Toyota Auris v karosářském provedení kombi, které japonská automobilka nazývá vznešeně Touring Sports, byla představena již v roce 2013. Od té doby prošel Auris několika změnami a v březnu tohoto roku byla dokonce oznámena zcela nová generace. Ani to však automobilce nezabránilo v tom, aby koncem minulého roku představila novou edici Freestyle, která se snaží zacílit na lidi toužící po trochu dobrodružnější image.
Ačkoliv byla letos v březnu na ženevském autosalonu představena již třetí generace oblíbeného Aurisu, její cesta do českých sohwoormů potrvá pravděpodobně až do přelomu nového roku. Do té doby mohou lidé toužící po elegantním a hybridním svezení sáhnout například po Toyotě Auris ve speciální edici Freestyle, která byla představena koncem minulého roku.
Pod označením Freestyle se ukrývá paleta modelů v karosářském provedení Touring Sports, tedy kombi, pod jejichž kapotou nalezneme kompletní škálu benzínových motorů. Počínaje jednotkou o objemu 1.33 litru, přes 1.2 Turbo, 1.6 až po nejvýkonnější hybrid o objemu 1.8 litru, kterým byl vybaven i námi testovaný model.
Výkon 1.8 litrového benzínového spalovacího motoru je 73 kW, tedy 99 koní. Elektrický motor pak nabídne dalších 60 kW, tedy 80 koní. V ideálním světě bychom kombinací pohonných jednotek dostali vcelku slušný výkon 179 koní, ovšem tak to v případě hybridů nefunguje. Kombinovaný výkon celého hybridního pohonu tak odpovídá hodnotě cca 100 kW, tedy 136 koní.
V praxi pak nečekejte žádné zázraky. I v kombinaci s CVT převodovkou je zkrátka Auris svůj a pokud potřebujete jet rychle, budete se muset smířit s hlasitým vytočením motoru. Ani pak ale nečekejte zaražení do sedadel a prudkou akceleraci. Auris je zkrátka společníkem hlavně pro klidné řidiče, čemuž ostatně nahrává i hybridní pohon. O tom ale více později.
Jak už jsme výše avizovali, jedním z hlavních taháků nové edice Freestyle je vzhled, který se snaží hrát na city "městských dobrodruhů." Auris tak dostal stylové černo-stříbrné spodní ochranné lišty blatníků a prahové lišty, černě lemované podběhy, černou masku a zatmavená boční okna. K dalším zajímavostem patří i 17-palcová kola nebo Bi-LED světlomety.
Stylovými ochrannými lištami na prazích a náraznících však snaha o dobrodružnější vzhled končí. Auris má stále stejnou světlou výšku podvozku, poháněná jsou stále jen přední kola a nedošlo ani k úpravám chování podvozku, který zůstal velice komfortním. Jedná se tak vlastně jen o vizuální "tuning," díky kterému se edice Freestyle alespoň opticky přibližuje mladoboleslavskému Scoutu, který jsme měli v testu relativně nedávno.
Uvnitř vozu nečekejte žádné novinky ani fešné plaketky. Uspořádání interiéru je vcelku elegantní a jednoduché, takže zvyknout si na něj není problém. Navzdory přesnému slícování působí interiér místy poněkud lacině, ovšem nelze se divit, Auris jako takový už není žádný mladík. To se nejvíce projevuje na infotainmentu, který je malým zklamáním. Jeho rozlišení zaostává a o rychlosti lépe nemluvit. Například navigační systém jsem využil pouze jednou - fungoval spolehlivě a dovedl mě až do cíle, ovšem komfort ovládání a rychlost jsou nyní již hluboko za konkurencí.
Celkově je však cestování s Aurisem velice příjemné. Ještě než se dostaneme k samotnému hybridnímu pohonu, věnujme trochu času vnitřnímu prostoru. Na předních sedadlech, která jsou navzdory svému vzhledu až překvapivě pohodlná, najde posádka prostoru více než dost. Špatné to není ani vzadu, ovšem s výše zmiňovanou Octavií se Auris poměřovat bohužel nemůže. Postava průměrného vzrůstu však bude mít ve všech ohledech prostoru dosti a na komfort si také nikdo nestěžoval.
