Posledním štěstíčkem bylo samotné načasování testu vzhledem k počasí, které nám snad vůbec poprvé hrálo do karet, a umožnilo plnohodnotný test pohonu 4x4. Zatímco jste mohli ve večerních zprávách sledovat informace o sněhových kalamitách, nekonečných kolonách a uzavřených silnicích, my byli na místě natáčení a užívali si pohonu všech kol, který ani na uzavřených horských cestách Karoqa nezastavil.
Kam nám to jen světlá výška umožňovala, posouvali jsme se směle vpřed a bylo úplně jedno, zda máme pod koly sníh či led. Nejsilnější naftový dvoulitr je totiž spřažen výhradně s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol, takže všude tam, kde měla auta s pohonem pouze jedné nápravy s rozjezdy problémy, stačilo dát klidně plný plyn a o vše ostatní už se elektronika postarala sama. Výsledkem byl svižný rozjezd i na tak kluzkých místech, na kterých jste museli z vozu vystupovat s velkou opatrností.
Hned na začátku se tedy nebojím podepsat pod fakt, že pohon všech kol funguje u Škody Karoq výborně a lze se na něj spolehnout. Zkušené řidiče dokáže takové auto na špatně sjízdných silnicích i bavit, pro ty méně zkušené je přítomnost elektronických pomocníků silně osvobozující. Důležité však je, že vás tohle auto i v zimních podmínkách vždy dopraví do cíle a je jedno, zda za volantem sedí žák autoškoly či zkušený horal.
Design
Po stránce designu Karoq loajálně ctí svého většího a staršího bráchu - Škodu Kodiaq. Na první pohled je dokonce těžké je rozeznat a pokud je nespatříte vyloženě zaparkované vedle sebe, nepomůže vám ani fakt, že Karoq je prostě menší. Jednoduchá pomůcka však existuje - Pokud se podíváte na přední nárazník testovaného vozu, spatříte černý pruh, který je na svých koncích vytažen směrem vzhůru a můžeme říci, že vytváří dojem úsměvu. Tento prvek bychom u Kodiaqa hledali marně, jeho černé plasty mají tvar přesného protáhlého obdélníku, bez jakýchkoliv přesahů.
Rozdíl mezi vozy prozrazují i zadní světlomety, které více (Kodiaq) či méně (Karoq) zasahují do pátých dveří obou vozidel. Nejlépe je však rozdíl patrný z přiložených fotografií, které byste si měli prohlédnout. Na těch je zřejmý i rozdílný C sloupek zadních dveří, jejichž okénko je u většího Kodiaqu rozděleno na dvě části. Opět doporučuji prohlédnout přiložené fotografie pro lepší pochopení - teď už se mezi těmito vozy neztratíte.
S trochou studu pak musím přiznat, že mě velmi překvapilo, jak velký je o auto zájem a jak moc se Karoq lidem líbí. Kombinace designu Škody Kodiaq a kompaktních rozměrů však menšímu SUV prostě sluší.
Interiér
Uvnitř námi testovaného vozu naleznete standardní výbavu odpovídající verzi Style a některé z dalších prvků příplatkové výbavy. Již samotná výbavová řada Style obsahuje elektricky sklopná vnější zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, stříbrný střešní nosič, LED hlavní a mlhové světlomety, systém bezklíčového odemykání a startování KESSY, vyhřívaný kožený multifunkční volant, vyhřívání předních i zadních sedadel, barevný Maxi Dot, signalizace vzdálenosti parkování vpředu i vzadu a 8" Infotainment Amundsen. Myslím, že tento seznam je vyčerpávající a dostatečně ukazuje, jak vysoko je tato výbavová řada postavena.
Všemi očekávaný digitální přístrojový panel jsme v testovaném voze neměli, ten bude k dispozici až v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku. O dostatečný pocit komfortu se však postaraly další prvky příplatkové výbavy - LED ambientní osvětlení, navigační Infotainment Columbus s ovládáním gesty a panoramatická střecha, jejíž podpis na prosvětlenosti interiéru je doslova k nezaplacení.
Nebyla by to Škoda, abychom uvnitř vozu nenalezli spousty úložných prostor a chytrých řešení. Loketní opěrka mezi řidičem a spolujezdcem se tak proměnila v Jumbo box, který svým velkorysým prostorem pojme i drobnou elektroniku jako tablet, netbook či digitální fotoaparát. Prostor jde navíc přepažit vkládatelným dílem, jehož přihrádky pak dobře poslouží na drobné mince, klíče a dva nápoje. O svůj odkládací či pracovní prostor nepřijdou ani cestující vzadu - v opěradlech obou předních sedadel mohou být zabudovány sklopné stolky s držáky na nápoj.
K dispozici je samozřejmě také dnes již čím dál běžnější virtuální pedál, který umožňuje bezdotykové otevírání a zavírání zavazadlového prostoru. Horní polohu pátých dveří si navíc můžete individuálně nastavit, například podle výšky stropu v garáži. Interiér Škody Karoq umožňuje také uspořádání zadních sedadel Varioflex - všechny tři zadní sedadla lze nezávisle na sobě sklápět či vyjímat. Vyjmout sedadlo zvládne jedna osoba bez jakéhokoliv náčiní. Při sklopení zadních sedadel vznikne prostor o objemu 1 605 litrů, při vyjmutí zadních sedadel se prostor rozšíří na 1 810 litrů.
Motor
Jak již bylo řečeno na začátku, pod kapotou testovaného vozu se ukrýval naftový dvoulitr o výkonu 140 kW. Tento motor můžeme znát již ze Škody Kodiaq, kde tvoří vrcholnou nabídku motorizací. K dispozici jsme tedy měli 400 Nm. točivého momentu při 1750 - 3250 ot./min. a výkon 190 k při 3500 - 4000 ot./min. Hůře se již odpovídá na technická data týkající se zrychlení, neboť tato pohonná jednotka zatím v katalozích ani cenících Škody Karoq nefiguruje.
Pokud však budeme vycházet z výsledků tohoto motoru v poněkud větší a těžší Škodě Kodiaq, můžeme počítat s maximální rychlostí kolem 210 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h těsně pod 9 vteřin. My jsme orientačně naměřili hodnotu 8,6 vteřiny. V otázkách průměrné spotřeby pak velmi záleží na stylu jízdy. Nejčastěji jsme na ukazateli viděli hodnoty kolem 7,5 litru, na dlouhé trase však nebyl problém dosáhnout hodnoty 6,1 - 6,2 litru / 100 km.
Verdikt
Škoda Karoq je auto na vysoké úrovni, které dokazuje kvality mladoboleslavské automobilky. Po stránkách designu i funkčnosti tento automobil nemá nic, co bychom mu mohli vytknout. Karoq je nejlepší možný nástupce Škody Yetti, dokonale pak konkuruje svému většímu sourozenci. Jedinou nevýhodou ve srovnání s Kodiaqem mohou být menší rozměry, ty se však nepodepisují na prostoru pro posádku. Pokud tedy nehledáte vyloženě sedmimístný vůz, Škoda Karoq pro vás může být tím pravým. Navíc, oproti Kodiaqu ušetříte 130 až 150 tisíc korun (při srovnání stejného motoru 2,0 TDI 110 kW 4x4).
Díky široké škále pohonných jednotek, svěžímu designu, vyspělým technologiím, vyšší světlé výšce i pohonu všech kol navíc Karoq cílí na neuvěřitelně obsáhlou paletu potenciálních zájemců. Jediným otazníkem pak může být výběr té správné pohonné jednotky a příplatkové výbavy, která dokáže s výslednou cenou pěkně zahýbat. Pro zajímavost, námi testovaný vůz obsahoval příplatkovou výbavu za 220 000 korun.
I přesto, že testovaná motorizace ještě nezná svou přesnou cenu, lze očekávat přibližné částky 750 000 (Ambition) a 810 000 korun (Style). Pro srovnání, vstupní motorizaci Škody Karoq tvoří pohonná jednotka 1,0 TSI 85 kW s cenou 529 900 korun (Ambition).
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | 2,0 TDI | ||
Palivo | diesel | ||
Zdvihový objem | 1968 cm3 | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 140 (190) / 3500 - 4000 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 400 / 1750 - 3250 | ||
Typ pohonu | 4x4 | ||
Převodovka | automatická 7stupňová DSG | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | není stanoveno | ||
Maximální rychlost | není stanoveno | ||
Spotřeba paliva l/100 km: | |||
Město / mimo město / kombinovaná | není stanoveno | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4382 mm | ||
Výška | 1607 mm | ||
Šířka | 2025 mm | ||
Hmotnost (provozní) | 1591 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem / sklopená sedadla | 521 / 1630 litrů | ||
Cena testovaného vozu: | |||
Není stanovena. Cena stejně vybaveného vozu s motorizací 2,0 TDI 110 kW 4x4 DSG je 996 900 korun. |
Škoda Auto