Jak to všechno začalo
Aniž bychom vás chtěli unavit nudnou historií, testovaný vůz si zaslouží adekvátní úvod. V Evropě na sportovní automobily od Toyoty spíše nenarazíte a automobilka jako taková zde má renomé kvalitních vozů oblíbených spíše u starší generace. Ve světe motorsportu má však Toyota bohaté zkušenosti ze závodů F1, World Endurance Championship, WRC a vytrvalostních závodů Nürburgring 24h, ve kterých vystupovala pod názvy "Toyota Racing", "Lexus Racing" a "GAZOO Racing". V dubnu 2015 se tyto subjekty spojily pod název "Toyota GAZOO Racing" se závazkem vyrábět stále lepší vozy. Vše samozřejmě v duchu samotného zakladatele Toyoty, Kiichiro Toyody, který již v roce 1952 prohlásil: "Závodní auto je víc než jen zábava. Je zásadní pro rozvoj japonského průmyslu osobních automobilů. Stejně jako sportovci testují své schopnosti tím, že soutěží celým svým úsilím na olympijských hrách, automobilky využívají závodění jako příležitost posunout výkon vozidel za hranice a soutěžit tak o nadvládu, což jim umožní objevit nové způsoby, jak pokročit v automobilové technologii." A právě tato odnož společnosti GRMN (Gazoo Racing Masters of Nurburgring) dostala do sériové výroby homologovaný automobil, který je inspirován závodním speciálem pro soutěže WRC.
Toyota Yaris GRMN
Dobře si vzpomínám na pocity, které jsem loňské léto zažíval při čtení e-mailové zprávy: "tým GRMN již dokončuje poslední kontroly, abychom v roce 2018 mohli spustit sériovou výrobu. Model bude uveden na trh ve velmi omezené edici, takže za závodní volant tohoto speciálního kousku se posadí pouze skuteční šťastlivci." Ano, v tomhle případě jste od začátku věděli, že jde o výjimečné auto. O tři týdny později mi ve schránce přistál e-mail s tím, že registrace byla spuštěna. Kromě základních technických údajů jste toho o autě vlastně ani moc nevěděli, pokud jste o něj však měli zájem, museli jste co nejrychleji složit rezervační poplatek 27 000 korun. I přes cenu 850 000 se za Yarisem GRMN jen zaprášilo. Říkáte si, že je to hodně peněz, za malý hot-hatch?
Odpověď záleží na úhlu pohledu a vašich preferencích. Když se podíváme na konkurenci, cena Peugeotu 308 GTi začíná na 825 000 (mimochodem, jeho test vám přineseme již brzy). Nejlevnějším konkurentem může být Clio R.S. 18, které také tvoří jakousi sběratelskou trofej. Nebyl sice vyroben v omezeném množství, za cenu 667 000 korun vám však nabídne totožný výkon a automatickou převodovku. Souhlasíme, v tomto případě již cenový rozdíl není zanedbatelný, jenže surovost závodního automobilu, kterou Yaris GRMN nabízí, nemá konkurenci.
Funkční design
Nyní ale pojďme k samotnému vozu. Když se řekne Yaris, málokdo si představí automobil, který by překypoval výkonem, a nebo měl snad nějaké závodní ambice. Design verze GRMN není nijak výrazný a kromě barevných pruhů, zadního spoileru a výfuku uprostřed nedává nic najevo tomu, že by se jednalo o ryzí hot-hatch. Většina účastníků provozu vás tak označí spíše za tuningáře, než majitele sběratelského kousku. Yaris GRMN však naštěstí není žádným pseudo-sporťákem ani běžným vozem, do kterého automobilka umístila pouze silnější motor a dala mu označení "RS". Toyota se snažila dosáhnout maximálního sportovního výsledku a tak Yaris zažil mnoho a mnoho úprav - tužší karoserie, nižší těžiště, sportovní podvozek i závodní brzdy - vše maximálně funkční. Jediné, co bývá Yarisu GRMN vyčítáno, je relativně vysoký posez. Toyota si tento problém uvědomuje ale brání se tím, že z konstrukčních důvodů už nebylo možné umístit sedadla níže. Kdybychom však tuto výtku neslyšeli od kolegů, nikdy by nás nenapadlo označit ji za problém. Ano, možná sedíte o pár centimetrů výš, než u konkurence, ale vězte, že na požitek z jízdy to nemá absolutně žádný vliv.
Jednoduchý interiér
V interiéru vás oproti klasické verzi přivítají dvě změny - velmi povedené přední sportovní sedačky od firmy Boshoku, které mají výrazné boční vedení a sportovní volant s červeným pruhem na "dvanácté hodině". Kromě plaketek GRMN zůstal interiér Yarisu nezměněn. Často jsem používal navigaci v Infotainmentu a tak mohu skvěle posoudit její odezvu. Grafické prostřední působí spíše zastarale a jeho odezva není nejrychlejší, i tak je však nastavení navigace vcelku intuitivní, funkční a nemusíte se bát, že by vás připravilo o nervy - prostě průměr. Rád bych vám řekl, jak je na tom kvalita radiopřijímače a reproduktorů, ale musím se přiznat, že jsem rádio nezapnul ani jednou. Tím nejpříjemnějším, co jsem na cestách mohl poslouchal, byl totiž zvuk motoru a výfukového systému!
