TEST: Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron, tak trochu jiné šetření

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron
Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron, foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. dubna 2018 1:00 27. dubna 2018 8:44
Sdílej:

Pokud jste dříve vybírali firemní automobil, pravděpodobně jste okamžitě začali uvažovat o vznětovém motoru. Posledních pár let to ale diesely nemají zrovna dvakrát snadné a výhledově se zdá, že jim to Evropská Unie ani různé evropské metropole nehodlají usnadnit. Naštěstí ale máme alternativy, se kterými se dá cestovat komfortně, s minimem ústupků a za přijatelné finance. A jedna z těch alternativ se jmenuje CNG.

Neuplyne týden, aniž bychom nepřinesli zprávu o novém hybridu nebo elektromobilu. V koncernu Volkswagen se také pracuje na automobilech z tohoto segmentu, ovšem ještě než bude trh připraven na masivní elektrifikaci, připravili si pro nás technici z Audi ještě jednu alternativu: novou Audi A4 Avant s označením g-tron.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Velké změny pod kapotou

Audi má v nabídce hned několik modelů spalujících stlačený zemní plyn, nicméně my jsme se tentokrát dostali za volant toho nejnovějšího z nich - Audi A4 G-Tron. Ta je vybavena 2.0 litrovým benzínovým motorem, který však musel podstoupit pár úprav. CNG má totiž vyšší výhřevnost, vyšší oktanové číslo a vyšší zápalnou teplotu, což vedlo k nutnosti upravit nebo vyměnit ventily, písty, svíčky, katalyzátor, výfukové potrubí a systém chlazení.

Do zavazadlového prostoru se také nastěhovaly nádrže, které pojmou až 19 kilogramů plynu. Kvůli nádržím však nezbyl prostor pro rezervu ani zadní diferenciál, takže zájemci o pohon všech kol quattro mají bohužel smůlu. Na druhou stranu se však Audi umí odměnit slušným dojezdem. Katalog sice uvádí až 500 km, nicméně už při prvním nastartování, kdy byla nádrž plná, nám vůz ukazoval zbývající dojezd na plyn cca 350 km a dalších více než 350 km na benzín.

Rozdíl nepoznáte

Jako preferované palivo je vždy voleno CNG a pouze v případě jeho nedostatku, nebo ve výjimečných situacích (např. mrazy pod -10 °C), si jednotka nejprve vyžádá benzín. Do samotného přepínání nemůže řidič nijak zasahovat. Samotné přepnutí paliva je přitom téměř neznatelné a dost možná si ho ani nevšimnete. Co se kultivovanosti týče, jsou na tom obě paliva dost podobně. Zcela subjektivně bych řekl, že při jízdě na CNG je vůz poněkud tišší a kultivovanější. Znovu však opakuji, že se jedná jen o subjektivní pocit, neboť rozdíly jsou skutečně zanedbatelné.

Tím se vlastně nepřímo dostáváme i k jízdním dojmům. Automobilka udává čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximální rychlost okolo 221 km/h, což není vůbec špatné. Jistě, ve stájích Audi  najdete podstatně rychlejší a výkonnější kombíky s mohutnějším nástupem výkonu, ovšem jejich žíznivost bude někde zcela jinde. Naproti tomu g-tron nabízí jak možnost poklidného cestování, tak i poměrně svižnější jízdy. Během našeho týdenního testování, kdy jsme vůz protáhli po všech typech cest a vyzkoušeli ho v klidu i v "plném zápřahu", se průměrná spotřeba vyšplhala lehce nad 4 kg/100 km, díky čemuž se náklady na kilometr pohybují lehce nad hranicí jedné koruny.

Rychlý konec úsporám?

Problém však nastává v momentě, kdy vám CNG dojde a motor se automaticky přepne na benzín. Počínaje tím okamžikem je totiž potřeba se smířit se spotřebou okolo 8 l/100 km, což už není zas taková hitparáda. Čerpací stanice s CNG navíc stále nejsou tak běžné, jak bychom si přáli - a to zvláště v zahraničí. Pokud tedy budete chtít cestovat výhodněji, je potřeba si celou cestu naplánovat s ohledem na možnost tankování.

Ovšem jakmile se k čerpací stanici s CNG dostanete, máte vyhráno. Samotné tankování je totiž poměrně snadné a na internetu hned několikrát a do detailu popsané. My jsme nalezli například toto video, které je naprosto blbuvzdorné. Seznam čerpacích stanic s CNG je samozřejmě k nalezení i na internetu, ovšem auto i samotné vám po zjištění nedostatku CNG v nádržích ochotně nabídne nejbližší čerpací stanice v okolí.

