Design a moderní technologie
Peugeot 308 SW současné generace už je na trhu pár let, ovšem tentokrát se nám do rukou dostala jeho nedávno faceliftovaná varianta. A protože už v původní verzi se jednalo o pohledný vůz, nebylo potřeba jeho vzhled nijak výrazně měnit. Nejvýraznější změna se tak odehrála na přídi, kde se logo automobilky přesunulo z kapoty do přepracované masky chladiče. Dále došlo k decentní úpravě předního nárazníku, který navazuje na Full-LED světlomety a úpravě grafiky zadních svítilen.
Další výrazně změny se vztahují k použité technice. Všechny motory totiž nyní splňují přísnější emisní normy Euro 6c a opomenout nelze ani přítomnost nových bezpečnostních a asistenčních systémů, mezi které patří i automatické nouzové brzdění.
Uvnitř vozu zůstalo vše při starém, což má svá pozitiva i negativa. Mezi pozitiva lze zařadit kvalitní zpracování, kvalitní materiály a slušnou ergonomii. Horší je to však s nutností ovládat většinu funkcí přes dotykový displej multimediálního systému, který sice nabízí skvělé rozlišení a bryskní reakce, ovšem jeho ovládání odvádí pozornost od řízení. To ale kritizujeme takřka u každého panelu bez jakýchkoliv "hardware" tlačítek. Samotné uspořádání i-Cockpit pak nemá smysl příliš komentovat - někomu zkrátka sedne, jinému ne. Je potřeba si ho zkrátka vyzkoušet.
Prostornost a praktičnost
Jak už by se od kombíku dalo čekat, místa zde rozhodně není málo, tedy alespoň co se kufru a posádky týče - o tom ale až později. Hned na začátek se pojďme podívat na jednu z největších slabin celého interiéru: nedostatek praktických odkládacích přihrádek. Samozřejmě můžete namítat něco o kapsách ve dveřích, přihrádce před spolujezdcem nebo středové loketní opěrce, ovšem to nestačí.
Oproti konkurenci zde zkrátka Peugeot ztrácí a je to znát kdykoliv si potřebujete odložit klíče, peněženku a mobil. To sice můžete po vozu nějak rovnoměrně uložit, ovšem jakmile se o totéž pokusí i spolujezdec, nastává problém. Za zcela tristní pak v tomto ohledu považuji plýtvání místem před řadící pákou, kde nudný kus plastů rozbíjí pouze lišta s tlačítky výhřevu oken / zamykání a stříbrný chromový proužek CD mechaniky, který má zřejmě dělat společnost osamocenému voliči hlasitosti audia.
Tak, to bychom měli nejpalčivější kritiku a můžeme začít chválit. A že je toho dost. Například přední sedadla nabízí bohatý prostor pro řidiče i spolujezdce, aniž by nějak výrazně tratili cestující v zadní řadě. Za pochvalu také stojí kvalita sedadel, v našem případě manuálně ovládaná sedadla s elektricky upravitelnou bederní opěrkou a pseudo-masážní funkcí nabízela dostatek opory i komfortu.
Totéž platí i pro zadní sedačky, které si při srovnání s konkurencí nevedou o moc hůře. Malá výtka však směřuje k (kdysi) bílému čalounění interiéru, na kterém se putování auta mezi redakcemi děsivě podepsalo. Pokud tedy hledáte automobil pro převážení dětí, na bílý interiér okamžitě zapomeňte, tedy alespoň pokud nejste ochotni trávit každý týden jeho důkladným tepováním.
Opomenout samozřejmě nemůžeme ani kufr, který podle Peugeotu slibuje v základní konfiguraci 610 litrů prostoru. To samozřejmě není málo, ovšem zajímavé je i jeho řešení. Na podlaze kufru, který je řešen v pravidelných tvarech s odkládacím prostorem po obou stranách, nalezneme kovové kolejnice pro upevnění nákladu pomocí síťky schované pod platem, nechybí háčky na zavěšení tašek a samozřejmostí je i sklápění sedadel přímo z kufru. Na rodinné dovolené tak bude 308 vítaným parťákem.
