TEST: Peugeot 308 GT. Má ostrý hatchback Čechy čím zaujmout?

-jka / AutoRoad.cz, 19. prosince 2017, 06:57 Aktualizováno 19.12.2017, 08:45 Google+

Automobilová novinařina není lehká práce, a tak i zde naplno fungují Murphyho zákony. I když by aktuální počasí vybízelo spíše k plnohodnotným testům vozidel s pohonem 4x4, ve spárech nám tentokrát zůstal Peugeot 308 GT. Ve zkratce - 205 koní, přesná manuální převodovka, ostré brzdy, tvrdá spojka - od první chvíle jsem věděl, že mě tohle auto bude bavit. Ovšem, 18" kola na sněhu už nebyly to pravé, ale to předbíhám. Všechno pěkně popořádku...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 308 GT 1,6 THP

Peugeot 308 GT 1,6 THP | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Peugeot 308 se vyrábí ve své druhé generaci již od roku 2014 a pořídit jej můžete buď jako pětidveřový hatchback nebo pětidveřové kombi (které budeme mít k dispozici v polovině ledna příštího roku). Velice mě těší, že test ostřejší verze tohoto hatchbacku připadl zrovna mně. Hned na začátek vás ale musím upozornit, abyste si toto vozidlo nepletli s Peugeotem 308 GTi, to je totiž docela jiná káva (270 koní, sportovní podvozek, samosvorný diferenciál), za docela jiné peníze...

Naše verze nese poněkud klidnější označení "GT" - tedy Grand tourer. Prostě výkonnější automobil určený pro pohodlné překonávání dlouhých vzdáleností "větší" rychlostí. K tomu nabízí Peugeot dvě rozdílné motorizace. Buď, stejně jako my, pravověrní zastánci benzínu, sáhnete po zážehové 1,6 THP o výkonu 205 k s šestistupňovou manuální převodovkou, a nebo zvolíte vznětový motor 2,0 BlueHDI o výkonu 180 k s osmistupňovým automatem. Je to vaše volba. 

img-responsive

Peugeot 308 GT 1,6 THP | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Exteriér

Je dokonale nenápadný. Plaketky GT umístěné na bocích a zadní části vozu, to jediné dává ostatním najevo "nejsem obyčejná 308, pod kapotou nehledej méně než 200 koní". Bystřejší řidiče upozorní na neobyčejný model i 18" kola, která byste v nabídce standardní 308 hledali marně. Zbytek je takový, jaký vidíte - přední části dominuje chromová maska, doplněná lvem ve znaku a rudým nápisem Peugeot. Tu obklopují velice příjemné a hlavně funkční Full LED světlomety, pod kterými nalezneme i LED blinkry. Ty blikají ve stylu, se kterým kdysi začala Audi, tedy pohybujícího se pruhu. V zadní části vyniknou zejména chromové (a bohužel falešné) koncovky výfuků a zadní světlomety tvořené třemi pruhy, které mají symbolizovat lví drápy.

Interiér

No, podívejte se sami. Nevím, co vás při prvním otevření dveří zaujme dříve - zda to bude kožený perforovaný sportovní volant s nápisem GT nebo polokožená sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním anebo za mě dokonalé a výborně zpracované boční výplně dveří. Zní to možná jako přitažené za vlasy obdivovat na takovémto autě dveřní výplně, ale když to uvidíte na živo a sáhnete si na ty materiály, na to zpracování - je to dokonalé. Designově se tento interiér opravdu povedl a vzbudí ve vás pocit výjimečnosti, který kombinuje špetku luxusu a správnou dravost.  

img-responsive

Peugeot 308 GT 1,6 THP | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Posez za volantem není rozhodně špatný, a hlavně díky dobrým sedadlům umožňuje vnímat automobil, a jeho chování, případně smyk. Jak už jsem vychválil na začátku, 308 GT má přesné řazení, což je pro Peugeot něco výjimečného. Většinou jsem z těch manuálních převodovek neměl dobrý pocit, hlavně u levnějších modelů, ale tohle je ukázkové a odpovídá to přesně tomu, co bude vůz kategorie GT očekávat. K vyššímu výkonu jsou přizpůsobené i brzdy, takže musím upřímně říct, že tohle auto je opravdu dobře navržené. 

Poslední chvála pak padá na tlačítko, které sice není úplně na očích, (je umístěné vlevo pod volantem) ale slouží dobré věci - vypnutí automatického systému Start/Stop. U předchozího Peugeotu 5008 se musela tato funkce složitě hledat v Infotainmentu, a to je činnost, kterou po každém nasednutí opravdu dělat nechcete. Takže tímto vzkazuji výrobcům: "Pokud chcete dát do svého vozu systém Start/Stop tak ano, ale přidejte do interiéru i dobře viditelné tlačítko na jeho vypnutí. Děkuji."

Aby však byl popis interiéru kompletní, je potřeba zmínit i nevýhody a věci, které by bylo dobré zlepšit. Prvním nedostatkem jsou úložné prostory na běžné věci, které máte neustále po kapsách - klíče, mobilní telefon a peněženka. Do dveří je většinou uložit nechcete, jelikož se ty věci v tak hluboké kapse špatně hledají a při jízdě zde dělají rachot. Určitě se nabízí standardní prostor před řadící pákou, zde má ale Peugeot nejen 12V zásuvku a USB port, ale také ovládání vyhřívání sedadel, které zvláště v tomto období budete jistě hojně využívat. Navíc tento prostor není moc zkosený, takže věci zde položené se vám při první prudší akceleraci rozletí po celém autě. 

Druhou ne-příliš příjemnou věcí je režim Sport. Nic podstatného v autě se totiž nezmění, kromě zvuku motoru. Ten je však dotvářen reproduktorem a je šíleně umělý. Při prvním použití se vám to možná bude líbit, ale jakmile se rozhodnete pro jakoukoliv delší cestu, režim Sport rozhodně vypnete. Budete si užívat stejný výkon, stejnou odezvu od plynového pedálu a přitom relativní klid interiéru a syrový zvuk motoru. 

Jízdní vlastnosti

K jízdním vlastnostem jsem se v krátkosti vyjádřil již na začátku. Peugeot 308 GT v kombinaci s přeplňovaným motorem 1,6 THP funguje výborně. Díky nízké provozní váze (1275 kg) s automobilem benzinová šestnáctistovka pěkně cvičí a řidič má pocit, jako by se pod kapotou skrýval motor většího objemu. Široké je také spektrum použitelných otáček, které se pohybuje od 1750 do 6000 ot./min., což jsou vrcholy točivého momentu a maximálního výkonu. Nad 6000 otáček už motor pouze řve bez citelného zátahu. 

img-responsive

Peugeot 308 GT 1,6 THP | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

V otázce spotřeby nejsem tak skeptický jako obvykle. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem by se měla pohybovat kolem 5,6 litru / 100 kilometrů, avšak vůz kategorie GT patří řidičům, kteří si chtějí užívat jeho zrychlení všude tam, kde je to jen možné. Tudíž reálnou spotřebu pohybující se mezi 7 - 7,5 litry / 100 km nepovažuji jako nijak katastrofickou, neboť jízdní styl patřil opravdu k těm rychlejším - pokud byla vozovka suchá. 

Na voze jsou totiž obuty pneumatiky o rozměrech 225/40/18, a i když jsem sám zastáncem velkých širokých kol, které dobře vypadají a dávají vozu jedinečný design; jakmile dojde na zimní období plné deště, sněhu a ledu, bylo by nejen praktičtější, ale hlavně bezpečnější obout vůz na menší a užší pneumatiky. V opačném případě je potřeba při jízdě na zimní břečce opravdu přemýšlet a předvídat. 

img-responsive

Peugeot 308 GT 1,6 THP | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Podvozek je přesně tak tvrdý, jak jen se od vozu GT očekává. Na kvalitní silnici dokáže příjemně podržet i při rychlostech pohybujících se kolem 170-180 km/h. Na nerovnostech je tichý, avšak odskakuje. Je to však klasický kompromis, který musí výrobce nasměrovat buď na jednu nebo na druhou stranu. U Peugeotu 308 GT mají jasno a vůz je připraven na ostrou jízdu. 

Peugeot 308 GT, akcelerace 0 - 170 km/h (0:30) | zdroj: youtube.com

Závěrečný verdikt

Peugeot 308 GT je hodně hravé a zábavné auto. Navíc lze nakombinovat podle svého - pokud je na vás hatchback moc malý, není problém připlatit si 30 000 korun a pořídit si jej ve verzi SW (kombi). Zajímavou alternativu pak může tvořit záměna pohonné jednotky za naftový dvoulitr - ta ale proběhne až v příštím roce. Výkon naftového motoru 180 k v kombinaci s osmistupňovým automatem může dodat vozu nový, komfortnější rozměr a oslovit tak další skupinu potenciálních zájemců.

Peugeot 308 GT se v konkurenčním prostředí zavedených ostrých hatchbacků rozhodně neztratí. Jediným mínusem tak může být pro někoho relativně vysoká pořizovací cena - 660 000 korun za 5 dv. hatchback a 690 000 korun za verzi SW. 

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru 1,6 THP
Palivo benzín
Zdvihový objem 1598 cm3
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 151 (205) / 6000
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 285 / 1750
Typ pohonu 2WD
Převodovka manuální 6-ti stupňová
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,5 s
Maximální rychlost 235
Spotřeba paliva l/100 km:
Město / mimo město / kombinovaná 7,4 / 4,6 / 5,6
Rozměry:
Délka 4253 mm
Výška 1472 mm
Šířka 2043 mm
Hmotnost 1275 kg (provozní)
Zavazadlový prostor:
Základní objem / sklopená sedadla 420 / 1228 l

Peugeot ČR

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 308 GT. Má ostrý hatchback Čechy čím zaujmout?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Co dělají lidé za volantem? Líčí se, holí, i něco mnohem horšího

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud