Pokud jste dříve vybírali firemní automobil, pravděpodobně jste okamžitě začali uvažovat o vznětovém motoru. Posledních pár let to ale diesely nemají zrovna dvakrát snadné a výhledově se zdá, že jim to Evropská Unie ani různé evropské metropole nehodlají usnadnit. Naštěstí ale máme alternativy, se kterými se dá cestovat komfortně, s minimem ústupků a za přijatelné finance. A jedna z těch alternativ se jmenuje CNG.
Neuplyne týden, aniž bychom nepřinesli zprávu o novém hybridu nebo elektromobilu. V koncernu Volkswagen se také pracuje na automobilech z tohoto segmentu, ovšem ještě než bude trh připraven na masivní elektrifikaci, připravili si pro nás technici z Audi ještě jednu alternativu: novou Audi A4 Avant s označením g-tron.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Velké změny pod kapotou
Audi má v nabídce hned několik modelů spalujících stlačený zemní plyn, nicméně my jsme se tentokrát dostali za volant toho nejnovějšího z nich - Audi A4 G-Tron. Ta je vybavena 2.0 litrovým benzínovým motorem, který však musel podstoupit pár úprav. CNG má totiž vyšší výhřevnost, vyšší oktanové číslo a vyšší zápalnou teplotu, což vedlo k nutnosti upravit nebo vyměnit ventily, písty, svíčky, katalyzátor, výfukové potrubí a systém chlazení.
Do zavazadlového prostoru se také nastěhovaly nádrže, které pojmou až 19 kilogramů plynu. Kvůli nádržím však nezbyl prostor pro rezervu ani zadní diferenciál, takže zájemci o pohon všech kol quattro mají bohužel smůlu. Na druhou stranu se však Audi umí odměnit slušným dojezdem. Katalog sice uvádí až 500 km, nicméně už při prvním nastartování, kdy byla nádrž plná, nám vůz ukazoval zbývající dojezd na plyn cca 350 km a dalších více než 350 km na benzín.
Rozdíl nepoznáte
Jako preferované palivo je vždy voleno CNG a pouze v případě jeho nedostatku, nebo ve výjimečných situacích (např. mrazy pod -10 °C), si jednotka nejprve vyžádá benzín. Do samotného přepínání nemůže řidič nijak zasahovat. Samotné přepnutí paliva je přitom téměř neznatelné a dost možná si ho ani nevšimnete. Co se kultivovanosti týče, jsou na tom obě paliva dost podobně. Zcela subjektivně bych řekl, že při jízdě na CNG je vůz poněkud tišší a kultivovanější. Znovu však opakuji, že se jedná jen o subjektivní pocit, neboť rozdíly jsou skutečně zanedbatelné.
Tím se vlastně nepřímo dostáváme i k jízdním dojmům. Automobilka udává čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximální rychlost okolo 221 km/h, což není vůbec špatné. Jistě, ve stájích Audi najdete podstatně rychlejší a výkonnější kombíky s mohutnějším nástupem výkonu, ovšem jejich žíznivost bude někde zcela jinde. Naproti tomu g-tron nabízí jak možnost poklidného cestování, tak i poměrně svižnější jízdy. Během našeho týdenního testování, kdy jsme vůz protáhli po všech typech cest a vyzkoušeli ho v klidu i v "plném zápřahu", se průměrná spotřeba vyšplhala lehce nad 4 kg/100 km, díky čemuž se náklady na kilometr pohybují lehce nad hranicí jedné koruny.
Rychlý konec úsporám?
Problém však nastává v momentě, kdy vám CNG dojde a motor se automaticky přepne na benzín. Počínaje tím okamžikem je totiž potřeba se smířit se spotřebou okolo 8 l/100 km, což už není zas taková hitparáda. Čerpací stanice s CNG navíc stále nejsou tak běžné, jak bychom si přáli - a to zvláště v zahraničí. Pokud tedy budete chtít cestovat výhodněji, je potřeba si celou cestu naplánovat s ohledem na možnost tankování.
Ovšem jakmile se k čerpací stanici s CNG dostanete, máte vyhráno. Samotné tankování je totiž poměrně snadné a na internetu hned několikrát a do detailu popsané. My jsme nalezli například toto video, které je naprosto blbuvzdorné. Seznam čerpacích stanic s CNG je samozřejmě k nalezení i na internetu, ovšem auto i samotné vám po zjištění nedostatku CNG v nádržích ochotně nabídne nejbližší čerpací stanice v okolí.
