Zmrtvýchvstání legendární Imprezy a její návrat na tuzemský trh patřilo pro ortodoxní fanoušky mezi největší události uplynulé motoristické zimy. Ještě než vyrašily první jarní pupeny a příroda se začala probouzet ze zimního spánku, protáhli jsme novou Imprezu po rozbitých českých okreskách. Stálo to za to, nebo jsme si společně s přírodou měli raději přispat i my?
Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, způsobující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie, což se zdá být obecným receptem designérů u spousty nových aut. Přesto se pohledu na Imprezu neubráníte dojmu, že je to takové nějaké nemastné neslané. Jistě, má to být „jen“ hatchback, jenže od Subaru a nota bene od Imprezy člověk čeká emoce a těch na karoserii moc nenajdete. Je škoda, že odvážné koncepty nedokážou plejády dotáhnout do sériové výroby.
Je tohle ještě Subaru?Po dlouhé době opatrných evolucí přiváží Subaru zbrusu nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který byl dosud v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. V Impreze není prakticky co vytknout. Jak design palubní desky, tak její zpracování, ergonomie a výběr materiálů si nezadá s přímou konkurencí a v ledasčem ji i převyšuje. Ano, prošívána na palubní desce není kůže, ale plast, jenže který z konkurentů nabídne třeba ozdobné stříbrné lištičky na tlačítkách stahování oken?
Jak ukazuje i nový Forester, právě Impreza ukazuje, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád. A to je dobře, protože vypadá fakt skvěle a útulně. Volant se dobře drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, naštěstí jde ale jen o zvyk. Už v základu nechybí ani plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Je to pořád Impreza a ne že ne!Ale pojďme jezdit. V tomto směru přichází pro subaristy asi největší zklamání. Pod kapotu si bohužel nenašla místo přeplňovaná „jednašestka“ z Levorga, a tak se zákazník musí spokojit s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Kromě menší šestnáctistovky, kterou jsme zkoušeli my, je v nabídce ještě dvoulitr. Menší z boxerů ze sebe vydá nanejvýš 84 kW (114 k), takže na trhání dlažebních kostek zapomeňte a předjíždění v plném obsazení chce od řidiče dobrodružnou povahu.
Na pohodovou jízdu ale stačí. Koneckonců první stovku kilometrů beru vždycky jako seznamovací a auto se během nich chová spořádaně jako jakýkoliv jiný hatchback. Žádné výrazné emoce, vše funguje tak, jak byste od podobně stavěného auta očekávali. Jenže pak najedu oblíbenou karlštejnskou okresku, zvyšuji tempo až na sprostě neslušné, projíždím první táhlé esíčko ozdobené krátkými houpáky a hlubokými památníčky českých silničářů a musím se začít nahlas smát: „jó, pořád to tam je!!“. Mísí se mi v hlavě vzpomínky na poddajnost třetí generace „Réziny“ a neochvějná stabilita a samozřejmost, s jakou takhle neurvalé chování nový nenápadný hatchback snáší. Skoro jako bych slyšel duši Imprezy „cože, to jako mělo být všechno? Nic dalšího tam nemáš?“. Ano, bude to znít jako klišé, jenže zatáčky můžu projíždět větším kalupem než s konkurencí a když už těch 114 koníků rozpohybuji, pedálu brzdy se skoro nedotknu. A že lehce za zenitem je i vrcholné WRX STi, ukazuje i řízení Imprezy. Klidně mě pověste do průvanu a lynčujte, ale ano, budu si stát za tím, že to v Impreze je o nezanedbatelný kus lepší!
Při takovém stylu jízdy potěší charakterní zvuková kulisa boxeru, ale spotřeba pak klidně atakuje deset litrů. Naopak při takovém tom běžném domácím ježdění si Impreza nárokuje kolem sedmi litrů, ve městě osm. Klidným tempem jsem osamocen cestu Praha – Pardubice a zpět absolvoval s průměrem 5,9 litru, výlet z Prahy do Karlových Varů a zpět v obsazení třemi osobami pak přinesl odběr 6,4 l/100 km. I Subaru už ale podlehlo módě zmenšování palivových nádrží a od minule klesl její objem na 50 litrů.
Klidné rodinné výlety zpříjemňuje i standardně dodávaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást ohromný důraz na bezpečnost. Výsledkem jsou bezprecedentní výsledky japonských, amerických i evropských crashtestů, ve kterých se Impreza řadí minimálně na úroveň Volva a v ochraně chodců a dětí jej dokonce převyšuje! Přesto si neodpustím výtku k funkci asistenta pro jízdu v pruzích. Spíš než asistent je to totiž pomůcka proti opuštění jízdního pruhu. Když se blížíte k dělicí čáře, dokáže auto vrátit zpátky, jenže uprostřed pruhu hatchback neudrží ani náhodou. Neustále šněruje od čáry k čáře, jako kdyby Impreza věděla, že byla zrozena pro jízdu v obloucích a nudná jízda bez zatáček jí nebaví. A když je pruh široký až moc (třeba na dálnici), často se přilepí k čáře, která je zrovna blíž.
Stojí to za to?Impreza je skvěle postavený hatchback pro život, který se snaží vyhovět zdánlivě neslučitelným požadavkům moderní doby na komfort, prostor a bezpečí a zároveň dopřát staromilcům jména Impreza špetku té zábavy za volantem. V tom prvním nemůžeme, snad jen kromě menšího kufru, vytknout téměř nic. V tom druhém je bohužel auto limitováno paletou nabízených motorizací a bezestupňovou převodovkou.
Jenže než „Rézu“ definitivně zavrhneme, můžeme být vlastně rádi, že se u nás vůbec prodává a to ne za úplně špatnou cenu. Pravda, 560 tisíc za 84 kW hatchback se zrychlením na stovku horším litrová Fabia není úplně málo, jenže už tady dostanete nejen automatickou převodovku a stálý pohon všech kol, ale i zcela novou podvozkovou platformu a plejádu bezpečnostních asistentů v čele se systémem Eyesight. V základu najdete dále 16palcová litá kola, el. ovládání všech oken, automatickou klimatizaci, 6,5palcový dotykový displej infotainmentu s příjmem digitálního rozhlasu a konektivitou Android Auto a Apple CarPlay, multifunkční volant, adaptivní tempomat nebo záruku na 5 let či 200 000 km včetně asistenčních služeb.
Zkusíte najít levnější čtyřkolku v automatu? Pokud vám o peníze tak úplně nejde, vyložte na stůl 50 tisíc navíc za dvoulitr a třeba ještě dalších 30 za model XV. Dostanete podobnou porci zábavy zabalenou do vyšší karoserie módního crossoveru, kterou mimo silnice zastaví snad jen vaše odvaha. Ale o tom třeba zase příště.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec typu boxer Palivo Natural 95 Zdvihový objem 1600 Max. výkon v kW (koní) 84 (114) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 150 / 3600 Typ pohonu Stálý pohon všech kol Převodovka automatická variátorová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s Maximální rychlost 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7,8 Mimo město 5,4 Kombinovaná 6,3 Rozměry: Délka 4 460 mm Výška 1 480 mm Šířka 1 775 mm Hmotnost 1 430 - 1 496 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 385 l Se sklopenými sedadly 1 300 lSubaru ČR
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.