Velice zdařilá je i ergonomie, vše je na dosah ruky, multimediální panel, ovládání vyhřívání sedadel, volič jízdních režimů - vše je po ruce a ovládání je velice jednoduché. Jedním z mála nedostatků však zůstává nedostatek odkládacích prostor - pokud si totiž nechcete házet věci do držáku nápojů, dveří nebo přihrádky před spolujezdcem, zůstává k dispozici jen vnitřní prostor loketní opěrky. A když už jsme u ní - čalounění jejího víka je bohužel poměrně odbyté a po delší jízdě nepatří k nejpříjemnějším - což je ovšem škoda.
Po stránce prostornosti zavazadlového prostoru není Aurisu co vytknout - 600 litrů v základu není vůbec špatná hodnota. Kufr se navíc může pochlubit nízkou hranou, pravidelnými tvary, výklopnými háčky, dvojitým dnem s praktickým organizérem a ovládáním sklápění sedadel. Po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha, která nabídne skvělých 1568 litrů. Rodinná dovolená by tak neměla být velkým problémem.
A jak se chová Auris TS Freestyle Hybrid na cestách? Prakticky stejně, jako jakýkoliv jiný hybridní Auris. Jak už jsme výše zmínili, kromě estetických doplňků se žádné změny nekonaly. To ovšem rozhodně není špatně, neboť Auris je velice příjemným společníkem. Zvláště na českých cestách.
Jeho podvozek je totiž laděn komfortně, takže vás nerozhodí tradičně rozbité české okresky a zpomalovací prahy přehopsáte s naprostou lehkostí. Problém může nastat jedině v momentě, kdy se pokusíte z Aurisu dostat sportovní výkony - pak se začnou projevovat náklony a na horších silnicích má vůz tendenci lehce odskakovat - zkrátka stejně jako kterýkoliv jiný automobil s komfortně řešeným podvozkem.
Toyota Auris ale k žádnému velkému spěchání stejně nesvádí. Zaprvé to není žádný velký svalovec a zadruhé má schopnost svého řidiče spíše naučit jak jezdit ekonomicky a maximálně využívat výhody hybridního pohonu. Nedělá to přitom nijak násilně, ba naopak.
Ačkoliv se neřadím ke skupině "šetrných" řidičů, za volantem Aurise jsem si začal všímat, že na plyn šlapu pozvolna a snažím se co nejdéle jet jen s pomocí elektromotoru. Při sjezdech z táhlých kopců jsem na voliči rychlostí, který působí trochu úsměvně, vždy volil režim "B" a využíval brzdnou sílu motoru a s tím spojené dobíjení energie. Odměnou se pak člověku dostává kromě pocitu "ekologičtější" jízdy i vcelku slušná spotřeba.
Během jízd po městě v kombinaci s okreskami není problém se dostat pod pět litrů. Pokud ale vyrazíte na dálnice, kde se elektromotor nemá šanci zapojit do hry, je potřeba se smířit se spotřebou okolo 6 litrů. Dálnice však nejsou a nikdy nebyly revírem hybridů, které si nejlíp rozumí s městským a příměstským provozem.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec + elektrický motor Palivo benzín Zdvihový objem 1 798 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (99) / 5 200 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 142 / 4 000 Výkon elektromotoru kW (koní) 60 (80) Točivý moment elektromotoru (Nm) 207 Kombinovaný výkon v kW (koní) 100 (136) Typ pohonu přední kola Převodovka automatická e-CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,9 - 11,2 s Maximální rychlost 175 - 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 3,4-3,5/3,5-3,9 Mimo město 3,4-3,5/3,4-3,9 Kombinovaná 3,5-3,6/3,5-4,0 Rozměry: Délka 4 330 - 4 595 mm Výška 1 475 - 1485 mm Šířka 1 760 mm Hmotnost 1 310 - 1 465 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 600 l Základní objem po strop 1 568 lToyota ČR
I přes dobrodružný kabát se tedy stále jedná o starý dobrý Auris - jen s lepší výbavou. Nabízí se ale otázka, zda má ještě stále smysl? Podle mě ano, bezpochyby. Auris je i přes své stáří stále příjemným společníkem na cestách, který neudělá ostudu, dopřeje vám komfortní jízdu a dostatek prostoru. Navíc se dá předpokládat, že s uvedením nové generace, která by mohla přijít do Česka cca na přelomu roku, se budou chtít dealeři zbavit skladových zásob a ceny by mohly jít dolů.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?