Škoda Rapid Spaceback má ambiciozní cíle, spojit přednosti všech modelů značky Škoda a zabalit je do karoserie hatchbacku nižší střední třídy. Z praxe většinou víme, že kompromisy nejsou nikdy příliš dobrým řešením, ovšem u Rapidu to skutečně funguje a na své si přijde poměrně široká paleta zákazníku. S modernizovanou tváří však Rapid sází hlavně na mladší cílovou skupinu. Má jí však co nabídnout? Podle nás ano, ovšem svůj obrázek si můžete udělat sami.
Malé změny s velkým dopadem
Škoda Rapid Spaceback už se po silnicích pohybuje nějaký ten pátek, ovšem pro mě to bylo setkání první a to hned s modernizovanou verzí, která disponovala novým motorem 1.0 TSI v silnějším provedení o výkonu 81 kW. Ten je pravděpodobně tou největší novinkou na poli techniky, ovšem změny se konaly i v oblasti designu.
Tou nejvýraznější a bezesporu vydařenou novinkou je prodloužené sklo pátých dveří, které je však součástí výbavy až od stupně Style. Za zmínku stojí i zatmavené zadní svítilny ve tvaru C, díky kterým působí záď sportovněji. Úpravám se nevyhnula ani příď, v jejíž nově tvarované spodní části nalezneme upravené mlhové světlomety, které jsou propojeny tenkou chromovanou lištou - tedy opět pouze ve výbavě Style, neboť základní výbava Active mlhová světla postrádá a varianta Ambition nenabídne onen chromový proužek. Ten se sice může zdát jako zbytečný, ale příď díky němu vypadá hodnotněji.
Pár kosmetických změn se odehrálo i v interiéru, ale nečekejte nic zásadního. Pouze pár upravených designových linek a dva nové USB porty umístěné v zadní části středové konzole, díky kterým si nabijí svá chytrá zařízení i vaši spolucestující na zadních sedadlech.
Velikostí kufru na chvostu, přesto má co nabídnout
Pojďme se ale odpoutat od novinek spojených s designem a vrhněme se na zážitky s autem jako takovým. Když jsem měl Rapida pár hodin, první věcí, na kterou se mě všichni ptali, byla jeho velikost. Pojďme tedy začít odtud. Rapid Spaceback se svými rozměry řadí mezi Fabii a Octavii, ovšem pokud vás zajímá hlavně zavazadlový prostor, pak se Rapid řadí až na konec této trojice. Jeho základních 415 litrů rozhodně není špatných a při složení sedadel nabídne dokonce až 1381 litrů. Jeho silnější stránkou je však interiér.
Sama automobilka ho označuje jako "Business Class za výhodnou cenu" a my můžeme jen tiše přikyvovat. Sednout si za sebe při 185 centimetrech a 100 kilogramech není nejmenší problém a na nedostatek místa si nemohl stěžovat ani vyšší kolega. Přední i zadní sedadla jsou navíc příjemně tvarována, přičemž zvláště ta přední poskytují až překvapivě dobrou oporu. Díky široké možnosti nastavení nebylo hledání ideální pozice za volantem nijak problematické.
Když už sedíme za volantem, můžeme si něco říci o výbavě a zpracování. To je jako vždy příkladné navzdory skutečnosti, že člověka obklopují zejména tvrdé plasty. Ty však rozhodně nepůsobí lacině, ba naopak. Ve spojení s technologicky pokročilou výbavou jako je 6,5 palcový infotainment Amundsen nebo digitální automatická klimatizace působí interiér o třídu lépe.
Příjemné svezení, kdyby..
Samotná jízda s Rapidem je velice příjemná. Je znát, že mladoboleslavští přesně ví, na jakých silnicích se bude Rapid nejčastěji pohybovat. Podvozek tak dokáže vcelku bez problémů vytlumit většinu menších či větších výmolů, takže ani pravidelné cestování za příbuznými za městem nebude utrpením. V zatáčkách je pak Rapid poměrně jistý a ačkoliv to není žádný velký sportovec, nechá si dost líbit.
Příchod litrového tříválce většinu veřejnosti vyděsil, ovšem jakmile si zvyknete na jeho specifika, dá se s ním jezdit poměrně svižně a s rozumnou spotřebou. Jednou z prvních věcí kterou se však budete muset naučit, je ignorování symbolu upozorňujícího na včasné přeřazení. Ten se totiž rád rozsvěcí tak, aby motor točil cca 1500 ot./min. U větších motorů by v tom nebyl žádný problém, ovšem u tohoto tříválce jsem právě v tomto spektru pozoroval výrazný neklid, který se projevoval silnými vibracemi.
Co se spotřeby týče, pokud jezdíte s rozumem, řadíte včas, motor zbytečně nevytáčíte a nezkoušíte všelijaké skopičiny, není problém jezdit s Rapidem pod 5.3 litru. Pokud se ale nechcete za volantem omezovat, rádi si motor vytočíte a kvůli komfortnějšímu cestování ho budete držet ve vyšších otáčkách, dočkáte se stále poměrně přijatelné spotřeby 6 litrů na 100 km.
Jednoduchým lékem se však ukázalo být držení motoru ve vyšších otáčkách, což mělo pozitivní efekt jak na kultivovanost, tak na rychlost záběru. Ten se dostavuje zhruba od 1800 ot./min. a krásně graduje. Žádné mohutné zatlačení do sedačky však nečekejte. Výkon je velikosti a hmotnosti vozu jednoduše adekvátní a to jak ve městě, tak na dálnicích.
