TEST: Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-Line: I tříválec umí mile překvapit

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-Line
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-Line, foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz
-mdo , AutoRoad.cz 3. listopadu 2018 10:00
Sdílej:

Tříválec o objemu 1.2 litru. Takové označení u svého nového vozu nechce vidět snad nikdo, kdo nepovažuje řízení jen za nutné zlo pro přesun z bodu A do bodu B. Faceliftovaný Peugeot 308 ve výbavě GT-line však dokazuje, že i taková konfigurace může příjemně překvapit.

Pojďme se tedy podívat na Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-Line. Kombinace zkratky GT a tříválcového motoru o objemu 1199 cm3 nevzbuzuje moc důvěry, spíše to působí jako marketingové cvičení na téma „Co ještě snese sportovní značení". Ani na pohled však není bílý hatchback sportovcem, spíše naopak. Bílá barva, 17“ pneumatiky a ani náznak sportovnějšího příslušenství, dělá z vozu spíše edici pro firemní flotilu.

Námi zkoušený model je již samozřejmě novější verze po nedávném faceliftu, který přinesl lehké retuše vzhledu. Pozměněna byla kapota, přední nárazník a maska, kam se nově přesunul znak lva. Ten byl u předchozí verze na kapotě. Kromě lva však na pohled změny moc nepoznáte, tedy alespoň pokud nemáte oba vozy zaparkované vedle sebe.

Tříválcový řadový motor s celým názvem 1.2 L e-THP 130 HP PureTech nabízí, jak už číslo napovídá, rovných 130 koní a točivý moment 230 Nm. Tříválce nemají zrovna nejlepší pověst kvůli svému zvukovému projevu, Peugeotu se však podařilo vytvořit jednotku s velmi kultivovaným projevem, vibrace v kabině jsou téměř neznatelné, pouze při vytočení do vysokých otáček při otevřeném okně motor vytvoří nepříliš libý zvukový projev. Motor je propojen s přední nápravou pomocí osmistupňové automatické převodovky, stlačením tlačítka M na hlavici přepínače režimů, mimochodem působícího trochu jako knipl ze stíhačky, však můžete přepnout do manuálního režimu. V tom se pak dají přepínat stupně pomocí pádel pod volantem, což vozu trochu pomůže očistit jméno GT.

Podobně sportovní dojem jako pádla vyvolává i malý volant, pod kterým jsou pádla ukryta. Motokárová velikost spolu s plochou spodní částí a obšitím kůží nemusí vyhovovat každému, stejně jako jeho pozice. Přístrojový štít se totiž nachází dost vysoko na palubní desce a musíte si tak najít vhodnou pozici, aby vám vrchní část volantu nezakrývala přístroje (což nejspíše mnohým řidičům bude dělat problémy). Mně osobně přišlo rozvržení přístrojovky i velikost volantu jako naprosto vyhovující. Problém mi však dělalo dost nízko umístěné vnitřní zpětné zrcátko, omezující občas výhled na křižovatkách.

Interiér vytvořený v duchu nového Peugeotího konceptu i-cockpit působí velmi minimalistickým dojmem, většina ovládacích prvků se totiž přestěhovala na obrazovku infotainmentu. Fyzická tlačítka na středovém panelu tak zůstala jen pro vyhřívání předního a zadního okna, zamykání a výrazný ovladač hlasitosti. Zpracování a materiály jsou na úrovni, celkový dojem je veskrze pozitivní a měkké plasty příjemné na dotek. Zapracovat by však Peugeot mohl na nabídce odkládacích míst, kterých je ve voze nedostatek. K dispozici je pouze jeden držák nápojů v loketní opěrce, odkládací skříňka před spolujezdcem je také velmi podprůměrná. Také by se hodilo lepši odkládací místo pro mobil, vzhledem k umístění USB potřebného pro propojení s Android Auto. Volně visící kabel, případně natažený až k loketní opěrce, není zrovna ideální řešení.

Systém infotainmentu je dostatečně svižný s dobrou čitelností a relativně intuitivním ovládáním, takže není problém ovládat jej i při jízdě. Přenesení všech prvků ovládání na displej sice pomohlo vyčistit vizuálně interiér, ale přepínat například klimatizaci při jízdě není ideální. Místo otočných spínačů jako ve starých Peugeotech musíte kliknout na malou ikonku klimatizace vedle displeje a poté na displeji nastavit požadovanou teplotu. Jednoduchý úkon, ale přeci jen vyžaduje poněkud více soustředění než by bylo třeba, obzvláště pokud musíte poté ještě přepnout zpět na obrazovku navigace. Trochu problém mi dělalo i přepínání na volantu, otočné tlačítko je příliš citlivé a často místo jednoho songu přepne v play-listu rovnou o dva nebo tři dále.

Přední sedačky poskytují dostatečnou oporu, sportovními je však určitě nazvat nejde. Vzadu nebudou mít problém s posezem ani lidé vyšší 185 cm, na delší cesty se můžou vzadu vydat i tři dospělé osoby vedle sebe. Stejně tak kufr nabízí na hatchback nadprůměrných 470 litrů, sklopení sedaček pak prostor navýší až na 1300 litrů. Na podlaze však zůstane docela výrazný schod.

