Automobilová novinařina není lehká práce, a tak i zde naplno fungují Murphyho zákony. I když by aktuální počasí vybízelo spíše k plnohodnotným testům vozidel s pohonem 4x4, ve spárech nám tentokrát zůstal Peugeot 308 GT. Ve zkratce - 205 koní, přesná manuální převodovka, ostré brzdy, tvrdá spojka - od první chvíle jsem věděl, že mě tohle auto bude bavit. Ovšem, 18" kola na sněhu už nebyly to pravé, ale to předbíhám. Všechno pěkně popořádku...
Peugeot 308 se vyrábí ve své druhé generaci již od roku 2014 a pořídit jej můžete buď jako pětidveřový hatchback nebo pětidveřové kombi (které budeme mít k dispozici v polovině ledna příštího roku). Velice mě těší, že test ostřejší verze tohoto hatchbacku připadl zrovna mně. Hned na začátek vás ale musím upozornit, abyste si toto vozidlo nepletli s Peugeotem 308 GTi, to je totiž docela jiná káva (270 koní, sportovní podvozek, samosvorný diferenciál), za docela jiné peníze...
Naše verze nese poněkud klidnější označení "GT" - tedy Grand tourer. Prostě výkonnější automobil určený pro pohodlné překonávání dlouhých vzdáleností "větší" rychlostí. K tomu nabízí Peugeot dvě rozdílné motorizace. Buď, stejně jako my, pravověrní zastánci benzínu, sáhnete po zážehové 1,6 THP o výkonu 205 k s šestistupňovou manuální převodovkou, a nebo zvolíte vznětový motor 2,0 BlueHDI o výkonu 180 k s osmistupňovým automatem. Je to vaše volba.
Exteriér
Je dokonale nenápadný. Plaketky GT umístěné na bocích a zadní části vozu, to jediné dává ostatním najevo "nejsem obyčejná 308, pod kapotou nehledej méně než 200 koní". Bystřejší řidiče upozorní na neobyčejný model i 18" kola, která byste v nabídce standardní 308 hledali marně. Zbytek je takový, jaký vidíte - přední části dominuje chromová maska, doplněná lvem ve znaku a rudým nápisem Peugeot. Tu obklopují velice příjemné a hlavně funkční Full LED světlomety, pod kterými nalezneme i LED blinkry. Ty blikají ve stylu, se kterým kdysi začala Audi, tedy pohybujícího se pruhu. V zadní části vyniknou zejména chromové (a bohužel falešné) koncovky výfuků a zadní světlomety tvořené třemi pruhy, které mají symbolizovat lví drápy.
Interiér
No, podívejte se sami. Nevím, co vás při prvním otevření dveří zaujme dříve - zda to bude kožený perforovaný sportovní volant s nápisem GT nebo polokožená sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním anebo za mě dokonalé a výborně zpracované boční výplně dveří. Zní to možná jako přitažené za vlasy obdivovat na takovémto autě dveřní výplně, ale když to uvidíte na živo a sáhnete si na ty materiály, na to zpracování - je to dokonalé. Designově se tento interiér opravdu povedl a vzbudí ve vás pocit výjimečnosti, který kombinuje špetku luxusu a správnou dravost.
Posez za volantem není rozhodně špatný, a hlavně díky dobrým sedadlům umožňuje vnímat automobil, a jeho chování, případně smyk. Jak už jsem vychválil na začátku, 308 GT má přesné řazení, což je pro Peugeot něco výjimečného. Většinou jsem z těch manuálních převodovek neměl dobrý pocit, hlavně u levnějších modelů, ale tohle je ukázkové a odpovídá to přesně tomu, co bude vůz kategorie GT očekávat. K vyššímu výkonu jsou přizpůsobené i brzdy, takže musím upřímně říct, že tohle auto je opravdu dobře navržené.
Poslední chvála pak padá na tlačítko, které sice není úplně na očích, (je umístěné vlevo pod volantem) ale slouží dobré věci - vypnutí automatického systému Start/Stop. U předchozího Peugeotu 5008 se musela tato funkce složitě hledat v Infotainmentu, a to je činnost, kterou po každém nasednutí opravdu dělat nechcete. Takže tímto vzkazuji výrobcům: "Pokud chcete dát do svého vozu systém Start/Stop tak ano, ale přidejte do interiéru i dobře viditelné tlačítko na jeho vypnutí. Děkuji."
