Tak výrazná změna se dala očekávat, v situaci kdy i jedno z nejpopulárnějších MPV všech dob, Renault Espace, přebírá prvky z crossoveru. Peugeot ale šel ještě dál než francouzský konkurent, 5008 působí jako opravdové SUV, které by se snad nezaleklo ani terénu, kdyby existoval člověk ochotný jej tam vzít. Jak to je ale doopravdy s terénními ambicemi musí být všem jasné při pohledu na technické údaje. Vůz je postavený na stejné platformě jako menší 308 a 508 a 5008 i přes svůj odhodlaný vzhled nenabízí pohon všech kol, většině kupujících jde totiž samozřejmě právě o vzhled a vyšší pozici za volantem, než reálné terénní schopnosti.
Peugeot ostatně s pohonem všech kol nemá moc zkušeností. Kromě předchozích generací 3008 a 508, které nabídly poněkud netradiční pohon všech kol v hybridních verzích, s ním už Peugeot nabídl jen několik edic 405, včetně Mi16x4. 4007 bylo jen přeznačkovanou verzí Mitsubishi Outlander a i první terénní Peugeot, model P4 licenční verzí Mercedesu G určenou jen pro Francii. Většinou tak jediná možnost, jak si koupit Peugeot s pohonem všech kol, byla některá z verzí upravených u Dangelu, který začal s modifikacemi už s modelem 504.
5008 tedy nabízí hranatou karosérii s vyšší světlou výškou a vyšší linií bočních oken. Také díky mnohem mohutnějším diskům oproti předchozí generaci. Nezbytné oplastování dveří a lemů blatníků doplňují střešní ližiny. Designově si vůz polepšil, zatímco předchozí generace se ještě vezla na vlně designového jazyka s tlamou a neskutečně protáhlými světlomety, nová 5008 už razí nový ostřejší styl, který Peugeotu velmi prospěl. Přední světlomety jsou opticky rozdělené u GT verze výraznějším drápem z nárazníku. Oproti nižším výbavám se u GT liší i design vertikální masky, místo tří lišt je lev u GT verze mezi chromovanými křídélky, jak tento design nazývá samotná automobilka. Jiný je i nárazník s agresivnějším designem a výše umístěnými mlhovkami. To mimochodem znamená, že GT verze 5008 se na pohled liší od civilnějších verzí mnohem výrazněji než 308 GTi. Na zádi už výrazné změny neproběhly, s výjimkou nezbytných chromovaných falešných koncovek výfuku. Jak je u nových Peugeotů zvykem, zadní svítilny se třemi svislými rudými linkami symbolizují lví drápy. Všechny detaily hlavně hrají na efekt, Peugeot díky nim vypadá agresivnější a silnější než předchozí ulízané MPV.
I uvnitř je vše tak, jak je člověk zvyklý z jiných Peugeotů z poslední doby. Nejnovější pojetí konceptu i-Cockpit s malým volantem a kapličkou přístrojů v pozici vysoko nad ním ve velmi minimalistickém a lehce futuristickém interiéru. Toto pojetí mnoho lidí považuje za kontroverzní, zejména kvůli poloze přístrojů, které se hlavně v menších modelech snadno schovají za vrchní část volantu. Já osobně tento problém neměl ani v menší 308, v 5008 jej snad vzhledem k vyšší pozici nebude mít nikdo, v pohodlné poloze za volantem se mi nikdy nestalo že bych neviděl na displej přístrojovky. Volič jízdních režimů připomíná knipl letadla a umožňuje přepnutí do manuálního režimu, kdy přehazování obstarávají pádla pod volantem.
Většinu ovládacích prvků opět převzal 8. palcový displej infotainmentu, sedící tentokrát vysoko na palubní desce. Ovládání displeje se nachází docela nízko na středovém panelu a připomíná klávesy klavíru. Vrchní klávesy otevírají jednotlivá menu infotainmentu, zatímco spodní ovládají vyhřívání sedaček a oken. Další ovládání je na volantu, s přehnaně citlivými otočnými ovladači. Levý však tentokrát ovládá displej přístrojového panelu, o úhlopříčce 12.3 palce. Ten je velmi přehledný a možnost vybrat si například zobrazování GPS je jednou z nejužitečnějších vlastností oproti standardním analogovým přístrojům. Překvapily mě ale překlepy v českém překladu přístrojů, u něčeho takového by snad mohla proběhnout lepší revize. Zřejmý problém je pak například přepínání klimatizace při jízdě, místo otočných spínačů jako ve starých Peugeotech musíte kliknout na malou ikonku klimatizace na klavíru uprostřed palubky a poté na displeji nastavit požadovanou teplotu. Jednoduchý úkon, ale přeci jen vyžaduje poněkud více soustředění, obzvláště pokud musíte poté ještě přepnout zpět na obrazovku navigace.
Poněkud přeplněno je kolem volantu, kde kromě standardních páček ovládání světel a stěračů a pádel řazení nechybí ani další páčka pro adaptivní tempomat. Možná i kvůli malému průměru volantu jsou všechny tyto ovladače nacpané příliš na sobě a například při změně převodu je trochu problém nahmatat příslušné pádlo. Stejně tak při pokusu o zapnutí tempomatu se mi až příliš často podařilo zavadit o konec páčky světlometu, kde je tlačítko hlasového ovládání, což znamená poslechnout si dlouhý projev slečny povídající ve velmi britské angličtině o správném použití hlasového ovládání a který nešel nijak vypnout.
Ve výsledku je ale interiér nepochybně podařený a tradičně spíše konzervativní Peugeot zde hraje více na emoce než například Kodiaq. Příjemné jsou i materiály, tmavé dřevo na středovém panelu kolem klavíru působí luxusně a také možnosti podsvícení interiéru. GT verze nabízí standardně i systém Amplify, který dokáže měnit vůni interiéru. Sedačky s masážní funkcí by mohly být pohodlnější, někdo může mít i problém se stísněností kvůli rozměrnému středovému tunelu.
Peugeot konečně zapracoval na nabídce odkládacích míst, kterých je třeba v 308 nebo 108 naprostý nedostatek. Kromě velkých kapes ve dveřích je užitečná zejména velká odkládací skříňka ve středovém tunelu mezi sedadly. Ani připojení mobilu k USB kvůli Android Auto není problém, v prostoru před voličem jízdních režimů je hluboká přihrádka s USB, kam se mobil i s kabelem pohodlně schová. Navíc zde je standardně i podložka pro bezdrátové nabíjení mobilu, které však samozřejmě mohou používat jen moderní mobily disponující touto funkcí. Za voličem režimů jsou dva držáky na nápoje, další užitečný přídavek oproti menším modelům. Pro prostřední řadu sedadel je kromě kapes ve dveřích k dispozici i úložný prostor pod podlahou, velký dostatečně i pro několik pet lahví.
Ve voze této kategorie je velmi důležitá variabilita interiéru. 5008 nabízí tři řady sedadel, dvě sedačky ve třetí řadě jsou však spíše pro děti. Zejména místa pro nohy je nedostatek, i když při posunutí středních řady do nejvzdálenější pozice se zde usadí i dospělý, paradoxně místa na hlavu je zde snad i více než v prostřední řadě. Výhodou je velmi snadné sklopení do podlahy kufru, takže nijak neomezují prostor a navíc jdou velmi snadno z vozu úplně vytáhnout. Oproti tomu druhá řada nabízí tři stejně široké a posuvné sedačky s velmi bohatou nabídkou prostoru pro nohy a boční dvě místa i se sklopnými stolky. Vyšší postavy však mohou mít problém s místem pro hlavu, kterého není zrovna dostatek. V testovaném voze s prosklenou střechou tak paradoxně nejvíce místa nabízí prostřední sedačka, jen lehce omezená panelem s ovládáním klimatizace. Stejně jako ve třetí řadě i tyto tři sedačky jdou velmi snadno sklopit a vytvoří zcela rovnou plochu zavazadlového prostoru, s úzkou prohlubní, kde se dají ukrýt třeba tašky s povinnou výbavou. Se sklopenou zadní řadou nabízí 5008 780 litrů zavazadlového prostoru, pokud ani to nestačí, zvedne sklopení druhé řady kapacitu až na 2150 litrů, což už je údaj srovnatelný s menšími dodávkami.
Pod kapotou námi testované verze se nachází šestnáctiventilový dieselový čtyřválec DW10 FC o objemu 1997 ccm a o výkonu 180 koní a 400 Nm. Převodovka je automatická osmistupňová EAT8. Typické dieselové brumlání se do interiéru moc nepřenáší, při otevřeném okně a stlačení pedálu však vůz umí slušně zaburácet. Možná i proto je teď v režimu sport umělý zvuk motoru spíše decentní a nevýrazný, oproti přehnanému v 308.
Při jízdě s 5008 se kromě vyšší pozice necítíte jako v SUV. Nejsilnější motor v nabídce 5008 poskytuje 1605 kg těžkému vozu pružný a mohutný zátah a to i při vyšších rychlostech. Zrychlení udávané výrobcem je 9.1 sekundy a není důvod nevěřit. Tohle je další způsob jakým si velký Peugeot snaží získat vaše srdce, pokaždé když se mohutná šelma vrhne jako první ze semaforů do křižovatky. Vzhledem k pouze jediné poháněné nápravě má ale vůz při prudkém sešlápnutí plynu chvíli problém přenést výkon efektivně na vozovku. Do zatáček se vrhá ochotně a i přes svoji váhu a velikost se vůz chová podobně agilně jako mnohem menší 308. Díky menšímu volantu pak můžete mít tendenci jezdit s vozem agresivněji a on se tomu bránit nebude, jen nepočítejte s takovou odezvou jako u menších ostrých hatchbacků. I zde najdete tlačítko Sport, které poupraví citlivost plynového pedálu a posilovače řízení, vliv na jízdu je ale mnohem menší než třeba v 308.
Jak se vůz chová v terénu asi většina majitelů nikdy nezjistí a vůz s tím příliš nepočítá, i přes nabídku několika jízdních režimů systému Advanced Grip Control. Ten pomocí otočného ovladače na středovém tunelu mění nastavení podvozku například pro sníh nebo bláto. Další tlačítko hned vedle ovladače zase pomáhá s kontrolou jízdy ze svahu. Když se ale s vozem vydáte alespoň na polní cestu nebo kousek mimo asfalt do lesa, překvapí vás hlavně nekonečné pípání a varování systému, který každé vyšší stéblo trávy považuje za stejnou překážku jako betonová zeď. I mimo asfalt se však 5008 přes nerovnosti přenáší elegantně a do interiéru se přenese minimum rázů od kol.
Výhodou dieselu od PSA je samozřejmě spotřeba a i u tak velkého auta se nemusíte bát že vám vysaje peněženku. Při jízdách jen po Praze se dá vejít pod 8 litrů, kombinovaná spotřeba při občasném výletu za hranice města je někde kolem 6.5 litru.
Peugeot 5008 GT se zalíbí hlavně lidem, kteří od svého vozu vyžadují také alespoň nějaké emoce. Největší Peugeot se totiž neztratí ani na parkovišti plném podobných krabicových SUV. A podobné to je při přesunu dovnitř, i-Cockpit se nepodobá ničemu ve stejné cenové kategorii. Základní 5008 začíná na 550 tisíc, námi testovaná nejvyšší GT pak na 955 tisíc. Oproti menšímu, ale jinak totožnému 3008 GT je to rozdíl 50 tisíc, za které 5008 nabídne více místa na nohy pro střední řadu sedadel a dvě sedačky navíc k tomu.
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Zdvihový objem | 1997 ccm |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 134 (180) / 6 000 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 400 / 2 000 |
Typ pohonu | přední kola |
Převodovka | automatická |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,1 s |
Maximální rychlost | 208 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 5,5 |
Mimo město | 4,4 |
Kombinovaná | 4,8 |
Rozměry: | |
Délka | 4 641 mm |
Výška | 1 646 mm |
Šířka | 1 906 - 2 098 mm |
Hmotnost | 1605 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem po kryt | 780 l |
Objem při sklopených sedadlech | 2 150 l |
Peugeot ČR