Pod ruce se nám tentokrát dostal faceliftovaný Nissan X-Trail s naftovým motorem 2.0 dCi o výkonu 177 koní a s pohonem obou náprav. Na první pohled je to elegán, který potěší oko kdejakého estéta. Pod jeho kapotou se však ukrývá technika, ze které je cítit poctivost a možná i hrubost, za kterou by se nemusel stydět ani poctivý dělník z let minulých.
Jaký je omlazený Nissan X-Trail? Stále je to vůz, který jednoduše funguje, na první pohled vypadá elegantně, při bližším pohledu začne vynikat jeho robustnost a po usednutí do něj máte pocit, že se můžete vydat buď na komfortní dovolenou na druhém konci Evropy, nebo na expedici do Himálaje. Nejde snad o to, že by byl X-Trail nezastavitelným off-roadem s konstrukcí bitevního tanku, nebo že by dokázal nahradit limuzínu. Jde spíš o ten pocit, jaký při jízdě s ním máte. Jedinečným způsobem totiž kombinuje jak luxus, tak i hrubší podstatu své povahy.
Pojďme ale začít u té modernizace. Co všechno se na novém X-Trailu změnilo? Jako první byste si měli všimnout upravené přední masky, která se sice stále drží svého tvaru do písmene V, ovšem nyní je výraznější a masivnější. Po jejích stranách pak nalezneme LED světlomety s integrovaným denním svícením do tvaru šipek. Na zadní straně pak opět nalezneme diodová světla.
Interiér modernizovaného vozu, zvláště v námi testované vrcholné variantě Tekna, působí skutečně prémiově. Dominantním materiálem jsou měkčené barvy, ovšem v těsném závěsu se drží kožené čalounění, se kterém v interiéru tohoto vozu rozhodně nešetřili. Kůži tak nalezneme na sedačkách, na palubní desce, na madlech dveřích, na volantu, atd. Díky použití světlé kůže navíc celý interiér působí vzdušněji, prostorněji a nepochybně i luxusněji.
Velký podíl na dojmu prostornosti a vzdušnosti má jistě i prosklená otvírací střecha, jejíž přední část se dá odsunout i vyklopit.To ale není poslední známkou luxusu. Nechybí zde totiž ani audiosoustava BOSE se subwooferem v rezervě, infotainment systém s navigací nebo systém automatického parkování. Pokud se ale rozhodnete parkovat po staru, rozhodně vám práci usnadní čtveřice kamer, které vytváří 360° obraz okolí vozu.
Nabízí se i popis dalších prvků výbavy vozu, ovšem to bychom se opakovali. Většina výbavy, ovládacích prvků i displejů je zkrátka shodná s těmi, které známe i z ostatních Nissanů. Nehledejte na tom ale nic špatného, všechno funguje spolehlivě, ovládání je jednoduché a zvyknout se na něj dá docela rychle. Některé ovladače, jako třeba ovládání pohonu všech kol nebo vyhřívání sedaček, jsou navíc skutečně výrazné, takže jejich ovládání zvládnete i s promrzlými prsty.
Jak už je na prvního pohledu jasné, Nissan X-Trail nabízí doslova přehršel prostoru. Pokud máte potřebu přepravovat větší počet cestujících, můžete si X-Trail objednat dokonce i v sedmimístné konfiguraci, my jsme však měli k dispozici variantu pouze pětimístnou. O co méně bylo sedáků, o to více však bylo místa. Na přední i zadní řadu sedadel se nastupuje velice příjemně a obě řady se chlubí velmi příjemně tvarovanými a komfortními sedáky, přičemž ty v první řadě poskytují i decentní boční vedení. Rozhodně od nich však nečekejte, že by vás snad podržely i v ostře řezaných zatáčkách. Při zrychleném přesunu si však není na co stěžovat a bát se nemusíte ani delších cest, po kterých vás záda rozhodně bolet nebudou.
Zajímavostí zadních sedadel je posuvný systém, který má největší smysl v sedmimístné variantě, ovšem své místo si najde i v té pětimístné. Pokud byste třeba měli obavy, že váš spolujezdec nebude schopen dosáhnout na nezvedeného potomka ukotveného v dětské sedačce, můžete si ho i s celým sedadlem ještě před jízdou přitáhnout na dosah ruky.
Špatně na tom X-Trail není ani s prostorem pro vaše zavazadla či různé drobnosti. Řidič a spolujezdec mají k dispozici klasicky odkládací schránku před spolujezdcem, loketní opěrku, kapsy ve dveřích a držáky na dva nápoje ve středové konzoli se zajímavým detailem, kterým je možnost pouštět vzduch proudící do kabiny přímo na nápoje, a tím je chladit/ ohřívat. Cestující v druhé řadě pak mají k dispozici kapsy ve dveřích, kapsy na zádech sedadel a loketní opěrku s držákem nápojů.
Zavazadlový prostor nabízí vcelku příjemných 565 litrů a trochu té variability v podobě dvojitého dna podlahy. Kufr se dá navíc i poměrně snadno zvětšit díky sklopení dělených posuvných sedadel. Díky dvojité podlaze pak vzniká rovná ložná plocha. Praktickou záležitostí je elektrické otvírání / zavírání zavazadlového prostoru i možnost otevření pomocí dálkového ovládání nebo tzv. "podkopnutí" pod nárazníkem. Malou nevýhodou pro dlouhány by se však mohla stát výška otevřeného víka. Samotní otvírání / zavírání ale probíhá poměrně rychle.
Dvoulitrový diesel pod kapotou nabízí příjemných 177 koní, díky čemuž je schopen udělit 1.3 tuny vážícímu vozu slušnou dynamiku. Dokonce i zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne těsně pod deset sekund. Žádné okrskové dovádění však nečekejte, navzdory prudkému nástupu turbodmychadla a přílivu výkonu od cca 1800 otáček je charakter motoru spíše klidnější. Brzdou provozu však určitě nebudete. Příjemná je i manuální šestistupňová převodovka, u které si nelze stěžovat ani na přesnost ani na délku drah.
Spotřeba se v průměru pohybovala okolo 8 litrů s pohonem pouze jedné nápravy. Pokud jsem ale delší dobu jezdil s režimem "Auto", spotřeba se vyhoupla nepatrně výš. Pokud si však budete dávat pozor na včasné řazení, využijete plného potenciálu šestistupňové převodovky a budete se alespoň trochu snažit o ekonomickou jízdu, pak by nemusel být problém srazit spotřebu někam na úroveň alespoň 7 - 7,5 litr.
Nissan X-Trail absolvoval crashtesty Euro NCAP již v roce 2014, tedy před faceliftem. Ovšem už tehdy získal plný počet hvězd. V jednotlivých kategoriích uspěla následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 83%, bezpečnost chodců 75% a bezpečnostní systémy 75%.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec Palivo nafta Zdvihový objem 1 995 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 130 (177) / 3 750 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 380 / 2 000 Typ pohonu 4x4 Převodovka 6 st. manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9.4 s Maximální rychlost 204 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 6.3 Mimo město 5.2 Kombinovaná 5.6 Rozměry: Délka 4 690 mm Výška 1 820 - 1 830 mm Šířka 1 710 - 1740 mm Hmotnost 1 320 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 565 l Se sklopenými sedadly - není uveden -Nissan ČR
A jak jsme na tom s cenami? Nissan se jako takřka každá japonská automobilka drží několika výbavových verzí od základní varianty "Visia" až po nejbohatší variantu "Tekna". Kromě toho je ale možné si i některé prvky výbavy připlatit, to ale vždy závisí na variantě, kterou si objednáte. Teď ale zpět k cenám. Nejchudší variantu Visia s pohonem pouze předních kol a s dieselovým motorem dCi 130 pořídíte v současné době za akční cenu 522 400 korun. Námi testovaná varianta Tekna s dieselovým motorem dCi 177, s manuální převodovkou a s pohonem všech kol All-Mode 4x4 už ale vyjde na 937 100 korun - a to ještě v akční ceně. Bez ní už bychom se pohybovali o téměř 50 000 korun nad hranicí milionu.
Jak už jsem ale zmínil, Nissan nabízí i možnost připlatit si za výbavu na přání, kterou v případě modelu Tekna může tvořit třetí řada sedadel (30 000 Kč) nebo sedadla z hnědé kůže s prošíváním a černými segmenty (15 000 Kč). Klasikou je pak metalický lak za 15 000 korun, lak "Bílá Pearl" za 18 000 Kč nebo prodloužená záruka.
Jak už jsem naznačil v úvodu, X-trail v sobě skvěle kombinuje eleganci městského SUV a zároveň svalnatou charakteristiku drsných off-roadů. Ve skutečnosti je to samozřejmě jen větší SUV, jehož největšími konkurenty budou na našem trhu Škoda Karoq nebo VW Tiguan Allspace, ovšem X-trailu věřím tu chlapáckost a nebojácnost trochu víc. Upřímně řečeno, sám příliš nevím proč - po technické stránce totiž všechny vozy pravděpodobně dovedou totéž, hlavně v závislosti na gumách a článku mezi volantem a sedačkou. Ale zatímco Kodiaq i Tiguan už vnímám jako typický dopravní prostředek svážející děti ze školek a škol ve městě a přilehlém okolí, pro X-Trail, který se bezesporu dočká podobného využití, mi sedí i ty blátivé nebo sněhem zapadané okresky hor a podhůří.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.