Týden se s týdnem sešel a my plníme své sliby. Přinášíme tedy test nového Citroenu C4 Cactus, a především, jeho srovnání s modelem C3 Aircross. Oba jsou si totiž na první pohled velice podobní a jistě dokáží oslovit i stejnou skupinu zájemců. Avšak, oba vozy prošly řadou úprav, díky kterým změnily své „váhové“ kategorie. A tak nový Cactus, automobilkou označen jako hatchback, nabízí chování, které byste od něj nečekali.
Nový C4 Cactus si opravdu zaslouží označení „nový“. Mnoho lidí (a to i z řad odborné veřejnosti) tvrdí, že interiér přeci zůstal beze změn a zvenčí se toho také moc nezměnilo. Opak je ale pravdou – zatímco ztráty pro Cactus typických chráničů Airbump si všimne každý, nejcharakterističtější změna je dobře schována. Nový Cactus chce zaujmout především novým podvozkem, který by měl nepřímo nahradit legendární Hydroactive, jenž se loni po téměř 20-ti letech přestal vyrábět. A právě na nové tlumiče s hydrokapalinovými dorazy jsme byli nejvíce zvědavi.
Krátké představení
Nový Cactus toho má s Aircrossem opravdu hodně společného – oba vozy nabízí podobný prostor pro posádku i zavazadla, dále pak stejné motorizace a stejné výbavové řady. A tak, zatímco test C3 Aircross vám mimo jiné nabídne i náš pohled na přeplňovaný benzinový tříválec 1,2 PureTech, dnes se dočtete, jak funguje dieselová alternativa, kterou představuje motor BlueHDi. Přeplňovaná 1,6 pro nás však nebyla ničím novým a dobře nám sloužila již loni při testu levného sedanu Peugeot 301.
Motory BlueHDi s oblibou přirovnávám ke starým nafťákům z prvních Octávií, které však dokáží plnit aktuální emisní normy. Ptáte se proč? Víte, není to žádný výkonem překypující sporťák ani rozený dálniční křižník, ale svoji práci zvládá dobře a uspokojí drtivou většinu českých zákazníků. Především pak těch, kterým záleží na spotřebě a v hlavě se stále nemohou oprostit od srovnání s motory, které měly legendární spotřebu. A právě tady jsou na správné adrese, protože dosáhnout dnes reálné spotřeby pod hranicí pěti litrů bývá spíše výjimkou.
Designové změny
Tvary nového Cactusu prošly řadou změn. Jak již bylo řečeno, oboje dveře přišly o výrazné ochranné prvky Airbump. I když, ona to vlastně není tak úplně pravda. Tyto ochranné prvky se totiž pouze přemístily do spodní části dveří. Jejich nový tvar už s těmi původními ovšem nemá mnoho společného. Z přední i zadní části vozu se pak tyto nárazníky lemující světlomety vytratily úplně.
Přední části ale změna jednoznačně pomohla a celá maska je nyní mnohem výraznější. Hlavní světlomety získaly na rozměrech a štíhlá denní LED světla propojily chromové lišty s logem automobilky. Ve spodní části pak mlhové světlomety ozdobily nové otvory, které jsou však pouze falešné a imitují nasávače vzduchu.
Nové ochranné panely Airbump, vestavěné do spodní části karosérie, jsou nabízeny ve čtyřech barevných variantách. Nabízí tak jemné přizpůsobení rámečků mlhových světel a bočních ochran Airbump. Tyto pakety umožňují dosáhnout ve spojení s 9 odstíny laku karosérie celkem 31 různých kombinací vnějšího provedení vozu.
Interiér a výbava
Po otevření dveří nového Cactusu jsem byl mile překvapen. Na nejrůznější módní a futuristické výstřelky některých automobilek jsem si již zvykl a snažím se je objektivně zhodnotit, i když se mi někdy vyloženě nelíbí, jako tomu bylo například uvnitř vozu Peugeot 5008. Jenže v tomto případě není onen netradiční design interiéru vůbec na škodu.
Nejvíce charakteristická jsou madla předních dveří, které spolu se schránkou spolujezdce připomínají zavazadla a cestování. Po usednutí za volant zjistíte, že jste na podobně pohodlných sedadlech s dlouhým sedákem již dlouho neseděli. Celý kokpit plný ukazatelů a jízdních údajů je zde nahrazen úzkým obdélníkovým barevným displejem. V tomto případě jsem trochu postrádal údaje o otáčkách a teplotě motoru.
Sedadla Advanced Comfort v novém Cactusu mají široké sedáky a opěradla. Základ sedadla tvoří pěna s vysokou hustotou, silná profilovaná pěna na povrchu zajišťuje trvalou měkkost sedáku bez pocitu jeho průhybu. Jednoduše řečeno, i když dnes téměř každá automobilka nabízí nějaké své hi-tech technologie sedadla pro pohodlné cestování, právě tyto mi uvízly v paměti a musím je označit za výjimečně pohodlné.
Za zmínku stojí ještě vykrojení středové konzole pod výdechy topení. Pod startovacím tlačítkem, 12V zásuvkou a USB vstupem se nachází odkládací prostor pro mobilní telefon. Bylo příjemné, že tato schránka vůbec existuje, avšak její rozměry a utopení v přístrojové desce způsobují, že se odsud mobilní telefon celkem špatně vytahuje, v tom horším případě se tam větší mobil ani nevejde. Při pohledu na kokpit musím kladně zhodnotit ještě přesunutí ovládacích prvků tempomatu na volant. Konečně!
Motor a podvozek
Jak již bylo řečeno, vůz byl poháněn naftovým motorem BlueHDi o objemu 1,6 litru. I když se nám papírové spotřeby této pohonné jednotky dosáhnout nepodařilo (katalog uvádí 3,7 litru / 100 km kombinované spotřeby), reálná spotřeba 4,7 litru je stále vynikajícím výsledkem. Zvláště pak při jízdě po dálnici, kde šestý rychlostní stupeň trochu chybí.
Parametry 100 koní a 254 Nm nedělají z nového Cactusu žádný závoďák, ovšem pokud nebudete líní občas podřadit, dynamika motoru je solidní a brzdou provozu rozhodně nebudete.
Podvozek nového Cactusu je samostatnou kapitolou a utváří hlavní charakteristiku tohoto vozu. Použité odpružení s progresivními dynamickými dorazy umožňuje odfiltrovat velké i malé nerovnosti na povrchu vozovky. Princip fungování je jednoduchý: zatímco klasické odpružení je tvořeno pružinou, tlumičem a mechanickým dorazem, řešení vyvinuté značkou Citroen přidalo do systému dva hydraulické dorazy.
Při velkém stlačení a odlehčení zpomalují hydraulické dorazy pohyb kola a předcházejí tak jeho náhlému zastavení na konci zdvihu (eliminují efekt odrážení). Při stlačování a odlehčování v malém rozsahu vytvářejí dorazy pocit létajícího koberce a negují nerovnosti povrchu vozovky. Upřímně říkám, že jsme k nové technologii byli skeptičtí a nový Cactus jsme po dlažebních kostkách i rozbitých a polních cestách proháněli častěji, než je obvyklé. A výsledek? Nový Cactus nabízí opravdu vysoký jízdní komfort a je pohodlný doslova každým coulem.
Ceník
Nový Citroen C4 Cactus je nabízen ve dvou úrovních výbavy - FEEL a SHINE. Oproti C3 Aircross zde nenajdeme základní vstupní úroveň LIVE, která neobsahovala ani rádio. Při pohledu do ceníku tak můžeme nový Cactus pořídit od 379 000 Kč (FEEL, 1,2 Puretech s manuální převodovkou) až do 479 000 Kč (SHINE, 1,6 BlueHDi s manuální převodovkou), což je případ námi testovaného vozu.
Ceník však dále nabízí akční slevu 20 až 27 tisíc korun a dalších 20 tisíc, které si můžete odečíst za starý vůz. Je tedy na vás, zda se spokojíte s výbavou FEEL, která nabízí manuální klimatizaci, rádio, bluetooth, zadní parkovací asistent a pomoc při rozjezdu do svahu, a nebo se rozhodnete pro výbavu SHINE (přední parkovací asistent, paket bezpečnost, vyhřívaná a el. sklopná vnější zrcátka, automatická klimatizace, rádio s navigací a hliníkové disky R16).
V našem případě byl ještě vůz doplněn pakety kamera za 9 000 Kč a hands free přístup a startování vozu za 10 000 Kč. Výsledná cena tedy činí 496 000 Kč nebo 449 000 Kč v případě využití nabízených bonusů.
Hodnocení
Nový Cactus je jedním velkým překvapením a jízda v něm je mnohem komfortnější, než jsme mohli s ohledem na předchozí verzi očekávat. Z původního crossoveru se stal "obyčejný" hatchback, který však nabízí neuvěřitelně pohodlné jízdní vlastnosti.
Nemohu se ubránit srovnání s modelem C3 Aircross. Právě u tohoto městského SUV jsem takto pohodlný podvozek očekával, leč marně. I přesto, že je nový Cactus ve srovnání s modelem C3 Aircross menší (v novém Cactusu si za sebe řidič o výšce 185 cm pohodlně nesedne), jízdní komfort který nabízí nemá ve své kategorii konkurenci.
Technická data Typ motoru 1,6 BlueHDI Palivo nafta Zdvihový objem 1560 cm3 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (100) / 3750 Max. točivý moment v Nm @ot./min. 254 / 1750 Typ pohonu 2 WD Převodovka manuální, 5-ti stupňová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s Maximální rychlost 184 km/h Spotřeba paliva l/100km: Město / mimo město / kombinovaná 4,3 / 3,3 / 3,7 Rozměry: Délka 4170 mm Výška 1500 mm Šířka 1979 mm Hmotnost (provozní) 1155 kg Zavazadlový prostor: Základní objem / sklopená sedadla 348 / 1170 l Cena testovaného vozu: 496 000 Kč nebo 449 000 Kč po odečtení bonusůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.