Týden se s týdnem sešel a my plníme své sliby. Přinášíme tedy test nového Citroenu C4 Cactus, a především, jeho srovnání s modelem C3 Aircross. Oba jsou si totiž na první pohled velice podobní a jistě dokáží oslovit i stejnou skupinu zájemců. Avšak, oba vozy prošly řadou úprav, díky kterým změnily své „váhové“ kategorie. A tak nový Cactus, automobilkou označen jako hatchback, nabízí chování, které byste od něj nečekali.
Nový C4 Cactus si opravdu zaslouží označení „nový“. Mnoho lidí (a to i z řad odborné veřejnosti) tvrdí, že interiér přeci zůstal beze změn a zvenčí se toho také moc nezměnilo. Opak je ale pravdou – zatímco ztráty pro Cactus typických chráničů Airbump si všimne každý, nejcharakterističtější změna je dobře schována. Nový Cactus chce zaujmout především novým podvozkem, který by měl nepřímo nahradit legendární Hydroactive, jenž se loni po téměř 20-ti letech přestal vyrábět. A právě na nové tlumiče s hydrokapalinovými dorazy jsme byli nejvíce zvědavi.
Krátké představení
Nový Cactus toho má s Aircrossem opravdu hodně společného – oba vozy nabízí podobný prostor pro posádku i zavazadla, dále pak stejné motorizace a stejné výbavové řady. A tak, zatímco test C3 Aircross vám mimo jiné nabídne i náš pohled na přeplňovaný benzinový tříválec 1,2 PureTech, dnes se dočtete, jak funguje dieselová alternativa, kterou představuje motor BlueHDi. Přeplňovaná 1,6 pro nás však nebyla ničím novým a dobře nám sloužila již loni při testu levného sedanu Peugeot 301.
Motory BlueHDi s oblibou přirovnávám ke starým nafťákům z prvních Octávií, které však dokáží plnit aktuální emisní normy. Ptáte se proč? Víte, není to žádný výkonem překypující sporťák ani rozený dálniční křižník, ale svoji práci zvládá dobře a uspokojí drtivou většinu českých zákazníků. Především pak těch, kterým záleží na spotřebě a v hlavě se stále nemohou oprostit od srovnání s motory, které měly legendární spotřebu. A právě tady jsou na správné adrese, protože dosáhnout dnes reálné spotřeby pod hranicí pěti litrů bývá spíše výjimkou.
Designové změny
Tvary nového Cactusu prošly řadou změn. Jak již bylo řečeno, oboje dveře přišly o výrazné ochranné prvky Airbump. I když, ona to vlastně není tak úplně pravda. Tyto ochranné prvky se totiž pouze přemístily do spodní části dveří. Jejich nový tvar už s těmi původními ovšem nemá mnoho společného. Z přední i zadní části vozu se pak tyto nárazníky lemující světlomety vytratily úplně.
Přední části ale změna jednoznačně pomohla a celá maska je nyní mnohem výraznější. Hlavní světlomety získaly na rozměrech a štíhlá denní LED světla propojily chromové lišty s logem automobilky. Ve spodní části pak mlhové světlomety ozdobily nové otvory, které jsou však pouze falešné a imitují nasávače vzduchu.
Nové ochranné panely Airbump, vestavěné do spodní části karosérie, jsou nabízeny ve čtyřech barevných variantách. Nabízí tak jemné přizpůsobení rámečků mlhových světel a bočních ochran Airbump. Tyto pakety umožňují dosáhnout ve spojení s 9 odstíny laku karosérie celkem 31 různých kombinací vnějšího provedení vozu.
Interiér a výbava
Po otevření dveří nového Cactusu jsem byl mile překvapen. Na nejrůznější módní a futuristické výstřelky některých automobilek jsem si již zvykl a snažím se je objektivně zhodnotit, i když se mi někdy vyloženě nelíbí, jako tomu bylo například uvnitř vozu Peugeot 5008. Jenže v tomto případě není onen netradiční design interiéru vůbec na škodu.
Nejvíce charakteristická jsou madla předních dveří, které spolu se schránkou spolujezdce připomínají zavazadla a cestování. Po usednutí za volant zjistíte, že jste na podobně pohodlných sedadlech s dlouhým sedákem již dlouho neseděli. Celý kokpit plný ukazatelů a jízdních údajů je zde nahrazen úzkým obdélníkovým barevným displejem. V tomto případě jsem trochu postrádal údaje o otáčkách a teplotě motoru.
Sedadla Advanced Comfort v novém Cactusu mají široké sedáky a opěradla. Základ sedadla tvoří pěna s vysokou hustotou, silná profilovaná pěna na povrchu zajišťuje trvalou měkkost sedáku bez pocitu jeho průhybu. Jednoduše řečeno, i když dnes téměř každá automobilka nabízí nějaké své hi-tech technologie sedadla pro pohodlné cestování, právě tyto mi uvízly v paměti a musím je označit za výjimečně pohodlné.
Za zmínku stojí ještě vykrojení středové konzole pod výdechy topení. Pod startovacím tlačítkem, 12V zásuvkou a USB vstupem se nachází odkládací prostor pro mobilní telefon. Bylo příjemné, že tato schránka vůbec existuje, avšak její rozměry a utopení v přístrojové desce způsobují, že se odsud mobilní telefon celkem špatně vytahuje, v tom horším případě se tam větší mobil ani nevejde. Při pohledu na kokpit musím kladně zhodnotit ještě přesunutí ovládacích prvků tempomatu na volant. Konečně!
Motor a podvozek
Jak již bylo řečeno, vůz byl poháněn naftovým motorem BlueHDi o objemu 1,6 litru. I když se nám papírové spotřeby této pohonné jednotky dosáhnout nepodařilo (katalog uvádí 3,7 litru / 100 km kombinované spotřeby), reálná spotřeba 4,7 litru je stále vynikajícím výsledkem. Zvláště pak při jízdě po dálnici, kde šestý rychlostní stupeň trochu chybí.
Parametry 100 koní a 254 Nm nedělají z nového Cactusu žádný závoďák, ovšem pokud nebudete líní občas podřadit, dynamika motoru je solidní a brzdou provozu rozhodně nebudete.
Podvozek nového Cactusu je samostatnou kapitolou a utváří hlavní charakteristiku tohoto vozu. Použité odpružení s progresivními dynamickými dorazy umožňuje odfiltrovat velké i malé nerovnosti na povrchu vozovky. Princip fungování je jednoduchý: zatímco klasické odpružení je tvořeno pružinou, tlumičem a mechanickým dorazem, řešení vyvinuté značkou Citroen přidalo do systému dva hydraulické dorazy.
Při velkém stlačení a odlehčení zpomalují hydraulické dorazy pohyb kola a předcházejí tak jeho náhlému zastavení na konci zdvihu (eliminují efekt odrážení). Při stlačování a odlehčování v malém rozsahu vytvářejí dorazy pocit létajícího koberce a negují nerovnosti povrchu vozovky. Upřímně říkám, že jsme k nové technologii byli skeptičtí a nový Cactus jsme po dlažebních kostkách i rozbitých a polních cestách proháněli častěji, než je obvyklé. A výsledek? Nový Cactus nabízí opravdu vysoký jízdní komfort a je pohodlný doslova každým coulem.
Ceník
Nový Citroen C4 Cactus je nabízen ve dvou úrovních výbavy - FEEL a SHINE. Oproti C3 Aircross zde nenajdeme základní vstupní úroveň LIVE, která neobsahovala ani rádio. Při pohledu do ceníku tak můžeme nový Cactus pořídit od 379 000 Kč (FEEL, 1,2 Puretech s manuální převodovkou) až do 479 000 Kč (SHINE, 1,6 BlueHDi s manuální převodovkou), což je případ námi testovaného vozu.
Ceník však dále nabízí akční slevu 20 až 27 tisíc korun a dalších 20 tisíc, které si můžete odečíst za starý vůz. Je tedy na vás, zda se spokojíte s výbavou FEEL, která nabízí manuální klimatizaci, rádio, bluetooth, zadní parkovací asistent a pomoc při rozjezdu do svahu, a nebo se rozhodnete pro výbavu SHINE (přední parkovací asistent, paket bezpečnost, vyhřívaná a el. sklopná vnější zrcátka, automatická klimatizace, rádio s navigací a hliníkové disky R16).
V našem případě byl ještě vůz doplněn pakety kamera za 9 000 Kč a hands free přístup a startování vozu za 10 000 Kč. Výsledná cena tedy činí 496 000 Kč nebo 449 000 Kč v případě využití nabízených bonusů.
Hodnocení
Nový Cactus je jedním velkým překvapením a jízda v něm je mnohem komfortnější, než jsme mohli s ohledem na předchozí verzi očekávat. Z původního crossoveru se stal "obyčejný" hatchback, který však nabízí neuvěřitelně pohodlné jízdní vlastnosti.
Nemohu se ubránit srovnání s modelem C3 Aircross. Právě u tohoto městského SUV jsem takto pohodlný podvozek očekával, leč marně. I přesto, že je nový Cactus ve srovnání s modelem C3 Aircross menší (v novém Cactusu si za sebe řidič o výšce 185 cm pohodlně nesedne), jízdní komfort který nabízí nemá ve své kategorii konkurenci.
Technická data Typ motoru 1,6 BlueHDI Palivo nafta Zdvihový objem 1560 cm3 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (100) / 3750 Max. točivý moment v Nm @ot./min. 254 / 1750 Typ pohonu 2 WD Převodovka manuální, 5-ti stupňová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s Maximální rychlost 184 km/h Spotřeba paliva l/100km: Město / mimo město / kombinovaná 4,3 / 3,3 / 3,7 Rozměry: Délka 4170 mm Výška 1500 mm Šířka 1979 mm Hmotnost (provozní) 1155 kg Zavazadlový prostor: Základní objem / sklopená sedadla 348 / 1170 l Cena testovaného vozu: 496 000 Kč nebo 449 000 Kč po odečtení bonusůTento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.