Peugeot se s novou 5008 vydal netradiční cestou. Vycházel přitom zřejmě ze statistik, ze kterých vyplývá, že nejvíce prodaných SUV je stejně pouze s pohonem jedné nápravy. Vozidlům SUV se u nás dlouhodobě daří, ovšem nejpočetnější cílovou skupinou nakonec nejsou horalové a lidé lpící na pohonu obou náprav, ale řidiči které přitahují mohutné tvary vyššího vozu, zajišťující dobrý výhled a pocit bezpečí.
K velkorysé prostornosti předchozí 5008 navíc přibyl netradiční design, který rozhodně není pro každého. Nejkontroverzněji působí nová 5008 zejména při pohledu zepředu - světlomety, maska, tvar kapoty, vše působí tak nějak přeplácaně. Tím ale nechceme říci, že by byla přední část něčím, kvůli čemu bychom si ji nekoupili. Nic takového rozhodně neplatí a jakmile opustíme kapitolu netradičního designu, budeme tento vůz už jen chválit. Při bočním pohledu musíme zmínit zejména slušivé kola a ohromné dveře, které se otevírají spolu se spodní černou částí. Ta překrývá prahy a nabízí tak chytré řešení, díky kterému si při nastupování a vystupování už nikdy neušpiníte kalhoty.
Opravdu futuristický je ovšem kokpit řidiče, který působí netradičním dojmem jako z jiného světa. I když ani tato část vozu netvoří šálek mé kávy, oceňuji Peugeot za to, že se nebojí nabídnout něco nového a tím vystoupit z řady. Díky všemožným ovládacím prvkům pod infotainmentem a rozsáhlého menu nastavení je zpočátku problém něco najít, věřím ale, že zde Peugeot takzvaně předběhl dobu a ukázal, jak bude prostor řidiče vypadat za pár let i u konkurenčních aut.
Kokpit
Anatomicky tvarovaná sedadla nabízejí opravdu pohodlný posez a maličký volant se nakonec drží vcelku příjemně. Ovládací prvky na volantu (a pod ním) jsou shodné s ostatními modely značky včetně těch nejlevnějších. Jakmile se jednou naučíte naslepo pracovat například s tempomatem (stejně jako my v sedanu 301) máte vyhráno. Výhodou může být i možnost nastavení délky sedáku tak, aby byly stehna podepřena po celé délce. I tato překvapivá maličkost může být pro některé řidiče při výběru vozu rozhodující.
Centrální display se nazývá i-Cockpit a je plně interaktivní. Je tak pouze na vás, zda si vyberete z některého z přednastavených rozmístění ukazatelů (pouze rychlost, navigace, klasické budíky) a nebo si i-Cockpit nakonfigurujete podle svého. Rychlost zobrazování displeje se zdála dostatečná, což považujeme v tomto případě za rozhodující faktor. Příjemná pak byla možnost promítání navigace včetně detailního mapového podkladu - je to rozhodně bezpečnější, než strhávat pozornost pohledem na středový panel infotainmentu.
Je dobře, že zde zůstaly i klasické voliče, kterými můžete rychle a snadno ovládat vytápění a vyhřívání oken i sedadel. Stejně tak slouží k přepnutí mezi režimy Rádio / Vytápění / Navigace / Nastavení vozidla / Bluetooth a Mobilní aplikace. Ojedinělý kulatý ovladač vlevo dole slouží k nastavení hlasitosti a malé tlačítko nad ním k personalizaci, ve které si můžete nastavit vámi preferovaný režim jízdy (normal / sport) a intenzitu ambientního osvětlení. Chybět nesmí ani nastavení oblíbené vůně a masáže sedadel. Ano, až tak vysoko Peugeot s novou 5008 míří a nutno dodat, že mu vysoká úroveň výbavy opravdu sluší.
I když toto SUV ve všech stupních výbavy i motorizací nabízí pohon pouze přední nápravy, můžeme zde nalézt volič jízdních režimů, který by nám měl pomoci v případě, že se budeme chtít bezpečně pohybovat na sněhu, písku či blátě. Alespoň tak zní názvy jednotlivých režimů.
Jakou pohonnou jednotku zvolit?
Námi testovaný vůz byl poháněn benzinovým motorem 1,6 THP o výkonu 165 k, který byl spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Alternativní pohonné jednotky pak mohou tvořit benzinové motory 1,2 PureTech (o výkonu 130 k) s manuální či automatickou převodovkou, a naftové motory BlueHDI o obsahu 1,6 (120 k) a 2,0 (150 k).
Otázka jakou pohonnou jednotku u tohoto modelu zvolit není vůbec jednoduchá. Naftové motory BlueHDI jsme otestovali již v minulosti, například u sedanu 301, kde jsem byl s tímto motorem velice spokojen. Působil na mě dojmem, jako by někdo oprášil legendární koncernové motory TDi a upravil je tak, aby splňovaly aktuální emisní limity. Pokud váháte, co tím myslím, budu konkrétní - slušná akcelerace umožňující bezpečné předjíždění a reálná spotřeba kolem pěti litrů - sen většiny řidičů.
Benzinové motory 1,2 PureTech se pak pyšní již několik let po sobě označením "Motor roku", které má být známkou nejlepšího kompromisu mezi poskytnutým výkonem a spotřebou. Zlí jazykové však tvrdí že má tento typ motorů problém s životností a neodbornou veřejností není příliš doporučován. Tento fakt však nejsme schopni ani potvrdit, ani vyvrátit, jelikož s tímto motorem jako "ojetinou" nemáme žádné osobní zkušenosti. Přesto jsme rádi, že se k nám dostala silnější (a také dražší) varianta 1,6 THP, která se k tak velkému autu hodí rozhodně více.
Celkem brzy po prvním rozjezdu jsem se rozhodl podržet tlačítko Sport a upřímně se přiznám, že jsem tento režim již nevypnul. Ne že bych snad zkoušel sportovní vlastnosti tohoto rodinného mastodonta, ale odezva převodovky i ochota zrychlovat byla pro běžný pražský provoz prostě příjemnější. Vůbec nejpříjemnější však byla reálná spotřeba, kterou mi testované vozidlo udělalo ohromnou radost. Po dlouhé době se ji totiž podařilo dosáhnout, což bývá v dnešní době bohužel ojedinělé. Průměrná spotřeba udávaná výrobcem je 7 litrů / 100 kilometrů, a nám se ji na testovacím 50-ti kilometrovém úseku, tvořeném kombinací městského provozu a silnice první třídy, podařilo stáhnout na neuvěřitelných 6,2 litru. Je příjemné vědět, že pokud bude řidič chtít, dokáže jet s tímto motorem i úsporně.
Jízdní vlastnosti
Na nastavení podvozku je cítit, že tohle auto patří na silnici. I když jeho světlá výška i volič jízdních režimů evokuje v řidiči pocit, že řídí opravdové SUV, běžné silnice plné záplat nedělají autu příliš dobře. Nerovnosti a kanály zvládá klidně a tiše do rychlosti 50 až 60 km/h, poté už je vozidlo na nerovnostech celkem tvrdé a hlučné. Oproti tomu dokáže vůz na kvalitní silnici držet stopu i ve vysokých rychlostech, problém mu nedělají náhlé změny směru ani ostré zatáčky.
Prostor jako hlavní atribut
A tak jsme se dostali k nejsilnější stránce tohoto vozu - prostor. Jak je vidět z přiložených fotografií, kokpit řidiče připomíná spíše královské křeslo, které naštěstí nijak neutlačuje ani spolujezdce. Mezi první a druhou řadou sedadel je pak místo doslova na natažené nohy. Specifické je dělení druhé řady sedadel, přičemž každá ze tří sedaček je stejně široká - většinou se setkáváme s rozdělením, ve kterém je prostřední sedačka podstatně užší, řekněme "nouzová". I druhá řada sedadel je výrazně tvarovaná, takže člověk s mohutnější postavou zde bude cítit, jak mu boční části sedáku obepínají zadek.
