Subaru XV se jako svébytný model objevilo před šesti lety a dle řeči marketingu mělo jít o zlomový moment značky Subaru. Do té doby se totiž profilovala spíš jako automobilka pro starší zákazníky nebo zapálené petrolheady. A tak přišlo na svět XV – městský crossover s charakteristikami Subaru zabalený do nápaditého vzhledu s cílem přilákat mladší klientelu. A ten teď přijíždí už ve své druhé generaci.
Nové XV, za oceánem známé pod názvem Crosstrek, stojí společně s Imprezou na zcela nové modulární platformě SGP. Zvenčí to ale nepoznáte, odkazy na předchozí „ikvéčko“ jsou viditelné už zdálky. V duchu filozofie „dynamic x solid“ jsou plechy karoserie uhlazenější a sportovnější, současně ale nepřišly o prvky robustnosti a pevnosti. Že si auto jen tak nespletete je i zásluha svébytného designu disků kol a palety nabízených barev karoserie.
Z té vyčnívají hlavně pastelové odstíny Sunshine Orange nebo nám svěřené Cool Grey Khaki. Skutečnost, že XV není jen tak obyčejným crossoverem pro parádu, podtrhuje i světlá výška rovných 22 cm, což je mezi konkurencí vysoce nadprůměrné číslo a společně s přejezdovým úhlem 21,6° a nájezdovými úhly 18° resp. 29° vytváří předpoklad pro bezproblémové jízdy polem i nepolem.
Interiérová revoluceZatímco zvenku tedy poznáte XV bezpečně, po otevření dveří zůstanete dlouze zírat. Koncepce rozmístění displejů sice zůstala zachována, všechno ostatní je ale nové, hezčí a modernější. Středobodem je osmipalcový displej infotainmentu se solidní rychlostí odezvy i plnou podporou digitálního rozhlasu, Android Auto a Apple CarPlay. Od něj se pak odvíjí dvojice vertikálních mřížek ventilace a nově tvarovaná palubní deska s prošíváním oranžovou nití. I proto zdálky vypadá palubka jako z kůže, nenechejte se oklamat, jde o měkčený plast. Ostatně oranžové stehy jsou to jediné, co odlišuje XV právě od Imprezy. Můžete ho najít ještě na volantu, sedačkách, středovém tunelu, výplni dveří nebo na manžetě voliče automatu a v kontrastu s tmavým čalouněním prostředí na palubě příjemně oživuje.
Ale abych jen nechválil. Sklon zmiňovaného centrální displeje infotainmentu má na následek poměrně četné odrazy od slunce a ulpívání prachu. A příliš nadšený jsem nebyl ani z nočního osvětlení kabiny. Část ovladačů je totiž podsvícena červeně, část bíle. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Řídká atmosféraImprezu kopíruje crossover i paletou nabízených motorů. Zákazníci se tak chtě nechtě musí spokojit s atmosféricky plněnýmu benzínovými motory. Boxerovému dieselu zřejmě pomalu zvoní umíráček, leckoho ale zamrzí absence foukané šestnáctistovky z Levorgu. Volba pohonné jednotky je tedy jednoduchá: modernizovaná nepřeplňovaná šestnáctistovka, nebo dvoulitr. Menší z nich nabízí 84 kW, objemnější pak 115 kW, u kterého došlo od minulé generace k nárůstu o 5 kW. Současně se ale lehce zvýšila hmotnost auta i kombinovaná spotřeba ze 6,5 na 6,9 litru na 100 km. Je to daň za lepší odhlučnění, větší bezpečnost a výbavu. S dvoulitrem se rovněž pojí pádla na řazení pod volantem, u šestnáctky, kterou jsme zkoušeli my, byste je hledali marně. Máte tu jen „L mód“ voliče automatu, který zvýší otáčky a hodí se tak třeba pro brzdění motorem.
Dynamika je ve spojení s CVT převodovkou Lineartronic jedním slovem... no zkrátka.. dostatečná. Nízkým objem bez foukání znamená klidnou a pohodovou jízdu ve městě a kolem komína. Když ale do auta pozvete i nějakého spolucestujícího nebo se vydáte na dálnici či do kopcovitého terénu, nedostatek výkonu zkrátka pocítíte. S tím také úzce souvisí hlučnost při dynamičtější jízdě. Řidič leckdy při snaze o splynutí s provozem totiž až příliš snadno mine číslici 4 na otáčkoměru a tam už boxer zkrátka naříká.
A jak je na tom šestnáctistovka se spotřebou? Na udávaných 6,9 l/100 km v kombinovaném režimu se dostanete, ale spíše klidnou jízdnou po státních silnicích. My jsme ve třípětinovém obsazení absolvovali přibližně 220 km dlouhý okruh standardním tempem s průměrem 7,7 litru, 280 km cestu s lehkých chodidlem jsme pak zakončili za 6,7 l/100 km. V městském provozu, kde jen tak mimochodem oceníte vynikající výhled z auta ven, pak uvidíte nejčastěji čísla mezi osmičkou a devítkou.
Ve znamení bezpečnostiKde ovšem XV nepřekvapivě vyniká, jsou jízdní vlastnosti. První slovo, které vás po pár stovkách metrů napadne, je komfort. Do XV jsem přesedl přímo z nejen mezi Čechy oblíbeného Karoqa a rozdíly, s jakými se přenášejí přes hluboké nerovnosti nebo zpomalovací prahy, jsou obrovské a subaru tady vítězí na plné čáře. Při řízení si všimnete i vysoké tuhosti karoserie, příkladné stability ve vyšších rychlostech i v rozbitých zatáčkách. Před zatáčkou jednoduše zatočíte volantem a na výjezdu jej vrátíte zpátky. Žádné korekce v oblouku nejsou potřeba a to ani při opravdu divoké jízdě. Tomu kromě nové platformy napomáhá stálý pohon všech kol spojený s víceprvkovou zadní nápravou, ve standardu dodávané do každého XV. Je zkrátka vidět, že podvozek byl postaven z drahých a kvalitních součástek.
Společně se standardně dodávaným systémem X-Mode se XV dovede bez problémů dostat i z takové šlamastyky, jako když prokluzují tři kola a v záběru zůstane jen jediné. A je vcelku jedno, jestli je to na přední nebo zadní nápravě. Nástrahami terénního polygonu v Bělé pod Bezdězem, kde probíhala v zimě národní premiéra, se „iksvéčko“ naložené čtyřmi osobami protahovalo s naprostou sebejistotou, a to navzdory hendikepu uježděného sněhu. To stejné platilo i o uměle vytvořené offroadové trati, která vedla v místech, kam bych se nejspíš neodvážil ani pěšky za sucha. V tomto směru tedy nejnovější subaru dostálo své pověsti dosyta a marketingové heslo „Pro zdánlivě nedosažitelné cíle“ můžeme považovat za potvrzené. Vážně, tohle se Subaru povedlo.
Teď jsem se nechal trochu unést a úplně jsem zapomněl na další veledůležitou věc – asistenční systém EyeSight. Ten za pomoci dvojice kamer sleduje dění před autem a dokáže řidiči usnadnit život. Adaptivní tempomat s úplným zastavením, předkolizní brzdění nebo udržování v jízdním pruhu jsou jen některé z jeho předností. I když minule jsem ho v případě Forestera trochu pohanil, tady opět funguje na jedničku, jak jsem zvyklý. Že EyeSight není jen další elektronická hloupost, která zabírá místo na čelním skle, dokládá statistikou, podle které se počet nehod aut značky Subaru tímto systémem vybavených snížil v Japonsku o 61 %. A když už jsme u bezpečnosti. „Plejády“ poslední dobou v téhle disciplíně zdatně konkurují automobilce Volvo. Kupříkladu právě XV je na tom dle výsledků euroNCAP co do bezpečnosti chodců lépe než severští XC40 a XC60. A v případě dětí jsou XV společně s Imprezou dokonce nejlepší na světě, když jako jediná dvě auta dosáhla na hodnocení 89 %!
V nouzi poznáš příteleXV je vlastně zvýšený kompaktní hatchback a jako takový vypadá na první pohled jako každý jiný crossover. Jenže už na ten druhý odhalíte, že není z těch falešných crossoverů, které sice obouvají pohorky a trekingové kalhoty, jenže žádné svaly na nohou pod nimi nenajdete. Ve skutečnosti jde o jedno z nejuniverzálnějších a nejschopnějších aut, jaké můžete dnes koupit. XV je sympatické a upřímné auto, o kterém víte, že vás nenechá v žádné situaci na holičkách a budete se na něj moci spolehnout, ať už vyrazíte do víru velkoměsta, na tisícikilometrovou cestu k moři nebo překonávat tisíc výškových metrů po zasněžených Alpských silničkách.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec boxer Palivo natural 95 Zdvihový objem 1 600 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 84(114) / 6200 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 150 / 3600 Typ pohonu všech kol Převodovka automatická CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 13.9 s Maximální rychlost 192 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7.9 Mimo město 5.6 Kombinovaná 6.4 Rozměry: Délka 4 465 mm Výška 1 615 mm Šířka 1 800 mm Pohotovostní hmotnost 1 408 - 1 448 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 385 l Se sklopenými sedadly 1 290 - 1 310 lSubaru ČR
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?