Srdce atleta
K čemu by byly všechny ty ostré brzdy, přesné řazení a samosvorný diferenciál, kdyby se pod kapotou neskrývalo něco schopného. To však naštěstí není náš případ, neboť byl tento malý hot-hatch osazen skvělým motorem ze staré školy. Zážehový čtyřválec přeplňovaný kompresorem pochází z Lotusu Elise, ve kterém umí nasadit doslova vražedné tempo. Ani o 200 kg těžší Yaris však nečiní nadopované 1,8 žádný problém. Mechanický kompresor je úžasná záležitost, která umí skvěle odbourat negativa turbodmychadla - akcelerace motoru je jedním slovem úžasná. Od druhé poloviny otáček se odehrávají jen těžko popsatelné věci, které řidiči vykouzlí větší radost, než vytoužené dárky pod vánočním stromkem.
Těžko uvěřitelná je také schopnost a touha neustále akcelerovat vpřed, nezávisle na aktuálních otáčkách nebo zařazeném rychlostním stupni. 212 koní a 249 Nm točivého momentu bohatě postačují k tomu, aby motor neztrácel dech ani při rychlostech atakujících 200 km/h. Motor tedy dokonale zapadá do sportovního konceptu celého vozu, a jeho výběr i naladění nejen motoru, ale celého vozu, musíme Toyotě pochválit. Žádné uměle generované zvuky, žádné jízdní režimy sport a sport +, tohle je prostě ryzí závoďák.
Hodnocení
Emoce při řízení tohoto vozu se jen těžko popisují. Řeč čísel je nicneříkající, a tak jsem několik kolegů, kteří se o auto zajímali, musel svézt. Akcelerace, zvukový projev i rychlost, se kterou se dají projíždět zatáčky, to vše se podepisuje na jedinečném zážitku, který mám já jako řidič i moji spolujezdci do konce života. Tohle auto za ty peníze opravdu stojí, a nepřestane vás bavit!
Proti Yarisu GRMN mluví snad jen to, že se nejedná o praktické auto. Některé konkurenční ostré hatchbacky si rádi zachovávají i prostornou a praktickou tvář, což však není případ třídveřového hot-hatche, jehož zavazadlový prostor pojme tři zimní spacáky. Na některých okreskách bude navíc neustálé poskakování sportovního podvozku dost spartánské. Pokud se vám však podaří tento vůz vlastnit, a nebo se v něm alespoň svézt, pochopíte, že měli v Toyotě při jeho výrobě naprosto jasno. Yaris GRMN si nehraje na žádný univerzál a ani jím být nechce.
Tohle auto je limitka od začátku do konce. Vše začíná spuštěním motoru, které proběhne pod lehkým plynem a nechá tak rozeznít sportovní výfukové svody; ceremoniál poté pokračuje prvním prudkým rozjezdem, doprovázaným zataháním za volant tak, abyste věděli, že samosvorný diferenciál Torsen je přítomen. Následuje akcelerace 1,8 přeplňované kompresorem, s naprosto lineárním nástupem výkonové křivky až po červené pole... A pokud se ve vší téhle euforii soustředíte až příliš na silnici a necháte omezovač párkrát zaštětak, závodní vjem je stoprocentní.
Yaris GRMN je výjimečný a jedinečný hot-hatch. Ale je také nebezpečný, zlý a pokud si nebudete dávat pozor, brzy vás připraví o papíry, a to v tom lepším případě. Ukrývá se v něm něco temného, co se probouzí vždy, když potřebujete předjet a nebo si jen chcete užít. Není to auto pro začátečníky a vyžaduje určitou řidičskou i psychickou vyspělost. V redakci jsme si však tohle auto absolutně zamilovali a já se již nyní těším, co dalšího nám oddělení GRMN v budoucnu představí.
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | zážehový čtyřválec přeplňovaný kompresorem | ||
Zdvihový objem | 1798 ccm | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 156 (212) / 6800 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 249 / 5000 | ||
Typ pohonu | přední se samosvorným diferenciálem | ||
Převodovka | šestistupňová manuální | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,5 s | ||
Maximální rychlost | 230 km/h | ||
Spotřeba paliva: | |||
Reálná v testu | 10 - 11,3 l/100 km | ||
Rozměry: | |||
Délka | 3954 mm | ||
Výška | 1510 mm | ||
Šířka | 1695 mm | ||
Hmotnost pohotovostní | 1134 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem po kryt | 286 litrů | ||
Cena testovaného vozu: | 850 000 korun |
Toyota ČR