Motor, převodovka a jízdní vlastnosti
Pod kapotou námi testovaného vozu byl usazen vcelku příjemný nafťák 2.0 BlueHDI, který disponuje výkonem 150 koňských sil. Ten putuje k předním kolům prostřednictvím automatické šestistupňové převodovky EAT6. Jedná se o rozumnou kombinaci, která s vozem nemá sebemenší potíže, zvláště u motoru stojí za zmínku jeho velice slušná kultivovanost, pružnost i zátah. Menší výtky směřují k převodovce, která je při městském popojíždění poněkud nejistá a občas je cítit drobnější zacukání. Zde však musím uznat, že jsem vůči těmto věcem možná až přehnaně citlivý.
Naopak po vyjetí z města hraje motor s převodovkou doslova labutí píseň. 150 koní se nemusí zdát v dnešní době jako velká sláva, nicméně na okreskách a dálnicích předvádí převodovka s motorem skvělou souhru a vy nebudete mít nejmenší potíže se stoupáním ani předjížděním. Vůz se zkrátka dravě žene kupředu, což ho předurčuje k dlouhým výletům a troufám si říct, že cesta na dovolenou v něm bude doslova radost.
Roli dálničního expresu podtrhuje i podvozek, který se svým naladěním řadí spíše k tužším. Na kvalitních silnicích potěší jistotou, ačkoliv váha na přední nápravě je znát a vůz dává najevo své sklony k nedotáčivosti. Jakmile však sjedete z lepších silnic na typickou českou okresku, situace se začne dramaticky zhoršovat. Propadlé kanály a větší výmoly, které například ve tmě nebo pod kaluží přehlédnete, pak o sobě dají nehezky vědět. Situaci by mohla prospět menší kola, nicméně naše testovací 308 byla obuta na elegantních 18-palcových discích, což na českých silnicích vždy znamená nižší komfort.
Sluší se také zmínit spotřebu, která v tabulkách automobilky vyznívá až neuvěřitelně. A co si budeme nalhávat, oněch 3,7 až 3,9 l/100 km (v závislosti na rozměru obutých kol) je prostě údaj z říše snů. Přiznávám, že během společného týdne jsem Peugeota trápil hlavně na cestách po městě a přilehlých okreskách, ovšem na konci týdne jsme si udělali delší dálniční výlet a spotřeba se pohybovala v rozmezí 6,3 až 6,5 litru. Řidiči s obdivuhodnou schopností sebeovládání se možná dostanou i pod 6 litrů, ovšem osobně by mi ke spokojenosti stačilo i rovných šest.
Bezpečnost
Jak už jsme zmiňovali výše, omlazená 308 SW dostala i nové bezpečnostní asistenty. Nyní tak dokáže nabídnout varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, automatické nouzové brzdění, systém rozpoznání dopravního značení, automatické přepínání dálkových světel, systém sledování únavy řidiče, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, systém autonomního parkování Park Assist a řadu dalších praktických pomocníků.
Crash testy Euro NCAP sice 308 SW nikdy neabsolvoval, nicméně ve variantě hatchback byl Peugeot 308 testován již v roce 2013 a z testu si odnesl rovných 5 hvězdu. V jednotlivých kategoriích uspěl malý hatchback následovně: bezpečnost dospělé posádky 92 %, bezpečnost dětí 79 %, bezpečnost chodců 64 % a bezpečnostní systémy 81 %.
Tabulka
Některá data v tabulce jsou zdvojená, což je způsobenou rozdílnými hodnotami v případě použití rozdílných velikosti pneumatik. Vždy proto byla zvolena minimální a maximální možná hodnota.
