Nejprodávanější plnohodnotné elektrické vozidlo historie přijíždí ve své druhé generaci, zatímco mnohá konkurence ještě nemá na trhu ani svůj první elektromobil. Oproti poněkud výstřednímu prvnímu Leafu je ten nový méně extravagantní, čímž se může pro mnohé stát paradoxně mnohem zajímavějším. Jak se žije s takovým moderním elektromobilem?
První generace Leafu se dostala na trh již v roce 2010 a nabídla místo pěti osobám v karosérii hatchback, motor o výkonu 80 kW a baterii s kapacitou 24 kWh, dostačující asi na 120 km dojezdu. Tehdejší konkurencí bylo jen Mitsubishi i-Miev, jelikož se více dostupných elektrických vozidel na trh nedostalo. I přes příchod dalších modelů (Renault Zoe, Tesla Model S) si však Nissan Leaf stále drží titul nejprodávanějšího elektrického automobilu v historii.
Nově příchozí druhá generace nepřiváží žádnou revoluci a jen opravuje nedostatky z dřívějška. Už původní Leaf patřil k méně výrazným elektromobilům, a to proto, aby se usnadnil přechod zákazníků od spalovacích vozů na elektrovozy. A nutno říci, že nový Leaf už člověk neznalý situace na ulici ani nerozezná od jiného běžného Nissanu, pokud si tedy nepovšimne nápisu Zero Emission. Designově jde v podstatě o nafouklý Nissan Micra s totožnou boční linií a charakteristickým zvlněním u C-sloupku. Vpředu si Nissan tentokrát neodpustil poněkud zbytečnou falešnou černou masku - jako u spalovacích aut.
Celkově je design povedený a auto navíc působí mnohem hodnotněji, než starý model (a také o poznání mohutněji). Zatímco na obrázcích působí jako standardní malý hatchback, na živo je nový Leaf dosti velké auto. Tomu pomáhá i karoserie, která je širší oproti nezvykle úzké první generaci. Vůz také nyní lépe odpovídá cenovce začínající na 926 000 Kč v základní verzi Acenta a 1 007 500 Kč v námi testované verzi N-Connecta.
Po technické stránce se moc změn neudálo. Leaf nabízí stejný motor jako předchozí generace, tentokrát se z něj však díky nové elektronice a řídicí jednotce podařilo dostat 110 kW. Nová lithium-ion baterie o totožném fyzickém rozměru kapacitně narostla na 40 kWh, což by mělo teoreticky stačit na dojezd kolem 240 km. Relativně malý rozměr baterie pak zaručuje i dostatek místa v interiéru, člověk sedící vzadu si jen musí zvyknout na vyšší pozici, jelikož je baterie posazená právě pod zadní sedačkou. Díky tomu máte sice lepší výhled z vozu, pokud jste však vyššího vzrůstu, budete se dotýkat stropu více než je příjemné. Zvláštní je také přítomnost jakési středové konzole, podobné, jako známe z aut s převodovkou. V novém Leafu však nejenže nedává smysl, ono v ní opravdu ani nic není a Nissan ji snad do vozu dal jen proto, aby usnadnil zvykání nových zákazníků.
Po praktické stránce je Leaf zcela běžný větší hatchback s dostatečně velkým kufrem o objemu 435 litrů, tedy větším, než obdobné spalovací vozy (a to i přes baterii umístěnou pod podlahou). Nevýhodou může být velký schod po sklopení zadních sedaček, i tak ale převoz pár krabic z Ikea nebude problém.
Pokud máte zkušenost s původním Leafem, nebudete v interiéru nového vozu nijak zvlášť překvapeni. Vše je zhruba na stejném místě a ovladač jízdních režimů je beze změny. Vše je modernější a hodnotněji působící. Obrazovka infotaimnentu samozřejmé také narostla a nově podporuje Android Auto a Apple CarPlay. Plasty a slícování interiéru odpovídají standardům pro rok 2018, i když u vozu za milion je asi očekávání poněkud vyšší. Infotainment je solidně použitelný i na přímém slunci, reaguje na dotek s dostatečně rychlou odezvou, ale do moderních tabletů mu stále něco chybí. Na přístrojovém panelu je nově analogový ukazatel rychlosti, spolu s velkým displejem pro ostatní informace, včetně GPS nebo informací o nabíjení.
V čem však Leaf exceluje je pocit z jízdy. Po nastartování vozidla (což se projeví jen rozsvícením obrazovek na palubním štítu a infotaimentu) a zvolení jízdního režimu, už stačí jen šlápnout na pedál a vůz se s okamžitou reakcí plynule a potichu rozjede vpřed. Reakce je opravdu okamžitá a pokud pedál sešlápnete trochu prudčeji, kromě bzučení elektromotoru uslyšíte i protáčející se pneumatiky, které nezvládají náhlý přísun výkonu.
Nissan Leaf určitě není žádný hothatch - zrychlení z nuly na sto nabízí za 7.9 sekundy a omezovač rychlosti je nastavený na 160 km/h. Na moderní sportovní hatchbacky či dražší elektromobily jako Tesla nebo BMW i3 tak nestačí, člověk však má úsměv na tváři pokaždé, když sešlápne plyn a auto vystřelí vpřed. Okamžitý přísun výkonu přijde vhod i při předjíždění, s čímž Leaf nemá sebemenší problém. Tvrdší podvozek také nabádá k projíždění zatáček vyšší rychlostí, absence sportovnějších sedaček již nikoliv.
Samozřejmě spolu s vyšší rychlostí a využíváním akcelerace roste i spotřeba. Ta je u elektrického vozu nejsledovanějším a nejdiskutovanějším údajem, protože omezení oproti spalovacím motorům jsou stále mnohem zásadnější. Vůz sice po nabití ukazuje dojezd 250 kilometrů, velmi však záleží na vašem jízdním stylu a také například na využití klimatizace, která po zapnutí okamžitě sníží odhad dojezdu až o 20 km. Při cestě z Prahy do Karlových Varů svítila ráno na displeji plně nabitého Leafu hodnota 250 km. Už po ujetí asi 30 km se však hodnota dostala někde kolem 180 km a zapnutou klimatizaci tak nahradilo otevřené okénko. Stejně tak pomáhá i aktivace režimu ECO, který ubere dostupný výkon, takže zrychlení je plynulejší. Efekt není jen v nižším odběru z baterie, ale také psychologický - s nižším výkonem se řidič nesnaží o agresivní jízdu a tím pomáhá dojezdu. Ve výsledku je zřejmě možné dostat se na reálný dojezd asi 200 km, nicméně nový řidič bude na nervy spolu s tím, jak klesá ukazatel stavu baterie.
Další specifická funkce elektromobilu se v Leafu nazývá e-Pedal. Po aktivaci pomocí tlačítka u voliče jízdních režimů se zrychlování i zpomalování ovládá pouze pomocí plynového pedálu. Při potřebě zpomalení se prostě ubere plyn a auto začne plynule zpomalovat, přičemž pomocí rekuperace dobíjí baterie a samozřejmě použije brzdová světla tak, aby příliš nemátlo další řidiče. S trochou cviku se dá na e-Pedal zvyknout dostatečně na to, aby jste během běžného řízení pedál brzdy nemuseli vůbec používat.
S dojezdem samozřejmě souvisí potřeba dobíjecích míst. Těch bohužel není tolik, aby se člověk v klidu vydal jakýmkoliv směrem z Prahy. Například při oné cestě do Karlových Varů je jedna nabíječka v Kladně a další až pár kilometrů za Vary. Což také znamená, že na místě si musíte přesednout na autobus a jet do centra, a nebo prostě počkat, až se auto dobije a dojet si do centra o hodinu později. Nevýhodou je i to, že kabel rychlonabíječky je pokaždé jen jeden - pokud tedy budete mít tu smůlu, že se ve stejnou chvíli objeví na nabíjecí stanici další majitel elektromobilu, jeden z vás si bude muset počkat. Výhodou může být určitý sociální aspekt, který asi na benzínce nezažijete. Majitelé spalovacích vozů se do hovoru o dojezdu svých aut asi běžně nedávají.
Po zapojení nabíječky ChaDeMo se vůz nabije z téměř prázdné baterie do plna za něco přes hodinu. Zpočátku se baterie nabíjí velmi rychle, na 80% se dostane přibližně za půl hodiny. Při hustší síti rychlonabíječek nám tak ani nepřijde nereálné pohybovat se na delší vzdálenosti s tím, že si co pár hodin řidič udělá přestávku. Samotné nabíjení je jen o trochu komplikovanější, než nalít do svého vozu pár litrů tekutých dinosaurů. Stačí jen otevřít minikapotu na přední části vozu, zapojit požadovanou nabíječku, přiložit čip ke stojanu a zbytek se udělá sám. I v případě placených nabíječek, jako například před autosalony Nissanu, stačí zaplatit přes web a nabíječka se aktivuje sama.
Ale Leaf není auto na velké vzdálenosti a jeho domovem je větší město, kde máte nabíječku vždy na dosah. I když se mi podařilo v Praze dostat stav baterie na 1 % a téměř tím zrušit své nervy, stejně jsem měl na výběr ze dvou nabíječek v požadovaném rozsahu „hned za rohem“. V případě, že vám baterie dojde někde na dálnici nebo obecně kdekoliv mimo dosah nabíjecího kabelu, nemáte jinou možnost, než si zavolat asistenci a vozidlo odtáhnout, což na klidu rozhodně nepřidává.
Hlavně ve městě pak také oceníte absolutní ticho při jízdě, kdy slyšíte jen pneumatiky a při vyšších rychlostech také vzduch proudící kolem karosérie. Na parkovištích je to až nebezpečné, protože vůz opravdu nevydává žádný zvuk a pokud se pomalu plížíte za nic netušící rodinkou kráčející uprostřed parkoviště, můžete zažít vyděšené reakce. Stejně tak akcelerace přijde vhod, když se snažíte vnutit na křižovatce do mezery v nekonečné koloně. Cenovce odpovídá i kvalitně zpracovaná parkovací kamera, která ukazuje 360° pohled kolem celého vozu.
Při jízdě na delší vzdálenosti je užitečný i lepší adaptivní tempomat se systémem udržení vozidla v jízdním pruhu. Ten funguje lépe, než ve srovnatelných spalovacích vozech, například u Peugeotu 308 se v podstatě jen odráží od jízdních pruhů. V Nissanu Leaf se dá na systém do určité míry spolehnout. Drží se uprostřed pruhu a nenechává příliš velký odstup před protijedoucím vozidlem. Samozřejmě to však neznamená, že by jste se mohli za volantem začít věnovat jiným činnostem a pořád jde jen o velmi základní systém ve srovnání s Teslou. Za každé situace tedy musíte mít ruce na volantu a být připraveni převzít řízení. Ukázkovým příkladem jsou probíhající opravy na snad každé dálnici u Prahy, kde při přejezdu na žlutě značené pruhy Nissan není schopen reagovat správně.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru elektrický motor Výkon elektromotoru kW (koní) 110 (150) Točivý moment elektromotoru (Nm) 320 Typ pohonu přední kola Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s Maximální rychlost 144 km/h Spotřeba a dojezd Spotřeba elektrické energie, Wh/km 206 Homologovaný dojezd (WLTP) - Kombinovaný, km 270 Homologovaný dojezd (NEDC) - Kombinovaný, km 378 Rozměry: Délka 4 490 mm Výška 1 540 mm Šířka 1 790 mm Hmotnost 1 557 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 400 l Základní objem se sklopenými sedačkami 1 176 lNissan ČR
Po týdnu stráveném s novým Leafem (a 700 km za sebou) je návyk na specifický vůz silný a návrat ke spalovacímu motoru těžký. Na druhou stranu si začínám vážit téměř neomezeného dojezdu spalovacího motoru, který v případě špatného odhadu napraví procházka k nejbližší benzínce. Dokážu si ale představit budoucnost, ve které se elektrické vozy stanou běžnou součástí života. A jak ukazuje nový Nissan Leaf, nemusí to být ani až tak nudná a vzdálená budoucnost, jak se mnozí domnívají.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?