A právě v druhém případě, tedy na dálnicích, oceníte šestý převodový stupeň manuální převodovky, která je u tohoto motoru jedinou volbou. Díky němu se i při dálničním limitu ručička otáčkoměru líně povaluje kolem hodnoty 2200 ot/min., což prospívá jak ekonomičnosti, tak klidu v kabině.
Snad jediná výtka ohledně převodovky by mohla směřovat k poněkud zvláštní ergonomii. Pokud si totiž odložíte ruku na loketní opěrku, musíte začít divně kroutit zápěstím, abyste na hlavici pohodlně dosáhli.
Příplatková výbava? Mnoho psů, zajícova smrt
Jak vidíte, na Rapidu toho opravdu není příliš co zkritizovat. Auto nevypadá vůbec špatně, po technické stránce jednoduše funguje a nabízí dostatek prostoru. Problém však nastává v momentě, kdy se začnete zaobírat výbavou. De Facto si můžete vybrat ze tří výbav, základní Active vyjde na 299 900 Kč, střední stupeň Ambition na 327 900 Kč a nejvyšší výbava Style na 352 900 Kč. Tak jak je proboha možné, že námi testovaný model nakonec vyšel na 495 500 Kč?
Na 13 500 Kč vás vyjde metalický lak "Zelená Rally", který vozu až neskutečně suší a z celé palety patří k těm nejvýraznějším. Další chybějící tisíce pak nalezneme pod položkou "Mimořádná výbava", což je klasická past koncernových vozů. Ne, že by Rapid ve verzi Style něco zásadního postrádal, ovšem paket Emotion zahrnující mimo jiné panoramatickou střechu vyjde na 18 000 Kč, Infotainment Amundsen 6,5" s navigací propanoramatickou střechu - 12 000 Kč, Paket Style Comfort zahrnující couvací kameru, částečně kožené sedačky a bezklíčové ovládání - 20 000 Kč, Paket Stylu Plus přidávající Bi-Xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti a zatmavení zadních oken SunSet přijde na 14 000 Kč.
Pod hranicí deseti tisíc korun nalezneme například bezpečnostní systém Front Assist s funkcí nouzové brzdy za 9 000 Kč a signalizace vzdálenosti při parkování - vpředu a vzadu přijde na 8 000 Kč. A takhle bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Jakkoliv je tedy Rapid kvalitní po technické stránce i zpracování, tyhle ceníkové perličky mě na něm trochu mrzí. I přes hezky zpracovaný on-line konfigurátor je to běh na dlouhou trať, který končí obsáhlým účtem.
Bezpečnost
Automobilka si v posledních letech potrpí na nadprůměrnou bezpečnost jak pro posádku, tak pro ostatní účastníky provozu. Nemůžeme se tak divit, že k standardu patří stabilizační systém ESC s integrovanými systémy ABS, ASR, EDS, kontrolou tlaku v pneumatikách, brzdovým asistentem a multikolizní brzdou, která snižuje v případě nehody riziko dalších kolizí.
Volitelně jsou navíc v nabídce další asistenční systémy, včetně rozpoznání únavy řidiče Driver Alert, Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City, mlhové světlomety s integrovanou funkcí Corner, asistent rozjezdu do kopce nebo signalizace vzdálenosti při parkování.
Crash testy Euro NCAP absolvoval Rapid sice už v roce 2012, ovšem už tehdy se mohl pochlubit pěti hvězdičkami a prémiovými výsledky. V jednotlivých kategoriích uspěl Rapid následovně: bezpečnost dospělé posádky 94 %, bezpečnost dětí 80 %, bezpečnost chodců 69 % a bezpečnostní systémy 71%.
Technické informace
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový tříválec Palivo bezín Zdvihový objem 999 Max. výkon v kW (koní) 81 (110) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000 - 3500 Typ pohonu Přední pohon Převodovka 6 st. manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9.8 s Maximální rychlost 198 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 5,5 Mimo město 5,0 Kombinovaná 4,6 Rozměry: Délka 4 304 mm Výška 1 459 mm Šířka 1 706 mm Hmotnost 1 185 - 1 285 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 415 l Se sklopenými sedadly 1 381 lŠkoda Auto
Závěr
Pokud hledáte rodinný kombík s obrovským kufrem, kam složíte kočár i celou výbavu pro rodinnou dovolenou s malým dítětem, možná bude lepší volbou Fabia Kombi. Pokud hledáte ještě více prostoru a reprezentativnější vzhled, nejspíš se poohlédnete po dospělejší Octavii. Pokud se však jedná o výběr vozu pro mladší či starší pár, nebo pro rodinu se staršími dětmi, Rapid Spaceback rozhodně není marnou volbou.
Co si budeme povídat, litrový tříválec je poněkud kontroverzní a zvlášť v nízkých otáčkách se absence jednoho válce nehezky projevuje silnými vibracemi. Pokud se však naučíte šlapat motoru trochu víc na krk, docela rychle zjistíte, že to není zas tak zlé a dokonce to funguje. Spotřeba se pohybovala okolo 5,5 litru v závislosti na jízdním stylu a největším mínusem se nakonec stala již klasicky cena vyšroubovaná příplatky na půl milionu. Pokud si však vyhradíte pár večerů jen k sezení u konfigurátoru a pečlivě si rozmyslíte co skutečně potřebujete, pak se i cena dá udržet v přijatelných mezích.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?