První sněžení ukončilo náš test nejostřejšího Yarise, který kdy sjel z výrobní linky. Na malý sporťák s označením GRMN jsme se těšili již pěkně dlouho, a můžeme vám prozradit, že jsme si z něj doslova "sedli na zadek". Tato malosériová limitka dokáže neuvěřitelné věci, a i když se všech 400 kusů prodalo dříve, než byly vyrobeny, při troše štěstí se pár kusů časem objeví k prodeji. Zajímá vás, proč by tohle auto nemělo chybět ve vaší garáži?
Aniž bychom vás chtěli unavit nudnou historií, testovaný vůz si zaslouží adekvátní úvod. V Evropě na sportovní automobily od Toyoty spíše nenarazíte a automobilka jako taková zde má renomé kvalitních vozů oblíbených spíše u starší generace. Ve světe motorsportu má však Toyota bohaté zkušenosti ze závodů F1, World Endurance Championship, WRC a vytrvalostních závodů Nürburgring 24h, ve kterých vystupovala pod názvy "Toyota Racing", "Lexus Racing" a "GAZOO Racing". V dubnu 2015 se tyto subjekty spojily pod název "Toyota GAZOO Racing" se závazkem vyrábět stále lepší vozy. Vše samozřejmě v duchu samotného zakladatele Toyoty, Kiichiro Toyody, který již v roce 1952 prohlásil: "Závodní auto je víc než jen zábava. Je zásadní pro rozvoj japonského průmyslu osobních automobilů. Stejně jako sportovci testují své schopnosti tím, že soutěží celým svým úsilím na olympijských hrách, automobilky využívají závodění jako příležitost posunout výkon vozidel za hranice a soutěžit tak o nadvládu, což jim umožní objevit nové způsoby, jak pokročit v automobilové technologii." A právě tato odnož společnosti GRMN (Gazoo Racing Masters of Nurburgring) dostala do sériové výroby homologovaný automobil, který je inspirován závodním speciálem pro soutěže WRC.
Toyota Yaris GRMNDobře si vzpomínám na pocity, které jsem loňské léto zažíval při čtení e-mailové zprávy: "tým GRMN již dokončuje poslední kontroly, abychom v roce 2018 mohli spustit sériovou výrobu. Model bude uveden na trh ve velmi omezené edici, takže za závodní volant tohoto speciálního kousku se posadí pouze skuteční šťastlivci." Ano, v tomhle případě jste od začátku věděli, že jde o výjimečné auto. O tři týdny později mi ve schránce přistál e-mail s tím, že registrace byla spuštěna. Kromě základních technických údajů jste toho o autě vlastně ani moc nevěděli, pokud jste o něj však měli zájem, museli jste co nejrychleji složit rezervační poplatek 27 000 korun. I přes cenu 850 000 se za Yarisem GRMN jen zaprášilo. Říkáte si, že je to hodně peněz, za malý hot-hatch?
Odpověď záleží na úhlu pohledu a vašich preferencích. Když se podíváme na konkurenci, cena Peugeotu 308 GTi začíná na 825 000 (mimochodem, jeho test vám přineseme již brzy). Nejlevnějším konkurentem může být Clio R.S. 18, které také tvoří jakousi sběratelskou trofej. Nebyl sice vyroben v omezeném množství, za cenu 667 000 korun vám však nabídne totožný výkon a automatickou převodovku. Souhlasíme, v tomto případě již cenový rozdíl není zanedbatelný, jenže surovost závodního automobilu, kterou Yaris GRMN nabízí, nemá konkurenci.
Funkční design
Nyní ale pojďme k samotnému vozu. Když se řekne Yaris, málokdo si představí automobil, který by překypoval výkonem, a nebo měl snad nějaké závodní ambice. Design verze GRMN není nijak výrazný a kromě barevných pruhů, zadního spoileru a výfuku uprostřed nedává nic najevo tomu, že by se jednalo o ryzí hot-hatch. Většina účastníků provozu vás tak označí spíše za tuningáře, než majitele sběratelského kousku. Yaris GRMN však naštěstí není žádným pseudo-sporťákem ani běžným vozem, do kterého automobilka umístila pouze silnější motor a dala mu označení "RS". Toyota se snažila dosáhnout maximálního sportovního výsledku a tak Yaris zažil mnoho a mnoho úprav - tužší karoserie, nižší těžiště, sportovní podvozek i závodní brzdy - vše maximálně funkční. Jediné, co bývá Yarisu GRMN vyčítáno, je relativně vysoký posez. Toyota si tento problém uvědomuje ale brání se tím, že z konstrukčních důvodů už nebylo možné umístit sedadla níže. Kdybychom však tuto výtku neslyšeli od kolegů, nikdy by nás nenapadlo označit ji za problém. Ano, možná sedíte o pár centimetrů výš, než u konkurence, ale vězte, že na požitek z jízdy to nemá absolutně žádný vliv.
Jednoduchý interiér
V interiéru vás oproti klasické verzi přivítají dvě změny - velmi povedené přední sportovní sedačky od firmy Boshoku, které mají výrazné boční vedení a sportovní volant s červeným pruhem na "dvanácté hodině". Kromě plaketek GRMN zůstal interiér Yarisu nezměněn. Často jsem používal navigaci v Infotainmentu a tak mohu skvěle posoudit její odezvu. Grafické prostřední působí spíše zastarale a jeho odezva není nejrychlejší, i tak je však nastavení navigace vcelku intuitivní, funkční a nemusíte se bát, že by vás připravilo o nervy - prostě průměr. Rád bych vám řekl, jak je na tom kvalita radiopřijímače a reproduktorů, ale musím se přiznat, že jsem rádio nezapnul ani jednou. Tím nejpříjemnějším, co jsem na cestách mohl poslouchal, byl totiž zvuk motoru a výfukového systému!
Srdce atleta
K čemu by byly všechny ty ostré brzdy, přesné řazení a samosvorný diferenciál, kdyby se pod kapotou neskrývalo něco schopného. To však naštěstí není náš případ, neboť byl tento malý hot-hatch osazen skvělým motorem ze staré školy. Zážehový čtyřválec přeplňovaný kompresorem pochází z Lotusu Elise, ve kterém umí nasadit doslova vražedné tempo. Ani o 200 kg těžší Yaris však nečiní nadopované 1,8 žádný problém. Mechanický kompresor je úžasná záležitost, která umí skvěle odbourat negativa turbodmychadla - akcelerace motoru je jedním slovem úžasná. Od druhé poloviny otáček se odehrávají jen těžko popsatelné věci, které řidiči vykouzlí větší radost, než vytoužené dárky pod vánočním stromkem.
Těžko uvěřitelná je také schopnost a touha neustále akcelerovat vpřed, nezávisle na aktuálních otáčkách nebo zařazeném rychlostním stupni. 212 koní a 249 Nm točivého momentu bohatě postačují k tomu, aby motor neztrácel dech ani při rychlostech atakujících 200 km/h. Motor tedy dokonale zapadá do sportovního konceptu celého vozu, a jeho výběr i naladění nejen motoru, ale celého vozu, musíme Toyotě pochválit. Žádné uměle generované zvuky, žádné jízdní režimy sport a sport +, tohle je prostě ryzí závoďák.
HodnoceníEmoce při řízení tohoto vozu se jen těžko popisují. Řeč čísel je nicneříkající, a tak jsem několik kolegů, kteří se o auto zajímali, musel svézt. Akcelerace, zvukový projev i rychlost, se kterou se dají projíždět zatáčky, to vše se podepisuje na jedinečném zážitku, který mám já jako řidič i moji spolujezdci do konce života. Tohle auto za ty peníze opravdu stojí, a nepřestane vás bavit!
Proti Yarisu GRMN mluví snad jen to, že se nejedná o praktické auto. Některé konkurenční ostré hatchbacky si rádi zachovávají i prostornou a praktickou tvář, což však není případ třídveřového hot-hatche, jehož zavazadlový prostor pojme tři zimní spacáky. Na některých okreskách bude navíc neustálé poskakování sportovního podvozku dost spartánské. Pokud se vám však podaří tento vůz vlastnit, a nebo se v něm alespoň svézt, pochopíte, že měli v Toyotě při jeho výrobě naprosto jasno. Yaris GRMN si nehraje na žádný univerzál a ani jím být nechce.
Tohle auto je limitka od začátku do konce. Vše začíná spuštěním motoru, které proběhne pod lehkým plynem a nechá tak rozeznít sportovní výfukové svody; ceremoniál poté pokračuje prvním prudkým rozjezdem, doprovázaným zataháním za volant tak, abyste věděli, že samosvorný diferenciál Torsen je přítomen. Následuje akcelerace 1,8 přeplňované kompresorem, s naprosto lineárním nástupem výkonové křivky až po červené pole... A pokud se ve vší téhle euforii soustředíte až příliš na silnici a necháte omezovač párkrát zaštětak, závodní vjem je stoprocentní.
Yaris GRMN je výjimečný a jedinečný hot-hatch. Ale je také nebezpečný, zlý a pokud si nebudete dávat pozor, brzy vás připraví o papíry, a to v tom lepším případě. Ukrývá se v něm něco temného, co se probouzí vždy, když potřebujete předjet a nebo si jen chcete užít. Není to auto pro začátečníky a vyžaduje určitou řidičskou i psychickou vyspělost. V redakci jsme si však tohle auto absolutně zamilovali a já se již nyní těším, co dalšího nám oddělení GRMN v budoucnu představí.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru zážehový čtyřválec přeplňovaný kompresorem Zdvihový objem 1798 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 156 (212) / 6800 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 249 / 5000 Typ pohonu přední se samosvorným diferenciálem Převodovka šestistupňová manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,5 s Maximální rychlost 230 km/h Spotřeba paliva: Reálná v testu 10 - 11,3 l/100 km Rozměry: Délka 3954 mm Výška 1510 mm Šířka 1695 mm Hmotnost pohotovostní 1134 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 286 litrů Cena testovaného vozu: 850 000 korunToyota ČR
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?