TEST: Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron, tak trochu jiné šetření

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 27. dubna 2018, 01:00 Aktualizováno 27.4.2018, 08:44 Google+

Pokud jste dříve vybírali firemní automobil, pravděpodobně jste okamžitě začali uvažovat o vznětovém motoru. Posledních pár let to ale diesely nemají zrovna dvakrát snadné a výhledově se zdá, že jim to Evropská Unie ani různé evropské metropole nehodlají usnadnit. Naštěstí ale máme alternativy, se kterými se dá cestovat komfortně, s minimem ústupků a za přijatelné finance. A jedna z těch alternativ se jmenuje CNG.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Neuplyne týden, aniž bychom nepřinesli zprávu o novém hybridu nebo elektromobilu. V koncernu Volkswagen se také pracuje na automobilech z tohoto segmentu, ovšem ještě než bude trh připraven na masivní elektrifikaci, připravili si pro nás technici z Audi ještě jednu alternativu: novou Audi A4 Avant s označením g-tron.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Velké změny pod kapotou

Audi má v nabídce hned několik modelů spalujících stlačený zemní plyn, nicméně my jsme se tentokrát dostali za volant toho nejnovějšího z nich - Audi A4 G-Tron. Ta je vybavena 2.0 litrovým benzínovým motorem, který však musel podstoupit pár úprav. CNG má totiž vyšší výhřevnost, vyšší oktanové číslo a vyšší zápalnou teplotu, což vedlo k nutnosti upravit nebo vyměnit ventily, písty, svíčky, katalyzátor, výfukové potrubí a systém chlazení.

Do zavazadlového prostoru se také nastěhovaly nádrže, které pojmou až 19 kilogramů plynu. Kvůli nádržím však nezbyl prostor pro rezervu ani zadní diferenciál, takže zájemci o pohon všech kol quattro mají bohužel smůlu. Na druhou stranu se však Audi umí odměnit slušným dojezdem. Katalog sice uvádí až 500 km, nicméně už při prvním nastartování, kdy byla nádrž plná, nám vůz ukazoval zbývající dojezd na plyn cca 350 km a dalších více než 350 km na benzín.

Rozdíl nepoznáte

Jako preferované palivo je vždy voleno CNG a pouze v případě jeho nedostatku, nebo ve výjimečných situacích (např. mrazy pod -10 °C), si jednotka nejprve vyžádá benzín. Do samotného přepínání nemůže řidič nijak zasahovat. Samotné přepnutí paliva je přitom téměř neznatelné a dost možná si ho ani nevšimnete. Co se kultivovanosti týče, jsou na tom obě paliva dost podobně. Zcela subjektivně bych řekl, že při jízdě na CNG je vůz poněkud tišší a kultivovanější. Znovu však opakuji, že se jedná jen o subjektivní pocit, neboť rozdíly jsou skutečně zanedbatelné.

img-responsive

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Tím se vlastně nepřímo dostáváme i k jízdním dojmům. Automobilka udává čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximální rychlost okolo 221 km/h, což není vůbec špatné. Jistě, ve stájích Audi  najdete podstatně rychlejší a výkonnější kombíky s mohutnějším nástupem výkonu, ovšem jejich žíznivost bude někde zcela jinde. Naproti tomu g-tron nabízí jak možnost poklidného cestování, tak i poměrně svižnější jízdy. Během našeho týdenního testování, kdy jsme vůz protáhli po všech typech cest a vyzkoušeli ho v klidu i v "plném zápřahu", se průměrná spotřeba vyšplhala lehce nad 4 kg/100 km, díky čemuž se náklady na kilometr pohybují lehce nad hranicí jedné koruny.

Rychlý konec úsporám?

Problém však nastává v momentě, kdy vám CNG dojde a motor se automaticky přepne na benzín. Počínaje tím okamžikem je totiž potřeba se smířit se spotřebou okolo 8 l/100 km, což už není zas taková hitparáda. Čerpací stanice s CNG navíc stále nejsou tak běžné, jak bychom si přáli - a to zvláště v zahraničí. Pokud tedy budete chtít cestovat výhodněji, je potřeba si celou cestu naplánovat s ohledem na možnost tankování.

img-responsive

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Ovšem jakmile se k čerpací stanici s CNG dostanete, máte vyhráno. Samotné tankování je totiž poměrně snadné a na internetu hned několikrát a do detailu popsané. My jsme nalezli například toto video, které je naprosto blbuvzdorné. Seznam čerpacích stanic s CNG je samozřejmě k nalezení i na internetu, ovšem auto i samotné vám po zjištění nedostatku CNG v nádržích ochotně nabídne nejbližší čerpací stanice v okolí.

Snadný manuál k tankování CNG | zdroj: youtube.com

Drobné změny v interiéru

Jak už je u Audi zvykem, i cestování s modelem g-tron je velice komfortní. Ačkoliv se v podbězích nacházela 18-palcová kola, podvozek vcelku obstojně filtroval řadu nerovností i na středočeských okreskách, které by mohly z fleku zastoupit tatrovácký testovací polygon. Interiér je pohledný, praktický a hlavně ergonomický. Přední sedačky doslova oplývají komfortem a řidiči i spolujezdci poskytují patřičné pohodlí i oporu. Dostatek pohodlí a prostoru je pak i na zadních sedadlech.

Rozebírat interiér a jízdní vlastnosti Audi A4 Avant by však bylo celkem zbytečné, neboť tady se žádné výrazné změny neudály. Po interiéru se sice objevuje několik nových symbolů g-tron, ovšem ta největší změna se objevuje v kapličce přístrojů. Zde se totiž nachází rovnou dva ukazatele paliva - vpravo je benzín a vlevo CNG. Palubní počítač pak nabídne mimo jiné i efektivně rozdělená data o dojezdu, přičemž zeleně je označován dojezd na plyn a oranžově dojezd na benzín.

Další změny se nacházejí až v zavazadlovém prostoru. Ten se díky přítomnosti dvou lehkých kompozitních nádrží na plyn nepatrně zmenšil. Oproti benzín či naftu spalujícím modelům tak nabízí pouze 415 litrů (standardní A4 nabízí 515 l) a sbohem musíte dát jak rezervě, tak pohonu všech kol. Opravná sada a řada koncovek a redukcí pro tankování CNG se pak ukrývá pod podlahou v malé schránce, která je umístěna kousek za zadními sedačkami. V případě defektu se tedy k této schránce budete muset prohrabat všemi věcmi.

img-responsive

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Kufr má navíc jednoduché a rovné tvary, takže dostat sem větší náklad jistě nebude problém. Potěší i malé drobnosti, jako je roletka zvedající se s víkem kufru, sklápění sedadel z prostoru kufru, které po sklopení nevytvoří schod nebo elektrické ovládání víka kufru.

Tabulka

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru řadový čtyřválec
Palivo benzín / CNG
Zdvihový objem 1984
Max. výkon v kW (koní) 125 (170)
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 270 / 1 650-4 400
Typ pohonu Přední pohon
Převodovka 7 st. automatická
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s
Maximální rychlost 221 km/h
Spotřeba paliva (CNG) kg/100 km
Město   5,3 / 5,1
Mimo město 3,5 / 3,1
Kombinovaná 4,2 / 3,8
Spotřeba paliva (benzín) l/100 km
Město 7,5 / 7,1
Mimo město 5,2 / 4,6
Kombinovaná 6,0 / 5,5
Rozměry:
Délka 4 725 mm
Výška 1 442 mm
Šířka 1 842 / 2 022 mm
Pohotovostní hmotnost 1 670 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem 415 l
Se sklopenými sedadly 1 415 l

Audi ČR

Cena, příplatková výbava

A na koho vlastně Audi A4 Avant g-tron cílí? Především na řidiče, kteří chtějí jezdit komfortně, ekonomicky a současně ekologicky. K tomu navíc Audi přidává i řadu moderních technologií, přičemž samotný pohon na CNG řidiče téměř neomezuje - tedy s výjimkou parkování v podzemních garážích a absencí pohonu všech kol.

Na druhou stranu je však potřeba říci, že tato netradiční kombinace není zrovna lacinou záležitostí. Základní cena vozu totiž činí 1 249 900 Kč, přičemž v případě testovaného vozu by bylo potřeba připlatit dalších 30 600 Kč za lak, 65 300 Kč za akční paket Lifestyle a 42 300 Kč za navigaci MMI. Hranici 10 000 Kč pak překračují ještě doplňky jako 18-palcová litá kola, boční airbagy vzadu, tónovaná skla vzadu nebo zadní parkovací kamera. A to jsme ještě stále vynechali dalších 10 položek, které stojí méně než 10 000 Kč / kus.

Testovaný vůz včetně DPH a volitelné příplatkové výbavy se tak nakonec vyšplhal na částku 1 503 600 Kč, což není zrovna málo. Pro srovnání bychom ještě měli doplnit, že 2.0 litrový naftový model o výkonu 110 kW vyjde v základu o cca 150 000 Kč méně.

Vytisknout

Diskuze: TEST: Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron, tak trochu jiné šetření

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

reklama

Doporučujeme

Ford F-150 Raptor na Nürburgringu

Obří pick-up na závodním okruhu? Ford Raptor předvedl na Nürburgringu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

  2. ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

  3. Úpravy Gumbal kára, část druhá

  4. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  5. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  6. Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud