Nejnovější z řady hatchbacků GTi od Peugeotu se pokouší o návrat k pověsti , jakou si vydobyl nejlepší hot hatch všech dob, legendární 205 GTi. Jak se mu to daří jsme si vyzkoušeli v testu nejsilnější verze francouzského dravce.
Peugeot 308 GTi pochází z dlouhé tradice sportovních modelů Peugeotu, započaté u dnes poněkud pozapomenuté 505 GTi. Na výsluní se u Peugeotu dostala tato zkratka až v roce 1984, kdy se začala vyrábět legendární 205 GTi, považovaná za nejlepší hot hatch své doby. Necelých 900 kg vážící vůz si nejprve vystačil s pouhými 77 kW produkovanými 1.6 litrovou jednotkou XU5. V roce 1986 se do nabídky dostala i verze s 1.9 litrovým motorem XU9, který stále nabízel relativně skromných 94 kW. GTi však nikdy nebyly o velkém výkonu nebo rychlostech, jako o pocitu z jízdy na klikatých cestách Evropy a staly se vzorem pro ideální hot hatch.
Dnes testovaná 308 GTi 1.6 THP 270 je nejnovějším přírůstkem do řady GTi, jako jejího předchůdce však musíme považovat Peugeot 309 GTi z roku 1986. Donedávna poněkud zapomenutý model, který se však v každém ohledu vyrovnal menší 205 GTi a ve verzi GTi16 s 1.9 litrovou variantou motoru XU9 vyladěnou na 118 kW nabídl vysoký poměr váha/výkon a jízdní vlastnosti srovnatelné i s mnohem modernějšími vozy. Následující Peugeot 306 GTi-6 sice dostal ještě vyšší výkon, popularity předchůdců už však nedosáhl. Po něm příchozí 307 se už své GTi verze ani nedočkala.
Druhá generace Peugeotu 308 přišla na trh v roce 2013 a po delší absenci se vrátila i legendární zkratka. Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport, jak zní celý název, je k dispozici ve dvou verzích, vždy s pětidveřovou karosérií hatchback. Obě využívají řadový čtyřválec Prince turbo, spoluvyvinutý s BMW, o objemu 1598 ccm a to ve verzích o výkonu 250 koní a 270 koní. Motor byl od počátku vytvářen s technologiemi používanými pro závodní vozy, aby odolával vyšším teplotám. Kované písty od Mahle Motorsport, s použitím hliníku využívaného ve Formuli 1, ojnice jsou upraveny tak, aby odolávaly vyšším rychlostem a ložiska jsou pokryta vrstvou polymeru, aby lépe odolávala vyšším tlakům válců.
Divize Peugeot Sport provedla oproti standardní 308 řadu změn, rozchod kol byl z původních 1554 milimetrů zvětšen na 1570 milimetrů, zvýšila se tuhost zadní torzní příčky, tlumičů a uložení náprav. Verze s vyšším výkonem pak dostala i mechanický samosvorný diferenciál Torsen a odlehčené 19 palcové disky s pneumatikami Michelin Pilot Super Sport. Manuální šestistupňová převodovka byla pro GTi zesílena, aby lépe odolávala přenosu vyššího točivého momentu. Automatická převodovka pro GTi v nabídce není.
U Peugeotu zvolili poněkud jinou taktiku co se týče vnějšího vzhledu než jak je zvykem u konkurence. Na pohled totiž 308 GTi není až tak výrazná, oproti standardním 308 ve vyšších specifikacích se liší hlavně červenou částí na předním nárazníku, začerněnou přední maskou s červeným nápisem Peugeot a dvěma velkými výfuky vzadu. Výrazným prvkem jsou samozřejmě i velké disky a vepředu červené brzdové třmeny 380 mm od Alcon, s názvem sportovní divize Peugeotu. Námi testovaný kus má kromě toho i kombinaci dvou barev, vepředu modrou Magnetic, se zádí vyvedenou v černé Coupe Franche, což je specialita nabízená pouze pro GTi. V reálu však působí o poznání nenápadnějíi, než jak je prezentováno na oficiálních fotkách od výrobce. Zejména na přímém slunci odstín modré splývá s černou zádí a stupeň extravagance klesá na minimum. V kombinaci s červenou nebo bílou působí určitě o poznání výrazněji.