Aby však byl popis interiéru kompletní, je potřeba zmínit i nevýhody a věci, které by bylo dobré zlepšit. Prvním nedostatkem jsou úložné prostory na běžné věci, které máte neustále po kapsách - klíče, mobilní telefon a peněženka. Do dveří je většinou uložit nechcete, jelikož se ty věci v tak hluboké kapse špatně hledají a při jízdě zde dělají rachot. Určitě se nabízí standardní prostor před řadící pákou, zde má ale Peugeot nejen 12V zásuvku a USB port, ale také ovládání vyhřívání sedadel, které zvláště v tomto období budete jistě hojně využívat. Navíc tento prostor není moc zkosený, takže věci zde položené se vám při první prudší akceleraci rozletí po celém autě.
Druhou ne-příliš příjemnou věcí je režim Sport. Nic podstatného v autě se totiž nezmění, kromě zvuku motoru. Ten je však dotvářen reproduktorem a je šíleně umělý. Při prvním použití se vám to možná bude líbit, ale jakmile se rozhodnete pro jakoukoliv delší cestu, režim Sport rozhodně vypnete. Budete si užívat stejný výkon, stejnou odezvu od plynového pedálu a přitom relativní klid interiéru a syrový zvuk motoru.
Jízdní vlastnosti
K jízdním vlastnostem jsem se v krátkosti vyjádřil již na začátku. Peugeot 308 GT v kombinaci s přeplňovaným motorem 1,6 THP funguje výborně. Díky nízké provozní váze (1275 kg) s automobilem benzinová šestnáctistovka pěkně cvičí a řidič má pocit, jako by se pod kapotou skrýval motor většího objemu. Široké je také spektrum použitelných otáček, které se pohybuje od 1750 do 6000 ot./min., což jsou vrcholy točivého momentu a maximálního výkonu. Nad 6000 otáček už motor pouze řve bez citelného zátahu.
V otázce spotřeby nejsem tak skeptický jako obvykle. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem by se měla pohybovat kolem 5,6 litru / 100 kilometrů, avšak vůz kategorie GT patří řidičům, kteří si chtějí užívat jeho zrychlení všude tam, kde je to jen možné. Tudíž reálnou spotřebu pohybující se mezi 7 - 7,5 litry / 100 km nepovažuji jako nijak katastrofickou, neboť jízdní styl patřil opravdu k těm rychlejším - pokud byla vozovka suchá.
Na voze jsou totiž obuty pneumatiky o rozměrech 225/40/18, a i když jsem sám zastáncem velkých širokých kol, které dobře vypadají a dávají vozu jedinečný design; jakmile dojde na zimní období plné deště, sněhu a ledu, bylo by nejen praktičtější, ale hlavně bezpečnější obout vůz na menší a užší pneumatiky. V opačném případě je potřeba při jízdě na zimní břečce opravdu přemýšlet a předvídat.
Podvozek je přesně tak tvrdý, jak jen se od vozu GT očekává. Na kvalitní silnici dokáže příjemně podržet i při rychlostech pohybujících se kolem 170-180 km/h. Na nerovnostech je tichý, avšak odskakuje. Je to však klasický kompromis, který musí výrobce nasměrovat buď na jednu nebo na druhou stranu. U Peugeotu 308 GT mají jasno a vůz je připraven na ostrou jízdu.
Závěrečný verdikt
Peugeot 308 GT je hodně hravé a zábavné auto. Navíc lze nakombinovat podle svého - pokud je na vás hatchback moc malý, není problém připlatit si 30 000 korun a pořídit si jej ve verzi SW (kombi). Zajímavou alternativu pak může tvořit záměna pohonné jednotky za naftový dvoulitr - ta ale proběhne až v příštím roce. Výkon naftového motoru 180 k v kombinaci s osmistupňovým automatem může dodat vozu nový, komfortnější rozměr a oslovit tak další skupinu potenciálních zájemců.
Peugeot 308 GT se v konkurenčním prostředí zavedených ostrých hatchbacků rozhodně neztratí. Jediným mínusem tak může být pro někoho relativně vysoká pořizovací cena - 660 000 korun za 5 dv. hatchback a 690 000 korun za verzi SW.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru 1,6 THP Palivo benzín Zdvihový objem 1598 cm3 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 151 (205) / 6000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 285 / 1750 Typ pohonu 2WD Převodovka manuální 6-ti stupňová Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,5 s Maximální rychlost 235 Spotřeba paliva l/100 km: Město / mimo město / kombinovaná 7,4 / 4,6 / 5,6 Rozměry: Délka 4253 mm Výška 1472 mm Šířka 2043 mm Hmotnost 1275 kg (provozní) Zavazadlový prostor: Základní objem / sklopená sedadla 420 / 1228 lPeugeot ČR
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.