U příležitosti předpremiéry druhé generace Leafa jsme se na přelomu listopadu a prosince potkali i se zástupci importéra Nissanu. Slovo dalo slovo a ještě než na jaře přijede nový Leaf do Česka oficiálně, dostali jsme vánoční dárek a na sváteční dny parkujeme nejúspěšnější elektromobil s více než 300 000 prodanými kusy přímo pod okny.
Auto má pod sedačkami větší baterii o kapacitě 30 kWh (alternativně nabízí Nissan i slabší 24 kWh), s níž by mělo dle NEDC urazit na jedno nabití 250 km. Plně nabitého Leafa jsme přebírali při teplotách kolem nuly s indikovaným dojezdem 170 km. Od té doby jsme za pět dnů najeli něco kolem dvou stovek elektrických kilometrů. Jaké jsou naše první dojmy?
Design je na první pohled docela ulítlý, ale dá se na něj docela snadno zvyknout a třeba design kol se vysloveně povedl. Celek trochu připomíná minulou generaci Toyoty Auris. Přední světlomety výrazně vystupují nad kapotu. Usměrňují tak vzduch kolem zrcátek a snižují aerodynamický odpor. Poměrně vysoká je nakládací hrana zavazadelníku a zadní nárazník pak vcelku mohutný. Když něco lovíte v kufru, snadno si zamažete nohavice. Interiér je hodně plastový a v chladných ránech si palubka na nerovnostech ráda vrzne. Volant seřídíte pouze výškově. Stejný problém měla i japonská specifikace nového Leafa. Doufáme, že evropská homologace na tom bude lépe. Místa pro posádku je na rozdávání. Při pohledu na vnější rozměry byste rozhodně tolik prostoru nečekali. Baterie je uložena v podlaze pod sedačkami a neomezuje tak objem zavazadlového prostoru 370 litrů. Při nastartování Leaf hraje melodii ne nepodobnou legendárním Tamagotchi nebo devadesátkovým digitálkám. Naštěstí ji můžete vypnout. Ergonomie interiéru není úplně na jedničku. Auto je na trhu už skoro 8 let a přes drobné retuše zkrátka letokruhy nezapře. Absence spalovacího motoru se podepisuje na velmi tichém provozu. Ve městě slyšíte jen ventilátor topení a rádio. Ve vyšších rychlostech převládne hluk pneumatik a obtékaného vzduchu. Díky nízkému těžišti může karoserie spočívat na poddajném šasi, které překvapuje komfortem. Po deaktivaci ECO módu akceleruje Leaf s elektromotorem o výkonu 80 kW s nečekaným elánem. Reakce na sešlápnutí pedálu plynu jsou okamžité. Dobití z běžné 230V domácí zásuvky bude trvat přibližně 15 hodin. V síti rychlodobíjecích stanic se standardem CHAdeMO (50 kW) trvá dle údajů výrobce dobití na 80 % kapacity baterie 30 minut. Pak se rychlost nabíjení snižuje, aby nedošlo k jejímu poškození. Když jsme přijeli „tankovat“ s třetinovou kapacitou akumulátoru, za každou minutu dobíjení jsme získali asi 6 km dojezdu k dobru. Zapnuté topení ubere z vašeho dojezdu 5-15 km. Někdy stačí zapnout jen vyhřívání sedačky a volantu. Spotřeba se pohybuje mezi 16 a 22 kWh na 100 km. Nejrychleji baterie mizí logicky na dálnici.Tímto rychlým výčtem ale rozhodně nekončíme. Parkujeme, jezdíme, topíme, vybíjíme a dobíjíme dál. Starosti poněkud zvláštního druhu nám dělá jen zahrádka živých sukulentů na střeše, kterou importér auto vybavil. Do myčky nemůžeme, neboť chemikálie, vosk a rotující kartáče obvykle květinám příliš neprospívají, a středem pozornosti jsme rozhodně častěji, než kdybychom projížděli některým ze supersportů zvučných značek.
Máte-li k Leafu jakékoliv otázky, případně byste nám chtěli auto zalít, zastřihnout nebo zbavit plevele, dejte nám vědět :-) Odpovíme Vám buď přímo, nebo v článku s kompletními výsledky, daty a cenami, který očekávejte po Novém roce.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.