Mnichovská automobilka prezentuje novou řadu X2 jako zástupce vlastního segmentu "Sport Activity Coupé," pod tímto názvem ale nejdeme v tomto případě velice zdařilého zástupce vozů typu crossover. Kompaktní BMW v sobě totiž bravurně kombinuje praktičnost a rozměry tradičních hatchbacků s vyšší průchodností vozidel třídy SUV. Ačkoliv tedy X2 budeme vídat hlavně ve městech, problém by mu neměly dělat ani občasné výlety do přírody a naprostou lahůdkou by se pak mohly stát zasněžené silnice.
Exteriér
Začněme ale klasicky od exteriéru. Ten zaujme poměrně širokým postojem a vcelku dynamickými tvary. Ty jsou vidět zejména na přední části, kde zaujmou velké přívody vzduchu v nárazníku, výrazné světlomety a nový tvar ikonických ledvinek, které se ze široké základny směrem vzhůru zužují.
Námi testovaný vůz zaujme z profilu elegantními 20-palcovými litými koly, která však vyžadují patřičnou ohleduplnost. Už když jsme si totiž vůz přebírali, byly na nich vidět výrazné šrámy. Většina střední části boku je vcelku nevýrazná, ovšem další zajímavosti se objevují v zadní části, tedy zejména ve sloupku.
Tou první je prodloužené "sklo" zadních dveří s chromovaným rámečkem a tou druhou pak logo automobilky, které je lehce zapuštěno do C-sloupku. Tato drobnost, jež odkazuje na legendární modely z přelomu 60. a 70. let, pak mezi lidmi vyvolává až překvapivý zájem.
V zadní části pak zaujme spoiler, který velice elegantně a plynule protahuje střechu. Ve spodní části pak doslova září dvě chromové koncovky výfuku, které naštěstí nejsou jen kusem ozdobného plastu integrovaného do nárazníku.
Interiér
Uvnitř vozu je to pak stejná písnička, jakou BMW předvádí řadu let - a to se mi líbí! Osobně jsem v BMW neseděl od doby, kdy jsem prodával svou e46 323i Coupe z roku 1999. Po usednutí za volant X2 jsem si ale najednou připadal opět jako doma. Sportovně laděná sedadla mě krásně objala a z pozice za volantem jsem měl všechno důležité na dosah ruky. Palubní deska je řešena přehledně a jednoduše, avšak navýsost účelně, volant s ideálně silným věncem příjemně padne do ruky a mile mě potěšila i jednoduchost budíků a středového panelu.
Pokud byste snad namítali, že použití analogových budíků u vozu zaměřeného především na mladší zákazníky je v dnešní době již nesmysl, musím nesouhlasit. Ačkoliv budíky vypadají čistě analogově, jejich spodní část tvoří skvěle zapracovaný displej, jehož přítomnost jsem si dlouho neuvědomoval. Vůbec tím největším benefitem je však přítomnost celkem velkého a barevného head-up displeje, který promítá nejdůležitější informace přímo do zorného pole řidiče. Prvních několik dnů se mi ho sice nedařilo zapnout, jakmile jsem ho však v nastavení nalezl, nemohl jsem si ho vynachválit. Chválu zaslouží i panel infotainmentu a jeho ovládání. Samotná obrazovka je umístěna příjemně vysoko, takže nemusíte tolik odvracet zrak od silnice. Její displej je dostatečně jasný a jeho rozlišení velice jemné. Základní menu je navíc šikovně uspořádáno, takže se v něm člověk rychle zorientuje.
Tím se ale dostáváme k největšímu benefitu systému iDrive, kterým je otočný i směrový volič s integrovaným touchpadem, který je umístěn ve středové konzoli. Ovládání multimediálního systému se dá vyřešit řadou způsobů, tento mi však zatím přijde ze všech nejlepší. Díky jeho umístění je ovládání velice intuitivní a snadno naučitelné. Během zadávání adresy do navigace stačí kreslit písmena a hlavním menu se dá jednoduše probrouzdat pouze otáčením a naklápěním voliče. Za tohle opravdu palec nahoru.
Zpracování interiéru zřejmě nemá smysl rozebírat, BMW se řadí mezi prémiové výrobce a v modelu X2 je to opravdu znát. Většina plastů je měkčená, slícování příkladné a odkládacích přihrádek nadbytek. Interiér navíc ozvučoval skvěle hrající audiosystém Harman Kardon. Navzdory všem kvalitám mě ale poněkud nepříjemně překvapila povrzávající loketní opěrka, která v sobě ukrývala bezdrátovou nabíječku na telefon. Při zátěži redakčních vozů už se ale podobným drobnostem příliš nedivím a rozhodně bych se nebál, že to bude problém všech X2.
A jak je na tom X2 s prostorem? Co se prostoru pro pasažéry týče, není si nač stěžovat. Nepatřím sice mezi nejvyšší členy redakce, nedostatek výšky však kompenzuji šířkou a slabostí pro komfortní pozici za volantem. I tak se ale do X2 bez problému naskládá čtveřice lidí a na komfort si nikdo nestěžoval. Omezujícím faktorem by se mohl stát kufr, jehož základní objem 470 litrů zrovna neoslní. Potěší však dvojité dno, pod kterým se v našem případě ukrývala taška se ski-vakem a bajonetové tažné zařízení. U ski-vaku navíc nechyběla návod pro správné a bezpečné umístění, což rovněž oceňuji.
Motor a jízdní vlastnosti
Vozy BMW však vždy platily hlavně za řidičské stroje a tak se pojďme vrhnout na to nejzajímavější: motor a podvozek. Pod kapotou námi testovaného modelu se ukrýval vznětový čtyřválec o výkonu 231 koní, který posílal výkon skrze 8-stupňovou automatickou převodovku na všechna kola. Ačkoliv auto váží 1660 kilogramů, zátah má velice slušný. Zprvu mi sice chybělo tradiční divadlo, nakonec jsem si ale uvědomil, že i přes řady symbolů ///M zkrátka pořád sedím ve sportovně laděném SUV se vznětovým čtyřválcem. Rozhodně tím ale nechci říct, že by auto bylo nudné. To ani omylem.
Člověku se sice nedostává divadlo spojené s vitím motoru, protočením kol nebo ručním sázením rychlostí, kombinace pocitu z rychlé jízdy, hladkého řazení, komunikativního řízení a skvělé ovladatelnosti vám však velice rychle dokáže vykouzlit úsměv na rtech. A ten nezmizí tak dlouho, dokud si neuvědomíte, že v záchvatu euforie jste se dostali na rychlost, za kterou by vás doma rozhodně nepochválili. Na X2 je zkrátka stále znát, že je z mnichovské stáje. Pokud byste po ni chtěli vyloženě dravou a sportovní jízdu, byli byste blázni. Dynamika ale tomuhle autu rozhodně nechybí.
Co se podvozku a ovladatelnosti týče, jedná se na kategorii SUV a crossoverů o výrazný nadprůměr. Díky (na svou třídu) spíše podprůměrné světlé výšce, kterou podtrhuje ještě snížený M Sport podvozek, se auto prakticky nenaklání a člověk si nepřipadá jak na horské dráze. Na podvozku je cítit jeho ladění pro sportovní jízdu a pokud jedete na slušném asfaltu, nevnímáte ani vliv 20-palcových disků obutých do nízkoprofilových run-flat pneumatik. Při přejezdu větších nerovností a rozbitých silnic si však člověk uvědomí i stinnou stránku této jinak dobře fungující kombinace. Žít však kdekoliv jinde, pravděpodobně si na tuto kombinaci ani nevzpomenu.
O X2 se často říká, že se spíše než jako SUV chová jako rychlý hatchback. A já s tím musím jen tiše souhlasit. Když jsem totiž do auta poprvé nasedl, příliš jsem nevěděl co očekávat a zprvu jsem se obával, že to bude jen další městský stylový crossover. Změna však nastala v momentě, kdy jsem se s autem vypravil za město na pár svých oblíbených okresek, kde najednou auto začalo fungovat s neuvěřitelností lehkostí a dynamikou. Ať už jsem řazení nechal na automatu, nebo si cvakal rychlosti pádly pod volantem, se stoupající rychlostí a každou projetou zatáčkou se rozšiřoval i můj úsměv.
Své přednosti však dokáže BMW prezentovat i na delších cestách. Ačkoliv vás po nastartování nejspíš překvapí poněkud hrubší zvuk motoru, po rozjetí se rychle ztratí a uvnitř kabiny o něm během jízdy prakticky nevíte. Totéž platí i pro zvuk spojený s pneumatikami a odporem vzduchu. Kromě kvalitního odhlučnění navíc oceníte i řadu moderních technologií jako BMW Connected+, nebo asistenční systémy jako je varování před vybočením z pruhu, které řidiči varuje decentním zavibrováním do volantu.
Tabulka
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Zdvihový objem | 1 995 |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 170(231) / 4400 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 450 / 1 500 - 3 000 |
Typ pohonu | Přední všech kol |
Převodovka | automatická 8 st. Steptronic |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6.7 s |
Maximální rychlost | 237 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 5.7 - 5.9 |
Mimo město | 4.7 - 4.9 |
Kombinovaná | 5.1 - 5.3 |
Rozměry: | |
Délka | 4 360 mm |
Výška | 1 526 mm |
Šířka | 1 824 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1 660 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 470 l |
Se sklopenými sedadly | 1 355 l |
BMW ČR
Závěr
Jak už z textu nejspíš vyplynulo, BMW X2 nás v redakci skutečně příjemně překvapilo. Naprosto se totiž vymyká ze zástupů SUV a crossoverů, které v posledních letech zaplavily trhy. Již na první pohled dokáže člověka ohromit svým vzhledem, přičemž jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu, co od vozidel v této kategorii můžete dostat. Nízká světlá výška přitom rozhodně nebude na škodu, vždyť ruku na srdce, s tímhle autem se přeci nikdo do těžkého terénu vydávat nebude.
Na úplný závěr pak už musíme doplnit jen dvě hodnoty. Tou první je spotřeba, která se během testu většinu doby pohybovala okolo 7 litrů. Nutno ale dodat, že jsem si jízdu skutečně užíval a auto příliš nešetřil. Pokud jsem se ale začal snažit, světe div se, spotřeba se propadla dokonce pod 6 litrů.
Tím posledním aspektem, který bude jistě každého zajímat, je cena. BMW xDrive25d M Sport pořídíte od 1 319 500 Kč včetně DPH. Kromě toho je však k dispozici celkem bohatý seznam příplatkové výbavy, ze kterého bychom mohli jmenovat například několikrát zmiňovaná 20-palcová kola, která vyjdou na 23 036 Kč. Pokud si budete chtít dopřát více komfortu nebo stylu, připravte se, že cena poroste celkem rychle.