Nezvyklý design, který si po čase zamilujete
Vzhled nového Suzuki Swift je poměrně kontroverzní otázkou, zejména co se jeho masky týče. Na té vlastně není nic špatného, až na ta světla. Když jsem je viděl poprvé, připomínala mi Star Wars a generála Ackbara. Postupem času se mi však na tomhle ryze asijském designu začalo něco líbit a navíc jsou použitá LED světla až překvapivě výkonná.
Při pohledu z boku zaujme pomalu stoupající spodní linie oken, přičemž okna zadních dveří jsou zatmavena a v samotném horním rohu dveří se nachází chytře maskovaná klika. Na tu navazuje úzký tmavý pruh, který následně přechází v černé lemování okna pátých dveří. Zadní část je nádherně jednoduchá a jejím nejvýraznějším prvkem jsou protáhlé svítilny.
Interiér a výbava
To by bylo k exteriéru asi všechno, nastal čas přesunout se dovnitř. Ihned po nasednutí mě velice příjemně překvapila sedadla, která jsou komfortní, měkká, ale přesto nabídnou až překvapivě dobré boční vedení. Ani při dovádění na zakroucených okreskách se tak nemusíte bát, že byste zadkem vyletěli na dveře či místo spolujezdce.
Materiály uvnitř vozu se nesou v tradičním duchu Suzuki, tedy tvrdé plasty, které jsou však přesně slícované a rozhodně nepůsobí lacině. Multifunkční volant obšívaný kůží se příjemně drží a navíc je ve své spodní části zploštěn. Zpoza volantu pak vykukuje kaplička přístrojového štítu, které doslova dominují budík tachometru a otáčkoměru se sportovně působícím červeným lemováním.
Mezi nimi se nachází multifunkční LCD displej, který potěší řadou informací doprovázených zdařilou grafikou. Kromě klasických dat jako je spotřeba, teplota či dojezd si zde můžete zobrazit stav hybridního systému, svůj jízdní režim /brzdění / akcelerace) a přetížení. Rozhodně nejzajímavějším je však ukazatel točivého momentu a výkonu - s touhle věcí si každý hračička vystačí na dlouhé hodiny zábavného ježdění.
Z další výbavy pak stojí za zmínku kvalitní infotainment systém, se kterým jsme se setkali prakticky ve všech nedávno testovaných vozech Suzuki. Jeho design možná působí stroze, nicméně funkčnost zde dalece předchází formu. Příjemně se ovládá i digitální automatická klimatizace, jejíž tři voliče jsou sice mimo zorné pole, nicméně zanedlouho se dá ovládat i poslepu.
Swift je sice koncipován jako malý automobil do města a jeho rozměry jsou skutečně minimalistické, přesto se do vozu mohou vejít i čtyři pasažéři. Tedy alespoň za předpokladu, že nikdo z nich nebude měřit více než 185 centimetrů. Pro dva lidi však bude Swift zcela ideálním a to i při delších cestách i menším stěhováním. Osobně jsem během týdne převážel lyže a po sklopení zadních sedadel to nebyl problém.
Tím se dostáváme k velikosti zavazadlového prostoru, který má pouhých 255 litrů. Pro "národ chalupářů" to není žádná výhra a na stěhování sekačky na chalupu rovnou zapomeňte. I při sklopení zadních sedadel navíc vznikne schod, kvůli kterému nebude nakládání rozměrnějších břemen zrovna dvakrát komfortní.
Z pohledu prostoru se tedy jedná o ideální vůz pro mladší či starší páry či druhý automobil do rodiny. Převézt na delší vzdálenost čtyři lidi nebude problém, ovšem se zavazadly se bude nejlépe cestovat maximálně ve dvou.
Motor, SHVS, podvozek a spotřeba
Když se řekne přeplňovaný litrový tříválec, většina pravověrných petrolheadů se chytne za hlavu a nasadí vyděšený výraz. Nebudu vám lhát, před prvním pořádným sešlápnutím plynu jsem cítil naprosto stejnou skepsi. Tu navíc podtrhoval hybridní systém SHVS, o němž jsem si myslel své. Swift mě však neskutečně překvapil a to jak svou kultivovaností, tak schopností vykouzlit úsměv na rtech.
Litrový přeplňovaný tříválec disponuje výkonem "jen" 82 kW (111 koní), ovšem pokud vezmeme v potaz pohotovostní váhu 950 kg, hned to zní slibněji. Pohonná soustava je navíc doplněna mild-hybridním SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) systémem, jehož malý elektromotor sice sám o sobě automobil nerozjede, ale místo toho mu pomůže s plynulým nástupem výkonu už od cca 1500 otáček.
Akcelerace sice papírově trvá 10.5 sekundy, ovšem motor má v sobě až překvapivě mnoho charakteru a při jeho prvním zátahu se zkrátka budete usmívat. Ve městě navíc vše funguje takřka dokonale, výkon nastupuje nezáludně a při správné práci s řadící pákou se z vozu stává ta správná motokára, která se s lehkostí proplétá dopravou i uličkami.
