Zmrtvýchvstání legendární Imprezy a její návrat na tuzemský trh patřilo pro ortodoxní fanoušky mezi největší události uplynulé motoristické zimy. Ještě než vyrašily první jarní pupeny a příroda se začala probouzet ze zimního spánku, protáhli jsme novou Imprezu po rozbitých českých okreskách. Stálo to za to, nebo jsme si společně s přírodou měli raději přispat i my?
Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, způsobující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie, což se zdá být obecným receptem designérů u spousty nových aut. Přesto se pohledu na Imprezu neubráníte dojmu, že je to takové nějaké nemastné neslané. Jistě, má to být „jen“ hatchback, jenže od Subaru a nota bene od Imprezy člověk čeká emoce a těch na karoserii moc nenajdete. Je škoda, že odvážné koncepty nedokážou plejády dotáhnout do sériové výroby.
Je tohle ještě Subaru?Po dlouhé době opatrných evolucí přiváží Subaru zbrusu nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který byl dosud v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. V Impreze není prakticky co vytknout. Jak design palubní desky, tak její zpracování, ergonomie a výběr materiálů si nezadá s přímou konkurencí a v ledasčem ji i převyšuje. Ano, prošívána na palubní desce není kůže, ale plast, jenže který z konkurentů nabídne třeba ozdobné stříbrné lištičky na tlačítkách stahování oken?
Jak ukazuje i nový Forester, právě Impreza ukazuje, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád. A to je dobře, protože vypadá fakt skvěle a útulně. Volant se dobře drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, naštěstí jde ale jen o zvyk. Už v základu nechybí ani plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Je to pořád Impreza a ne že ne!Ale pojďme jezdit. V tomto směru přichází pro subaristy asi největší zklamání. Pod kapotu si bohužel nenašla místo přeplňovaná „jednašestka“ z Levorga, a tak se zákazník musí spokojit s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Kromě menší šestnáctistovky, kterou jsme zkoušeli my, je v nabídce ještě dvoulitr. Menší z boxerů ze sebe vydá nanejvýš 84 kW (114 k), takže na trhání dlažebních kostek zapomeňte a předjíždění v plném obsazení chce od řidiče dobrodružnou povahu.
Na pohodovou jízdu ale stačí. Koneckonců první stovku kilometrů beru vždycky jako seznamovací a auto se během nich chová spořádaně jako jakýkoliv jiný hatchback. Žádné výrazné emoce, vše funguje tak, jak byste od podobně stavěného auta očekávali. Jenže pak najedu oblíbenou karlštejnskou okresku, zvyšuji tempo až na sprostě neslušné, projíždím první táhlé esíčko ozdobené krátkými houpáky a hlubokými památníčky českých silničářů a musím se začít nahlas smát: „jó, pořád to tam je!!“. Mísí se mi v hlavě vzpomínky na poddajnost třetí generace „Réziny“ a neochvějná stabilita a samozřejmost, s jakou takhle neurvalé chování nový nenápadný hatchback snáší. Skoro jako bych slyšel duši Imprezy „cože, to jako mělo být všechno? Nic dalšího tam nemáš?“. Ano, bude to znít jako klišé, jenže zatáčky můžu projíždět větším kalupem než s konkurencí a když už těch 114 koníků rozpohybuji, pedálu brzdy se skoro nedotknu. A že lehce za zenitem je i vrcholné WRX STi, ukazuje i řízení Imprezy. Klidně mě pověste do průvanu a lynčujte, ale ano, budu si stát za tím, že to v Impreze je o nezanedbatelný kus lepší!
Při takovém stylu jízdy potěší charakterní zvuková kulisa boxeru, ale spotřeba pak klidně atakuje deset litrů. Naopak při takovém tom běžném domácím ježdění si Impreza nárokuje kolem sedmi litrů, ve městě osm. Klidným tempem jsem osamocen cestu Praha – Pardubice a zpět absolvoval s průměrem 5,9 litru, výlet z Prahy do Karlových Varů a zpět v obsazení třemi osobami pak přinesl odběr 6,4 l/100 km. I Subaru už ale podlehlo módě zmenšování palivových nádrží a od minule klesl její objem na 50 litrů.
Klidné rodinné výlety zpříjemňuje i standardně dodávaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást ohromný důraz na bezpečnost. Výsledkem jsou bezprecedentní výsledky japonských, amerických i evropských crashtestů, ve kterých se Impreza řadí minimálně na úroveň Volva a v ochraně chodců a dětí jej dokonce převyšuje! Přesto si neodpustím výtku k funkci asistenta pro jízdu v pruzích. Spíš než asistent je to totiž pomůcka proti opuštění jízdního pruhu. Když se blížíte k dělicí čáře, dokáže auto vrátit zpátky, jenže uprostřed pruhu hatchback neudrží ani náhodou. Neustále šněruje od čáry k čáře, jako kdyby Impreza věděla, že byla zrozena pro jízdu v obloucích a nudná jízda bez zatáček jí nebaví. A když je pruh široký až moc (třeba na dálnici), často se přilepí k čáře, která je zrovna blíž.
Stojí to za to?Impreza je skvěle postavený hatchback pro život, který se snaží vyhovět zdánlivě neslučitelným požadavkům moderní doby na komfort, prostor a bezpečí a zároveň dopřát staromilcům jména Impreza špetku té zábavy za volantem. V tom prvním nemůžeme, snad jen kromě menšího kufru, vytknout téměř nic. V tom druhém je bohužel auto limitováno paletou nabízených motorizací a bezestupňovou převodovkou.
Jenže než „Rézu“ definitivně zavrhneme, můžeme být vlastně rádi, že se u nás vůbec prodává a to ne za úplně špatnou cenu. Pravda, 560 tisíc za 84 kW hatchback se zrychlením na stovku horším litrová Fabia není úplně málo, jenže už tady dostanete nejen automatickou převodovku a stálý pohon všech kol, ale i zcela novou podvozkovou platformu a plejádu bezpečnostních asistentů v čele se systémem Eyesight. V základu najdete dále 16palcová litá kola, el. ovládání všech oken, automatickou klimatizaci, 6,5palcový dotykový displej infotainmentu s příjmem digitálního rozhlasu a konektivitou Android Auto a Apple CarPlay, multifunkční volant, adaptivní tempomat nebo záruku na 5 let či 200 000 km včetně asistenčních služeb.
Zkusíte najít levnější čtyřkolku v automatu? Pokud vám o peníze tak úplně nejde, vyložte na stůl 50 tisíc navíc za dvoulitr a třeba ještě dalších 30 za model XV. Dostanete podobnou porci zábavy zabalenou do vyšší karoserie módního crossoveru, kterou mimo silnice zastaví snad jen vaše odvaha. Ale o tom třeba zase příště.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec typu boxer Palivo Natural 95 Zdvihový objem 1600 Max. výkon v kW (koní) 84 (114) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 150 / 3600 Typ pohonu Stálý pohon všech kol Převodovka automatická variátorová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s Maximální rychlost 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7,8 Mimo město 5,4 Kombinovaná 6,3 Rozměry: Délka 4 460 mm Výška 1 480 mm Šířka 1 775 mm Hmotnost 1 430 - 1 496 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 385 l Se sklopenými sedadly 1 300 lSubaru ČR
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?