Je to jen pár týdnů, co jsme s velkou slávou po několikaletém půstu přivítali na českém trhu novou Imprezu. Od minulé generace ale není sama, a tak její příjezd nyní završuje i zvýšené XV. S ohledem na neutuchající módu crossoverů je jasné, že v zápase o přízeň zákazníků bude právě XV jeden z klíčových útočníků v sestavě Subaru.
Designu karoserie, konceptu interiéru i technickým řešením nové platformy SGP (Subaru Global Platform) jsme se věnovali detailně už u Imprezy. Podívejme se tedy na to, čím se od sebe obě auta odlišují. V první řadě je to pochopitelně světlá výška. Ta se zastavila na stejné hodnotě jako u minulé generace, tedy 220 mm, což je mezi konkurencí vysoce nadprůměrné číslo a společně s přejezdovým úhlem 21,6°a nájezdovými úhly 18° resp. 29° vytváří předpoklad pro bezproblémové jízdy polem i nepolem.
Společně se standardně dodávaným systémem X-Mode se XV dovede bez problémů dostat i z takové šlamastyky, jako když prokluzují tři kola a v záběru zůstane jen jediné. A je vcelku jedno, jestli je to na přední nebo zadní nápravě. Nástrahami terénního polygonu v Bělé pod Bezdězem, kde probíhala národní premiéra, se „iksvéčko“ naložené čtyřmi osobami protahovalo s naprostou sebejistotou, a to navzdory hendikepu uježděného sněhu. To stejné platilo i o uměle vytvořené offroadové trati, která vedla v místech, kam by se mnozí z nás neodvážili ani pěšky za sucha. V tomto směru tedy nejnovější subaru dostálo své pověsti dosyta a marketingové heslo „Pro zdánlivě nedosažitelné cíle“ můžeme považovat za potvrzené. Vážně, tohle se Subaru povedlo.
XV se od Imprezy ovšem odlišuje i v jiných oblastech. Zvenčí si všimnete jinak tvarovaných nárazníků a také bočních prahů a lemů blatníků, které jsou kryty černým plastem. Střechu crossoveru od výbavy Comfort pak zdobí stříbrné ližiny. Nejvýraznějším poznávacím prvkem v interiéru je pak prošívání oranžovou nití, které se objevuje na sedadlech, ve dveřích, na volantu, palubní desce a manžetě voliče automatu. Objem kufru se mezigeneračně zvětšil spíše symbolicky o 5 na finálních 385 litrů. Výrazně víc je ale prostoru na zadní lavici, kam se bez problémů poskládá i dospělý cestující.
Novinku jsme krátce projeli i na silnici opět převážně schované pod sněhovou pokrývkou. V přímé konfrontaci s Imprezou se jasně ukazuje o 9 cm vyšší posez daný zmíněnou světlostí. Ukotvení samotných sedaček v interiéru je ovšem stejné. Totožné už ale nejsou podvozkové díly, jako tomu bylo u minulé verze, ale pro model XV byly konstruovány s důrazem na vyšší odolnost. Například Impreza má těhlice náprav z hliníku kvůli úspoře hmotnosti, XV ne. Ostatně odolnost patří společně s bezpečností a zábavou mezi tři strategické zásady plejád. Už krátce po rozjezdu si všimnete citelně nižších vibrací od motoru i hlučnosti převodovky, než tomu bylo posledně. Také manuální řazení virtuálních převodů CVT převodovky je pocitově plynulejší, byť na pokyny pádly pod volantem reaguje možná o chlup pomaleji. Oproti Impreze je ale citelně jiná kinematika pohybů karoserie. „Réza“ je tužší a na rychlé pohyby volantem reaguje okamžitou změnou směru, XV se přece jen malinko nakloní a zadek má větší tendence se při takových manévrech setrvačností více zhoupnout.
Paleta motorů naopak Imprezu věrně kopíruje. Zákazníci se tak chtě nechtě musejí spokojit s atmosféricky plněnými benzínovými motory. Boxerovému dieselu zřejmě pomalu zvoní umíráček, leckoho ale zamrzí absence foukané šestnáctistovky z Levorgu. Jenže víte co? Mně to nevadí. Ano, Levorg dovede jet hodně svižně, ale taky si za to umí z nádrže pořádně přihnout. Volba pohonné jednotky je tedy jednoduchá: nepřeplňovaná šestnáctistovka, nebo dvoulitr. Menší z nich nabízí 84 kW, objemnější pak 115 kW, u kterého došlo od minulé generace k nárůstu o 5 kW. Současně se ale lehce zvýšila hmotnost auta i kombinovaná spotřeba ze 6,5 na 6,9 litru na 100 km. Je to daň za lepší odhlučnění, větší bezpečnost a výbavu. S dvoulitrem se rovněž pojí pádla na řazení pod volantem, u šestnáctky byste je hledali marně.
Nové Subaru XV přijíždí do Česka s cenami o 30 tisíc vyššími než srovnatelná Impreza. Startovacích 590 tisíc korun platí pro entry level výbavu Active a slabší z dvojce motorů. Už tam ale nebudete postrádat stálý pohon všech kol, automatickou převodovku, litá 17" kola, výhřev sedaček, automatickou klimatizaci dokonce s hlasovým ovládáním, 6,5" dotykový displej infotainmentu, příjmem digitálního rozhlasu a konektivitou Apple CarPlay a Android Auto, multifunkční volant, už zmíněný X-Mode s asistentem sjezdu svahů a pochopitelně i chloubu Subaru – systém EyeSight, který v sobě kombinuje třeba funkce asistenta pro jízdu v pruzích, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Z toho důvodu zmizely z nabídky i verze osazené manuální převodovkou.
Pokud budete chtít dvoulitr, připravte si nejméně 710 tisíc za výbavový stupeň Comfort. Navíc dostanete nejen 31 kW, ale i aktivní natáčecí BiLED svítilny, 18" kola, duální klimatizaci, 8" dotykový displej nebo třeba parkovací kameru. Kožená sedadla s elektrickým posuvem u řidiče zůstávají výsadou nejdražší verze Sport, za tu už ale zaplatíte 820 tisíc korun. Příplatek je u všech stupňů výbav jediný – jiná než červená, oranžová nebo šedá barva karoserie. Pokud by vás zajímalo srovnání vybraných verzí s dosud prodávanou generací modelového roku 2017 s automatickou převodovkou, podívejte se do tabulky.
Cenové porovnání s předchozí generací Specifikace Subaru XV 2017 (Kč) Subaru XV 2018 (Kč) 1.6i Comfort 649 000 660 000 2.0i Comfort 669 000 710 000 2.0i Executive 749 000 750 000Subaru Česká republika
Subaru zároveň poskytuje ke všem verzím záruku na 5 let nebo 200 tisíc kilometrů včetně asistenčních služeb zdarma. České zastoupení chce v letošním roce prodat v tuzemsku 3-4krát více „iksvéček“ než Imprez, tedy kolem 150, a to převážně v dvoulitrové motorizaci. Na rozdíl od jiných evropských států tady totiž nefungují ekonomické pobídky k nákupu aut podle normované spotřeby nebo vypouštěných emisí.
Subaru XV 2018 český ceník Specifikace Max. rychlost (km/h) Spotřeba (l/100 km) Cena (Kč) 1.6i 84 kW (114 k) Active 175 7,9 / 5,6 / 6,4 590 000 1.6i 84 kW (114 k) Comfort 175 7,9 / 5,6 / 6,4 660 000 1.6i 84 kW (114k) Executive 175 7,9 / 5,6 / 6,4 700 000 2.0i 115 kW (156 k) Comfort 194 8,7 / 5,8 / 6,9 710 000 2.0i 115 kW (156 k) Executive 194 8,7 / 5,8 / 6,9 750 000 2.0 115 kW (156 k) Sport 194 8,7 / 5,8 / 6,9 820 000Subaru Česká republika
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.