Škoda Karoq není žádným nováčkem a patří mezi automobily, o kterých bylo napsáno již hodně. Nás však těší fakt, že jsme vám koncem loňského roku mohli nabídnout exkluzivní test předsériového vozu, osazeného nejsilnějším motorem, který i po půl roce stále nezná své ceny a není v nabídce automobilky. Dnes vám však nabídneme opačnou stranu mince - Karoq se základním motorem v podobě litrového tříválce. Bude to stačit?
- Krátké představení -
Nástupce Yetiho je velmi vydařeným vozem a vysoký zájem o Škodu Karoq zřejmě překvapil i automobilku samotnou, která nezvládá svou výrobou pokrýt požadované množství. Na nejžádanější motorizaci v podobě benzínového přeplňovaného čtyřválce 1,5 TSI můžete čekat až jeden rok. Tuto nepříjemnou situaci, připomínající spíše doby dávno minulé, má vyřešit přesunutí části výroby do Německa. Z jakých dalších pohonných jednotek má potencionální zájemce vlastně na výběr?
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
V tuto chvíli Karoq nabízí dva benzínové a dva dieselové motory, přičemž každý z nich může být spřažen buď s 6-ti stupňovou manuální nebo 7-mi stupňovou automatickou převodovkou. Pokud bychom měli pohonné jednotky seřadit od nejlevnější (počítaje s výbavou Ambition a manuální převodovkou), pak má zákazník na výběr z motorů 1,0 TSI (529 900 Kč); 1,5 TSI (574 900 Kč); 1,6 TDI (579 900 Kč) a 2,0 TDI (669 000 Kč). Nejsilnější naftový dvoulitr o výkonu 140 kW bude k dispozici až na konci listopadu tohoto roku.
Trochu úsměvně však působí cena testovaného vozu, která se i přes osazení základním motorem vyšplhala na 767 600 Kč. Tak vysokou částku má na svědomí nejen výbava Style, ale i osazení řadou prvků příplatkové výbavy, jako například 18" kola z lehké slitiny (7 500 Kč), zadní parkovací kamera (8 100 Kč), el. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (15 000 Kč), loketní opěrka Jumbo Box se zásuvkou na 230 V a USB za 3 500 Kč a další. Na testovaném voze si tedy nemůžeme ukázat, jak vypadá Karoq "v základu". Pro test jízdních vlastností a získání odpovědi na otázku, zda mají tyto motory budoucnost, však poslouží skvěle!
- Zaměřeno na 1,0 TSI -
Škodovka ve svých propagačních materiálech popisuje tento motor jako "Základní, vhodný pro zákazníky citlivé na cenu s nízkým kilometrovým nájezdem". Není to zrovna ideální prodejní slogan, ovšem při pohledu na technická data si člověk říká, že by to nemuselo být tak špatné. Posuďte sami - výkon 85 kW, zrychlení z 0 na 100 za 10,7 a průměrná spotřeba 5,3.
Pokud si stále myslíte, že o litrové tříválce není zájem, čísla prodeje mluví jasně. V České republice tvořila tato pohonná jednotka 13,5% prodaných vozů, na světových trzích je podíl dokonce 19% (data pocházejí ze statistik za první čtvrtletí letošního roku). Nejlépe však uděláte, pokud se s vozem svezete sami. V opačném případě totiž budete našemu hodnocení jen těžko věřit.
Je s překvapením, že 85-ti kilowattové TSI dokáže svým výkonem i jízdními vlastnostmi uspokojit většinu běžných motoristů (pokud však nepožadujete čistokrevný dálniční křižník a neplánujete každodenní přesuny napříč republikou). Základem spokojenosti je neposlouchat ekologického rádce, který vás nutí podtáčet motor. Při nízkých otáčkách (1200-1500 ot.) motor nereaguje na plynový pedál, celá jízda je doprovázena dunivým zvukem a nepříjemnými vibracemi, což není příjemné pro posádku ani motor samotný.
Pokud však budete motor udržovat kolem 2000 otáček, odmění se vám slušnou dynamikou a kultivovaností, se kterou byste tříválec pod kapotou nikdy netipovali. Motorový prostor Karoqu je obecně velmi dobře odizolován, takže při klidné jízdě o motoru ani nevíte.
- V hlavní roli DSG -
Jako jediný problémový prvek se během týdenního soužití ukázala automatická převodovka DSG, která zastávala roli onoho aktivního ekologického rádce. Ať se na nás nikdo nezlobí, ale řadit v 65 km/h rychlosti 7. převodový stupeň prostě není dobré. Karoq s motorizací 1,0 TSI byl tedy vůbec prvním vozem, ve kterém jsem (při městském provozu) raději přepnul volič automatické převodovky do manuálního režimu a řadil si sám. Věřím, že kultivovanost motoru ve správných otáčkách ocení nejen posádka, ale i motor samotný. A pokud tento jízdní styl zvedne spotřebu o deci paliva, pak to za to stojí. A spotřeba? Na papírových 5,3 litru v reálném provozu zapomeňte, námi naměřených 6,2 - 6,4 litru však stále nepovažujeme za ostudu.
- Pár slov závěrem -
Karoq je rozhodně dobré a kvalitně zpracované auto, které svými rozměry uspokojí velké množství zájemců. Největší smysl však dává ve své základní variantě, kde je schopen relativně dobře konkurovat. Jakmile si však začnete pohrávat s ceníkem příplatkové výbavy, výsledná částka vás může nepříjemně překvapit.
V podstatě každý ze zájemců, který přišel s námi testovaným vozem do styku, souhlasil s tvrzením, že je to krásné auto; ale utratit za něj 3/4 milionu už nikdo z nich nechtěl. A není se čemu divit, vždyť srovnatelnou Vitaru pořídíte v plné výbavě za 570 000 Kč. Za tuto cenu však Suzuki nabídne atmosférický čtyřválec 1,6 VVT s pohonem všech kol AllGrip a nejvyšší dostupnou výbavu Elegance Panorama. V neprospěch Vitary hraje jen menší kufr, a to o 125 litrů.
Závěrem se musíme vrátit k samotnému začátku. Nechceme totiž porovnávat různé modely mezi sebou, ale pouze poukázat na existující rozdíly v pořizovacích cenách, jejichž zvážení je zcela na vás. Pokud jste si však Karoq vybrali již dávno a přemýšlíte pouze nad tím, jakou motorizaci zvolit, pak vězte, že neprávem podceňovaný litrový tříválec s manuální převodovkou nemusí být vůbec špatnou volbou! Běžte se svézt, uvidíte sami.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru 1,0 TSI Palivo benzin Zdvihový objem 999 cm3 Max. výkon v kW @ ot./min. 85 / 5000 - 5000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000 - 3500 Typ pohonu 2WD Převodovka 7-stup. automat DSG Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,7 s Maximální rychlost 186 km/h Spotřeba paliva v l/100 km: Město / mimo město / kombinovaná 5,8 / 4,8 / 5,3 Rozměry: Délka 4382 mm Výška 1603 mm Šířka 1841 mm Hmotnost (provozní) 1361 - 1448 kg Zavazadlový prostor: Základní objem / sklopená sedadla 521 / 1630 l Cena testovaného vozu 767 600 KčŠkoda Auto
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.