Verze Alltrack označuje nejluxusnější provedení tohoto vozu a nahrazuje jeho předchůdce s názvem Cross Caddy. Toto provedení nabízí pohon všech kol 4MOTION, který obstarává ověřená spojka Haldex páté generace. Proto bývá Caddy Alltrack často označován jako plnohodnotná náhrada dnešních SUV, což je tvrzení, se kterým lze souhlasit. Vyšší světlá výška zajišťuje, že tento Caddy pokoří všechny výzvy běžných smrtelníků s vozy SUV.
Stále je však potřeba myslet na to, že se jedná o užitkový vůz. Úroveň zpracování interiéru je vysoká, jak je u koncernových vozů zvykem, některé prvky výbavy bychom však ve vozidle hledali marně. Verze Alltrack neobsahuje navigaci, kontrolu mrtvého úhlu ani bezklíčový přístup a je potřeba si připlatit i za takové prvky, jako jsou bederní opěrky, mlhové světlomety, klimatizace Climatronic či zadní parkovací čidla.
Jinak ale Caddy Alltrack doslova vyčnívá z řady. Příjemný design je doplněný o plastové lemy blatníků a řadu černých i šedých ochranných prvků karoserie. Až když fyzicky stojíte vedle vozu uvědomíte si, jak moc je vysoký. K vyšší světlé výšce přispívají i 17-ti palcová kola. Pokud to ale s jízdou mimo silnici myslíte vážně, měli byste je raději vyměnit za menší, s větším profilem pneumatiky. Praktické jsou šoupací dveře z obou stran, méně praktické pak zadní "vrata" obřích rozměrů. Jejich délka i výška zdvihu vám v některých garážích nedovolí jejich otevření.
Interiér
Přiznávám, že hlavní doménou Alltracku by neměl být luxusní interiér plný kožených doplňků a technologických vychytávek. Pokud máme jeho kvality korektně zhodnotit, musíme se zaměřit především na prostor. Je ho uvnitř vozu dostatek?
Samozřejmě, v tomto ohledu vás Caddy nezklame - k dokonalosti mu však něco chybí. Ale hezky pěkně popořádku. Příjemným překvapením je výhled z vozidla, který řidiči poskytují velká zpětná zrcátka a krátká příď. Na to, že je Alltrack relativně velký vůz, poskytuje opravdu příkladný přehled a manipulaci. Spolu se zadními parkovacími čidly pak není problém s vozem kdekoliv parkovat.
Řidič i spolujezdec mají prostoru doslova na rozdávání a je velká škoda, že to stejné nelze říci o druhé řadě sedadel. Pokud bude Alltrack sloužit jako rodinný vůz a druhá řada bude patřit výhradně dětem, pak je vše v pořádku. Pokud bychom zde ale chtěli usadit tři urostlé chlapy, pak bychom narazili na problém - místa na nohy zde není tolik, kolik jsme očekávali. Dokonalým řešením by byla posuvná řada sedadel, která by nám dávala možnost upřednostnit dle konkrétní potřeby buď cestující nebo zavazadla. Ta se ale v Alltracku nenachází.
Jinak je ale Caddy vzorným praktickým autem, které nabízí nespočet odkládacích prostor - přihrádka spolujezdce, vyklápěcí schránka uprostřed palubní desky, dveřní prostor který pojme i velké PET lahve a nakonec, výborný odkládací prostor nad hlavou. Kufr nabízí (pod stahovací plato) úctyhodných 750 litrů. Pokud bychom chtěli věci štosovat až ke stropu, bylo by vhodné dovybavit vůz přepážkou, rozdělující prostor pro cestující a zavazadla. Po sklopení zadních sedadel se z Caddy stává doslova dodávka, která pojme přes 3000 litrů objemu.
Motor a převodovka
Caddy Alltrack můžete pořídit ve dvou různých provedeních, co se pohonné jednotky a spřažené převodovky týče. Námi testovaný vůz disponoval "slabším" motorem - 2,0 TDI o výkonu 90 kW, který je dodáván výhradně s 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Druhou variantu tvoří silnější verze 2,0 TDI o výkonu 110 kW, která spolupracuje s 6-ti stupňovou automatickou převodovkou DSG. Cena se však rázem navýší o 90 tisíc korun.