Drobné změny v interiéru
Jak už je u Audi zvykem, i cestování s modelem g-tron je velice komfortní. Ačkoliv se v podbězích nacházela 18-palcová kola, podvozek vcelku obstojně filtroval řadu nerovností i na středočeských okreskách, které by mohly z fleku zastoupit tatrovácký testovací polygon. Interiér je pohledný, praktický a hlavně ergonomický. Přední sedačky doslova oplývají komfortem a řidiči i spolujezdci poskytují patřičné pohodlí i oporu. Dostatek pohodlí a prostoru je pak i na zadních sedadlech.
Rozebírat interiér a jízdní vlastnosti Audi A4 Avant by však bylo celkem zbytečné, neboť tady se žádné výrazné změny neudály. Po interiéru se sice objevuje několik nových symbolů g-tron, ovšem ta největší změna se objevuje v kapličce přístrojů. Zde se totiž nachází rovnou dva ukazatele paliva - vpravo je benzín a vlevo CNG. Palubní počítač pak nabídne mimo jiné i efektivně rozdělená data o dojezdu, přičemž zeleně je označován dojezd na plyn a oranžově dojezd na benzín.
Další změny se nacházejí až v zavazadlovém prostoru. Ten se díky přítomnosti dvou lehkých kompozitních nádrží na plyn nepatrně zmenšil. Oproti benzín či naftu spalujícím modelům tak nabízí pouze 415 litrů (standardní A4 nabízí 515 l) a sbohem musíte dát jak rezervě, tak pohonu všech kol. Opravná sada a řada koncovek a redukcí pro tankování CNG se pak ukrývá pod podlahou v malé schránce, která je umístěna kousek za zadními sedačkami. V případě defektu se tedy k této schránce budete muset prohrabat všemi věcmi.
Kufr má navíc jednoduché a rovné tvary, takže dostat sem větší náklad jistě nebude problém. Potěší i malé drobnosti, jako je roletka zvedající se s víkem kufru, sklápění sedadel z prostoru kufru, které po sklopení nevytvoří schod nebo elektrické ovládání víka kufru.
Tabulka
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec Palivo benzín / CNG Zdvihový objem 1984 Max. výkon v kW (koní) 125 (170) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 270 / 1 650-4 400 Typ pohonu Přední pohon Převodovka 7 st. automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s Maximální rychlost 221 km/h Spotřeba paliva (CNG) kg/100 km Město 5,3 / 5,1 Mimo město 3,5 / 3,1 Kombinovaná 4,2 / 3,8 Spotřeba paliva (benzín) l/100 km Město 7,5 / 7,1 Mimo město 5,2 / 4,6 Kombinovaná 6,0 / 5,5 Rozměry: Délka 4 725 mm Výška 1 442 mm Šířka 1 842 / 2 022 mm Pohotovostní hmotnost 1 670 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 415 l Se sklopenými sedadly 1 415 lAudi ČR
Cena, příplatková výbava
A na koho vlastně Audi A4 Avant g-tron cílí? Především na řidiče, kteří chtějí jezdit komfortně, ekonomicky a současně ekologicky. K tomu navíc Audi přidává i řadu moderních technologií, přičemž samotný pohon na CNG řidiče téměř neomezuje - tedy s výjimkou parkování v podzemních garážích a absencí pohonu všech kol.
Na druhou stranu je však potřeba říci, že tato netradiční kombinace není zrovna lacinou záležitostí. Základní cena vozu totiž činí 1 249 900 Kč, přičemž v případě testovaného vozu by bylo potřeba připlatit dalších 30 600 Kč za lak, 65 300 Kč za akční paket Lifestyle a 42 300 Kč za navigaci MMI. Hranici 10 000 Kč pak překračují ještě doplňky jako 18-palcová litá kola, boční airbagy vzadu, tónovaná skla vzadu nebo zadní parkovací kamera. A to jsme ještě stále vynechali dalších 10 položek, které stojí méně než 10 000 Kč / kus.
Testovaný vůz včetně DPH a volitelné příplatkové výbavy se tak nakonec vyšplhal na částku 1 503 600 Kč, což není zrovna málo. Pro srovnání bychom ještě měli doplnit, že 2.0 litrový naftový model o výkonu 110 kW vyjde v základu o cca 150 000 Kč méně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.