S tím souvisí i naladění podvozku, který dokáže u Swiftu vždy příjemně překvapit. U poslední generace se však automobilka rozhodla podvozek ještě trochu změkčit, aby byl přívětivějším pro širší spektrum zákazníků. Mnozí si stěžují, že tohle změkčení připravilo malé Suzuki o trochu té zábavnosti, nicméně dle mého se i tak jedná o nadprůměrně zábavný vůz, který dokáže na okreskách příjemně překvapit a na kostkách se z vás nepokusí vyklepat duši.
Zapomenout bychom neměli ani na spotřebu. Podle Suzuki by mělo být možné jezdit se Swiftem za kombinovaných 4,3 l/100 km, což se mi ale nepodařilo. Vlastně se mi nepodařilo ani 4.6 l/100 km, za což by měl vůz jezdit bez systému SHVS. Má výsledná spotřeba byla 5.7 l/100 km, nicméně většinu času jsem se pohyboval po městě a hned za jeho hranicemi jsem velice často držel pedál u podlahy a řazení odkládal až ke konci spektra otáčkoměru.
Nebylo to profesionální ani dospělé, ale neskutečně příjemné a zábavné. Pokud se ale kdosi přemůže a naučí se včas řadit a odolávat zátahu malého turbomotoru, určitě se minimálně k pěti litrům dostane. Pokud se však nechcete omezovat a skutečně toužíte po hravosti a mrštnosti, pak mi ani těch 5.7 litru nepřijde nijak hrozivých.
Bezpečnost
Na to jak je Swift malý, disponuje až překvapivě bohatou komfortní a bezpečnostní výbavou. Litrový motor v kombinaci s hybridním systémem SHVS je dostupný pouze v nejvyšší výbavě Elegance, z čehož plyne přítomnost systémů jako je RBS (Radar Brake Support), DSBS (Dual Sensor Brake Support), varování před opuštěním jízdního pruhu nebo systém sledování únavy řidiče.
Z komfortní výbavy pak jistě stojí za zmínku asistent rozjezdu do kopce, LED světlomety s integrovaným denním svícením nebo adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti. A pokud byste navzdory kompaktním rozměrům stále bojovali s parkováním, určitě vás potěší přítomnost zadní parkovací kamery.
Crash testy Euro NCAP absolvoval Swift v roce 2017 s výsledkem tří hvězd. V jednotlivých kategoriích uspělo malé Suzuki následovně: bezpečnost dospělé posádky 83 %, bezpečnost dětí 75 %, bezpečnost chodců 69 % a bezpečnostní systémy 25 %.
Technické parametry
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | řadový tříválec |
Palivo | bezín |
Zdvihový objem | 998 |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 82 (111) / 5 500 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 170 / 2 000 - 3 500 |
Typ pohonu | Přední pohon |
Převodovka | 5 st. manuální |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10.6 s |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 4,8 |
Mimo město | 4,0 |
Kombinovaná | 4,3 |
Rozměry: | |
Délka | 3 840 mm |
Výška | 1 480 mm |
Šířka | 1 735 mm |
Hmotnost | 950 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 265 l |
Se sklopenými sedadly | 579 l |
Suzuki
Ceník
Všichni se už jistě ptáte, na kolik tahle sranda vyjde. Zatímco nejobyčejnější Swift 1.2 Comfort vyjde na 264 900 Kč, varianta 1.0 BoosterJet + SHVS stojí 392 300 Kč. V případě testovaného modelu je však ještě třeba připočíst 20 000 Kč za dvoutónový metalický lak, čímž se konečná cena zastavila na sumě 412 300 Kč.
Na malý městský automobil je to skutečně hodně, ovšem ani to ještě není strop. Pokud byste sáhli po variantě 1.0 BoosterJet s automatickou převodovkou a stejným lakem, dostanete se o dalších 10 000 Kč výš. Na druhou stranu, podíváme-li se ke konkurenci jakou je třeba Toyota Yaris Hybrid, záhy zjistíme, že ceny vlastně zas tak zlé nejsou. Základní Toyota Yaris 1,5 Hybrid s výkonem 100 koní a CVT převodovkou začíná na ceně 387 900 Kč, v nejvyšší výbavě se pak pohybujeme kolem 434 900 Kč a stále mám na výběr z příplatkových laků a paketů. Hybridní svět zkrátka není laciný.
Závěr:
Swift je zkrátka malé, praktické a hravé auto, které vás nadchne při cestě na nákup i za známými na druhé straně republiky. Jeho litrový tříválec se navíc nezadýchá ani na dálnici, kde bez problému udržuje zákonný limit kopec nekopec. Zda vzít hybridní verzi bude na rozhodnutí každého z vás, my bohužel srovnání s klasickým litrovým BoosterJetem nemáme, ale hybridní varianta nás během chvíle doslova uchvátila. Její cena je však poměrně vysoko, zvlášť přihlédneme-li ke skutečnosti, že s příplatkem pár tisíc už můžeme vybírat i z vozů vyšších tříd. Ekologie však nikdy nebyla laciná a pokud je pro vás prioritou, pak asi není mnoho zásadních důvodů, proč od koupě Swiftu odrazovat.