TEST: Škoda Octavia Scout 4x4 - Rodinný univerzál, který nás překvapil

-jka / AutoRoad.cz, 3. června 2018, 11:32 Google+

Pokud čtete tyto řádky, pravděpodobně vás "poslední skaut" něčím zaujal a možná i přemýšlíte o jeho koupi. V takovém případě se vám jistě honí hlavou mnoho otázek typu: "Co nového přinesla faceliftovaná verze? Je naftový motor o výkonu 110 kW dostatečně silný? Neudělám lépe pořízením obyčejné Octavie s pohonem všech kol?" Nebojte se, na všechny tyto otázky dostanete odpověď právě nyní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia Scout 4x4

Škoda Octavia Scout 4x4 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Klasickou faceliftovanou Octavii, ze které námi testovaný vůz vychází, netřeba představovat. Na její z počátku kontroverzní design si již všichni zvykli a diskuze o "škaredém čtyřočku" dávno utichly. Octavia se tak vrátila do starých dobrých kolejí a zastává roli rodinného univerzálu, jehož koupí neuděláte chybu. Zvláště v čechách je pak Octavia spolu s ostatními modely domácí automobilky autem, kterému média i zákazníci věnují velkou pozornost. Dá se to pochopit, vždyť každý správný Čech by měl být taky trochu patriot, o tom ale tento článek není… 

Právě všednost jednoho z nejprodávanějších aut může některé zákazníky odradit. Důvodů je několik a nehraje roli, zda se chcete jen odlišit (a přitom nešlápnout vedle), anebo máte specifické požadavky. Právě pro takové zákazníky Škoda nabízí verze typu RS a Scout. Důležité je říci, že se nemá jednat jen o obyčejné karosářské pakety, ale plnohodnotné modifikace. Vyplatí se tedy připlatit si za "Scouta" a kolik vlastně stojí ve srovnání s běžnou Octávií?
Octavia Scout vs. běžná Octavia 4x4

Při pohledu do ceníku Scoutu narážíme na problém, námi testovaný motor o výkonu 110 kW zde již nenalezneme. Zájemce má nyní na výběr pouze z dvojice pohonných jednotek, kterou tvoří silnější naftový dvoulitr o výkonu 135 kW a zážehová alternativa v podobě motoru 1,8 TSI 132 kW. Pokusíme se tedy v ceníku běžné Octavie combi nalézt právě tyto motory. Z hlediska dostupné výbavy se zaměříme na verzi Style, která je verzi Scout nejblíže. 
Výsledek posuďte sami: běžnou Octavii combi s motorem 1,8 TSI 4x4 pořídíte za 740 000 Kč, verzi 2,0 TDI 4x4 za 785 000 Kč. Ceny Octavie Scout (ve stejném pořadí) činí 782 000 Kč a 826 000 Kč. Tím se dostáváme k jedné z nejčastějších otázek: "Co dostanu za těch 42 000 Kč? Jiné nárazníky a plech pod motorem? Stojí to za to?"

Pro odpověď pojďme počítat. Pokud pomineme loga Scout a cenu odlišných nárazníků, u běžné Octavie bychom si museli připlatit za ochranu podvozku proti kamenům (700 Kč) a paket pro špatné cesty (5500 Kč). Scout v základní verzi nabízí také volič jízdních režimů, za který bychom si u běžné Octavie museli připlatit 25 400 Kč. Čísla tedy říkají, že se koupě Scouta finančně nevyplatí. Pokud však chcete znát názor motoristického novináře, pak vězte, že vyplatí. Rozhodně vyplatí! 

Co je na Scoutu skvělé?

Scout totiž nabízí i další benefity, které se nedají vyjádřit v penězích. Těmi jsou vyšší světlá výška (o 33 mm) a lepší nájezdové úhly, které sice nejsou nijak výrazné, v některých situacích však oproti běžné Octavii mohou být rozhodující. Tím nejdůležitějším je však naladění podvozku a jízdní vlastnosti.
Je neuvěřitelné, s jakým klidem a rozvahou Scout polyká nerovnosti polních cest a rozbitých silnic. I přes obutá příplatková 18" kola poskytuje příjemnou a pohodlnou jízdu. Nepokoušejte však sportovní vlastnosti - v případě příliš rychlého nájezdu do zatáčky vám tento vůz svoji výškou i váhou ihned připomene, že na toto není stavěný. Pokud však potřebujete často překonávat dlouhé vzdálenosti, nový Scout vás příjemně překvapí.

Co není skvělé?

Námi testovaný model tvoří zároveň ukázkový příklad toho, kam až se může výsledná cena vyšplhat. K základní ceně vozu tak přibyla příplatková výbava v hodnotě 270 000 Kč, díky které se celková cena zastavila až na částce 1 073 600 Kč. Pravdou je, že některé testované vozy fungují jako prezentace možností a schopností automobilky a obsahují takový výčet mimořádné výbavy, kterou si běžný smrtelník dopřeje zcela výjimečně. Abyste ale získali lepší přehled o možnostech a cenách, uvedeme si některé příklady:

Vyhřívané čelní sklo - 5 400 Kč, panoramatická posuvná střecha – 32 000 Kč, nezávislé přídavné topení s dálkovým ovládáním – 25 900 Kč, tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí – 12 400 Kč, el. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí – 18 400 Kč, zadní parkovací kamera – 8 100 Kč, el. otevírání zadních dveří – 10 000 Kč.
Nejedná se o kompletní výčet, vybrali jsme však takové prvky, které z našeho úhlu považujeme za užitečné a často poptávané.