O poznáni výrazněji jako v GTi si člověk přijde po otevření dveří. Jako první vás uvítá nápis GTi Peugeot Sport na prahu a výrazné sportovní sedačky z alcantary. Stejně jako ve standardní 308, i tady je pro Peugeot typický velmi malý volant s plochou spodní částí a výraznějším červeným obšitím a logem GTi. Červené prvky má i krátká řadící páka s hliníkovou hlavou. Zbytek je už totožný s běžnou výbavou, nechybí 9.7“ obrazovka infotainmentu a přístroje posazené v netradiční pozici nad volantem.
Interiér, v duchu nového konceptu Peugeotu zvaného i-cockpit, působí velmi minimalisticky, neboť většinu ovládacích prvků převzal displej. Fyzická tlačítka na středovém panelu tak zůstala jen pro vyhřívání předního a zadního okna, zamykání a nechybí ani výrazný ovladač hlasitosti audio-soustavy. Zpracování a materiály jsou na úrovni, celkový dojem je veskrze pozitivní a měkké plasty jsou příjemné na dotek. Snad by se hodilo jen lepši odkládací místo pro mobil, vzhledem k umístění USB potřebného pro propojení s Android Auto. Volně visící kabel, případně natažený až k loketní opěrce, není zrovna ideální řešení. Celkově je ve voze nedostatek odkládacích míst, k dispozici je pouze jeden držák nápojů v loketní opěrce a odkládací skříňka před spolujezdcem je také velmi podprůměrná.
Systém infotainmentu je samozřejmě totožný se základními variantami 308 a není špatný. Nabízí svižné reakce, dobrou čitelnost a relativně intuitivní ovládání, takže není problém ovládat jej ani při jízdě. Přeci jen už ale na pohled působí trochu jako starší čínské tablety, což v autě za více než 800 tisíc Kč není ideální. Přenesení všech prvků ovládání na displej sice pomohlo vyčistit vizuálně interiér, ale přepínat například klimatizaci při jízdě není ideální. Místo otočných spínačů, jaké byly ve starých Peugeotech, musíte kliknout na malou ikonku klimatizace vedle displeje a poté na displeji nastavit požadovanou teplotu. Jednoduchý úkon, ale přeci jen vyžaduje poněkud více soustředění, než by bylo třeba. Zvláště, pokud pak potřebujete ještě přepnout zpět na obrazovku navigace.
Jednou z výhod hot hatchů je jejich praktická stránka, pořád je můžete používat jako rodinný vůz na každodenní ježdění. Peugeot 308 Gti má výhodu v pětidvéřové karosérii s dostatkem místa na pohodlných zadních sedačkách. Problém s posezem nebudou mít ani lidé vyšší 185 cm, na delší cesty se můžou vzadu vydat i tři dospělé osoby vedle sebe. Stejně tak kufr nabízí na hatchback nadprůměrných 470 litrů, sklopení sedaček pak prostor navýší až na 1300 litrů. Na podlaze však zůstane docela výrazný schod.
Usednutí do sportovních ergonomických sedaček, mimochodem s funkcí masáže zad, je skvělé. Musíte si ale najít vhodnou pozici, aby vám vrchní část volantu nezakrývala přístroje, což nejspíše mnohým řidičům bude dělat problémy. Mě osobně přišlo rozvržení přístrojové desky i velikost volantu jako naprosto vyhovující.
Nastartování pomocí tlačítka vedle řazení bohužel nezahájí žádnou symfonii zvuků, jak by člověk u podobného hot hatche čekal. Jemné brumlání v autě téměř neuslyšíte, na čemž se také podepisuje skutečnost, že každé nastartování automaticky spustí i rádio. A to mi přišlo obzvláště otravné. Pouštění vlastní hudby pomocí bluetooth nebo USB funguje snadno a kvalita zvuku je velmi vysoká, díky reproduktorům od japonského Denonu. Trochu problém mi dělalo přepínaní na volantu, otočné tlačítko je příliš citlivé a často místo jednoho songu přepne v playlistu rovnou o dva nebo tři dále. Podobně otravné jako neodbytné rádio je i upozornění na otevřené dveře při nastartovaném motoru, které opět nejde vypnout a jediná jeho zřejmá funkce je otrávit život každému, kdo rozezná otevřené dveře od zavřených.
A jaká je jízda s novým GTI, tedy to nejdůležitější? Po každém nastartování se Peugeot spustí v normálním módu a při běžné jízdě se až tak neliší od nedávno testované základní 308 1.2 130 HP PureTech. Tužší podvozek s 19“ nízkoprofilovými pneumatikami při jízdě po horších silnicích není problémem, samozřejmě však poskytuje poněkud méně komfortu než standardní verze. Při běžné každodenní jízdě není problém držet se na uzdě a spotřeba se tak pohybuje v přijatelných hodnotách.
Změna ale nastane se stisknutím tlačítka SPORT vedle řadící páky, čímž se auto přepne do dynamického módu. Budíky se zbarví do červena a bohužel se vždy přepne také displej palubního počítače, který zobrazí nicneříkající ukazatel dynamiky. Je proto vždy nutné po aktivaci dynamického módu naklikat zpět požadovanou stránku s údaji. Podobně otravně může působit i umělý zvuk, který nahrazuje absenci skutečného sportovního brumlání z výfuků. Na rozdíl od základní 1.2, která také disponovala tlačítkem SPORT, však v GTi díky kvalitnější repro soustavě zní falešná V8 o poznání méně plasticky. Zábavněji než umělý motor zní při otevřeném okně i foukání blow-off ventilu, vypouštějícího přebytečný vzduch.
Hlavně však konečně začne zábava. Pedál plynu reaguje o poznání citlivěji a s každým sešlápnutím přijde zrychlení, jaké vyvolá úsměv na tváři. Silný zátah začíná u 2000 otáček a Peugeotu se podařilo omezit i prodlevu turba. Opravdu těžké uvěřit, že toto vše se skrývá v motoru s objemem pouhých 1600 ccm.
Nejvíce doma se auto cítí na okreskách s dostatkem zatáček a ideálně minimem provozu. Díky váze pouhých 1205 kg je cítit, jak je auto lehké a jízda působí agresivně. V každé zatáčce pocítíte, jak se auto perfektně vtáhne celou svou hmotností a na konci vás jistě vyhodí. Řízení je velmi ostré a lehké, navíc řidiči předává dostatečnou odezvu od přední nápravy. Při přidání plynu se ale musíte s volantem občas doslova prát o kontrolu nad vozem a to zejména na méně kvalitním povrchu. O to intenzivnější je ale pocit, že řídíte něco více než jen obyčejný hatchback. Řazení by možná prospěla větší přesnost, hlavice řadící páky ale jinak padne pěkně do ruky a je dostatečně krátká pro svižné přehazování stupňů. Brzdy jsou samozřejmě fenomenální, ani náznak vadnutí. Z zakousnou se, nepustí a tím dodají větší sebejistotu pro další průlety zatáčkami.
Peugeot 308 GTi možná nenabídne tolik výkonu a působivých tabulkových údajů o maximální rychlosti či zrychlení jako jeho konkurenti od bohatších koncernů, o tom to však není. Peugeot se už od dob 205 GTi zaměřuje spíše na čirou radost z jízdy, ideálně na okreskách s dostatkem zatáček. Jízdu s 308 GTi si ale užijete, i když jedete jen do vedlejší pražské čtvrti vyzvednout přítelkyni z práce. A to je asi hlavní důvod, proč si dvoubarevného francouzského lva koupit.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec Palivo benzín Zdvihový objem 1598 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 200 (270) / 6 000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 330 / 1 900 Typ pohonu přední kola Převodovka manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,0 s Maximální rychlost 250 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 8,1 Mimo město 4,9 Kombinovaná 6,0 Rozměry: Délka 4 253 mm Výška 1 446 mm Šířka 1 863 - 2 043 mm Hmotnost 1205 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 470 l Objem při sklopených sedadlech 1 300 lPeugeot ČR
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.