Je to jen pár týdnů, co jsme s velkou slávou po několikaletém půstu přivítali na českém trhu novou Imprezu. Od minulé generace ale není sama, a tak její příjezd nyní završuje i zvýšené XV. S ohledem na neutuchající módu crossoverů je jasné, že v zápase o přízeň zákazníků bude právě XV jeden z klíčových útočníků v sestavě Subaru.
Designu karoserie, konceptu interiéru i technickým řešením nové platformy SGP (Subaru Global Platform) jsme se věnovali detailně už u Imprezy. Podívejme se tedy na to, čím se od sebe obě auta odlišují. V první řadě je to pochopitelně světlá výška. Ta se zastavila na stejné hodnotě jako u minulé generace, tedy 220 mm, což je mezi konkurencí vysoce nadprůměrné číslo a společně s přejezdovým úhlem 21,6°a nájezdovými úhly 18° resp. 29° vytváří předpoklad pro bezproblémové jízdy polem i nepolem.
Společně se standardně dodávaným systémem X-Mode se XV dovede bez problémů dostat i z takové šlamastyky, jako když prokluzují tři kola a v záběru zůstane jen jediné. A je vcelku jedno, jestli je to na přední nebo zadní nápravě. Nástrahami terénního polygonu v Bělé pod Bezdězem, kde probíhala národní premiéra, se „iksvéčko“ naložené čtyřmi osobami protahovalo s naprostou sebejistotou, a to navzdory hendikepu uježděného sněhu. To stejné platilo i o uměle vytvořené offroadové trati, která vedla v místech, kam by se mnozí z nás neodvážili ani pěšky za sucha. V tomto směru tedy nejnovější subaru dostálo své pověsti dosyta a marketingové heslo „Pro zdánlivě nedosažitelné cíle“ můžeme považovat za potvrzené. Vážně, tohle se Subaru povedlo.
XV se od Imprezy ovšem odlišuje i v jiných oblastech. Zvenčí si všimnete jinak tvarovaných nárazníků a také bočních prahů a lemů blatníků, které jsou kryty černým plastem. Střechu crossoveru od výbavy Comfort pak zdobí stříbrné ližiny. Nejvýraznějším poznávacím prvkem v interiéru je pak prošívání oranžovou nití, které se objevuje na sedadlech, ve dveřích, na volantu, palubní desce a manžetě voliče automatu. Objem kufru se mezigeneračně zvětšil spíše symbolicky o 5 na finálních 385 litrů. Výrazně víc je ale prostoru na zadní lavici, kam se bez problémů poskládá i dospělý cestující.
Novinku jsme krátce projeli i na silnici opět převážně schované pod sněhovou pokrývkou. V přímé konfrontaci s Imprezou se jasně ukazuje o 9 cm vyšší posez daný zmíněnou světlostí. Ukotvení samotných sedaček v interiéru je ovšem stejné. Totožné už ale nejsou podvozkové díly, jako tomu bylo u minulé verze, ale pro model XV byly konstruovány s důrazem na vyšší odolnost. Například Impreza má těhlice náprav z hliníku kvůli úspoře hmotnosti, XV ne. Ostatně odolnost patří společně s bezpečností a zábavou mezi tři strategické zásady plejád. Už krátce po rozjezdu si všimnete citelně nižších vibrací od motoru i hlučnosti převodovky, než tomu bylo posledně. Také manuální řazení virtuálních převodů CVT převodovky je pocitově plynulejší, byť na pokyny pádly pod volantem reaguje možná o chlup pomaleji. Oproti Impreze je ale citelně jiná kinematika pohybů karoserie. „Réza“ je tužší a na rychlé pohyby volantem reaguje okamžitou změnou směru, XV se přece jen malinko nakloní a zadek má větší tendence se při takových manévrech setrvačností více zhoupnout.
Paleta motorů naopak Imprezu věrně kopíruje. Zákazníci se tak chtě nechtě musejí spokojit s atmosféricky plněnými benzínovými motory. Boxerovému dieselu zřejmě pomalu zvoní umíráček, leckoho ale zamrzí absence foukané šestnáctistovky z Levorgu. Jenže víte co? Mně to nevadí. Ano, Levorg dovede jet hodně svižně, ale taky si za to umí z nádrže pořádně přihnout. Volba pohonné jednotky je tedy jednoduchá: nepřeplňovaná šestnáctistovka, nebo dvoulitr. Menší z nich nabízí 84 kW, objemnější pak 115 kW, u kterého došlo od minulé generace k nárůstu o 5 kW. Současně se ale lehce zvýšila hmotnost auta i kombinovaná spotřeba ze 6,5 na 6,9 litru na 100 km. Je to daň za lepší odhlučnění, větší bezpečnost a výbavu. S dvoulitrem se rovněž pojí pádla na řazení pod volantem, u šestnáctky byste je hledali marně.
Nové Subaru XV přijíždí do Česka s cenami o 30 tisíc vyššími než srovnatelná Impreza. Startovacích 590 tisíc korun platí pro entry level výbavu Active a slabší z dvojce motorů. Už tam ale nebudete postrádat stálý pohon všech kol, automatickou převodovku, litá 17" kola, výhřev sedaček, automatickou klimatizaci dokonce s hlasovým ovládáním, 6,5" dotykový displej infotainmentu, příjmem digitálního rozhlasu a konektivitou Apple CarPlay a Android Auto, multifunkční volant, už zmíněný X-Mode s asistentem sjezdu svahů a pochopitelně i chloubu Subaru – systém EyeSight, který v sobě kombinuje třeba funkce asistenta pro jízdu v pruzích, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Z toho důvodu zmizely z nabídky i verze osazené manuální převodovkou.
Pokud budete chtít dvoulitr, připravte si nejméně 710 tisíc za výbavový stupeň Comfort. Navíc dostanete nejen 31 kW, ale i aktivní natáčecí BiLED svítilny, 18" kola, duální klimatizaci, 8" dotykový displej nebo třeba parkovací kameru. Kožená sedadla s elektrickým posuvem u řidiče zůstávají výsadou nejdražší verze Sport, za tu už ale zaplatíte 820 tisíc korun. Příplatek je u všech stupňů výbav jediný – jiná než červená, oranžová nebo šedá barva karoserie. Pokud by vás zajímalo srovnání vybraných verzí s dosud prodávanou generací modelového roku 2017 s automatickou převodovkou, podívejte se do tabulky.
Cenové porovnání s předchozí generací Specifikace Subaru XV 2017 (Kč) Subaru XV 2018 (Kč) 1.6i Comfort 649 000 660 000 2.0i Comfort 669 000 710 000 2.0i Executive 749 000 750 000Subaru Česká republika
Subaru zároveň poskytuje ke všem verzím záruku na 5 let nebo 200 tisíc kilometrů včetně asistenčních služeb zdarma. České zastoupení chce v letošním roce prodat v tuzemsku 3-4krát více „iksvéček“ než Imprez, tedy kolem 150, a to převážně v dvoulitrové motorizaci. Na rozdíl od jiných evropských států tady totiž nefungují ekonomické pobídky k nákupu aut podle normované spotřeby nebo vypouštěných emisí.
Subaru XV 2018 český ceník Specifikace Max. rychlost (km/h) Spotřeba (l/100 km) Cena (Kč) 1.6i 84 kW (114 k) Active 175 7,9 / 5,6 / 6,4 590 000 1.6i 84 kW (114 k) Comfort 175 7,9 / 5,6 / 6,4 660 000 1.6i 84 kW (114k) Executive 175 7,9 / 5,6 / 6,4 700 000 2.0i 115 kW (156 k) Comfort 194 8,7 / 5,8 / 6,9 710 000 2.0i 115 kW (156 k) Executive 194 8,7 / 5,8 / 6,9 750 000 2.0 115 kW (156 k) Sport 194 8,7 / 5,8 / 6,9 820 000Subaru Česká republika
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?