TEST: Toyota Auris Touring Sports Freestyle Hybrid: Poslední sbohem v dobrodružném kabátu

Toyota Auris Touring Sports Freestyle
Toyota Auris Touring Sports Freestyle, foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. července 2018 7:00 30. července 2018 8:23
Sdílej:

Toyota Auris v karosářském provedení kombi, které japonská automobilka nazývá vznešeně Touring Sports, byla představena již v roce 2013. Od té doby prošel Auris několika změnami a v březnu tohoto roku byla dokonce oznámena zcela nová generace. Ani to však automobilce nezabránilo v tom, aby koncem minulého roku představila novou edici Freestyle, která se snaží zacílit na lidi toužící po trochu dobrodružnější image.

Ačkoliv byla letos v březnu na ženevském autosalonu představena již třetí generace oblíbeného Aurisu, její cesta do českých sohwoormů potrvá pravděpodobně až do přelomu nového roku. Do té doby mohou lidé toužící po elegantním a hybridním svezení sáhnout například po Toyotě Auris ve speciální edici Freestyle, která byla představena koncem minulého roku. 

Pod označením Freestyle se ukrývá paleta modelů v karosářském provedení Touring Sports, tedy kombi, pod jejichž kapotou nalezneme kompletní škálu benzínových motorů. Počínaje jednotkou o objemu 1.33 litru, přes 1.2 Turbo, 1.6 až po nejvýkonnější hybrid o objemu 1.8 litru, kterým byl vybaven i námi testovaný model.

Výkon 1.8 litrového benzínového spalovacího motoru je 73 kW, tedy 99 koní. Elektrický motor pak nabídne dalších 60 kW, tedy 80 koní. V ideálním světě bychom kombinací pohonných jednotek dostali vcelku slušný výkon 179 koní, ovšem tak to v případě hybridů nefunguje. Kombinovaný výkon celého hybridního pohonu tak odpovídá hodnotě cca 100 kW, tedy 136 koní.

V praxi pak nečekejte žádné zázraky. I v kombinaci s CVT převodovkou je zkrátka Auris svůj a pokud potřebujete jet rychle, budete se muset smířit s hlasitým vytočením motoru. Ani pak ale nečekejte zaražení do sedadel a prudkou akceleraci. Auris je zkrátka společníkem hlavně pro klidné řidiče, čemuž ostatně nahrává i hybridní pohon. O tom ale více později.

Jak už jsme výše avizovali, jedním z hlavních taháků nové edice Freestyle je vzhled, který se snaží hrát na city "městských dobrodruhů." Auris tak dostal stylové černo-stříbrné spodní ochranné lišty blatníků a prahové lišty,  černě lemované podběhy, černou masku a zatmavená boční okna. K dalším zajímavostem patří i 17-palcová kola nebo Bi-LED světlomety.

Stylovými ochrannými lištami na prazích a náraznících však snaha o dobrodružnější vzhled končí. Auris má stále stejnou světlou výšku podvozku, poháněná jsou stále jen přední kola a nedošlo ani k úpravám chování podvozku, který zůstal velice komfortním. Jedná se tak vlastně jen o vizuální "tuning," díky kterému se edice Freestyle alespoň opticky přibližuje mladoboleslavskému Scoutu, který jsme měli v testu relativně nedávno.

Uvnitř vozu nečekejte žádné novinky ani fešné plaketky. Uspořádání interiéru je vcelku elegantní a jednoduché, takže zvyknout si na něj není problém. Navzdory přesnému slícování působí interiér místy poněkud lacině, ovšem nelze se divit, Auris jako takový už není žádný mladík. To se nejvíce projevuje na infotainmentu, který je malým zklamáním. Jeho rozlišení zaostává a o rychlosti lépe nemluvit. Například navigační systém jsem využil pouze jednou - fungoval spolehlivě a dovedl mě až do cíle, ovšem komfort ovládání a rychlost jsou nyní již hluboko za konkurencí.

Celkově je však cestování s Aurisem velice příjemné. Ještě než se dostaneme k samotnému hybridnímu pohonu, věnujme trochu času vnitřnímu prostoru. Na předních sedadlech, která jsou navzdory svému vzhledu až překvapivě pohodlná, najde posádka prostoru více než dost. Špatné to není ani vzadu, ovšem s výše zmiňovanou Octavií se Auris poměřovat bohužel nemůže. Postava průměrného vzrůstu však bude mít ve všech ohledech prostoru dosti a na komfort si také nikdo nestěžoval.

Velice zdařilá je i ergonomie, vše je na dosah ruky, multimediální panel, ovládání vyhřívání sedadel, volič jízdních režimů - vše je po ruce a ovládání je velice jednoduché. Jedním z mála nedostatků však zůstává nedostatek odkládacích prostor - pokud si totiž nechcete házet věci do držáku nápojů, dveří nebo přihrádky před spolujezdcem, zůstává k dispozici jen vnitřní prostor loketní opěrky. A když už jsme u ní - čalounění jejího víka je bohužel poměrně odbyté a po delší jízdě nepatří k nejpříjemnějším - což je ovšem škoda.

Po stránce prostornosti zavazadlového prostoru není Aurisu co vytknout - 600 litrů v základu není vůbec špatná hodnota. Kufr se navíc může pochlubit nízkou hranou, pravidelnými tvary, výklopnými háčky, dvojitým dnem s praktickým organizérem a ovládáním sklápění sedadel. Po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha, která nabídne skvělých 1568 litrů. Rodinná dovolená by tak neměla být velkým problémem.

A jak se chová Auris TS Freestyle Hybrid na cestách? Prakticky stejně, jako jakýkoliv jiný hybridní Auris. Jak už jsme výše zmínili, kromě estetických doplňků se žádné změny nekonaly. To ovšem rozhodně není špatně, neboť Auris je velice příjemným společníkem. Zvláště na českých cestách.

Jeho podvozek je totiž laděn komfortně, takže vás nerozhodí tradičně rozbité české okresky a zpomalovací prahy přehopsáte s naprostou lehkostí. Problém může nastat jedině v momentě, kdy se pokusíte z Aurisu dostat sportovní výkony - pak se začnou projevovat náklony a na horších silnicích má vůz tendenci lehce odskakovat - zkrátka stejně jako kterýkoliv jiný automobil s komfortně řešeným podvozkem. 

Toyota Auris ale k žádnému velkému spěchání stejně nesvádí. Zaprvé to není žádný velký svalovec a zadruhé má schopnost svého řidiče spíše naučit jak jezdit ekonomicky a maximálně využívat výhody hybridního pohonu. Nedělá to přitom nijak násilně, ba naopak.

Ačkoliv se neřadím ke skupině "šetrných" řidičů, za volantem Aurise jsem si začal všímat, že na plyn šlapu pozvolna a snažím se co nejdéle jet jen s pomocí elektromotoru. Při sjezdech z táhlých kopců jsem na voliči rychlostí, který působí trochu úsměvně, vždy volil režim "B" a využíval brzdnou sílu motoru a s tím spojené dobíjení energie. Odměnou se pak člověku dostává kromě pocitu "ekologičtější" jízdy i vcelku slušná spotřeba.

Během jízd po městě v kombinaci s okreskami není problém se dostat pod pět litrů. Pokud ale vyrazíte na dálnice, kde se elektromotor nemá šanci zapojit do hry, je potřeba se smířit se spotřebou okolo 6 litrů. Dálnice však nejsou a nikdy nebyly revírem hybridů, které si nejlíp rozumí s městským a příměstským provozem.

Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru                                                                                                            řadový čtyřválec + elektrický motor Palivo benzín Zdvihový objem 1 798 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (99) / 5 200 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 142 / 4  000 Výkon elektromotoru kW (koní) 60 (80) Točivý moment elektromotoru (Nm) 207 Kombinovaný výkon v kW (koní) 100 (136) Typ pohonu přední kola Převodovka automatická e-CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,9 - 11,2 s Maximální rychlost 175 - 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město   3,4-3,5/3,5-3,9 Mimo město 3,4-3,5/3,4-3,9 Kombinovaná 3,5-3,6/3,5-4,0 Rozměry: Délka 4 330 - 4 595 mm Výška 1 475 - 1485 mm Šířka 1 760 mm Hmotnost 1 310 - 1 465 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 600 l Základní objem po strop 1 568 l

Toyota ČR

I přes dobrodružný kabát se tedy stále jedná o starý dobrý Auris - jen s lepší výbavou. Nabízí se ale otázka, zda má ještě stále smysl? Podle mě ano, bezpochyby. Auris je i přes své stáří stále příjemným společníkem na cestách, který neudělá ostudu, dopřeje vám komfortní jízdu a dostatek prostoru. Navíc se dá předpokládat, že s uvedením nové generace, která by mohla přijít do Česka cca na přelomu roku, se budou chtít dealeři zbavit skladových zásob a ceny by mohly jít dolů.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.