Velikosti zavazadlového prostoru se pak dle mého hlediska nedá nic vytknout. Základní objem za sedadly druhé řady je 702 litrů, pokud bychom "nacpali" věci až ke stropu, pak můžeme počítat s objemem 952 litrů. Dalších osmdesát litrů úložného prostoru bychom získali po vyjmutí sklopené třetí řady sedadel.
Se sklopenými sedadly ve druhé řadě získáme 1862 litrů, potažmo 2042 litrů, pokud bychom využili opravdu veškerý prostor až ke stropu.
Cena
Peugeot 5008 můžete pořídit ve dvou různých výbavových stupních - Active a Allure. Velkou pochvalu si Peugeot zaslouží za to, že většina bezpečnostních systémů, včetně pomoci při rozjezdu do kopce, je obsažena již v základní výbavě. Tu tvoří i Peugeot i-Cockpit, který obsahuje kromě koženého multifunkčního volantu a barevného dotykového displeje také sdruženou digitální přístrojovou desku. K dispozici je samozřejmě celá řada paketů. Mezi ty nejzajímavější patří jistě elektrická masážní sedadla za 37 tisíc, 3D navigační systém za 22 až 30 tisíc, a Hi-Fi system Premium Focal za 27 tisíc, skládajícího se z 9ti reproduktorů, subwooferu, 12ti kanálového zesilovače a vrstvených akustických skel bočních oken.
Nejlevnější motorizaci tvoří benzinový motor 1,2 PureTech, se kterým můžete nové SUV 5008 pořídit za 610 000 (Active) či 650 000 (Allure) korun. Vrcholem nabídky je pak naftový dvoulitr 2.0 BlueHDI, jehož cena činní 705 tisíc (Active) či 745 tisíc (Allure) korun.
Verdikt
Osobně mi již před samotným testem vadil fakt, že má být toto auto SUV, které nenabízí pohon všech kol. Během testu a při ohlédnutí za předchozím modelem jsem se však na novou 5008 začal dívat jinak. Jeho předchůdce byl úspěšným a velkým rodinným vozem, který bychom nejlépe označili jako vozidlo kategorie MPV. Peugeot se tak zřejmě rozhodl zkombinovat velké rodinné MPV s vlastnostmi a charakteristikou vozidel SUV, což jak všichni dobře víme je označení, které dnes samo o sobě prodává a které přitahuje potenciální zájemce.
Díky tomuto kroku nabízí nová 5008 tolik prostoru, kolik by jí mohli její konkurenti v kategorii SUV jen závidět. Zde tedy vidím největší sílu tohoto vozu. Během týdne společného testování mě tak pohon všech kol přestal určitým způsobem vadit, protože tohle auto svým zaměřením patří opravdu jinam, na silnici. Zde mu bude nejlépe a zde vám i vaší posádce poskytne ten nejlepší komfort a jízdní vlastnosti, jaké jen umí.
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | 1,6 THP | ||
Palivo | benzín | ||
Zdvihový objem | 1598 cm3 | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 121 (165) / 6000 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 240 / 1400 | ||
Typ pohonu | 2WD | ||
Převodovka | automatická 6ti stupňová | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,2 | ||
Maximální rychlost | 201 km/h | ||
Spotřeba paliva l/100 km: | |||
Město / mimo město / kombinovaná | 9,8 / 5,3 / 7,0 | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4641 mm | ||
Výška | 1640 mm | ||
Šírka | 2098 mm | ||
Hmotnost | 1500 kg (provozní) | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem / sklopená sedadla | 702 / 1862 litrů |
Peugeot ČR