Drobné změny v interiéru

Jak už je u Audi zvykem, i cestování s modelem g-tron je velice komfortní. Ačkoliv se v podbězích nacházela 18-palcová kola, podvozek vcelku obstojně filtroval řadu nerovností i na středočeských okreskách, které by mohly z fleku zastoupit tatrovácký testovací polygon. Interiér je pohledný, praktický a hlavně ergonomický. Přední sedačky doslova oplývají komfortem a řidiči i spolujezdci poskytují patřičné pohodlí i oporu. Dostatek pohodlí a prostoru je pak i na zadních sedadlech.

Rozebírat interiér a jízdní vlastnosti Audi A4 Avant by však bylo celkem zbytečné, neboť tady se žádné výrazné změny neudály. Po interiéru se sice objevuje několik nových symbolů g-tron, ovšem ta největší změna se objevuje v kapličce přístrojů. Zde se totiž nachází rovnou dva ukazatele paliva - vpravo je benzín a vlevo CNG. Palubní počítač pak nabídne mimo jiné i efektivně rozdělená data o dojezdu, přičemž zeleně je označován dojezd na plyn a oranžově dojezd na benzín.

Další změny se nacházejí až v zavazadlovém prostoru. Ten se díky přítomnosti dvou lehkých kompozitních nádrží na plyn nepatrně zmenšil. Oproti benzín či naftu spalujícím modelům tak nabízí pouze 415 litrů (standardní A4 nabízí 515 l) a sbohem musíte dát jak rezervě, tak pohonu všech kol. Opravná sada a řada koncovek a redukcí pro tankování CNG se pak ukrývá pod podlahou v malé schránce, která je umístěna kousek za zadními sedačkami. V případě defektu se tedy k této schránce budete muset prohrabat všemi věcmi.

Kufr má navíc jednoduché a rovné tvary, takže dostat sem větší náklad jistě nebude problém. Potěší i malé drobnosti, jako je roletka zvedající se s víkem kufru, sklápění sedadel z prostoru kufru, které po sklopení nevytvoří schod nebo elektrické ovládání víka kufru.

Tabulka

Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec Palivo benzín / CNG Zdvihový objem 1984 Max. výkon v kW (koní) 125 (170) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 270 / 1 650-4 400 Typ pohonu Přední pohon Převodovka 7 st. automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s Maximální rychlost 221 km/h Spotřeba paliva (CNG) kg/100 km Město   5,3 / 5,1 Mimo město 3,5 / 3,1 Kombinovaná 4,2 / 3,8 Spotřeba paliva (benzín) l/100 km Město 7,5 / 7,1 Mimo město 5,2 / 4,6 Kombinovaná 6,0 / 5,5 Rozměry: Délka 4 725 mm Výška 1 442 mm Šířka 1 842 / 2 022 mm Pohotovostní hmotnost 1 670 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 415 l Se sklopenými sedadly 1 415 l

Audi ČR

Cena, příplatková výbava

A na koho vlastně Audi A4 Avant g-tron cílí? Především na řidiče, kteří chtějí jezdit komfortně, ekonomicky a současně ekologicky. K tomu navíc Audi přidává i řadu moderních technologií, přičemž samotný pohon na CNG řidiče téměř neomezuje - tedy s výjimkou parkování v podzemních garážích a absencí pohonu všech kol.

Na druhou stranu je však potřeba říci, že tato netradiční kombinace není zrovna lacinou záležitostí. Základní cena vozu totiž činí 1 249 900 Kč, přičemž v případě testovaného vozu by bylo potřeba připlatit dalších 30 600 Kč za lak, 65 300 Kč za akční paket Lifestyle a 42 300 Kč za navigaci MMI. Hranici 10 000 Kč pak překračují ještě doplňky jako 18-palcová litá kola, boční airbagy vzadu, tónovaná skla vzadu nebo zadní parkovací kamera. A to jsme ještě stále vynechali dalších 10 položek, které stojí méně než 10 000 Kč / kus.

Testovaný vůz včetně DPH a volitelné příplatkové výbavy se tak nakonec vyšplhal na částku 1 503 600 Kč, což není zrovna málo. Pro srovnání bychom ještě měli doplnit, že 2.0 litrový naftový model o výkonu 110 kW vyjde v základu o cca 150 000 Kč méně.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.