TEST: Škoda Octavia RS 245: Do Chorvatska i na okruh

-jka / AutoRoad.cz, 9. listopadu 2017, 23:57 Aktualizováno 11.11.2017, 13:55 Google+

Na tenhle test jsme se těšili opravdu dlouho. A já měl to štěstí, že Octavia Combi s magickým označením „RS 245“ připadla zrovna mě – milovníku rychlé, avšak stále bezpečné jízdy. Díky zkušenostem z automobilových závodů i z okruhu navíc nikdo neměl obavy, že by nám nejrychlejší Octavie neukázala svůj potenciál. Zajímá vás, zda je skutečně tak dobrá, jak se říká?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia RS 245

Škoda Octavia RS 245 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Pokud dovolíte, začnu ale trochu ze široka. Při definování největšího problému výroby silných či sportovních automobilů se totiž zcela neztotožňuji s ostatními. Mnoho čtenářů, řidičů a jiných automobilových nadšenců se totiž až příliš věnuje číslům – výkon, koně, točivý moment. Jenže vyrobit silný motor není problém. Je pak samozřejmě otázkou, zda se nám požadovaného výkonu podaří dosáhnout z „oturbeného“ dvoulitru nebo čtyřlitrového šestiválce. Jenže silný motor sám o sobě prostě nestačí.

O tom se například přesvědčila automobilka Opel, při výrobě prvních modelů OPC. Její Vectra se výkonem sice srovnávala s modely jako Mondeo ST 220 či Mazda 6 MPS, podvozkově však těmto konkurentům nestíhala a trpěla silnou nedotáčivostí.

Osadit tedy sériový vůz silnějším motorem je prostý nesmysl, a navíc je to nebezpečné. Pokud chceme automobil ve stylu GT, tedy určený pro cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti, potřebujeme vytvořit určitou souhru mezi výkonem, podvozkovými vlastnostmi a samozřejmě, dostatečným brzdným účinkem! Toť má odpověď na věčné téma, týkající se toho, proč se Škoda s výkonem drží stále při zemi, a neatakovala už dávno onu hranici 300 koní. 

img-responsive

Škoda Octavia RS 245 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Říkáte si, proč o tom všem vlastně mluvím? Považuji totiž za důležité odpovědět hned na začátku všem těm, pro které nikdy žádná Fabia či Octavia RS nebyla, není a nebude dost dobrá, protože je to pořád jenom „škoda“. Jenže Škoda si nehraje na něco, co není. Octavia RS nikdy nebyla (a hlavně nechce být) autem, na jehož zadní sedačky se nevejdete kvůli nízkému stropu nebo autem, do kterého se nevejde nic jiného, než golfové hole. Octavia RS chce především stále zůstat „tou Octávií", kterou lidé milují. Především tedy rodinným automobilem, který umí být i reprezentativní (L&K), se kterým se nemusíme obávat sjet ze silnice (4x4, Scout) anebo automobilem, který umí být rychlý a pekelně zábavný…

Škoda Octavia RS 245

Nová RS 245 přichází jako nástupce modelu RS 230, který se v očích řidičů setkal s úspěchem. Dravý design „trojkové“ Octavii sluší, interiér je povedený, stejně jako sportovní sedadla, která umí poskytnout boční oporu – tak důležitou při sportovní jízdě. Brzdného účinku je dostatek, a ten zvuk výfuků doprovázený střelbou, podobně jako u závodních speciálů, ten si prostě získal srdce každého řidiče. Už to nebyl jen rychle jedoucí automobil. Na okreskách, nebo lépe na uzavřeném okruhu, vám Octavia RS 230 (díky samosvornému diferenciálu VAQ) nabídla hodně ostré svezení!

Pokud bylo modelu RS 230 něco vyčteno (více se můžete dočíst v naší recenzi) pak to byl především tvrdý projev 19“ kol na rozbitých silnicích + absence příplatkové volby pohonu 4x4. Jak jsme se přesvědčili u modelu RS 245, tvrdý podvozek hravě řeší příplatkové adaptivní tlumiče DCC. Přepínání mezi režimy Sport a Comfort dělá z nové Octavie úplně jiný automobil, a tak je pouze na vás, zda budete preferovat tvrdý podvozek, se kterým se nemusíte obávat atakovat rychlosti přes 200 km/h a nebo se raději necháte kolébat v komfortním režimu. Příplatkový pohon 4x4 bychom pak zajisté ocenili i my u testu nové RS 245, bohužel i zde v ceníku příplatkové výbavy chybí. Pravdou je, že při ostrých rozjezdech z nulové rychlosti je výkonu na přední kola až příliš, což bude znát hlavně spolu se zhoršujícím se počasím. Tento jev by pohon všech kol odstranil, zatím ale nezbývá zájemcům o pohon 4x4 nic jiného, než se poohlédnout po naftové verzi RS. Teď už ale vše pěkně popořádku tak, jak jste zvyklí. 

Nejkrásnější čtyřočko

Asi jsem příliš konzervativní, ale na některé novotvary si prostě zvykám déle, než ostatní. Nejvýrazněji se facelift trojkové Octavie dotkl hlavně přední části, které letos dominují „čtyři“ světlomety. Krok tímto směrem se mi zpočátku nelíbil, u Octavie RS je to ale jiná káva. RS paketu tahle příď jednoznačně sluší!

img-responsive

Škoda Octavia RS 245 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Komu se líbí chromy, má u nové RS 245 smůlu. Všechny detaily jsou v černé, která je pro tento model opravdu charakteristická. Kryty zrcátek, rámeček masky chladiče, 19ti palcová kola, interiér, výfuky i stropnice, tady všude dominuje černá. Neobvyklé, ale velmi slušivé.

V interiéru hrají prim měkčené plasty, výrazná sportovní sedadla, prvotřídně vypadající infotainment a kožený sportovní volant, zn. Vyhřívaný. Ano, i když se jedná o sportovně založený model Octavie, za interiér se rozhodně stydět nemusíte – RS 245 je dostatečně reprezentativní, pod to se rádi podepíšeme. Určitě vás ale nepřekvapím s informací, že ne vše je v ceně, a za některé věci si prostě musíte připlatit.

Základní cena Octavie RS 245 Combi s automatickou převodovkou činí 856.000 korun a zahrnuje 19“ kola, černý designový paket, diferenciál VAQ, barevný Maxi Dot, elektricky nastavitelné sedadla s pamětí řidiče a spolujezdce. Dále interiér v kombinaci Alcantra/kůže, volič jízdních režimů Performance Mode Select a elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka. Zejména tedy kola – po stránce designu, a diferenciál spolu s voličem jízdních režimů považuji za klíčové prvky standardní výbavy.

img-responsive

Škoda Octavia RS 245 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

A jaké jsou příplatky? Za multimediální paket obsahující infotainment Columbus o rozměrech 9,2“ si připlatíte 33 tisíc, za tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí 12 400 korun, adaptivní podvozek DCC vás vyjde na 22 tisíc korun. Adaptivní tempomat 25 tisíc, robotizované parkování kolmo a podélně za 14 tisíc a zadní parkovací kamera za 8 tisíc. Jak vidíte, příplatků je opravdu hodně, cenu testovaného vozu si ale schováme až na konec.

Příjemné je, že Octavia pořád zůstává rodinným vozem. Nejen řidič, ale i spolujezdec a cestující vzadu mají dostatek prostoru jak v příčném, tak podélném směru. Kufr nabídne 610 litrů, po sklopení sedadel dokonce 1740 litrů. Sedadla vzadu jsou taktéž pohodlná, v námi testovaném vozu i vyhřívaná. Příjemným překvapením pro cestující vzadu bylo též nalezení 230 V zásuvky, schované pod výdechy klimatizace, v zadní části loketní opěrky. Komfortní pocit pak dotváří ambientní osvětlení s deseti barevnými možnostmi. 

Řidič si však nejvíce vystačí se sportovním sedadlem, které je z hlediska opory na prvotřídní úrovni. Pokud se totiž rozhodnete pro ostrou jízdu, nemůžete v sedadle nějak cestovat, ale sedět jak přibití, abyste zadkem cítili, zda (ne)máte auto pod kontrolou. Díky multifunkčnímu volantu jsou všechny potřebné ovladače po ruce. Zprvu jsem párkrát zaměnil páčku blinkru za ovladač tempomatu, na tyto prvky se dá ale rychle zvyknout a znalce starších koncernových vozů nemá téměř co překvapit. 

K nezaplacení je také volič jízdních režimů, díky kterému RS 245 kombinuje dynamiku s komfortem rodinného vozu. Kdo si nevybere z jízdních režimů Eco, Comfort, Normal a Sport, může se pustit do nastavení vlastního režimu Individual. Infotainment pak umožňuje několika řidičům, kteří se za volantem střídají, využívat jejich vlastní osobní sadu individuálně nastavených funkcí. Kromě jízdního režimu sem patří i elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Climatronic, rádio atd. Vůz s možností personalizace je vybaven třemi klíči. Všechny nainstalované funkce se automaticky nastaví podle klíče, kterým byl vůz právě otevřen.

Pan motor

O pohon se stará přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 TSI, který v případě verze RS 245 posílil (jak samotný název napovídá) až na 180 kW / 245 koní. Nutno dodat, že motor oproti předchozím modifikacím neposílil jen díky "nějaké" úpravě řídící jednotky, ale prošel plnohodnotnou přestavbou, s velkým potenciálem do budoucna. Stejný motor můžeme najít i v novém Superbu, kterému propůjčuje výkon 280! koní, navíc s pohonem 4x4. Je tedy jisté, že je pouze otázka času, než se nová Octavie dočká silnějšího nástupce. O tento motor se budou moci mladoboleslavští inženýři opřít. 

img-responsive

Škoda Octavia RS 245 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

První sešlápnutí plynového pedálu na podlahu ve mě probudilo pocit euforie, a i když se odehrálo na dlouhé rovince, došlo mi, že tady je potřeba dávat si pozor. U modelu RS 245 dostanete na výběr mezi 6-ti stupňovým manuálem nebo 7-mi stupňovou automatickou převodovkou. My měli možnost otestovat 7-mi stupňové DSG a mohu říci, že tahle kombinace nemá chybu. Automatická převodovka se chová inteligentně, v případě sešlápnutí plynového pedálu na podlahu si podřadí hned o několik rychlostních stupňů, motor vás nechá vytáčet až do sedmi tisíc! a pokud si s ní přeci jen nerozumíte, nebo chcete zvolený rychlostí stupeň upravit - máte pádla pod volantem. Při podřazení reagují okamžitě, při řazení nahoru jsem pak cítil určitou prodlevu. 

Opravdová zábava ale začíná ve chvíli, kdy se s autem doopravdy sžijete. Pak je dobré opustit rychlostní silnice a dálnice, protože jezdit rychle (rovně) umí každý, a vyrazit na opuštěné okresky, nebo lépe, na uzavřený okruh. Pak teprve pocítíte, co elektrohydraulický samosvorný diferenciál VAQ vlastně umí a jak dokáže zatahat za ruce při výjezdech ze zatáčky. Mnoho čtenářů si o mě bude jistě myslet, že jsem blázen, ale já se nebojím říct, že pokud ztratíte zábrany a zapomenete na hodnotu vozu, pak se z něj stává slušné sportovní náčiní; (v rukou nezkušeného řidiče pak zbraň).

Škoda Octavia RS 245 je to nejlepší, co kdy mladoboleslavská automobilka vyrobila. Amen

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru zážehový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem 1 984 
Max. výkon v kW (koní) / ot./min. 180 (245) / 5000 - 6700
Max. točivý moment v Nm / ot./min. 370 / 1600 - 4300
Typ pohonu pohon předních kol
Převodovka automatická 7stupňová DSG
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,7 s
Maximální rychlost 250 km/h
Udávaná spotřeba paliva l/100 km:
Město / mimo město / kombinovaná 8,7 / 5,4 / 6,6
Rozměry:
Délka 4 689 mm
Výška 1 452 mm
Šířka 1 814 mm
Hmotnost 1 467 kg
Zavazadlový prostor:
Základní / se sklopenými sedadly 610 l / 1 740 l
Cena testovaného vozu: 1 096 000 korun včetně DPH

Škoda Auto

Pár slov závěrem? Vlastně nevím, pro koho je tohle auto určené. Většinu rodin totiž odradí reálná spotřeba, která se v mém případě pohybovala kolem deseti litrů. Nejméně jsem v koloně aut dokázal jet za 8,4 litru, ovšem jízda byla spíše utrpením. Při ostřejší jízdě není problém dosáhnout spotřeby 12-13 litrů. Po 1000 najetých kilometrech jsem odevzdával auto s průměrnou spotřebou 10,9. Na mou obranu ale musím říct, že tohle auto vás nenechá jezdit podle předpisů a rozhodně vám nedovolí, použít jízdní režim Eco (leda, že by vám docházel benzín a čerpací stanice byla v nedohlednu). 

Je to ale úžasné auto na překonávání dlouhých vzdáleností. I při vyšších cestovních rychlostech dosahuje úžasného komfortu a předjíždění s ním je radost. Pokud tedy patříte mezi ty, kteří nemusí řešit spotřebu a chcete univerzální vůz na rodinné výlety i dlouhé služební cesty, který vás bude těšit, hřát u srdce a mít neuvěřitelný "Fun factor", pak je Octavia RS 245 přesně pro vás! Jen opatrně. 

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Octavia RS 245: Do Chorvatska i na okruh

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ford Mustang Boss

Exkluzivní Ford Mustang Boss 302. Znáte jeho historii? A tipnete si, komu patří?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud