TEST: Nový Citroen C4 Cactus. Opravdu nejpohodlnější hatchback ve své třídě?

-jka / AutoRoad.cz, 1. května 2018, 07:54 Aktualizováno 1.5.2018, 10:04 Google+

Týden se s týdnem sešel a my plníme své sliby. Přinášíme tedy test nového Citroenu C4 Cactus, a především, jeho srovnání s modelem C3 Aircross. Oba jsou si totiž na první pohled velice podobní a jistě dokáží oslovit i stejnou skupinu zájemců. Avšak, oba vozy prošly řadou úprav, díky kterým změnily své „váhové“ kategorie. A tak nový Cactus, automobilkou označen jako hatchback, nabízí chování, které byste od něj nečekali.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 01.05. 07:28) Napište svůj názor
Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Nový C4 Cactus si opravdu zaslouží označení „nový“. Mnoho lidí (a to i z řad odborné veřejnosti) tvrdí, že interiér přeci zůstal beze změn a zvenčí se toho také moc nezměnilo. Opak je ale pravdou – zatímco ztráty pro Cactus typických chráničů Airbump si všimne každý, nejcharakterističtější změna je dobře schována. Nový Cactus chce zaujmout především novým podvozkem, který by měl nepřímo nahradit legendární Hydroactive, jenž se loni po téměř 20-ti letech přestal vyrábět. A právě na nové tlumiče s hydrokapalinovými dorazy jsme byli nejvíce zvědavi.

Krátké představení

Nový Cactus toho má s Aircrossem opravdu hodně společného – oba vozy nabízí podobný prostor pro posádku i zavazadla, dále pak stejné motorizace a stejné výbavové řady. A tak, zatímco test C3 Aircross vám mimo jiné nabídne i náš pohled na přeplňovaný benzinový tříválec 1,2 PureTech, dnes se dočtete, jak funguje dieselová alternativa, kterou představuje motor BlueHDi. Přeplňovaná 1,6 pro nás však nebyla ničím novým a dobře nám sloužila již loni při testu levného sedanu Peugeot 301.

img-responsive

Citroën C4 Cactus | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Motory BlueHDi s oblibou přirovnávám ke starým nafťákům z prvních Octávií, které však dokáží plnit aktuální emisní normy. Ptáte se proč? Víte, není to žádný výkonem překypující sporťák ani rozený dálniční křižník, ale svoji práci zvládá dobře a uspokojí drtivou většinu českých zákazníků. Především pak těch, kterým záleží na spotřebě a v hlavě se stále nemohou oprostit od srovnání s motory, které měly legendární spotřebu. A právě tady jsou na správné adrese, protože dosáhnout dnes reálné spotřeby pod hranicí pěti litrů bývá spíše výjimkou.

Designové změny

Tvary nového Cactusu prošly řadou změn. Jak již bylo řečeno, oboje dveře přišly o výrazné ochranné prvky Airbump. I když, ona to vlastně není tak úplně pravda. Tyto ochranné prvky se totiž pouze přemístily do spodní části dveří. Jejich nový tvar už s těmi původními ovšem nemá mnoho společného. Z přední i zadní části vozu se pak tyto nárazníky lemující světlomety vytratily úplně.

img-responsive

Citroën C4 Cactus | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Přední části ale změna jednoznačně pomohla a celá maska je nyní mnohem výraznější. Hlavní světlomety získaly na rozměrech a štíhlá denní LED světla propojily chromové lišty s logem automobilky. Ve spodní části pak mlhové světlomety ozdobily nové otvory, které jsou však pouze falešné a imitují nasávače vzduchu. 

Nové ochranné panely Airbump, vestavěné do spodní části karosérie, jsou nabízeny ve čtyřech barevných variantách. Nabízí tak jemné přizpůsobení rámečků mlhových světel a bočních ochran Airbump. Tyto pakety umožňují dosáhnout ve spojení s 9 odstíny laku karosérie celkem 31 různých kombinací vnějšího provedení vozu.

Interiér a výbava

Po otevření dveří nového Cactusu jsem byl mile překvapen. Na nejrůznější módní a futuristické výstřelky některých automobilek jsem si již zvykl a snažím se je objektivně zhodnotit, i když se mi někdy vyloženě nelíbí, jako tomu bylo například uvnitř vozu Peugeot 5008. Jenže v tomto případě není onen netradiční design interiéru vůbec na škodu. 

img-responsive

Citroën C4 Cactus | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Nejvíce charakteristická jsou madla předních dveří, které spolu se schránkou spolujezdce připomínají zavazadla a cestování. Po usednutí za volant zjistíte, že jste na podobně pohodlných sedadlech s dlouhým sedákem již dlouho neseděli. Celý kokpit plný ukazatelů a jízdních údajů je zde nahrazen úzkým obdélníkovým barevným displejem. V tomto případě jsem trochu postrádal údaje o otáčkách a teplotě motoru. 

Sedadla Advanced Comfort v novém Cactusu mají široké sedáky a opěradla. Základ sedadla tvoří pěna s vysokou hustotou, silná profilovaná pěna na povrchu zajišťuje trvalou měkkost sedáku bez pocitu jeho průhybu. Jednoduše řečeno, i když dnes téměř každá automobilka nabízí nějaké své hi-tech technologie sedadla pro pohodlné cestování, právě tyto mi uvízly v paměti a musím je označit za výjimečně pohodlné.

img-responsive

Citroën C4 Cactus | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Za zmínku stojí ještě vykrojení středové konzole pod výdechy topení. Pod startovacím tlačítkem, 12V zásuvkou a USB vstupem se nachází odkládací prostor pro mobilní telefon. Bylo příjemné, že tato schránka vůbec existuje, avšak její rozměry a utopení v přístrojové desce způsobují, že se odsud mobilní telefon celkem špatně vytahuje, v tom horším případě se tam větší mobil ani nevejde. Při pohledu na kokpit musím kladně zhodnotit ještě přesunutí ovládacích prvků tempomatu na volant. Konečně!

Motor a podvozek

Jak již bylo řečeno, vůz byl poháněn naftovým motorem BlueHDi o objemu 1,6 litru. I když se nám papírové spotřeby této pohonné jednotky dosáhnout nepodařilo (katalog uvádí 3,7 litru / 100 km kombinované spotřeby), reálná spotřeba 4,7 litru je stále vynikajícím výsledkem. Zvláště pak při jízdě po dálnici, kde šestý rychlostní stupeň trochu chybí. 

Parametry 100 koní a 254 Nm nedělají z nového Cactusu žádný závoďák, ovšem pokud nebudete líní občas podřadit, dynamika motoru je solidní a brzdou provozu rozhodně nebudete. 

img-responsive

Citroën C4 Cactus | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Podvozek nového Cactusu je samostatnou kapitolou a utváří hlavní charakteristiku tohoto vozu. Použité odpružení s progresivními dynamickými dorazy umožňuje odfiltrovat velké i malé nerovnosti na povrchu vozovky. Princip fungování je jednoduchý: zatímco klasické odpružení je tvořeno pružinou, tlumičem a mechanickým dorazem, řešení vyvinuté značkou Citroen přidalo do systému dva hydraulické dorazy.

Při velkém stlačení a odlehčení zpomalují hydraulické dorazy pohyb kola a předcházejí tak jeho náhlému zastavení na konci zdvihu (eliminují efekt odrážení). Při stlačování a odlehčování v malém rozsahu vytvářejí dorazy pocit létajícího koberce a negují nerovnosti povrchu vozovky. Upřímně říkám, že jsme k nové technologii byli skeptičtí a nový Cactus jsme po dlažebních kostkách i rozbitých a polních cestách proháněli častěji, než je obvyklé. A výsledek? Nový Cactus nabízí opravdu vysoký jízdní komfort a je pohodlný doslova každým coulem.

Ceník

Nový Citroen C4 Cactus je nabízen ve dvou úrovních výbavy - FEEL a SHINE. Oproti C3 Aircross zde nenajdeme základní vstupní úroveň LIVE, která neobsahovala ani rádio. Při pohledu do ceníku tak můžeme nový Cactus pořídit od 379 000 Kč (FEEL, 1,2 Puretech s manuální převodovkou) až do 479 000 Kč (SHINE, 1,6 BlueHDi s manuální převodovkou), což je případ námi testovaného vozu.

Ceník však dále nabízí akční slevu 20 až 27 tisíc korun a dalších 20 tisíc, které si můžete  odečíst za starý vůz. Je tedy na vás, zda se spokojíte s výbavou FEEL, která nabízí manuální klimatizaci, rádio, bluetooth, zadní parkovací asistent a pomoc při rozjezdu do svahu, a nebo se rozhodnete pro výbavu SHINE (přední parkovací asistent, paket bezpečnost, vyhřívaná a el. sklopná vnější zrcátka, automatická klimatizace, rádio s navigací a hliníkové disky R16). 

V našem případě byl ještě vůz doplněn pakety kamera za 9 000 Kč a hands free přístup a startování vozu za 10 000 Kč. Výsledná cena tedy činí 496 000 Kč nebo 449 000 Kč v případě využití nabízených bonusů. 

Hodnocení

Nový Cactus je jedním velkým překvapením a jízda v něm je mnohem komfortnější, než jsme mohli s ohledem na předchozí verzi očekávat. Z původního crossoveru se stal "obyčejný" hatchback, který však nabízí neuvěřitelně pohodlné jízdní vlastnosti. 

Nemohu se ubránit srovnání s modelem C3 Aircross. Právě u tohoto městského SUV jsem takto pohodlný podvozek očekával, leč marně. I přesto, že je nový Cactus ve srovnání s modelem C3 Aircross menší (v novém Cactusu si za sebe řidič o výšce 185 cm pohodlně nesedne), jízdní komfort který nabízí nemá ve své kategorii konkurenci. 

Technická data
Typ motoru 1,6 BlueHDI
Palivo nafta
Zdvihový objem 1560 cm3
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (100) / 3750
Max. točivý moment v Nm @ot./min. 254 / 1750
Typ pohonu 2 WD
Převodovka manuální, 5-ti stupňová
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s
Maximální rychlost 184 km/h
Spotřeba paliva l/100km:
Město / mimo město / kombinovaná 4,3 / 3,3 / 3,7
Rozměry:
Délka 4170 mm
Výška 1500 mm
Šířka 1979 mm
Hmotnost (provozní) 1155 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem / sklopená sedadla 348 / 1170 l
Cena testovaného vozu: 496 000 Kč nebo 449 000 Kč po odečtení bonusů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Nový Citroen C4 Cactus. Opravdu nejpohodlnější hatchback ve své třídě?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 01.05.2018 07:28 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tatra Force 8x8

Tatry nejsou jen T 815 pro stavby a hasiče, ale i armádní speciály do nesjízdného terénu a bojů

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Jak chce Volkswagen zařídit, aby těžké a vysoké ID.4 skvěle jezdilo? Kdekoliv...

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Může nám být na silnici mnohem příjemněji?

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

Přepracované Subaru BRZ dostalo opět atmosférický boxer s větším objemem a nižší těžiště

Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Hyundai Tucson ADVENTURE

Test Hyundai Tucson ADVENTURE 1,6 CRDI DTC7, pro výlety jako stvořený

Honda e

Německým autem roku nečekaně cizinec. Čím přesvědčil porotu proti domácím premiantům?

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým plně funkčním žákovským vozem automobilky

Škoda Slavia nečekaně v Británii. Za volant usedli novináři. A výsledek?

Největší hybridní SUV Toyota Highlander přichází na český trh

V sedmimístném SUV Toyota Highlander králem. Navíc se terénu nebojí a spotřebou nešokuje

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz při cyklistickém závodě La Vuelta kolem Španělska

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz

reklama

Doporučujeme

Nový elektromobil Tesly - Model S

Tesla najezdila 161 000 km a šla na celkovou prohlídku. Podívejte se, co bylo…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  2. VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

  3. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  4. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

  5. Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

  6. Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud