TEST: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI, všestranný pracant zaskočí jen seznamem příplatků

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. prosince 2017, 13:18 Aktualizováno 16.12.2017, 19:04 Google+

Škoda Rapid Spaceback má ambiciozní cíle, spojit přednosti všech modelů značky Škoda a zabalit je do karoserie hatchbacku nižší střední třídy. Z praxe většinou víme, že kompromisy nejsou nikdy příliš dobrým řešením, ovšem u Rapidu to skutečně funguje a na své si přijde poměrně široká paleta zákazníku. S modernizovanou tváří však Rapid sází hlavně na mladší cílovou skupinu. Má jí však co nabídnout? Podle nás ano, ovšem svůj obrázek si můžete udělat sami.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Rapid Sspaceback Style 1,0 TSI

Škoda Rapid Sspaceback Style 1,0 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Malé změny s velkým dopadem

Škoda Rapid Spaceback už se po silnicích pohybuje nějaký ten pátek, ovšem pro mě to bylo setkání první a to hned s modernizovanou verzí, která disponovala novým motorem 1.0 TSI v silnějším provedení o výkonu 81 kW. Ten je pravděpodobně tou největší novinkou na poli techniky, ovšem změny se konaly i v oblasti designu.

Tou nejvýraznější a bezesporu vydařenou novinkou je prodloužené sklo pátých dveří, které je však součástí výbavy až od stupně Style. Za zmínku  stojí i zatmavené zadní svítilny ve tvaru C, díky kterým působí záď sportovněji. Úpravám se nevyhnula ani příď, v jejíž nově tvarované spodní části nalezneme upravené mlhové světlomety, které jsou propojeny tenkou chromovanou lištou - tedy opět pouze ve výbavě Style, neboť základní výbava Active mlhová světla postrádá a varianta Ambition nenabídne onen chromový proužek. Ten se sice může zdát jako zbytečný, ale příď díky němu vypadá hodnotněji.

img-responsive

Škoda Rapid Spaceback Style 1,0 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Pár kosmetických změn se odehrálo i v interiéru, ale nečekejte nic zásadního. Pouze pár upravených designových linek a dva nové USB porty umístěné v zadní části středové konzole, díky kterým si nabijí svá chytrá zařízení i vaši spolucestující na zadních sedadlech.

Velikostí kufru na chvostu, přesto má co nabídnout

Pojďme se ale odpoutat od novinek spojených s designem a vrhněme se na zážitky s autem jako takovým. Když jsem měl Rapida pár hodin, první věcí, na kterou se mě všichni ptali, byla jeho velikost. Pojďme tedy začít odtud. Rapid Spaceback se svými rozměry řadí mezi Fabii a Octavii, ovšem pokud vás zajímá hlavně zavazadlový prostor, pak se Rapid řadí až na konec této trojice. Jeho základních 415 litrů rozhodně není špatných a při složení sedadel nabídne dokonce až 1381 litrů. Jeho silnější stránkou je však interiér.

Sama automobilka ho označuje jako "Business Class za výhodnou cenu" a my můžeme jen tiše přikyvovat. Sednout si za sebe při 185 centimetrech a 100 kilogramech není nejmenší problém a na nedostatek místa si nemohl stěžovat ani vyšší kolega. Přední i zadní sedadla jsou navíc příjemně tvarována, přičemž zvláště ta přední poskytují až překvapivě dobrou oporu. Díky široké možnosti nastavení nebylo hledání ideální pozice za volantem nijak problematické.

Když už sedíme za volantem, můžeme si něco říci o výbavě a zpracování. To je jako vždy příkladné navzdory skutečnosti, že člověka obklopují zejména tvrdé plasty. Ty však rozhodně nepůsobí lacině, ba naopak. Ve spojení s technologicky pokročilou výbavou jako je 6,5 palcový infotainment Amundsen nebo digitální automatická klimatizace působí interiér o třídu lépe.