Nastartování tlačítkem na dosti vysokém středovém panelu mezi sedačkami poznáte především pohledem na přístroje, díky skvělému utlumení totiž zvuk motoru v interiéru příliš nepoznáte. A také kvůli tomu, že každé nastartování automaticky spustí i rádio, což mi přišlo obzvláště otravné.

Od motoru s objemem 1.2 litru člověk asi automaticky příliš neočekává, proto dokáže 308 1.2 PureTech 130 GT-Line docela překvapit. Po sešlápnutí plynu je reakce rychlá a bez výraznější prodlevy, dynamika v městském provozu je naprosto dostačující. Bezchybná je i spolupráce osmistupňového automatu, který přehazuje svižně bez větší prodlevy. Vůz se proto neztratí ani na dálnici, předjíždění nedělá problém ani při vyšších rychlostech.

Změny nastanou při využití tlačítka s popiskem ECO/SPORT na středovém panelu. ECO výrazně utlumí projev vozu tak, aby jízda vyhovovala nárokům na co nejnižší spotřebu. Zrychlení i odezva plynového pedálu jsou rázem pryč a vůz se chová jako by motor nestačil na 1125 kg těžký vůz. Úplný opak nabídne tlačítko SPORT, které výrazně zvýší odezvu plynu oproti standardnímu režimu, takže je pocitově mnohem bezprostřednější a nechá převodovku vytáčet motor do mnohem vyšších otáček. Také ztuhne posilovač řízení, budíky se zabarví do červena a při využití pádel pod volantem se můžete cítit jako v nějakém warm hatchi.

Bohužel však dynamický režim také vždy přepne displej palubního počítače na nicneříkající ukazatel dynamiky. Je proto vždy nutné po aktivaci dynamického módu naklikat zpět požadovanou stránku s údaji. Další otravnou funkcí režimu je umělý zvuk, nahrazující absenci skutečného sportovního brumlání z výfuků. Vzhledem k nepříliš kvalitnímu audiu v autě působí falešná V8 neskutečně plasticky, levně, otravně a samozřejmě nejde vypnout. To je mimochodem stejné v opravdovém 308 GTi, kde však díky mnohem kvalitnějšímu audiu od Denon působí umělý zvuk mnohem přirozeněji.

Tabulkové údaje ukazují pro Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-Line zrychlení z nuly na sto za 9.1 sekundy a maximální rychlost 206 km/h, což jsou mimochodem údaje srovnatelné s legendárním Peugeotem 205 GTi 1.6, nejlepším hot hatchem své doby. V tom však samozřejmě jízda působí úplně jiným dojmem, už kvůli nižší váze a obecně menším množstvím materiálu obklopujícího řidiče a chránícího od vnímání okolí. V 308 je jízda komfortní, jak se na Francouze patří. Přes nerovnosti se přehupuje bez problémů, jen větší díry na okreskách se dají pocítit i v interiéru.

Hlavním důvodem existence motoru s objemem 1.2 litru v takto velkém voze je samozřejmě spotřeba a emise. Tabulkové údaje ukazují spotřebu ve městě 6.3 l, mimo město 4.1 l a kombinovanou 4.9 l, k čemuž jsme se při našem týdenním testu zhruba přiblížili.

Příjemnou funkcí této výbavy Peugeotu je adaptivní tempomat v kombinaci se systémem udržování v pruhu. Že je tato výbava na voze přítomná poznáte i z venku, černý plastový kvádr pod SPZ ukrývá právě čidla pro Cruise control. Na dálnici se tak vůz dokáže o sebe postarat sám, což velmi usnadní přesuny na delší vzdálenosti. Samozřejmě to neznamená, že můžete spustit oči z vozovky, zejména v českých podmínkách. Pokud totiž Peugeot narazí na problém, který neumí řešit (v Česku například všudypřítomná zúžení dálnice při opravách), velmi rychle vám opět předá řízení do rukou.

Ve výsledku je tak Peugeot 308 1.2 PureTech 130 GT-Line zajímavou volbou pro ty řidiče, kteří si potrpí na nízkou spotřebu ale zároveň nechtějí úplně rezignovat na jízdní vlastnosti. I po praktické stránce je nový Peugeot autem, které můžeme jen doporučit. Možná by to chtělo jen o něco zajímavější barvu, než je uspávající perleťová bílá.

Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru tříválec Palivo benzín Zdvihový objem 1199 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 97 (130) / 6 000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 230 / 1 900 Typ pohonu přední kola Převodovka automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,1 s Maximální rychlost 206 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 6,3 Mimo město 4,1 Kombinovaná 4,9 Rozměry: Délka 4 253 mm Výška 1 446 mm Šířka 1 863 - 2 043 mm Hmotnost 1125 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 470 l Objem při sklopených sedadlech 1 300 l

Peugeot ČR

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?