Škoda Superb se nám v redakci naposledy objevila před skutečně dlouhou dobou a tak jsme se rozhodli, že je na čase si ji opět připomenout. Přeci jen se stále jedná o vlajkovou loď mladoboleslavské automobilky, která slibuje zákazníkům mnohé.
Pro společný týden jsme dostali Superba s motorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Tento motor je vlastně zlatým středem z palety benzínových motorů, neboť výše už bychom nalezli pouze dvoulitr o výkonu 162 kW a vrcholné provedení s 206 kW a pohonem 4x4.
Náš Superb navíc přicestoval ve vrcholné výbavě Laurin & Klement, což už samo o sobě slibuje komfortní cestování. Kromě toho ale nechyběla ani vcelku bohatá příplatková výbava, která posunovala zážitky se Superbem zas o něco výše. Kde tedy začít? Pojďme nejdřív na motor.
Přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1798 cm3 nabídne řidiči 132 kW (180 k) a ve spojení s automatickou převodovkou 250 Nm točivého momentu. Zajímavostí však je, že s manuální převodovkou získáte točivý moment 320 Nm. Samotný výkon je s automatem dostupný až ve vyšších otáčkách, naopak maximální točivý moment je dostupný v podstatně širším spektru otáček.
Vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu 1510 kilogramů, ve spojení s DSG převodovkou o 10 kilogramů více, je 180 koní naprosto dostačujících pro běžný cestovní styl. Rozhodně se tedy nemusíte bát, že byste byli brzdou provozu, ostatně stovku vůz pokoří za 8.2 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 230 km/h. Předjíždění tedy není problém, čemuž napomáhá i dostatečně rychlé podřazování převodovky i možnost manuálního řazení pádly pod volantem.
Většinu řidičů však bude nejspíš zajímat, jak velký má motor apetit. Podle tabulek výrobce by měla průměrná spotřeba dosahovat rovných 6 litrů, my jsme se však většinou pohybovali okolo osmi. Pravdou však je, že jsme většinu času cestovali po okreskách a po městě. Během několika výletů na dálnici se však zdálo, že by se spotřeba dala srazit minimálně o půl litru dolů.
Velký podíl na spotřebě však má i jízdní styl a ten do velké míry ovlivňoval Adaptivní podvozek DCC. Ten je možné nastavit do režimů Normal, Comfort a Sport, ovšem již v základním nastavení poskytuje Superb velice komfortní jízdu, která řidiči dopřeje pohodlí a současně poskytuje dostatek jistoty.
Jakmile se však vůz přepne do režimu Comfort, okamžitě máte pocit, jako by před vámi někdo žehlil silnice a odstraňoval z nich všechny díry a nerovnosti. Podvozek pracuje bravurně a posádka vozu je doslova hýčkána. Pokud jste ale přecitlivělí na mořskou nemoc, možná zas tak nadšení na našich cestách nebudete. Jediný vyložený problém nastane jen v momentě, kdy na Komfortní režim zapomenete a pokusíte se jet dynamičtěji - v vůz pak začne nepříjemně odskakovat a člověk během prvního pokusu o ostřejší průjezd zatáčky pochopí, kde udělal chybu. Stačí však pár kliknutí a je po starostech.
Naopak v režimu sport celý vůz krásně ztuhne a i s výkonem 180 koní se dá užít překvapivě dost zábavy. Hrátky na zakroucených okreskách ale raději rovnou pusťte z hlavy. Vůz se sice snaží a nechá si líbit hodně, ovšem i tak se dříve nebo později projeví hmotnost 1.5 tuny, se kterou se musíte aktivně poprat. Navíc - rozpískat pneumatiky u takového vozu zkrátka člověku nepřinese žádnou velkou radost.
Tohle auto jednoduše nemá ohromit dynamikou, ale plavností a komfortem. To ostatně pocítíte vždy, kdy do něj usednete. My jsme měli to potěšení usedat do hnědých kožených sedadel, která byla vybavena funkcemi vyhřívání i ventilace - a věřte, že právě druhá zmíněná vlastnost je v posledních týdnech nebývale příjemnou. Elektricky nastavitelná sedadla nabízí bohatou škálu nastavená a současně se chlubí vysokou měrou komfortu. Tomu odpovídá i komfortní boční vedení.
Co se prostoru týče, nemá smysl cokoliv komentovat. Ať se podíváte na přední nebo zadní řadu sedadel, vždy uvidíte téměř nadbytek prostoru. Stokrát omílaným tématem je velikost kufru, kde opět není co vytknout. Nechybí háčky na tašky, příruční svítilna, možnost sklápět zadní sedadla, 12V zásuvka na příslušenství a promyšlený síťový program. Pod podlahou se navíc ukrývala příplatková ocelová (neplnohodnotná) rezerva, za kterou si připlatíte 2 100 Kč.
Tím se dostáváme k příplatkové výbavě, která je opět poměrně bohatá a zahrnuje střešní okno (24 700 Kč), nezávislé topení (23 800 Kč), lehká kola Trinity (8 500 Kč), Akustická přední boční skla a Sunset (8 300 Kč), malý kožený paket (5 000 Kč), Palek L&K Comfort (16 000 Kč), pakety Safety (25 000 Kč) a Multimedia (30 000 Kč), couvací kameru (9 000 Kč), progresivní řízení (3 400 Kč), poněkud zbytečnou funkci masážního sedadla řidiče (3 700 Kč) a nejmenší položkou byl malý koš na odpadky za rovných 400 Kč.
Abychom nemuseli všechny aspekty výbavy rozebírat do detailu, řekněme si alespoň, že posádka na zadních sedadlech měla k dispozici kromě vlastního nastavení klimatizace i USB porty a zásuvku na 220V. Sedadlo řidiče bylo vybaveno velice jednoduchou masážní funkcí, ovšem od té toho příliš nečekejte. Příjemným bonusem byla přihrádka před řadící pákou, která byla vybavena bezdrátovým nabíjením telefonu. Velké střešní okno s roletkou pak do interiéru vozu propouštělo dostatek světla a opticky ho tak ještě zvětšovalo. Člověk si zkrátka v Superbu připadá skvěle za všech okolností a je jedno, zda sedíte vpředu či vzadu.
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Zdvihový objem | 1 798 |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 132 (180) / 5 100 - 6 200 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 250 / 1 250 - 5 000 |
Typ pohonu | Přední pohon |
Převodovka | automatická 7 st. DSG |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8.1 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 7.2 |
Mimo město | 5.1 |
Kombinovaná | 5.9 |
Rozměry: | |
Délka | 4 861 mm |
Výška | 1 468 mm |
Šířka | 1 864 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1 495 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 625 l. |
Se sklopenými sedadly | 1 760 l. |
Škoda Auto
Všechno hezké ale musí jednou skončit a v případě zapůjčeného Supa to nejspíš bude pohled do ceníku. Testovanou motorizaci můžete v nejnižší výbavě Ambition pořídit již od 831 900 Kč, ovšem ve variantě L&K už vás vyjde na 967 900 Kč. S veškerou příplatkovou výbavou se ale námi testovaný vůz vyšplhal až na 1 124 500 Kč. A teď se nabízí tradiční otázka, jestli to za to stojí.
Na tu vám konkrétní odpověď nejspíš nikdo nedá, neboť vždy záleží na vašich potřebách, ročním nájezdu, preferencích a rozpočtu. Za podobné peníze totiž můžete pořídit jak hezky vybaveného Kodiaqa s pohonem všech kol a sedmi sedadly, nebo také Octavii RS 245, která vám nabídne hodně ostré svezení. Ostatně recenzi obou vozů najdete v sekci Testy Aut.
Pokud ale hledáte reprezentativní a komfortní vůz, který vás spolehlivě a bezpečně odveze na služební cestu na druhé straně republiky, ale i dovolenou na druhé straně Evropy, není důvod proč si Superb nevybrat. Benzínový motor je navíc kultivovaný a s lehkou nohou na plynu se vám nejspíš povede dostat jeho spotřebu i pod osm litrů.