Se silnější variantou již máme v redakci zkušenosti a i když bychom rádi měli v záloze výkonnostní rezervu, výsledný dojem v tomto případě kazí jinak skvělá převodovka DSG. Řadí sice rychle a přesně, problém je ale v nastavení logiky řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Jednoduše řečeno, (zřejmě za účelem ekonomické jízdy), motor je často podtáčen, což je nepříjemné jak pro motor samotný, tak pro posádku, která je rušena vibracemi a nepříjemným dunivým zvukem. (Shodou náhod, stejný problém s logikou řazení DSG máme i nyní u testovaného vozu Škoda Karoq 1,0 TSI, o tom ale až příští týden...)
Slabší motor o výkonu 90 kW není v Caddy Alltrack žádnou překážou a vozu poskytuje dostatek pružnosti a jízdní dynamiky. Pokud byste se však chystali jezdit plně naložení, mohli byste se dostat do situace, kdy už vám výkon stačit nebude. Výhody i nevýhody silnější varianty však znáte a výsledné rozhodnutí je tak zcela na vás.
Srovnání s konkurencí
Zájem o tyto vozy lze vyjádřit čísly - předchůdce Alltracku, Caddy Cross, se u nás prodalo zhruba 120 během dvou let, a to není velké číslo. Těžko říci, zda o tyto vozy s pohonem všech kol prostě není zájem, a nebo je jejich cenovka příliš vysoká. Caddy Alltrack je však díky prostoru, který nabízí, natolik specifický, že se konkurence pro něj těžko shání.
Určitým soupeřem by mohl být Peugeot Partner Tepee ve verzi Dangel 4x4. Ten lze (v plné výbavě Allure a motorem 1,6 BlueHDi o výkonu 120 koní) pořídit za 555 000 Kč. Tento vůz má však zatím pouze pohon přední nápravy a je potřeba jej na 6 až 8 týdnů svěřit firmě Dangel, která provádí oficiální přestavby na pohon 4x4. Základní cena za tuto úpravu však činí (dle kurzu eur) 175 000 Kč. Ani v tomto případě tedy výsledná cena není nijak nízká a činí 730 000 Kč. Navíc pro některé zájemce nebude nabídka Peugeotu dostatečně "na úrovni", a to i přesto, že bude lépe vybaven, než Caddy Alltrack. (Výbava Allure obsahuje přední i zadní parkovací asistent, automatickou dvouzónovou klimatizaci a 7" dotykový Infotainment.)
Hodnocení
Co říci závěrem? Je třeba zvážit, zda opravdu potřebujete velký vůz s pohonem všech kol. Pokud se totiž spokojíte s "menší čtyřkolkou" a nebo větším vozem bez 4x4, vždy najdete levnější alternativu. Pokud však ze svých podmínek nechcete slevit a je pro vás cenovka Alltracku akceptovatelná, pak není co řešit. Jeho koupí určitě neuděláte chybu.
Osobně bychom zvolili námi testovanou verzi s výkonem 90 kW a manuální převodovkou. Podvozek Caddy Alltrack je i přes zadní listové pružiny překvapivě pohodlný a dobře "polyká" nejrůznější nástrahy našich okresek. Caddy nabízí prostor a pohodlí, na které se rychle zvyká. V podstatě, nebýt pevné druhé řady sedadel, nebylo by vozu co vytknout.
Typ motoru | 2,0 TDI | ||
---|---|---|---|
Palivo | diesel | ||
Zdvihový objem | 1968 ccm | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 90 (100) / 2900 - 4500 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 300 / 1500 - 2800 | ||
Typ pohonu | 4MOTION (Haldex 5. gen.) | ||
Převodovka | 6-stupňová, manuální | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,5 s | ||
Maximální rychlost | 178 km/h | ||
Spotřeba paliva l/100 km: | |||
Město / mimo město / kombinovaná | 6,6 / 4,8 / 5,4 | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4506 mm | ||
Výška | 1887 mm | ||
Šířka | 2065 mm | ||
Hmotnost (provozní) | 1571 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem / sklopená sedadla | 750 / 3030 l | ||
Cena testovaného vozu: 826 002 Kč |