Škoda Karoq už se v našem testu objevila několikrát. Poprvé se jednalo o vrcholné dieselové provedení s motorizací 2.0 TDI, podruhé o základní provedení s 1.0 litrovým benzínovým tříválcem. Již od představení Karoqu jsem byl však nejvíce zvědav na 1.5 litrový benzínový čtyřválec, který se v době štvanice na diesely zdá být nejrozumnější volbou. Jaký je ale život s tímto motorem v praxi?
Protože byl Karoq v našich recenzích již několikrát, pojďme přeskočit známé informace o designu či zajímavostech a pojďme se vrhnout na věci konkrétní. A tím nejzajímavějším je bezesporu motor, turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1 498 ccm. Začněme ale nejdříve trochou té teorie:
V dnešní době přeplňovaných litrových tříválců působí motor 1.5 TSI jako závan starých dobrých časů, nenechte se však zmást. Tato jednotka, která je nástupcem vcelku populárního 1.4 TSI, je pýchou koncernu VW. Navzdory vyššímu objemu slibuje nízkou spotřebu, které je dosaženo například i funkcí ACT, která automaticky odpojuje dvojici válců. Řidič přitom nemá šanci cokoliv postřehnout.
Tato jednotka je v koncernu dostupná ve dvou výkonových variantách, přičemž pod kapotou Karoqu je umístěna ta silnější, která dává řidič pod pravou nohu 110 kW, tedy cca 150 koní a 250 Nm točivého momentu. Motor spárovaný s manuální šestistupňovou převodovkou dokáže 1 378 kilogramů vážící vůz rozhýbat z 0 na 100 km/h během 8.4 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje 204 km/h. To vše při průměrné spotřebě 5,4 l/100 km a s emisemi 123 CO2. Tedy podle údajů automobilky.
Tolik asi k teorii a pojďme se vrhnout na praxi, kterou jsme si mohli vyzkoušet během týdenního soužití. A hned na začátek je potřeba říci, že motor je až neskutečně kultivovaný. Po nastartování o něm prakticky nevíte a během jízdy ho prozradí snad jen vyhnání do vyšších otáček. Ve spolupráci s manuální šestistupňovou převodovkou však není žádné velké vytáčení potřeba. Například při dálničních 130 km/h a se zařazenou šestkou se ručička otáčkoměru pohybuje okolo 2 700 - 2 800 ot./min. a v kabině vládne naprostá pohoda a klid.
Motor se vytáčí celkem rychle a lineárně, přesto od něj žádné velké sportovní výkony nečekejte. Ostatně to nesedí ani k charakteru celého auta. Podvozek je totiž naladěn spíše komfortně, což je sice skvělé pro žehlení děr a nerovností na českých okreskách, při dynamické jízdě však pohupování a odskakování řidiče spíše znejistí. Řízení je navíc ve standardním režimu dost "lehké," což bezpochyby oceníte během jízdy po městě a na parkovištích, při rychlejší jízdě však nedostáváte od předních kol zpětnou vazbu a příliš nepomáhá ani přepnutí do sportovního režimu, kdy řízení sice ztuhne, ale to je asi tak vše.
Karoq s touto benzínovou jednotkou je tak vynikajícím společníkem spíše pro klidné povahy, které ocení dostatek výkonu, příjemnou ovladatelnost ve městě a skvělou kultivovanost. Špatná ale není ani jeho spotřeba, které se však od té papírové již tradičně poněkud liší. Automobilka sice slibuje průměrných 5.4 litru, ve skutečnosti jsme se však pod šest litrů nedostali. Při troše snahy se můžete pohybovat pod 6.5 litru, pokud ale často jezdíte po městě a občas vám ztěžkne noha, počítejte spíš se spotřebou lehce překračující 7 l/100 km. I to se však dá považovat za úspěch.
Pryč od motoru, vzhůru do interiéru
Motoru a jízdním vlastnostem už jsme se ale věnovali dost, takže se pojďme podívat na další přednosti vozu. K těm patří bezesporu praktičnost, prostornost a v našem případě i slušná komfortní výbava, díky které si Karoq snadno dokážu představit jako ideálního společníka na každý den.
Pojďme začít hned u prémiově působících kožených sedadel, která poskytovala slušné boční vedení, sedadlo řidiče bylo elektricky nastavitelné a všechna sedadla (s výjimkou zadního prostředního) byla vyhřívaná. Vyhřívaný byl i kožený volant, což přišlo v posledních mrazivých dnech skutečně vhod.
Řidič i spolujezdec mají vpředu dostatek odkládacích prostor i možností nabíjená chytrých zařízení. Ve schránce pod infotainmentem je ukryta bezdrátová nabíječka telefonu, vedle které je 12V zásuvka zapalovače a USB port. Hlavice řadící páky padne příjemně do ruky a její dráhy jsou relativně krátké a přesné. Pouze jednou mě nepříjemně zarazilo nepříjemné zadrhávání při řazení zpátečky. Za řadící pákou pak najdeme prostornou loketní opěrku Jumbo Box, ve které je šikovný pořadač. Na její zadní straně pak nalezneme ovládání vyhřívání zadních sedáků, USB zásuvku a dokonce i tradiční zásuvku na 220V.
