Škoda Superb je velice příjemným vozem, který je na silnicích zastoupen v hojných počtech. Většina z nás ho má však spojený převážně s cestováním na dlouhé vzdálenosti a tím pádem i s některým z úsporných dieselových motorů. My jsme si ovšem pro změnu vyzkoušeli Superb osazený benzínovým motorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW v kombinaci se 7- stupňovou DSG převodovkou, který na nás skutečně zapůsobil. Celý zážitek z týdenního testování navíc povznášela výbava Laurin & Klement, která nás na cestách doslova hýčkala.
Škoda Superb se nám v redakci naposledy objevila před skutečně dlouhou dobou a tak jsme se rozhodli, že je na čase si ji opět připomenout. Přeci jen se stále jedná o vlajkovou loď mladoboleslavské automobilky, která slibuje zákazníkům mnohé.
Pro společný týden jsme dostali Superba s motorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Tento motor je vlastně zlatým středem z palety benzínových motorů, neboť výše už bychom nalezli pouze dvoulitr o výkonu 162 kW a vrcholné provedení s 206 kW a pohonem 4x4.
Náš Superb navíc přicestoval ve vrcholné výbavě Laurin & Klement, což už samo o sobě slibuje komfortní cestování. Kromě toho ale nechyběla ani vcelku bohatá příplatková výbava, která posunovala zážitky se Superbem zas o něco výše. Kde tedy začít? Pojďme nejdřív na motor.
Přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1798 cm3 nabídne řidiči 132 kW (180 k) a ve spojení s automatickou převodovkou 250 Nm točivého momentu. Zajímavostí však je, že s manuální převodovkou získáte točivý moment 320 Nm. Samotný výkon je s automatem dostupný až ve vyšších otáčkách, naopak maximální točivý moment je dostupný v podstatně širším spektru otáček.
Vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu 1510 kilogramů, ve spojení s DSG převodovkou o 10 kilogramů více, je 180 koní naprosto dostačujících pro běžný cestovní styl. Rozhodně se tedy nemusíte bát, že byste byli brzdou provozu, ostatně stovku vůz pokoří za 8.2 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 230 km/h. Předjíždění tedy není problém, čemuž napomáhá i dostatečně rychlé podřazování převodovky i možnost manuálního řazení pádly pod volantem.
Většinu řidičů však bude nejspíš zajímat, jak velký má motor apetit. Podle tabulek výrobce by měla průměrná spotřeba dosahovat rovných 6 litrů, my jsme se však většinou pohybovali okolo osmi. Pravdou však je, že jsme většinu času cestovali po okreskách a po městě. Během několika výletů na dálnici se však zdálo, že by se spotřeba dala srazit minimálně o půl litru dolů.
Velký podíl na spotřebě však má i jízdní styl a ten do velké míry ovlivňoval Adaptivní podvozek DCC. Ten je možné nastavit do režimů Normal, Comfort a Sport, ovšem již v základním nastavení poskytuje Superb velice komfortní jízdu, která řidiči dopřeje pohodlí a současně poskytuje dostatek jistoty.
Jakmile se však vůz přepne do režimu Comfort, okamžitě máte pocit, jako by před vámi někdo žehlil silnice a odstraňoval z nich všechny díry a nerovnosti. Podvozek pracuje bravurně a posádka vozu je doslova hýčkána. Pokud jste ale přecitlivělí na mořskou nemoc, možná zas tak nadšení na našich cestách nebudete. Jediný vyložený problém nastane jen v momentě, kdy na Komfortní režim zapomenete a pokusíte se jet dynamičtěji - v vůz pak začne nepříjemně odskakovat a člověk během prvního pokusu o ostřejší průjezd zatáčky pochopí, kde udělal chybu. Stačí však pár kliknutí a je po starostech.
Naopak v režimu sport celý vůz krásně ztuhne a i s výkonem 180 koní se dá užít překvapivě dost zábavy. Hrátky na zakroucených okreskách ale raději rovnou pusťte z hlavy. Vůz se sice snaží a nechá si líbit hodně, ovšem i tak se dříve nebo později projeví hmotnost 1.5 tuny, se kterou se musíte aktivně poprat. Navíc - rozpískat pneumatiky u takového vozu zkrátka člověku nepřinese žádnou velkou radost.
Tohle auto jednoduše nemá ohromit dynamikou, ale plavností a komfortem. To ostatně pocítíte vždy, kdy do něj usednete. My jsme měli to potěšení usedat do hnědých kožených sedadel, která byla vybavena funkcemi vyhřívání i ventilace - a věřte, že právě druhá zmíněná vlastnost je v posledních týdnech nebývale příjemnou. Elektricky nastavitelná sedadla nabízí bohatou škálu nastavená a současně se chlubí vysokou měrou komfortu. Tomu odpovídá i komfortní boční vedení.
Co se prostoru týče, nemá smysl cokoliv komentovat. Ať se podíváte na přední nebo zadní řadu sedadel, vždy uvidíte téměř nadbytek prostoru. Stokrát omílaným tématem je velikost kufru, kde opět není co vytknout. Nechybí háčky na tašky, příruční svítilna, možnost sklápět zadní sedadla, 12V zásuvka na příslušenství a promyšlený síťový program. Pod podlahou se navíc ukrývala příplatková ocelová (neplnohodnotná) rezerva, za kterou si připlatíte 2 100 Kč.
Tím se dostáváme k příplatkové výbavě, která je opět poměrně bohatá a zahrnuje střešní okno (24 700 Kč), nezávislé topení (23 800 Kč), lehká kola Trinity (8 500 Kč), Akustická přední boční skla a Sunset (8 300 Kč), malý kožený paket (5 000 Kč), Palek L&K Comfort (16 000 Kč), pakety Safety (25 000 Kč) a Multimedia (30 000 Kč), couvací kameru (9 000 Kč), progresivní řízení (3 400 Kč), poněkud zbytečnou funkci masážního sedadla řidiče (3 700 Kč) a nejmenší položkou byl malý koš na odpadky za rovných 400 Kč.
Abychom nemuseli všechny aspekty výbavy rozebírat do detailu, řekněme si alespoň, že posádka na zadních sedadlech měla k dispozici kromě vlastního nastavení klimatizace i USB porty a zásuvku na 220V. Sedadlo řidiče bylo vybaveno velice jednoduchou masážní funkcí, ovšem od té toho příliš nečekejte. Příjemným bonusem byla přihrádka před řadící pákou, která byla vybavena bezdrátovým nabíjením telefonu. Velké střešní okno s roletkou pak do interiéru vozu propouštělo dostatek světla a opticky ho tak ještě zvětšovalo. Člověk si zkrátka v Superbu připadá skvěle za všech okolností a je jedno, zda sedíte vpředu či vzadu.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec Palivo benzín Zdvihový objem 1 798 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 132 (180) / 5 100 - 6 200 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 250 / 1 250 - 5 000 Typ pohonu Přední pohon Převodovka automatická 7 st. DSG Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 8.1 s Maximální rychlost 230 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7.2 Mimo město 5.1 Kombinovaná 5.9 Rozměry: Délka 4 861 mm Výška 1 468 mm Šířka 1 864 mm Pohotovostní hmotnost 1 495 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 625 l. Se sklopenými sedadly 1 760 l.Škoda Auto
Všechno hezké ale musí jednou skončit a v případě zapůjčeného Supa to nejspíš bude pohled do ceníku. Testovanou motorizaci můžete v nejnižší výbavě Ambition pořídit již od 831 900 Kč, ovšem ve variantě L&K už vás vyjde na 967 900 Kč. S veškerou příplatkovou výbavou se ale námi testovaný vůz vyšplhal až na 1 124 500 Kč. A teď se nabízí tradiční otázka, jestli to za to stojí.
Na tu vám konkrétní odpověď nejspíš nikdo nedá, neboť vždy záleží na vašich potřebách, ročním nájezdu, preferencích a rozpočtu. Za podobné peníze totiž můžete pořídit jak hezky vybaveného Kodiaqa s pohonem všech kol a sedmi sedadly, nebo také Octavii RS 245, která vám nabídne hodně ostré svezení. Ostatně recenzi obou vozů najdete v sekci Testy Aut.
Pokud ale hledáte reprezentativní a komfortní vůz, který vás spolehlivě a bezpečně odveze na služební cestu na druhé straně republiky, ale i dovolenou na druhé straně Evropy, není důvod proč si Superb nevybrat. Benzínový motor je navíc kultivovaný a s lehkou nohou na plynu se vám nejspíš povede dostat jeho spotřebu i pod osm litrů.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.