Co je zbytečné? 

Za zcela zbytečné lze považovat jízdní režimy Sport a Eco. Ve sportovním režimu se díky naftové motorizaci a manuální převodovce nezmění takřka nic – odezva na plynový pedál je stále stejná, nastavení podvozku se nemění (Scout nenabízí adaptivní tlumiče DCC) a zvuk motoru zůstává také stejný, za což jsme ovšem rádi. Je to rozhodně lepší varianta než používání umělých zvuků z reproduktoru. Jediná změna, kterou tedy řidič zaznamená, je ztuhnutí řízení. Režim Eco je pak díky svému houbovitému pedálu bez odezvy vyloženě nepříjemný. Nejlepší službu vám tedy poskytnou jízdní režimy Normal a Comfort, při zhoršených podmínkách režim Offroad.
Další věcí, která by se dala zlepšit, je automatické vypnutí parkovacích senzorů v režimu Offroad. Podle některých materiálů tomu tak má skutečně být, praktické testování však ukázalo, že parkovací senzory pípaly i nadále, což začne být již po chvíli velice nepříjemné. Někdy bývá testované motorizaci ještě vyčítán nízký výkon, který pocitově neodpovídá takovým jízdním vlastnostem, které by řidič od 110 kW motoru očekával. Tento bod je ovšem pasé, jelikož tuto pohonnou jednotku v ceníku již nenajdete, a silnější varianta o výkonu 135 kW na tom bude rozhodně lépe.

Hodnocení

Závěrem je nutno říci, že předchozí dva odstavce jsou zanedbatelné ve srovnání s tím, co poslední verze Scoutu nabízí. Z rodinného univerzálu běžné Octavie dělá tato modifikace vůz, se kterým se nebudete muset bát opustit kvalitní asfalt. Nastavení podvozku oceníte na typických českých okreskách. Díky pohonu všech kol i vyšší světlé výšce jsou limity průjezdnosti ve zhoršených podmínkách i lehkém terénu hodně vysoko, a jen málokterý majitel Scoutu se dostane na jeho „hranu“.

Dobře rozmyslet si však budete muset konfiguraci příplatkové výbavy, která dokáže cenu vozu posunout za hranici konkurenceschopnosti. S rozpočtem těsně pod hranicí 1 100 000 Kč se zájemci naskytne otázka, zda své peníze raději neutratit například za vůz Audi A4 allroad, který díky image značky a pohonu quattro může být pro některé zajímavější volbou.
Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru 2,0 TDI
Palivo diesel
Zdvihový objem 1968 cm3
Max. výkon v kW @ ot./min. 110 kW / ???
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 340 Nm / 1750 - 3000
Typ pohonu 4x4
Převodovka 6-stup. manuální
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,1 s
Maximální rychlost 207 km/h
Spotřeba paliva v l/100 km:
Město / mimo město / kombinovaná 5,8 / 4,5 / 5,0
Rozměry:
Délka 4687 mm
Výška 1463 mm
Šířka 1814 mm
Hmotnost (provozní) 1526 - 1686 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem / sklopená sedadla 610 / 1740 l
Cena testovaného vozu 1 073 600 Kč

Škoda Auto

Google+ Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Octavia Scout 4x4 - Rodinný univerzál, který nás překvapil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lynk & Co 03

Lynk & Co 03 TCR - Levnější Volvo láká na sportovní model speciálem pro WTCR

ZAZ 966

Uhodli byste, kolik výkonu si zachovala legenda sovětských silnic po 45 letech provozu?

Bloodhound SSC

Sen o rychlosti 1 609 km/h opět ožívá! Bloodhound SSC našel nového majitele

BelAZ 75710

Belaz 75710 je největším automobilem na světě. Technická data jsou extrémní

NIO ES6

Elektrický konkurent Audi Q5 byl představen, má ambice podívat se do Evropy

Hyundai Kona

Hyundai Kona zvolena „Nejlepším vozem roku" ve Španělsku. Čím si získala hlasy odborníků?

reklama
reklama

Doporučujeme

Audi e-tron se řadí s hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28 na vrchol segmentu SUV

Aerodynamika na prvním místě: Dostane Audi e-tron i virtuální zrcátka?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  2. Toyota neuhlídala novou Supru, seznamte se s nástupcem legendy

  3. TEST: Škoda Karoq 1.5 TSI - Skutečně nejlepší volba? Záleží na povaze řidiče a očekáváních

  4. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  5. Bazarové perličky: Mitsubishi Legnum VR4 2.5 TwinTurbo

  6. Moskvič 4x4 - Terénní Moskvič byl odmítnut i přes 15 let vývoje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud