Peugeot Traveller
Nejdříve si však pojďme testovaný automobil blíže představit. Traveller pro mnohé nebude ničím novým, jako civilní varianta Peugeotu Expert se objevil již v roce 2016. Za tu dobu si stihl získat velké množství příznivců, zejména pro svou praktičnost. Traveller se vyrábí celkem ve třech různých délkách, a i když v našem testu skončila právě ta nejkratší verze "Compact", která se se svými 4,6 metry rovná běžným kombíkům střední třídy, automobil díky svému "krabicoidnímu" tvaru a krátké přídi nabízí neuvěřitelné množství prostoru. Komu to však nebude stačit, může zvolit verzi standard, která měří 4,9 metru a nebo verzi Long (5,3 metru).
Automobil může být dále vybaven 3 řadou sedadel a pojmout tedy celkově až 8 cestujících. V našem případě byl však testovaný vůz nevhodně nakonfigurován. Zřejmě z důvodu prezentace možností byla tedy naše nejkratší karosářská verze opatřena třemi řadami sedadel, prostor na sezení zde ale nebyl. Vše umocňovala ještě problematika přestavby na pohon všech kol, jejíž jediné negativum je "kam s rezervou". Rezervní kolo je standardně umístěno pod autem, v jeho zadní části. Přestavěné auto má však v těchto místech zadní diferenciál, a tak musí rezerva do kufru. Bohužel z přiložených fotografií se přesvědčte sami, že se o prostoru mezi poslední řadou sedadel a pátými dveřmi nedá mluvit jako o kufru. Prostor, který se zde nachází, je opravdu velmi malý, a proto mluvíme o nešťastné konfiguraci testovaného vozidla.
Jinak se mi ale verze Compact líbila - s automobilem se stále dobře proplouvá městským provozem a problém není ani s parkováním. Osobně bych však tuto verzi opatřil pouze sedadly pro pět cestujících a zkombinoval tak velmi komfortní přepravu pro standardní počet osob s velmi solidním zavazadlovým prostorem.
4x4 od Dangelu
Karty v rukávu námi testovaného vozu však nespočívaly ani v karosářské variantě, ani v počtu přepravovaných osob. V našem případě hrál prim pohon všech kol, a právě na ten jsem se pokusil zaměřit. Peugeot totiž automobily s pohonem všech kol standardně nevyrábí, nabízí pouze možnost přestavby u své partnerské firmy Dangel, se kterou spolupracuje již 30 let. Tento způsob však představuje jednu nevýhodu, která není zanedbatelné, a to je relativně vysoká cena. K tomu se však dostaneme později.
Pod kapotou
Pod kapotou běžného Travelleru můžeme objevit pouze naftové motory, a to o obsahu 1,5 nebo 2,0 litru. Obsahově silnější varianta se ještě dělí na dvě výkonové verze - 110 kW s 6ti st. manuální převodovkou a 130 kW s 8 st. automatickou převodovkou. Bohužel přestavba na pohon 4x4 je pevně svázána pouze na jednu konfiguraci, a to 110 kW s manuální převodovkou. Peugeot tyto informace poprvé prezentoval s tím, že ostatní konfigurace přibudou "později", zatím však nic nenaznačuje tomu, že by se možnosti pro zájemce o pohon všech kol nějak rozšířily.
K testované pohonné jednotce lze říci jediné - není vůbec špatná, automat by však Travelleru slušel více. Výkon ovšem 110 kW variantě vůbec nechybí a navíc je automobil schopen jezdit za velmi slušnou spotřebu, pohybujících se od 7 litrů s prázdným autem, po 8 litrů s plně naloženým automobilem. Jen spojka u manuální převodovky má zvláštně dlouhý, tuhý a nepředvídatelných chod a je potřeba si na ni zvyknout, což trvá déle, než u ostatních automobilů.
Zpátky k Dangelu
Nyní se ale vrátíme zpět k možnostem přestavby. Vše začíná již při výrobě nového automobilu, kde si v konfigurátoru musíte připlatit za prvek nazývaný jako "Příprava pro přestavbu 4x4", který vás vyjde na 24 000 korun (všechny ceny bez DPH). Poté se automobil odesílá do firmy Dangel, která má na přestavbu 6 - 8 týdnů. Základní přestavba vyjde na 204 900 korun, své auto však můžete dovybavit ještě uzávěrkou zadního diferenciálu (21 900 korun), zvýšenou světlou výškou o 4 cm (22 900 korun) a ochranným krytem podvozku (4 400 korun).
Jak vidíte, přestavba na pohon všech kol u Peugeotu není vůbec levnou záležitostí a zcela smazává finanční výhodu, kterou si jinak Peugeot drží oproti konkurenci. Pokud se budeme bavit o cenách s DPH, pak si za 4x4 připlatíte od cca 277 000 až po 345 000 korun dle konfigurace, a to je zkrátka dost.
V terénu
Důležité však je, na kolik je pohon všech kol schopný a zda se testované auto v terénu neztratí. Při pohledu na fotografie testovaného automobilu můžete sami posoudit, že světlá výška neevokuje nějaké terénní ambice. Pokud byste to tedy s jízdou v terénu mysleli vážně, bylo by více než vhodné nechat vůz přizvednou o 4 cm, viz. seznam příplatků. Jak jsem prozradil na začátku, sněhu jsem se sice nedočkal, vytáhl jsem tedy Travellera alespoň na podmáčené pole a do dalších míst, kam bych se se svým osobním vozem s pohonem přední nápravy nikdy neodvážil.
Při projíždění větších nerovností mě překvapilo, že se s automobilem dalo i přes jeho tuhou spojku příjemně popojíždět velmi pomalou rychlostí. Dva dny testování se pohon 4x4 jevil jako velmi schopný, díky čemuž jsem získal (falešný) pocit nezastavitelnosti. Třetí den testování pohonu všech kol jsem se tedy s automobilem vydal na táhlý, ne moc prudký, ale kompletně zabahněný výjezd, kde jsem poprvé zůstal "viset".
Více než na limit pohonu jsem však narazil na limit pneumatik, které byly zimní a silniční. Jejich vzorek se okamžitě zabalil bahnem, a automobil se i přes otáčející se kola a uzavřený zadní diferenciál ani nehnul. Tedy, rozhodně ne směrem vpřed. Ponaučení je tedy jednoduché - pokud to s jízdou mimo silnici myslíte vážně, rozhodně nešetřete na pneumatikách. Polo-terénní pneumatiky budou na silnici sice hlučnější a možná vám i zvýší spotřebu, jakmile však vjedete mimo silnici, vše vám několikanásobně vrátí.
Zhodnocení
Co říci závěrem? Pominu-li nedostatek prostoru na poslední řadě sedadel, který vyplývá z nešťastné konfigurace testovaného vozu, a obutí do čistě silničních pneumatik, které při testování prostě selhaly, není Travelleru 4x4 co vytknout. Tento Peugeot je velmi příjemným společníkem, který umí nabídnout maximum variability i praktičnosti, a za jehož volantem si budete dlouhé silniční přesuny vyloženě užívat. Dobře však musíte přehodnotit, zda pohon všech kol opravdu potřebujete, neboť investice do něj není vůbec malá a může se vám také stát, že se při pohledu na výslednou cenu porozhlédnete jinde.
Traveller v námi testované verzi Allure vyjde na 1 052 700 korun. Po započtení přestavby 4x4 a dalších prvků příplatkové výbavy (hnědá metalíza 20 000 korun, třetí řada sedadel 44 770 korun, parkovací asistent 18 000 korun, navigační systém 13 300 korun) se výsledná cena vyšplhala na celkových 1 480 000 korun. Upřímně musím říci, že i když se mi testovaný Traveller velmi líbil, a dokázal bych si ho okamžitě představit ve své garáží jako výborný rodinný vůz, výsledná cena v tomto případě zřejmě neodpovídá tomu, co dostanete. Obávám se, že se většina potenciálních zájemců porozhlédne u konkurence.
Úplným závěrem však musím dodat, že pokud by byl testovaný Traveller o čtvrtinu levnější, pak nemá chybu.
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | vznětový čtyřválec, přeplňovaný | ||
Zdvihový objem | 1997 ccm | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 110 (150) / 4000 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 370 / 2000 | ||
Typ pohonu | 4x4 | ||
Převodovka | šestistupňová manuální | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,3 s | ||
Maximální rychlost | 183 km/h | ||
Spotřeba paliva: | |||
Naměřená v testu | 7 - 8 l | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4606 / 4956 / 5308 mm | ||
Výška | 1900 mm | ||
Šířka | 1920 / 2204 (se zrcátky) mm | ||
Hmotnost, provozní | 1735 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Za sedadly ve třetí řadě | 224 l | ||
Bez sedadel ve třetí řadě | 1356 l |
Peugeot ČR