Škoda Rapid Spaceback má ambiciozní cíle, spojit přednosti všech modelů značky Škoda a zabalit je do karoserie hatchbacku nižší střední třídy. Z praxe většinou víme, že kompromisy nejsou nikdy příliš dobrým řešením, ovšem u Rapidu to skutečně funguje a na své si přijde poměrně široká paleta zákazníku. S modernizovanou tváří však Rapid sází hlavně na mladší cílovou skupinu. Má jí však co nabídnout? Podle nás ano, ovšem svůj obrázek si můžete udělat sami.
Malé změny s velkým dopadem
Škoda Rapid Spaceback už se po silnicích pohybuje nějaký ten pátek, ovšem pro mě to bylo setkání první a to hned s modernizovanou verzí, která disponovala novým motorem 1.0 TSI v silnějším provedení o výkonu 81 kW. Ten je pravděpodobně tou největší novinkou na poli techniky, ovšem změny se konaly i v oblasti designu.
Tou nejvýraznější a bezesporu vydařenou novinkou je prodloužené sklo pátých dveří, které je však součástí výbavy až od stupně Style. Za zmínku stojí i zatmavené zadní svítilny ve tvaru C, díky kterým působí záď sportovněji. Úpravám se nevyhnula ani příď, v jejíž nově tvarované spodní části nalezneme upravené mlhové světlomety, které jsou propojeny tenkou chromovanou lištou - tedy opět pouze ve výbavě Style, neboť základní výbava Active mlhová světla postrádá a varianta Ambition nenabídne onen chromový proužek. Ten se sice může zdát jako zbytečný, ale příď díky němu vypadá hodnotněji.
Pár kosmetických změn se odehrálo i v interiéru, ale nečekejte nic zásadního. Pouze pár upravených designových linek a dva nové USB porty umístěné v zadní části středové konzole, díky kterým si nabijí svá chytrá zařízení i vaši spolucestující na zadních sedadlech.
Velikostí kufru na chvostu, přesto má co nabídnout
Pojďme se ale odpoutat od novinek spojených s designem a vrhněme se na zážitky s autem jako takovým. Když jsem měl Rapida pár hodin, první věcí, na kterou se mě všichni ptali, byla jeho velikost. Pojďme tedy začít odtud. Rapid Spaceback se svými rozměry řadí mezi Fabii a Octavii, ovšem pokud vás zajímá hlavně zavazadlový prostor, pak se Rapid řadí až na konec této trojice. Jeho základních 415 litrů rozhodně není špatných a při složení sedadel nabídne dokonce až 1381 litrů. Jeho silnější stránkou je však interiér.
Sama automobilka ho označuje jako "Business Class za výhodnou cenu" a my můžeme jen tiše přikyvovat. Sednout si za sebe při 185 centimetrech a 100 kilogramech není nejmenší problém a na nedostatek místa si nemohl stěžovat ani vyšší kolega. Přední i zadní sedadla jsou navíc příjemně tvarována, přičemž zvláště ta přední poskytují až překvapivě dobrou oporu. Díky široké možnosti nastavení nebylo hledání ideální pozice za volantem nijak problematické.
Když už sedíme za volantem, můžeme si něco říci o výbavě a zpracování. To je jako vždy příkladné navzdory skutečnosti, že člověka obklopují zejména tvrdé plasty. Ty však rozhodně nepůsobí lacině, ba naopak. Ve spojení s technologicky pokročilou výbavou jako je 6,5 palcový infotainment Amundsen nebo digitální automatická klimatizace působí interiér o třídu lépe.
Příjemné svezení, kdyby..
Samotná jízda s Rapidem je velice příjemná. Je znát, že mladoboleslavští přesně ví, na jakých silnicích se bude Rapid nejčastěji pohybovat. Podvozek tak dokáže vcelku bez problémů vytlumit většinu menších či větších výmolů, takže ani pravidelné cestování za příbuznými za městem nebude utrpením. V zatáčkách je pak Rapid poměrně jistý a ačkoliv to není žádný velký sportovec, nechá si dost líbit.
Příchod litrového tříválce většinu veřejnosti vyděsil, ovšem jakmile si zvyknete na jeho specifika, dá se s ním jezdit poměrně svižně a s rozumnou spotřebou. Jednou z prvních věcí kterou se však budete muset naučit, je ignorování symbolu upozorňujícího na včasné přeřazení. Ten se totiž rád rozsvěcí tak, aby motor točil cca 1500 ot./min. U větších motorů by v tom nebyl žádný problém, ovšem u tohoto tříválce jsem právě v tomto spektru pozoroval výrazný neklid, který se projevoval silnými vibracemi.
Co se spotřeby týče, pokud jezdíte s rozumem, řadíte včas, motor zbytečně nevytáčíte a nezkoušíte všelijaké skopičiny, není problém jezdit s Rapidem pod 5.3 litru. Pokud se ale nechcete za volantem omezovat, rádi si motor vytočíte a kvůli komfortnějšímu cestování ho budete držet ve vyšších otáčkách, dočkáte se stále poměrně přijatelné spotřeby 6 litrů na 100 km.
Jednoduchým lékem se však ukázalo být držení motoru ve vyšších otáčkách, což mělo pozitivní efekt jak na kultivovanost, tak na rychlost záběru. Ten se dostavuje zhruba od 1800 ot./min. a krásně graduje. Žádné mohutné zatlačení do sedačky však nečekejte. Výkon je velikosti a hmotnosti vozu jednoduše adekvátní a to jak ve městě, tak na dálnicích.