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Zdvihový objem | 1997 |
Max. výkon v kW (koní) | 110 (150) |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 370 / 2000 |
Typ pohonu | Přední pohon |
Převodovka | 6 st. automatická |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,9 - 9,2 s |
Maximální rychlost | 210 - 215 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 4,4 / 5,0 |
Mimo město | 3,4 / 3,8 |
Kombinovaná | 3,7 / 4,3 |
Rozměry: | |
Délka | 4 585 mm |
Výška | 1 472 mm |
Šířka | 1 863 / 2 043 mm |
Hmotnost | 1 390 - 1 495 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 610 l |
Se sklopenými sedadly | 1 775 l |
Peugeot ČR
Cena a příplatky
A na kolik tohle svezení vyjde? Nejlevnější 308 SW s benzínovým motorem 1.2 PureTech 110 ve výbavě Active seženete v akční výbavě již za 395 000 Kč. Mimo akční cenu ale vyjde na 455 000 Kč. S námi testovaným motorem 2.0 BlueHdi a automatickou převodovkou EAT6 ve výbavě Allure už se ale dostáváme a 590 000 Kč, mimo akci pak 670 000 Kč. K tomu je však v našem případě potřeba připočíst i vcelku bohatou příplatkovou výbavu za 166 500 Kč, která zahrnuje:
- PEUGEOT Full LED Technology: Přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, přední LED mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáčky, dynamická směrová světla, specifický přední nárazník : 30 000 Kč
- Výsuvná vertikální síť k zachycení vysokého nákladu: 2 500 Kč
- Visiopark 1 (zpětná couvací kamera) : 12 000 Kč
- Panoramatické střešní okno s elektrickou sluneční clonou se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí: 18 000 Kč
- Kolejnice v zavazadlovém prostoru: 4 000 Kč
- Park Assist (automatické příčné / podélné parkování) + systém sledování mrtvého úhlu (obsahuje HU13 - Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, PR01 - Přední mlhové světlomety, UB03 - Přední a zadní parkovací asistent): 13 000 Kč
- Pack Seats: Sedadla řidiče a spolujezdce s elektrickou bederní opěrkou a masážní funkcí (obsahuje NA01
- Vyhřívaná přední sedadla): 12 000 Kč
- Navigace 3D: Navigační systém 3D v češtině s integrovanou mapou Evropy a hlasovým ovládáním, doživotní aktualizace zdarma, rádio MP3 (6 reproduktorů, tri-tuner), barevný kapacitní dotykový 9,7” displej + Hands-free Bluetooth + USB + ovládání na volantu + Mirror Screen (MirrorLink / Apple Car Play / Android Auto): 20 000 Kč
- Hands-free přístup a startování vozu: 13 000 Kč
- Hliníková kola 18” SAPHIR černá s výbrusem, pneumatiky 225/40 R18 + Náhradní dojezdové kolo: 20 000 Kč
- Pack Drive Assist Plus: Adaptivní tempomat s funkcí Stop (ACC Stop) + Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění - kamera + radar) + Distance Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku): 28 000 Kč
- Metalický lak: 14 000 Kč
Námi testovaný vůz se tak dostal na částku 756 500 Kč. V nejvyšší výbavě GT Line s nejvyšší dostupnou motorizací (tedy tou naší) pak cena činí 640 000 Kč v akci a 730 000 Kč běžně. Málo to tedy rozhodně není, ovšem ve výsledku budete mít při řízení 308 SW pocit, že přesně víte, kam vaše úspory zmizely.
Závěr
A jaký dojem na nás Peugeot nakonec zanechal? Až překvapivě pozitivní. Peugeot dokázal příjemně překvapit a cestování s ním bylo nečekaně komfortní. Podvozek by sice mohl být drobet měkčí a interiér by si zasloužil pár úložných prostor navíc, nicméně ani tohle nemohlo poškodit jinak kladný dojem. Peugeot 308 SW se zkrátka v konkurenci kombíků rozhodně neztratí a v "sousedském" souboji má co nabídnout.