Zmrtvýchvstání legendární Imprezy a její návrat na tuzemský trh patřilo pro ortodoxní fanoušky mezi největší události uplynulé motoristické zimy. Ještě než vyrašily první jarní pupeny a příroda se začala probouzet ze zimního spánku, protáhli jsme novou Imprezu po rozbitých českých okreskách. Stálo to za to, nebo jsme si společně s přírodou měli raději přispat i my?
Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, způsobující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie, což se zdá být obecným receptem designérů u spousty nových aut. Přesto se pohledu na Imprezu neubráníte dojmu, že je to takové nějaké nemastné neslané. Jistě, má to být „jen“ hatchback, jenže od Subaru a nota bene od Imprezy člověk čeká emoce a těch na karoserii moc nenajdete. Je škoda, že odvážné koncepty nedokážou plejády dotáhnout do sériové výroby.
Je tohle ještě Subaru?Po dlouhé době opatrných evolucí přiváží Subaru zbrusu nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který byl dosud v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. V Impreze není prakticky co vytknout. Jak design palubní desky, tak její zpracování, ergonomie a výběr materiálů si nezadá s přímou konkurencí a v ledasčem ji i převyšuje. Ano, prošívána na palubní desce není kůže, ale plast, jenže který z konkurentů nabídne třeba ozdobné stříbrné lištičky na tlačítkách stahování oken?
Jak ukazuje i nový Forester, právě Impreza ukazuje, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád. A to je dobře, protože vypadá fakt skvěle a útulně. Volant se dobře drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, naštěstí jde ale jen o zvyk. Už v základu nechybí ani plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Je to pořád Impreza a ne že ne!Ale pojďme jezdit. V tomto směru přichází pro subaristy asi největší zklamání. Pod kapotu si bohužel nenašla místo přeplňovaná „jednašestka“ z Levorga, a tak se zákazník musí spokojit s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Kromě menší šestnáctistovky, kterou jsme zkoušeli my, je v nabídce ještě dvoulitr. Menší z boxerů ze sebe vydá nanejvýš 84 kW (114 k), takže na trhání dlažebních kostek zapomeňte a předjíždění v plném obsazení chce od řidiče dobrodružnou povahu.
Na pohodovou jízdu ale stačí. Koneckonců první stovku kilometrů beru vždycky jako seznamovací a auto se během nich chová spořádaně jako jakýkoliv jiný hatchback. Žádné výrazné emoce, vše funguje tak, jak byste od podobně stavěného auta očekávali. Jenže pak najedu oblíbenou karlštejnskou okresku, zvyšuji tempo až na sprostě neslušné, projíždím první táhlé esíčko ozdobené krátkými houpáky a hlubokými památníčky českých silničářů a musím se začít nahlas smát: „jó, pořád to tam je!!“. Mísí se mi v hlavě vzpomínky na poddajnost třetí generace „Réziny“ a neochvějná stabilita a samozřejmost, s jakou takhle neurvalé chování nový nenápadný hatchback snáší. Skoro jako bych slyšel duši Imprezy „cože, to jako mělo být všechno? Nic dalšího tam nemáš?“. Ano, bude to znít jako klišé, jenže zatáčky můžu projíždět větším kalupem než s konkurencí a když už těch 114 koníků rozpohybuji, pedálu brzdy se skoro nedotknu. A že lehce za zenitem je i vrcholné WRX STi, ukazuje i řízení Imprezy. Klidně mě pověste do průvanu a lynčujte, ale ano, budu si stát za tím, že to v Impreze je o nezanedbatelný kus lepší!
Při takovém stylu jízdy potěší charakterní zvuková kulisa boxeru, ale spotřeba pak klidně atakuje deset litrů. Naopak při takovém tom běžném domácím ježdění si Impreza nárokuje kolem sedmi litrů, ve městě osm. Klidným tempem jsem osamocen cestu Praha – Pardubice a zpět absolvoval s průměrem 5,9 litru, výlet z Prahy do Karlových Varů a zpět v obsazení třemi osobami pak přinesl odběr 6,4 l/100 km. I Subaru už ale podlehlo módě zmenšování palivových nádrží a od minule klesl její objem na 50 litrů.
Klidné rodinné výlety zpříjemňuje i standardně dodávaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást ohromný důraz na bezpečnost. Výsledkem jsou bezprecedentní výsledky japonských, amerických i evropských crashtestů, ve kterých se Impreza řadí minimálně na úroveň Volva a v ochraně chodců a dětí jej dokonce převyšuje! Přesto si neodpustím výtku k funkci asistenta pro jízdu v pruzích. Spíš než asistent je to totiž pomůcka proti opuštění jízdního pruhu. Když se blížíte k dělicí čáře, dokáže auto vrátit zpátky, jenže uprostřed pruhu hatchback neudrží ani náhodou. Neustále šněruje od čáry k čáře, jako kdyby Impreza věděla, že byla zrozena pro jízdu v obloucích a nudná jízda bez zatáček jí nebaví. A když je pruh široký až moc (třeba na dálnici), často se přilepí k čáře, která je zrovna blíž.
Stojí to za to?Impreza je skvěle postavený hatchback pro život, který se snaží vyhovět zdánlivě neslučitelným požadavkům moderní doby na komfort, prostor a bezpečí a zároveň dopřát staromilcům jména Impreza špetku té zábavy za volantem. V tom prvním nemůžeme, snad jen kromě menšího kufru, vytknout téměř nic. V tom druhém je bohužel auto limitováno paletou nabízených motorizací a bezestupňovou převodovkou.
Jenže než „Rézu“ definitivně zavrhneme, můžeme být vlastně rádi, že se u nás vůbec prodává a to ne za úplně špatnou cenu. Pravda, 560 tisíc za 84 kW hatchback se zrychlením na stovku horším litrová Fabia není úplně málo, jenže už tady dostanete nejen automatickou převodovku a stálý pohon všech kol, ale i zcela novou podvozkovou platformu a plejádu bezpečnostních asistentů v čele se systémem Eyesight. V základu najdete dále 16palcová litá kola, el. ovládání všech oken, automatickou klimatizaci, 6,5palcový dotykový displej infotainmentu s příjmem digitálního rozhlasu a konektivitou Android Auto a Apple CarPlay, multifunkční volant, adaptivní tempomat nebo záruku na 5 let či 200 000 km včetně asistenčních služeb.
Zkusíte najít levnější čtyřkolku v automatu? Pokud vám o peníze tak úplně nejde, vyložte na stůl 50 tisíc navíc za dvoulitr a třeba ještě dalších 30 za model XV. Dostanete podobnou porci zábavy zabalenou do vyšší karoserie módního crossoveru, kterou mimo silnice zastaví snad jen vaše odvaha. Ale o tom třeba zase příště.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec typu boxer Palivo Natural 95 Zdvihový objem 1600 Max. výkon v kW (koní) 84 (114) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 150 / 3600 Typ pohonu Stálý pohon všech kol Převodovka automatická variátorová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s Maximální rychlost 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 7,8 Mimo město 5,4 Kombinovaná 6,3 Rozměry: Délka 4 460 mm Výška 1 480 mm Šířka 1 775 mm Hmotnost 1 430 - 1 496 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 385 l Se sklopenými sedadly 1 300 lSubaru ČR
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.