U příležitosti předpremiéry druhé generace Leafa jsme se na přelomu listopadu a prosince potkali i se zástupci importéra Nissanu. Slovo dalo slovo a ještě než na jaře přijede nový Leaf do Česka oficiálně, dostali jsme vánoční dárek a na sváteční dny parkujeme nejúspěšnější elektromobil s více než 300 000 prodanými kusy přímo pod okny.
Auto má pod sedačkami větší baterii o kapacitě 30 kWh (alternativně nabízí Nissan i slabší 24 kWh), s níž by mělo dle NEDC urazit na jedno nabití 250 km. Plně nabitého Leafa jsme přebírali při teplotách kolem nuly s indikovaným dojezdem 170 km. Od té doby jsme za pět dnů najeli něco kolem dvou stovek elektrických kilometrů. Jaké jsou naše první dojmy?
Design je na první pohled docela ulítlý, ale dá se na něj docela snadno zvyknout a třeba design kol se vysloveně povedl. Celek trochu připomíná minulou generaci Toyoty Auris. Přední světlomety výrazně vystupují nad kapotu. Usměrňují tak vzduch kolem zrcátek a snižují aerodynamický odpor. Poměrně vysoká je nakládací hrana zavazadelníku a zadní nárazník pak vcelku mohutný. Když něco lovíte v kufru, snadno si zamažete nohavice. Interiér je hodně plastový a v chladných ránech si palubka na nerovnostech ráda vrzne. Volant seřídíte pouze výškově. Stejný problém měla i japonská specifikace nového Leafa. Doufáme, že evropská homologace na tom bude lépe. Místa pro posádku je na rozdávání. Při pohledu na vnější rozměry byste rozhodně tolik prostoru nečekali. Baterie je uložena v podlaze pod sedačkami a neomezuje tak objem zavazadlového prostoru 370 litrů. Při nastartování Leaf hraje melodii ne nepodobnou legendárním Tamagotchi nebo devadesátkovým digitálkám. Naštěstí ji můžete vypnout. Ergonomie interiéru není úplně na jedničku. Auto je na trhu už skoro 8 let a přes drobné retuše zkrátka letokruhy nezapře. Absence spalovacího motoru se podepisuje na velmi tichém provozu. Ve městě slyšíte jen ventilátor topení a rádio. Ve vyšších rychlostech převládne hluk pneumatik a obtékaného vzduchu. Díky nízkému těžišti může karoserie spočívat na poddajném šasi, které překvapuje komfortem. Po deaktivaci ECO módu akceleruje Leaf s elektromotorem o výkonu 80 kW s nečekaným elánem. Reakce na sešlápnutí pedálu plynu jsou okamžité. Dobití z běžné 230V domácí zásuvky bude trvat přibližně 15 hodin. V síti rychlodobíjecích stanic se standardem CHAdeMO (50 kW) trvá dle údajů výrobce dobití na 80 % kapacity baterie 30 minut. Pak se rychlost nabíjení snižuje, aby nedošlo k jejímu poškození. Když jsme přijeli „tankovat“ s třetinovou kapacitou akumulátoru, za každou minutu dobíjení jsme získali asi 6 km dojezdu k dobru. Zapnuté topení ubere z vašeho dojezdu 5-15 km. Někdy stačí zapnout jen vyhřívání sedačky a volantu. Spotřeba se pohybuje mezi 16 a 22 kWh na 100 km. Nejrychleji baterie mizí logicky na dálnici.Tímto rychlým výčtem ale rozhodně nekončíme. Parkujeme, jezdíme, topíme, vybíjíme a dobíjíme dál. Starosti poněkud zvláštního druhu nám dělá jen zahrádka živých sukulentů na střeše, kterou importér auto vybavil. Do myčky nemůžeme, neboť chemikálie, vosk a rotující kartáče obvykle květinám příliš neprospívají, a středem pozornosti jsme rozhodně častěji, než kdybychom projížděli některým ze supersportů zvučných značek.
Máte-li k Leafu jakékoliv otázky, případně byste nám chtěli auto zalít, zastřihnout nebo zbavit plevele, dejte nám vědět :-) Odpovíme Vám buď přímo, nebo v článku s kompletními výsledky, daty a cenami, který očekávejte po Novém roce.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?