U příležitosti předpremiéry druhé generace Leafa jsme se na přelomu listopadu a prosince potkali i se zástupci importéra Nissanu. Slovo dalo slovo a ještě než na jaře přijede nový Leaf do Česka oficiálně, dostali jsme vánoční dárek a na sváteční dny parkujeme nejúspěšnější elektromobil s více než 300 000 prodanými kusy přímo pod okny.
Auto má pod sedačkami větší baterii o kapacitě 30 kWh (alternativně nabízí Nissan i slabší 24 kWh), s níž by mělo dle NEDC urazit na jedno nabití 250 km. Plně nabitého Leafa jsme přebírali při teplotách kolem nuly s indikovaným dojezdem 170 km. Od té doby jsme za pět dnů najeli něco kolem dvou stovek elektrických kilometrů. Jaké jsou naše první dojmy?
Design je na první pohled docela ulítlý, ale dá se na něj docela snadno zvyknout a třeba design kol se vysloveně povedl. Celek trochu připomíná minulou generaci Toyoty Auris. Přední světlomety výrazně vystupují nad kapotu. Usměrňují tak vzduch kolem zrcátek a snižují aerodynamický odpor. Poměrně vysoká je nakládací hrana zavazadelníku a zadní nárazník pak vcelku mohutný. Když něco lovíte v kufru, snadno si zamažete nohavice. Interiér je hodně plastový a v chladných ránech si palubka na nerovnostech ráda vrzne. Volant seřídíte pouze výškově. Stejný problém měla i japonská specifikace nového Leafa. Doufáme, že evropská homologace na tom bude lépe. Místa pro posádku je na rozdávání. Při pohledu na vnější rozměry byste rozhodně tolik prostoru nečekali. Baterie je uložena v podlaze pod sedačkami a neomezuje tak objem zavazadlového prostoru 370 litrů. Při nastartování Leaf hraje melodii ne nepodobnou legendárním Tamagotchi nebo devadesátkovým digitálkám. Naštěstí ji můžete vypnout. Ergonomie interiéru není úplně na jedničku. Auto je na trhu už skoro 8 let a přes drobné retuše zkrátka letokruhy nezapře. Absence spalovacího motoru se podepisuje na velmi tichém provozu. Ve městě slyšíte jen ventilátor topení a rádio. Ve vyšších rychlostech převládne hluk pneumatik a obtékaného vzduchu. Díky nízkému těžišti může karoserie spočívat na poddajném šasi, které překvapuje komfortem. Po deaktivaci ECO módu akceleruje Leaf s elektromotorem o výkonu 80 kW s nečekaným elánem. Reakce na sešlápnutí pedálu plynu jsou okamžité. Dobití z běžné 230V domácí zásuvky bude trvat přibližně 15 hodin. V síti rychlodobíjecích stanic se standardem CHAdeMO (50 kW) trvá dle údajů výrobce dobití na 80 % kapacity baterie 30 minut. Pak se rychlost nabíjení snižuje, aby nedošlo k jejímu poškození. Když jsme přijeli „tankovat“ s třetinovou kapacitou akumulátoru, za každou minutu dobíjení jsme získali asi 6 km dojezdu k dobru. Zapnuté topení ubere z vašeho dojezdu 5-15 km. Někdy stačí zapnout jen vyhřívání sedačky a volantu. Spotřeba se pohybuje mezi 16 a 22 kWh na 100 km. Nejrychleji baterie mizí logicky na dálnici.Tímto rychlým výčtem ale rozhodně nekončíme. Parkujeme, jezdíme, topíme, vybíjíme a dobíjíme dál. Starosti poněkud zvláštního druhu nám dělá jen zahrádka živých sukulentů na střeše, kterou importér auto vybavil. Do myčky nemůžeme, neboť chemikálie, vosk a rotující kartáče obvykle květinám příliš neprospívají, a středem pozornosti jsme rozhodně častěji, než kdybychom projížděli některým ze supersportů zvučných značek.
Máte-li k Leafu jakékoliv otázky, případně byste nám chtěli auto zalít, zastřihnout nebo zbavit plevele, dejte nám vědět :-) Odpovíme Vám buď přímo, nebo v článku s kompletními výsledky, daty a cenami, který očekávejte po Novém roce.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.