Kdo by neznal Volkswagen Caddy. Relativně velké a praktické auto, které však spadá mezi užitkové vozy a proto není mezi rodinami tak oblíbené jako domestikovanější, leč o něco menší, Volkswagen Touran. Caddy však nabízí o téměř 200 litrů větší kufr a to už je slušný argument, co říkáte? Dokáže Caddy Alltrack obhájit vysokou cenovku, rovnající se novému Superbu Combi?
Verze Alltrack označuje nejluxusnější provedení tohoto vozu a nahrazuje jeho předchůdce s názvem Cross Caddy. Toto provedení nabízí pohon všech kol 4MOTION, který obstarává ověřená spojka Haldex páté generace. Proto bývá Caddy Alltrack často označován jako plnohodnotná náhrada dnešních SUV, což je tvrzení, se kterým lze souhlasit. Vyšší světlá výška zajišťuje, že tento Caddy pokoří všechny výzvy běžných smrtelníků s vozy SUV.
Stále je však potřeba myslet na to, že se jedná o užitkový vůz. Úroveň zpracování interiéru je vysoká, jak je u koncernových vozů zvykem, některé prvky výbavy bychom však ve vozidle hledali marně. Verze Alltrack neobsahuje navigaci, kontrolu mrtvého úhlu ani bezklíčový přístup a je potřeba si připlatit i za takové prvky, jako jsou bederní opěrky, mlhové světlomety, klimatizace Climatronic či zadní parkovací čidla.
Jinak ale Caddy Alltrack doslova vyčnívá z řady. Příjemný design je doplněný o plastové lemy blatníků a řadu černých i šedých ochranných prvků karoserie. Až když fyzicky stojíte vedle vozu uvědomíte si, jak moc je vysoký. K vyšší světlé výšce přispívají i 17-ti palcová kola. Pokud to ale s jízdou mimo silnici myslíte vážně, měli byste je raději vyměnit za menší, s větším profilem pneumatiky. Praktické jsou šoupací dveře z obou stran, méně praktické pak zadní "vrata" obřích rozměrů. Jejich délka i výška zdvihu vám v některých garážích nedovolí jejich otevření.
Interiér
Přiznávám, že hlavní doménou Alltracku by neměl být luxusní interiér plný kožených doplňků a technologických vychytávek. Pokud máme jeho kvality korektně zhodnotit, musíme se zaměřit především na prostor. Je ho uvnitř vozu dostatek?
Samozřejmě, v tomto ohledu vás Caddy nezklame - k dokonalosti mu však něco chybí. Ale hezky pěkně popořádku. Příjemným překvapením je výhled z vozidla, který řidiči poskytují velká zpětná zrcátka a krátká příď. Na to, že je Alltrack relativně velký vůz, poskytuje opravdu příkladný přehled a manipulaci. Spolu se zadními parkovacími čidly pak není problém s vozem kdekoliv parkovat.
Řidič i spolujezdec mají prostoru doslova na rozdávání a je velká škoda, že to stejné nelze říci o druhé řadě sedadel. Pokud bude Alltrack sloužit jako rodinný vůz a druhá řada bude patřit výhradně dětem, pak je vše v pořádku. Pokud bychom zde ale chtěli usadit tři urostlé chlapy, pak bychom narazili na problém - místa na nohy zde není tolik, kolik jsme očekávali. Dokonalým řešením by byla posuvná řada sedadel, která by nám dávala možnost upřednostnit dle konkrétní potřeby buď cestující nebo zavazadla. Ta se ale v Alltracku nenachází.
Jinak je ale Caddy vzorným praktickým autem, které nabízí nespočet odkládacích prostor - přihrádka spolujezdce, vyklápěcí schránka uprostřed palubní desky, dveřní prostor který pojme i velké PET lahve a nakonec, výborný odkládací prostor nad hlavou. Kufr nabízí (pod stahovací plato) úctyhodných 750 litrů. Pokud bychom chtěli věci štosovat až ke stropu, bylo by vhodné dovybavit vůz přepážkou, rozdělující prostor pro cestující a zavazadla. Po sklopení zadních sedadel se z Caddy stává doslova dodávka, která pojme přes 3000 litrů objemu.
Motor a převodovka
Caddy Alltrack můžete pořídit ve dvou různých provedeních, co se pohonné jednotky a spřažené převodovky týče. Námi testovaný vůz disponoval "slabším" motorem - 2,0 TDI o výkonu 90 kW, který je dodáván výhradně s 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Druhou variantu tvoří silnější verze 2,0 TDI o výkonu 110 kW, která spolupracuje s 6-ti stupňovou automatickou převodovkou DSG. Cena se však rázem navýší o 90 tisíc korun.
Se silnější variantou již máme v redakci zkušenosti a i když bychom rádi měli v záloze výkonnostní rezervu, výsledný dojem v tomto případě kazí jinak skvělá převodovka DSG. Řadí sice rychle a přesně, problém je ale v nastavení logiky řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Jednoduše řečeno, (zřejmě za účelem ekonomické jízdy), motor je často podtáčen, což je nepříjemné jak pro motor samotný, tak pro posádku, která je rušena vibracemi a nepříjemným dunivým zvukem. (Shodou náhod, stejný problém s logikou řazení DSG máme i nyní u testovaného vozu Škoda Karoq 1,0 TSI, o tom ale až příští týden...)
Slabší motor o výkonu 90 kW není v Caddy Alltrack žádnou překážou a vozu poskytuje dostatek pružnosti a jízdní dynamiky. Pokud byste se však chystali jezdit plně naložení, mohli byste se dostat do situace, kdy už vám výkon stačit nebude. Výhody i nevýhody silnější varianty však znáte a výsledné rozhodnutí je tak zcela na vás.
Srovnání s konkurencí
Zájem o tyto vozy lze vyjádřit čísly - předchůdce Alltracku, Caddy Cross, se u nás prodalo zhruba 120 během dvou let, a to není velké číslo. Těžko říci, zda o tyto vozy s pohonem všech kol prostě není zájem, a nebo je jejich cenovka příliš vysoká. Caddy Alltrack je však díky prostoru, který nabízí, natolik specifický, že se konkurence pro něj těžko shání.
Určitým soupeřem by mohl být Peugeot Partner Tepee ve verzi Dangel 4x4. Ten lze (v plné výbavě Allure a motorem 1,6 BlueHDi o výkonu 120 koní) pořídit za 555 000 Kč. Tento vůz má však zatím pouze pohon přední nápravy a je potřeba jej na 6 až 8 týdnů svěřit firmě Dangel, která provádí oficiální přestavby na pohon 4x4. Základní cena za tuto úpravu však činí (dle kurzu eur) 175 000 Kč. Ani v tomto případě tedy výsledná cena není nijak nízká a činí 730 000 Kč. Navíc pro některé zájemce nebude nabídka Peugeotu dostatečně "na úrovni", a to i přesto, že bude lépe vybaven, než Caddy Alltrack. (Výbava Allure obsahuje přední i zadní parkovací asistent, automatickou dvouzónovou klimatizaci a 7" dotykový Infotainment.)
Hodnocení
Co říci závěrem? Je třeba zvážit, zda opravdu potřebujete velký vůz s pohonem všech kol. Pokud se totiž spokojíte s "menší čtyřkolkou" a nebo větším vozem bez 4x4, vždy najdete levnější alternativu. Pokud však ze svých podmínek nechcete slevit a je pro vás cenovka Alltracku akceptovatelná, pak není co řešit. Jeho koupí určitě neuděláte chybu.
Osobně bychom zvolili námi testovanou verzi s výkonem 90 kW a manuální převodovkou. Podvozek Caddy Alltrack je i přes zadní listové pružiny překvapivě pohodlný a dobře "polyká" nejrůznější nástrahy našich okresek. Caddy nabízí prostor a pohodlí, na které se rychle zvyká. V podstatě, nebýt pevné druhé řady sedadel, nebylo by vozu co vytknout.
Technická data Typ motoru 2,0 TDI Palivo diesel Zdvihový objem 1968 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 90 (100) / 2900 - 4500 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 300 / 1500 - 2800 Typ pohonu 4MOTION (Haldex 5. gen.) Převodovka 6-stupňová, manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s Maximální rychlost 178 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Město / mimo město / kombinovaná 6,6 / 4,8 / 5,4 Rozměry: Délka 4506 mm Výška 1887 mm Šířka 2065 mm Hmotnost (provozní) 1571 kg Zavazadlový prostor: Základní objem / sklopená sedadla 750 / 3030 l Cena testovaného vozu: 826 002 KčV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.