A právě v druhém případě, tedy na dálnicích, oceníte šestý převodový stupeň manuální převodovky, která je u tohoto motoru jedinou volbou. Díky němu se i při dálničním limitu ručička otáčkoměru líně povaluje kolem hodnoty 2200 ot/min., což prospívá jak ekonomičnosti, tak klidu v kabině.
Snad jediná výtka ohledně převodovky by mohla směřovat k poněkud zvláštní ergonomii. Pokud si totiž odložíte ruku na loketní opěrku, musíte začít divně kroutit zápěstím, abyste na hlavici pohodlně dosáhli.
Příplatková výbava? Mnoho psů, zajícova smrt
Jak vidíte, na Rapidu toho opravdu není příliš co zkritizovat. Auto nevypadá vůbec špatně, po technické stránce jednoduše funguje a nabízí dostatek prostoru. Problém však nastává v momentě, kdy se začnete zaobírat výbavou. De Facto si můžete vybrat ze tří výbav, základní Active vyjde na 299 900 Kč, střední stupeň Ambition na 327 900 Kč a nejvyšší výbava Style na 352 900 Kč. Tak jak je proboha možné, že námi testovaný model nakonec vyšel na 495 500 Kč?
Na 13 500 Kč vás vyjde metalický lak "Zelená Rally", který vozu až neskutečně suší a z celé palety patří k těm nejvýraznějším. Další chybějící tisíce pak nalezneme pod položkou "Mimořádná výbava", což je klasická past koncernových vozů. Ne, že by Rapid ve verzi Style něco zásadního postrádal, ovšem paket Emotion zahrnující mimo jiné panoramatickou střechu vyjde na 18 000 Kč, Infotainment Amundsen 6,5" s navigací propanoramatickou střechu - 12 000 Kč, Paket Style Comfort zahrnující couvací kameru, částečně kožené sedačky a bezklíčové ovládání - 20 000 Kč, Paket Stylu Plus přidávající Bi-Xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti a zatmavení zadních oken SunSet přijde na 14 000 Kč.
Pod hranicí deseti tisíc korun nalezneme například bezpečnostní systém Front Assist s funkcí nouzové brzdy za 9 000 Kč a signalizace vzdálenosti při parkování - vpředu a vzadu přijde na 8 000 Kč. A takhle bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Jakkoliv je tedy Rapid kvalitní po technické stránce i zpracování, tyhle ceníkové perličky mě na něm trochu mrzí. I přes hezky zpracovaný on-line konfigurátor je to běh na dlouhou trať, který končí obsáhlým účtem.
Bezpečnost
Automobilka si v posledních letech potrpí na nadprůměrnou bezpečnost jak pro posádku, tak pro ostatní účastníky provozu. Nemůžeme se tak divit, že k standardu patří stabilizační systém ESC s integrovanými systémy ABS, ASR, EDS, kontrolou tlaku v pneumatikách, brzdovým asistentem a multikolizní brzdou, která snižuje v případě nehody riziko dalších kolizí.
Volitelně jsou navíc v nabídce další asistenční systémy, včetně rozpoznání únavy řidiče Driver Alert, Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City, mlhové světlomety s integrovanou funkcí Corner, asistent rozjezdu do kopce nebo signalizace vzdálenosti při parkování.
Crash testy Euro NCAP absolvoval Rapid sice už v roce 2012, ovšem už tehdy se mohl pochlubit pěti hvězdičkami a prémiovými výsledky. V jednotlivých kategoriích uspěl Rapid následovně: bezpečnost dospělé posádky 94 %, bezpečnost dětí 80 %, bezpečnost chodců 69 % a bezpečnostní systémy 71%.
Technické informace
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový tříválec Palivo bezín Zdvihový objem 999 Max. výkon v kW (koní) 81 (110) Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 200 / 2000 - 3500 Typ pohonu Přední pohon Převodovka 6 st. manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9.8 s Maximální rychlost 198 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 5,5 Mimo město 5,0 Kombinovaná 4,6 Rozměry: Délka 4 304 mm Výška 1 459 mm Šířka 1 706 mm Hmotnost 1 185 - 1 285 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 415 l Se sklopenými sedadly 1 381 lŠkoda Auto
Závěr
Pokud hledáte rodinný kombík s obrovským kufrem, kam složíte kočár i celou výbavu pro rodinnou dovolenou s malým dítětem, možná bude lepší volbou Fabia Kombi. Pokud hledáte ještě více prostoru a reprezentativnější vzhled, nejspíš se poohlédnete po dospělejší Octavii. Pokud se však jedná o výběr vozu pro mladší či starší pár, nebo pro rodinu se staršími dětmi, Rapid Spaceback rozhodně není marnou volbou.
Co si budeme povídat, litrový tříválec je poněkud kontroverzní a zvlášť v nízkých otáčkách se absence jednoho válce nehezky projevuje silnými vibracemi. Pokud se však naučíte šlapat motoru trochu víc na krk, docela rychle zjistíte, že to není zas tak zlé a dokonce to funguje. Spotřeba se pohybovala okolo 5,5 litru v závislosti na jízdním stylu a největším mínusem se nakonec stala již klasicky cena vyšroubovaná příplatky na půl milionu. Pokud si však vyhradíte pár večerů jen k sezení u konfigurátoru a pečlivě si rozmyslíte co skutečně potřebujete, pak se i cena dá udržet v přijatelných mezích.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.