Za pozornost ale stojí i zadní sedadla, která nejsou obyčejná. Jedná se totiž o příplatkové sedačky VarioFlex, které nabízí možnost jednoduchého složení a vyjmutí. Manipulaci s nimi přitom jistě zvládnou i technicky či fyzicky méně zdatní jedinci a to během pár minut. Sedačky je možné nejdříve tradičně položit, následně odklopit směrem dopředu a po odjištění dvou páček vyjmout. Navíc jsou v sedačkách ukryty i fixační popruhy, se kterými se dá snadno a rychle uchytit menší náklad v kufru.
Malým zklamáním však byl prostor na zadních sedačkách. Před nohami i do stran je sice místa dostatek, nad hlavou už je to ale horší. Těžko říci, zda to bylo sedačkami VarioFlex či střešním oknem, ale i při průměrné výšce jsme hlavou téměř škrtali o stropnici. Přitom kolega, který testoval předešlé modely, s místem vzadu neměl problém. Přístup je však na sedačky snadný a například instalace dětských autosedaček nebude problém.
Samotný kufr je již v základní konfiguraci dostatečně prostorný, po vyjmutí sedadel však jeho objem vzroste až na 1 810 litrů. Podlaha sice není zcela rovná (v místě sedaček se svažuje), přesto se jedná o královský prostor, se kterým odvezete kdeco. Při stěhování dlouhých předmětů je navíc možné snadno sklopit prostřední sedák, který slouží jako loketní opěrka či tunel. Příjemné překvapení se ukrývalo i pod podlahou kufru: náš model byl vybaven dojezdovým kolem, což je dnes vítaná (samozřejmě příplatková) rarita.
Suma sumárum
Co tedy říci závěrem? Karoq 1.5 TSI mě rozhodně nezklamal. Ba naopak. Pokud toužíte po kompaktním SUV s benzínovým motorem, dostatečnou výkonovou rezervou, dobrou manévrovatelností, dobrým výhledem, příjemnou ergonomií a dostatkem prostoru, může se pro vás stát Karoq skvělým společníkem. Je to zkrátka univerzální vůz, který se snaží zavděčit co nejširší skupině potencionálních zákazníků.
V tom však spočívá snad i má jediná výtka. Tedy jediná s výjimkou ceny. V rámci své univerzálnosti se totiž Karoq stává velice "sterilním" vozem. Je to zkrátka nástroj k přepravě pro masy, což dělá naprosto bravurně. Dokáže jet pohodlně i rychle (ačkoliv ne přímo dynamicky) a odveze toho dost. Na můj vkus je ale snad až příliš neosobní. Mám při jízdě rád trochu víc "divadla," trochu charakteru a takových těch drobností, díky kterým si k autu začnete vytvářet vztah a dáváte mu jméno.
Řekněme si ale upřímně, že to je skutečně jen můj subjektivní dojem. Většinu lidí totiž nic podobného nezajímá a chtějí se jen dostat z bodu A do bodu B. A když budou chtít divadlo, pustí si přes kvalitní audio-soustavu Canton svou oblíbenou skladbu.
Cena
A když už jsme nakousli tu cenu, pojďme se na ní podívat. Karoq s motorizací 1.5 TSI pořídíte nejlevněji ve verzi Ambition s 6 st. manuální převodovkou a to za 589 900 Kč. Diesel 2.0 TDI se stejným výkonem přitom začíná na ceně 634 900 Kč. Pokud byste ale zatoužili po pohonu všech kol, stane se benzínový model dražším. Ve verzi Ambition začíná 1.5 TSI s DSG s pohonem 4x4 na ceně 689 900 Kč. Vznětová 2.0 TDI s manuálem a pohonem 4x4 přitom začíná na částce 684 900 Kč.
A na kolik vyšla naše testovací verze? Varianta Style s 6 st. manuálem začíná na částce 644 900 Kč. V našem případě však cenu zvedl například metalický lak Červená Velvet (22 100 Kč) nebo příplatková výbava jako kožená sedadla, zadní sedačky VarioFlex, panoramatická posuvná střecha, sound-systém Canton, bezklíčové odemykání a startování Kessy, LED Paket, atd. Je toho zkrátka mnoho a tak se nám cena podle ceníku vyšplhala přes 855 000 Kč.
Rozhodně to není málo, přesto se pro někoho může jednat o zajímavou nabídku. Jedná se přeci jen o nejvýkonnější benzínovou variantu a dle mého o jedno z nejrozumnějších řešení pro budoucnost. Naftové motory jsou v posledních letech na pranýři a do budoucna to s nimi nevypadá o moc lépe. A to by měli vzít v úvahu i lidé, pro které je zůstatková hodnota vozu při pozdějším prodeji jednou z priorit.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec Palivo benzín Zdvihový objem 1 498 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 110 (150) / 5 000 - 6 000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 250 / 1 500 - 3 500 Typ pohonu Pohon předních kol Převodovka manuální 6. st. Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 8.4 s Maximální rychlost 204 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 6.6 Mimo město 4.7 Kombinovaná 5.4 Rozměry: Délka 4 382 mm Výška 1 603 mm Šířka (se zrcátky / bez) 2 025 / 1 841 mm Pohotovostní hmotnost 1 378 kg Zavazadlový prostor: Základní objem (VarioFlex) 479 - 588 l Sklopená zadní sedadla 1 605 l Vyjmutá sedadla 1 810 lŠkoda Auto
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.