Příjemné svezení, kdyby..

Samotná jízda s Rapidem je velice příjemná. Je znát, že mladoboleslavští přesně ví, na jakých silnicích se bude Rapid nejčastěji pohybovat. Podvozek tak dokáže vcelku bez problémů vytlumit většinu menších či větších výmolů, takže ani pravidelné cestování za příbuznými za městem nebude utrpením. V zatáčkách je pak Rapid poměrně jistý a ačkoliv to není žádný velký sportovec, nechá si dost líbit.

img-responsive

Škoda Rapid Spaceback Style 1,0 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Příchod litrového tříválce většinu veřejnosti vyděsil, ovšem jakmile si zvyknete na jeho specifika, dá se s ním jezdit poměrně svižně a s rozumnou spotřebou. Jednou z prvních věcí kterou se však budete muset naučit, je ignorování symbolu upozorňujícího na včasné přeřazení. Ten se totiž rád rozsvěcí tak, aby motor točil cca 1500 ot./min. U větších motorů by v tom nebyl žádný problém, ovšem u tohoto tříválce jsem právě v tomto spektru pozoroval výrazný neklid, který se projevoval silnými vibracemi.

Co se spotřeby týče, pokud jezdíte s rozumem, řadíte včas, motor zbytečně nevytáčíte a nezkoušíte všelijaké skopičiny, není problém jezdit s Rapidem pod 5.3 litru. Pokud se ale nechcete za volantem omezovat, rádi si motor vytočíte a kvůli komfortnějšímu cestování ho budete držet ve vyšších otáčkách, dočkáte se stále poměrně přijatelné spotřeby 6 litrů na 100 km.

Jednoduchým lékem se však ukázalo být držení motoru ve vyšších otáčkách, což mělo pozitivní efekt jak na kultivovanost, tak na rychlost záběru. Ten se dostavuje zhruba od 1800 ot./min. a krásně graduje. Žádné mohutné zatlačení do sedačky však nečekejte. Výkon je velikosti a hmotnosti vozu jednoduše adekvátní a to jak ve městě, tak na dálnicích.

A právě v druhém případě, tedy na dálnicích, oceníte šestý převodový stupeň manuální převodovky, která je u tohoto motoru jedinou volbou. Díky němu se i při dálničním limitu ručička otáčkoměru líně povaluje kolem hodnoty 2200 ot/min., což prospívá jak ekonomičnosti, tak klidu v kabině.

Snad jediná výtka ohledně převodovky by mohla směřovat k poněkud zvláštní ergonomii. Pokud si totiž odložíte ruku na loketní opěrku, musíte začít divně kroutit zápěstím, abyste na hlavici pohodlně dosáhli.

Příplatková výbava? Mnoho psů, zajícova smrt

Jak vidíte, na Rapidu toho opravdu není příliš co zkritizovat. Auto nevypadá vůbec špatně, po technické stránce jednoduše funguje a nabízí dostatek prostoru. Problém však nastává v momentě, kdy se začnete zaobírat výbavou.  De Facto si můžete vybrat ze tří výbav, základní Active vyjde na 299 900 Kč, střední stupeň Ambition na 327 900 Kč a nejvyšší výbava Style na 352 900 Kč. Tak jak je proboha možné, že námi testovaný model nakonec vyšel na 495 500 Kč?

Na 13 500 Kč vás vyjde metalický lak "Zelená Rally", který vozu až neskutečně suší a z celé palety patří k těm nejvýraznějším. Další chybějící tisíce pak nalezneme pod položkou "Mimořádná výbava", což je klasická past koncernových vozů. Ne, že by Rapid ve verzi Style něco zásadního postrádal, ovšem paket Emotion zahrnující mimo jiné panoramatickou střechu vyjde na 18 000 Kč, Infotainment Amundsen 6,5" s navigací pro
panoramatickou střechu - 12 000 Kč, Paket Style Comfort zahrnující couvací kameru, částečně kožené sedačky a bezklíčové ovládání - 20 000 Kč, Paket Stylu Plus přidávající Bi-Xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti a zatmavení zadních oken SunSet přijde na 14 000 Kč.

img-responsive

Škoda Rapid Sspaceback Style 1,0 TSI | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Pod hranicí deseti tisíc korun nalezneme například bezpečnostní systém Front Assist s funkcí nouzové brzdy za 9 000 Kč a signalizace vzdálenosti při parkování - vpředu a vzadu přijde na 8 000 Kč. A takhle bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Jakkoliv je tedy Rapid kvalitní po technické stránce i zpracování, tyhle ceníkové perličky mě na něm trochu mrzí. I přes hezky zpracovaný on-line konfigurátor je to běh na dlouhou trať, který končí obsáhlým účtem.

Bezpečnost

Automobilka si v posledních letech potrpí na nadprůměrnou bezpečnost jak pro posádku, tak pro ostatní účastníky provozu. Nemůžeme se tak divit, že k standardu patří stabilizační systém ESC s integrovanými systémy ABS, ASR, EDS, kontrolou tlaku v pneumatikách, brzdovým asistentem a multikolizní brzdou, která snižuje v případě nehody riziko dalších kolizí.

Volitelně jsou navíc v nabídce další asistenční systémy, včetně rozpoznání únavy řidiče Driver Alert, Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City, mlhové světlomety s integrovanou funkcí Corner, asistent rozjezdu do kopce nebo signalizace vzdálenosti při parkování.

Crash test Euro NCAP (1:46) | zdroj: youtube.com

Crash testy Euro NCAP absolvoval Rapid sice už v roce 2012, ovšem už tehdy se mohl pochlubit pěti hvězdičkami a prémiovými výsledky. V jednotlivých kategoriích uspěl Rapid následovně: bezpečnost dospělé posádky 94 %, bezpečnost dětí 80 %, bezpečnost chodců 69 % a bezpečnostní systémy 71%.

Technické informace

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru řadový tříválec
Palivo bezín
Zdvihový objem 999
Max. výkon v kW (koní) 81 (110)
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000 - 3500
Typ pohonu Přední pohon
Převodovka 6 st. manuální
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9.8 s
Maximální rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město   5,5
Mimo město 5,0
Kombinovaná 4,6
Rozměry:
Délka 4 304 mm
Výška 1 459 mm
Šířka 1 706 mm
Hmotnost 1 185 - 1 285 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem 415 l
Se sklopenými sedadly 1 381 l

Škoda Auto

Závěr

Pokud hledáte rodinný kombík s obrovským kufrem, kam složíte kočár i celou výbavu pro rodinnou dovolenou s malým dítětem, možná bude lepší volbou Fabia Kombi. Pokud hledáte ještě více prostoru a reprezentativnější vzhled, nejspíš se poohlédnete po dospělejší Octavii. Pokud se však jedná o výběr vozu pro mladší či starší pár, nebo pro rodinu se staršími dětmi, Rapid Spaceback rozhodně není marnou volbou.

Co si budeme povídat, litrový tříválec je poněkud kontroverzní a zvlášť v nízkých otáčkách se absence jednoho válce nehezky projevuje silnými vibracemi. Pokud se však naučíte šlapat motoru trochu víc na krk, docela rychle zjistíte, že to není zas tak zlé a dokonce to funguje. Spotřeba se pohybovala okolo 5,5 litru v závislosti na jízdním stylu a největším mínusem se nakonec stala již klasicky cena vyšroubovaná příplatky na půl milionu. Pokud si však vyhradíte pár večerů jen k sezení u konfigurátoru a pečlivě si rozmyslíte co skutečně potřebujete, pak se i cena dá udržet v přijatelných mezích.

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI, všestranný pracant zaskočí jen seznamem příplatků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Odkládáte si ruku na řadící páku? Docela tím svému vozu škodíte

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud