobrou manévrovatelností, dobrým výhledem, příjemnou ergonomií a dostatkem prostoru, může se pro vás stát Karoq skvělým společníkem. Je to zkrátka univerzální vůz, který se snaží zavděčit co nejširší skupině potencionálních zákazníků.

V tom však spočívá snad i má jediná výtka. Tedy jediná s výjimkou ceny. V rámci své univerzálnosti se totiž Karoq stává velice "sterilním" vozem. Je to zkrátka nástroj k přepravě pro masy, což dělá naprosto bravurně. Dokáže jet pohodlně i rychle (ačkoliv ne přímo dynamicky) a odveze toho dost. Na můj vkus je ale snad až příliš neosobní. Mám při jízdě rád trochu víc "divadla," trochu charakteru a takových těch drobností, díky kterým si k autu začnete vytvářet vztah a dáváte mu jméno.

img-responsive

Škoda Karoq Style 1.5 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Řekněme si ale upřímně, že to je skutečně jen můj subjektivní dojem. Většinu lidí totiž nic podobného nezajímá a chtějí se jen dostat z bodu A do bodu B. A když budou chtít divadlo, pustí si přes kvalitní audio-soustavu Canton svou oblíbenou skladbu. 

Cena

A když už jsme nakousli tu cenu, pojďme se na ní podívat. Karoq s motorizací 1.5 TSI pořídíte nejlevněji ve verzi Ambition s 6 st. manuální převodovkou a to za 589 900 Kč. Diesel 2.0 TDI se stejným výkonem přitom začíná na ceně 634 900 Kč. Pokud byste ale zatoužili po pohonu všech kol, stane se benzínový model dražším. Ve verzi Ambition začíná 1.5 TSI s DSG s pohonem 4x4 na ceně 689 900 Kč. Vznětová 2.0 TDI s manuálem a pohonem 4x4 přitom začíná na částce 684 900 Kč.

A na kolik vyšla naše testovací verze? Varianta Style s 6 st. manuálem začíná na částce 644 900 Kč. V našem případě však cenu zvedl například metalický lak Červená Velvet (22 100 Kč) nebo příplatková výbava jako kožená sedadla, zadní sedačky VarioFlex, panoramatická posuvná střecha, sound-systém Canton, bezklíčové odemykání a startování Kessy, LED Paket, atd. Je toho zkrátka mnoho a tak se nám cena podle ceníku vyšplhala přes 855 000 Kč.

img-responsive

Škoda Karoq Style 1.5 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Rozhodně to není málo, přesto se pro někoho může jednat o zajímavou nabídku. Jedná se přeci jen o nejvýkonnější benzínovou variantu a dle mého o jedno z nejrozumnějších řešení pro budoucnost. Naftové motory jsou v posledních letech na pranýři a do budoucna to s nimi nevypadá o moc lépe. A to by měli vzít v úvahu i lidé, pro které je zůstatková hodnota vozu při pozdějším prodeji jednou z priorit.

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru řadový čtyřválec
Palivo benzín
Zdvihový objem 1 498
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 110 (150) / 5 000 - 6 000
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 250 / 1 500 - 3 500
Typ pohonu Pohon předních kol
Převodovka manuální 6. st.
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8.4 s
Maximální rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město 6.6
Mimo město 4.7
Kombinovaná 5.4
Rozměry:
Délka 4 382 mm
Výška 1 603 mm
Šířka (se zrcátky / bez) 2 025 / 1 841 mm
Pohotovostní hmotnost 1 378 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem (VarioFlex) 479 - 588 l
Sklopená zadní sedadla 1 605 l
Vyjmutá sedadla 1 810 l

Škoda Auto

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Karoq 1.5 TSI - Skutečně nejlepší volba? Záleží na povaze řidiče a očekáváních

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

střelba

Auto jako úkryt před střelbou? Skutečnost, kterou vám ve filmu neukážou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud